CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vil teflon-kondisene ta for mye av den gylne klangen? Noen sier ja, noen nei. Nå får vi snart svaret "from the horse's mouth". Min prognose er at ditt oppsett kan dette bli aldeles overraskende bra. Litt som i pose og sekk. Litt fikling med høyttalerplassering for optimal balanse er kanskje ikke til å unngå. Hell og lykke!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har fått ett par timmar nu och ska vara försiktig med alltför euforiska uttalelser efter så kort bekantskapstid, men gåshuden sitter lös och detta låter bara alldeles fantastiskt. Klasseskillnad upp från ARC LS-17. Större, djupare, bredare, mer detaljerat, mer kropp och mer luft. Instrumenten bara hänger i luften och högtalarna har försvunnit mer än med ARC.

    Detta är de första intrycken och det känns en smula som en nyförälskelse så ta det ovannämnda för vad det är. Får komma tillbaka med mer förnuft när jag landat.

    Tror jag läste tidigare i tråden att CJ drar dig in i musiken. Så känns det nu. Härlig känsla, en aning märkligt, nytt och ovant, men tänk vad jag tydligen gått glipp av tidigare.

    Har inte hört CJ tidigare så kan inte svara på vad teflon-kondisar har gjort med CJ's house sound, men skulle herrarna ha vägarna förbi en dag så är det bara att svänga inom och höra själva!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er godt å høre at du er så fornøyd, Cross! Men slett ikke overraskende! Det du beskriver er netopp det som gjør cj-preampene så magiske, og som gjør at å bruke en utslitt glose som "musikalsk" nærmest er det eneste riktige. Det er en av grunnene til at det ikke akkurat er hver dag man finner cj-produkter brukt, og at de som har eid noen av dem (meg selv inkludert!) aldri helt kommer over at de ikke finnes i huset og i anlegget lenger. Gratulerer så mye igjen! Cj Premier 17 II er kommet til et godt hjem.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dette er moro å lese. Den etterlengtede synergieffekten du rapporterer om her, overflødiggjør alle trivielle spørsmål. Når den er der, vet en det. Jeg fikk en slik opplevelse her i sommer, og har i grunnen ikke landet ennå. Det er et godt liv: Slå på anlegget når anledningen er der, ta inn musikken og nyt. Gratulerer med oppgraderingen og takk for inspirert tilbakemelding.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da får en melde seg inn her. Act2 series 2 på vei til den ringe bolig. tror det skal bli bra. Skal kikke litt etter en CJ effekt , men foreløpig vil jeg ha en enkel mellomløsning. Vet ikke om jeg ønsker rør, vurderer en gjennomsiktig transistor . Dette får å beholde magien i pre. Litt usikker på hva jeg skal velge,men det dukker vel opp noe. Hvis noen har noen tips til transistor, utenom CJ's egne, som egner seg så kom gjerne med tips.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Men hvorfor i himmelens navn tror du at du må ha transistor for å beholde magien i ACT II ??

    Musical Innovations transistortrinn er forøvrig nydelig match med cj...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer! Men hvorfor i himmelens navn tror du at du må ha transistor for å beholde magien i ACT II ??

    Musical Innovations transistortrinn er forøvrig nydelig match med cj...

    To oppsett. Ett med CJ og transistor. Og ett SET anlegg, bare rør. MI, det kan vurderes helt klart.


    Mens jeg venter på deg vet du tkr :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye, HCS. Det er uten tvil en av de beste preampene der ute som er på vei.

    De tre cj-forforsterkerne jeg har eid, har vært med rør. Min erfaring er at en bevarer alt av mikrodynamikk, continuousness (flyt, sammenheng, homogen klangkarakteristikk) og touch hvis en kombinerer med rør-effektforsterker av tilsvarende kvalitet. Det er som om musikksignalene flyter uanstrengt og uhindret gjennom kjeden på den måten. Omtrent som personlig kjemi mellom mennesker: Noen kan du snakke fritt og naturlig med fra første stund. Eller en kjøttkvern: Med små biter av renskåret, mørt kjøtt behøver du ikke sveive hardt.

    Med transistoramp må du dra hardere i sveiva. Det kan være tøft nok, det, men du merker uansett motstanden. Eller du må lete mer etter de riktige ordene. Praten kan være god og givende, men før eller siden vil du kaste stjålne blikk på klokka.

    Premier 350 ville være det nærmeste du kommer med transistorer klangmessig. Både fart og fylde. Tror du kan stole blindt på tkr i den saken. Han har teft og erfaring. Med 350 stiller du ganske fritt i valg av høyttaler.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har någon hört P 17LS2 sammen med 350? Han jag köpte P17 av klagade över för hög gain och därmed medföljande støy som han aldrig blev helt kvitt tydligen. Det var en av grunderna till att han sålte P17. Bra för mig, självklart, men det låter märkligt att två CJ-komponenter skulle passa så dåligt sammen och jag får det inte helt till att stämma. Har inga som helst problem med det hos mig kopplat till Rogue M-180.

    Vad menar folket med mer CJ erfarenhet?
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    CJ reperatør

    Vet dere om noen som skrur CJ i østlandsområdet? Har en CJ ART som har fått svært lavt volum i ene kanal - vil helst slippe å sende dette til Bergen om det kan unngås.. :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Driver og vurderer nytt forsterkeri til stua. Jeg har siste tiden lest mye om CJ og er fascinert over eieres fascinasjon for dette merket. :)
    så, hva tror dere en CJ Premier Ten er verd i dagens marked? Teknisk og kosmetisk meget fin og velholdt.
    Og hva er dens naturlige følgesvenn som effekt?

    J
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Driver og vurderer nytt forsterkeri til stua. Jeg har siste tiden lest mye om CJ og er fascinert over eieres fascinasjon for dette merket. :)
    så, hva tror dere en CJ Premier Ten er verd i dagens marked? Teknisk og kosmetisk meget fin og velholdt.
    Og hva er dens naturlige følgesvenn som effekt?

    J
    Hva en Premier10 er verd i dag har jeg ingen formening om. Har eid den, og IMO er det en av de siste CJ- preene med den typiske "gyldne" lyden, og en veldig kapabel pre.

    For å komme med forslag til følgesvenn, burde du nesten fortelle hva slags høyttalere du har. :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Premier ten.. Tipper rundt 8-9k. Spørs hvilke rør som sitter i. Personlig likte jeg ikke volumbryter med sine predefinerte klikk. Som for min del gjorde at det fort ble for lavt eller høyt.. Men det er bare pirk på en klassiker.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    8-9 er eventyrpris. Har aldri sett en under 10. Volumkontrollen er en attenuator, noe som er milevis bedre enn potmeter. Derav klikkene. De har små step så lenge gain passer med poweramp. En naturlig match er premier 11 eller er cj fra mv- eller mf-serien
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du tar feil impulse. Fullt mulig å få de ned i 8000. Men de er sjeldne å se. Klikk er nok en smakssak.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er ikke min erfaring. De begynner å bli like uvanlige som øyenbryn på egg også, det gjør det ikke lettere. Om noen hadde lagt inn et bud på åtte om jeg hadde en å selge, ville jeg vurdert det som et skambud. Men så er det jo uansett lite å få for ting brukt her til lands.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vet om to som ble solgt i det prissegmentet de siste tre årene. Men sjeldne er de.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill. Noen av produktbetegnelsene bærer preg av stammespråk, men kan nok Google meg frem til det :)
    Rørene som står i nå er 6GK5 Syvania (6-700 timer) og det medfølger også RCA 6GK5/6FQ5A.

     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Har prøvd mye CJ de siste årene og P10 spiller magisk med CJ effekt fra samme tidsperiode dvs. P11 og P12, P10+P11 eller særlig P12 er musikkformidlere som det av vanskelig å slå nesten uansett prisklasse, særlig om du spiller på ht med horn i mellomtone/diskant. Har du først hørt dette i en vellykket kombo kvitter du deg ikke med det igjen - dette er utstyr som går i graven med meg!! :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn her med en nyinnkjøpt PV-10a med RIAA. Jeg fikk prøvd den litt i går kveld, men minst ett rør støyer slik at det er modent for utskifting.
    Dette er vel av de simpleste forforsterkerene fra CJ, men jeg synes den er fin i all sin enkelhet.

    pv10a.jpg

    PV10afront.jpg


    Jeg driver å studerer forskjellene mellom de forskjellige modellene, og den har veldig mye til felles med f.eks PV-12. Mon tro om den kan "moddes" litt for å komme nærmere?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg satte inn to gamle Telefunken ECC83 og Siemens ECC81 i riaadelen, og lyden ble langt friskere.

    Har noen byttet koblingskondensatorer på en slik? Har det noen hensikt?

    Dette er 2 uF SCR/Solen MKP kondensatorer.

    Hvordan finner en riktig størrelse på disse? Jeg ser at koblingskondensatorene i mange tilfeller er langt mindre på annet rørutstyr.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.133
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bumpet over en mf2500 her en dagen.. Ser fin ut men et par sikringer var gått.
    Får se om noen dager når jeg fyrer den opp om ting er som det skal.
    Tung og stor. Mye polyproper på innsiden.

    Noen som har noe skjema eller annen info å dele?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.665
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men den spiller som en drøm om den er i orden.
     

    Oystein1960

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    46
    Antall liker
    5
    Hei..
    Noen her på forumet som har og bruker C-J ET3 SE preamp, og kan si litt om hvordan denne låter ? Noe som ikke er bra med denne ?
    Jeg benytter C-J sin MF-2550 se forsterker og er fornøyd med den, og tenkte kanskje denne kunne matche bra.


    mvh Øystein
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei..
    Noen her på forumet som har og bruker C-J ET3 SE preamp, og kan si litt om hvordan denne låter ? Noe som ikke er bra med denne ?
    Jeg benytter C-J sin MF-2550 se forsterker og er fornøyd med den, og tenkte kanskje denne kunne matche bra.


    mvh Øystein
    Har ikke hatt ET3 SE i eget oppsett, men alle som uttaler seg om den, synes den gir mye for pengene. Synergien med MF-2550 SE kan umulig være noe problem.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Premier 12 5751 og 6FQ7

    Noen som har oppfatninger om hva som er de beste smårørene til Premier 12 er? - dvs. 5751 og 6FQ7?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev en del om de rørene tidligere i denne tråden, hifigal. Særlig om 5751, som betyr alle mest for lyden. Håper du kan finne noe av interesse der.
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hei


    Er det noen her som har testet Conrad Johnson PV14 LS2 som pre og Mcintosh MC275 som effektforsterker og har lyst til å dele erfaring?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Har ikke hørt noen med cj/mac-kombo. Tror det bare må prøves.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg inn her med en nyinnkjøpt PV-10a med RIAA. Jeg fikk prøvd den litt i går kveld, men minst ett rør støyer slik at det er modent for utskifting.
    Dette er vel av de simpleste forforsterkerene fra CJ, men jeg synes den er fin i all sin enkelhet.

    Vis vedlegget 348026
    Vis vedlegget 348027

    Jeg driver å studerer forskjellene mellom de forskjellige modellene, og den har veldig mye til felles med f.eks PV-12. Mon tro om den kan "moddes" litt for å komme nærmere?
    Hadde en slik tidligere, angrer som f... på at den ble solgt. Får være på utkikk på brukten.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg betrakter min cj preamp som hjertet i hele sulamitten. Få de egenskapene du vil ha i preampen på plass, så kan resten komme i tur og orden. Et fast punkt å orientere seg ut ifra er ikke dumt når en skal romstere i hop et lydanlegg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en CJ ET-2 med MM phonosteg. Og en gammel Kenwood 500 med Grace-707 arm. I denne står det en Denon 103 low-output MC pick-up. I dag koblet jeg den opp for å teste - jeg venter på en MM pick-up - ogg jammen har ikke phonosteget til CJen nok forsterkning til å få lyd. Jeg må riktignok skru opp ganske så solid, men det er ingen støy eller brumming som konsekvens av dette.
    Jeg er imponert.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kor i H....... kan eg få tak i Bussmann 3/4 600vac sikringar til ein integrert Conrad Johnson?
    Må det være slow fuse, eller går det med fast fuse?

    Haavard
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Cj-fabrikken har, Haavard. Det er ikke værre enn det. Og de er raske til å reagere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn