CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hyggelig at du koser deg! Det er jo ingen bombe, da...med den riggen der! Det enkleste du kan gjøre er å ta ørene til hjelp. Når ting er i fase er det lett å høre hvor instrumentene er på "scenen", du har et presist fokus med god definisjon. Ute av fase høres det nærmest ut som om lyden kommer mot deg fra "hele rommet", det er minimalt med fokus og instrumentene flyter i hverandre........
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    876
    Antall liker
    136
    Sted
    Bergen
    Har prøvd litt fram og tilbake...men er ikke helt sikker. Så nå har jeg sendt en mail til CJ..så får jeg håpe på svar!

    Men det er jo tragisk at ikke owners manual følger apparatet ved salg :p
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    5.846
    Fekk svar og brukarmanual (på pdf-fil) etter kort tid då eg kontakta cj sjøl.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva skjer? Har folk solgt sine cj-greier? Sover de? Har lufta gått helt ut av denne tråden?

    (Joda, jeg vet jeg bare kunne skrevet "Bump!" men hvor orginalt er det?? ;) )
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Kanskje de bare spiller musikk? It just sounds right, vet du.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Preamp Conrad Johnson premier 16 til salgs på bruktbørsen. Løp og kjøp.

    Lf
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den har jeg virkelig lyst på, men ikke råd til, desverre. Det har vært nok oppgraderinger for en stund nå.....tror jeg.
     

    jmolnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    5.846
    Godt det vart litt aktivitet i denne tråden att! Eg har i alle tilfelle hørt mykje på musikk etter eg kjøpte cj og audioaero, brukar den innebygde rørdelen i audioaeroen men det kan kanskje vere aktuelt å prøve ei anna løysing ein gong i framtida. Er godt fornøgd no.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    AWE skrev:
    Orientering kommer, tkr! Må innrømme at det knytter seg stor spenning til GE 6550. Her varierer rapportene ganske kraftig. Gode, gamle Reiersen (den gangen han jobbet hos cj) mente at det vi i dag ville kalle NOS-Svetlana (det jeg bruker nå) var bedre, mens andre raller i vilske om at Premier 8, 11 og 12 først synger slik de skal med GE 6550.

    Denne Reiersen heter Knut Reisersen, og jeg har gått i klassen hans. Det var jeg som påvirket han til å bli HiFi entussiast. Han ble så imponert over stereoanlegget mitt at han insisterte på å få kjøpe høyttalerne mine. Noe han til slutt fikk lov til. Da var det igang, og han endte jo som nevnt opp med å jobbe for CJ i USA.

    Han underviste i flere år på en skole i OSLO på vk1 elektronikk. Jeg ble også lærer på vk1-elektronikk, og vk2. Og var lærer i dette i 9 år. Begynte rett etter at jeg var utdannet elektronikkingeniør. Brynjar Kvanlid i Motron var en av lærerne der jeg gjekk på Ingeniørhøgskolen. (Horten). Husker at Reiersen allerede dengang jeg gjekk på skole med han, drev aktiv med Hangliding. Skulle ha meg med på det. Og vi spilte mye sjakk i sammen, mens Reiersen bodde i Stavanger. Han hadde dengang en 2CV. Reisetiden han hadde fra Stavanger til Kvinesdal, var avhengig av om det var medvind eller motvind. Mener å huske at det var 16 Hestekrefter på hans utgave, mens det normale var jo 32 Hester. I oppoverbakker i motvind klarte han bare 40, og han klarte over 80 i nedoverbakker i medvind. Han var skikkelig morsom. Jeg og Reisersen hang mye i lag, også i helgene på byn.

    http://www.brageforlag.no/washingt.htm
    Her har han en skildring rundt dramaet 11. sept.

    Hva har dette med CJ å gjøre? Jo, Reiersen jobber der. Og jeg føler meg jo medskyldig at han gjør det. Og med dette melder jeg meg inn i CJ-klubben her. Har nå en PV10AL som er sterkt modifisert. Den låter fint den. RCA Cleartop var forresten ikke de rørene som min låt best med. De kommer på anndreplass. De som låter best i den, er så skjeldne at jeg våger ikke røpe det ennå. Ikke før jeg evt. får tak i dem. Har satt Brynjar Kvanlid på saken, og han forsøker å skaffe dem i England hos en kontakt der. Om jeg sikrer meg dem i det antallet jeg vil ha, skal jeg heller si hvilke rør det er som spiller bedre enn RCA i PV10-en.

    Er det noen som har telefonnummeret til Knut Reiersen? Hadde vært artig å mimret litt om gamle dager med han. Mistet kontakten med han når han reiste til USA.

    Mvh Consen
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Pengvim skrev:
    CAV50 til salgs. :D

    www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,12332.0.html

    Skulle ikke forundre meg om jeg faller tilbake på dette merket for å si det sånn.. ;D
    Håper du får solgt den. Har forsøkt å motivere en kompis. Men lommeboka strak ikke til sa han. ???.

    CJ' er stas. Hvorfor sa ingen dette før? Så hadde jeg sluppet hele omveien. Men prosessen er vel en del av hobbyen.
    PS. Jeg bruker Phillips Miniwatt i pre'en og Telefunken diamond i effekt. Det låter flott hos meg. RCA rørene var kanskje noe analytiske og lyse. Men for all del. Flotte rør. Fantastisk naturtro på metall. Ellers så har jeg lånt JJ rør (KT88). I min kombinasjon så låter det bedre en Svetlana. Svetlana blir litt sibilante og lyse. Mens JJ blir mer organiske og varme. Men det er i mitt oppsett.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si jeg synes det er rart, rett og slett, om jeg ikke skulle få solgt den. Har vært en god del interesse de siste dagene.

    Ja, man kan oppnå mye med rørbytte. Men jeg kjøper meg ikke dyre rør bare for å ha noe å sende med. Sender med mine egne. Noen andre typer som er noe brukt kan følge med også om det skulle ønskes av kjøper.. :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det var da stille her i CJ tråden? ???


    Legger til at CAV50 ikke er solgt ennå. En del interesserte, men alle er visst seine i avtrekkern.
    Om den går i dag så selges CAV50 for 10 000kr. ;D
     
    K

    Kurtzen

    Gjest
    Får vel melde meg inn her jeg og siden jeg endte opp med James sin PV 10.

    Den lyder flott i samspill med Aw 250 :D

    Mvh Kurtzen.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer! Det ervirkelig en glimrende preamp med mye av den berømte cj-magien i seg. Den kan strekkes enda litt lenger med en god nettkabel (Da må du montere nettbrønn) og RCA Cleartop NOS-rør. Jeg har sett mange garvede audiofile miste haka over hva denne lille preampen kan prestere. En virkelig klassiker.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om noen leter etter en klassisk og uhyre vellydende cj referanseriaa, hgar jeg en stående. Synd og skam å kvitte seg med noe jeg aldri får fatt i igjen, men fruen har ytret ønske om nyinvesteringer på møbelfronten, så........
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.867
    Antall liker
    9.579
    Sted
    Trondheim
    Det gjorde jeg inntil for en uke siden. Da kjøpte jeg en Primare R20...
    Håper den spiller godt sammen med en Denon 301 MC og min CJ PV-10AL
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Om den ikke gjør det, får du si ifra. Med den cj-rekka du er eier av, burde du jo definitivt ha en riaa fra samme produsent, ikke sant? ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.867
    Antall liker
    9.579
    Sted
    Trondheim
    Ja, helt enig.
    Er veldig fornøyd med mitt CJ utstyr. Men utgangsrørene på min CAV-50 på jobben er i ferd med å ta kvelden. Må vel ut og shoppe..
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    Etter å ha jagd ut surroundanlegget til fordel for en CJ PFR og en adcom GFA-555 må jeg kaste meg på her også. Dog Adcomen blir bare til jeg har penger til en ny effekt-sak, trolig også CJ.

    Hvilken effektforsterkere kan passe til PFR'en? Liker å ha litt effekt, og den skulle gjerne være brukt, både av prishensyn og for å passe sammen med Pre'en.

    Per dags dato er PFR pluss Adcom litt lys i tonen. Spesielt Pink Floyd plater, noe som irriterer litt, da jeg blir fort lei av å høre de platene.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.526
    Antall liker
    2.724
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei har havnet i et dilemma ikke dogma hva skal jeg selge Cary Slp 05 eller Conrad Johnson Premier 17 ls 2 Roy Ervins gamle
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hei
    jeg vurderer å kjøpe en CJ premier 10 fra en amerikansk kontakt med US strømforsyning. Er det noen som vet hva som skal til for å bruke denne i norsk strømnett?
    Veldig takknemlig for svar raskt fra CJ menigheten ;)
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    Hei
    jeg vurderer å kjøpe en CJ premier 10 fra en amerikansk kontakt med US strømforsyning. Er det noen som vet hva som skal til for å bruke denne i norsk strømnett?
    Veldig takknemlig for svar raskt fra CJ menigheten ;)
    Du kan jo ta kontakt med den norske Importøren http://www.audiofreaks.no/.
    Jeg mener jeg spurte dem om det samme en gang via mail, men fikk ikke noe svar, men det skader jo ikke å høre med dem på nytt. De vil vel at man skal kjøpe nytt av dem ;)

    Espen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lurer skrev:
    65finger skrev:
    Hei
    jeg vurderer å kjøpe en CJ premier 10 fra en amerikansk kontakt med US strømforsyning. Er det noen som vet hva som skal til for å bruke denne i norsk strømnett?
    Veldig takknemlig for svar raskt fra CJ menigheten ;)
    Du kan jo ta kontakt med den norske Importøren http://www.audiofreaks.no/.
    Jeg mener jeg spurte dem om det samme en gang via mail, men fikk ikke noe svar, men det skader jo ikke å høre med dem på nytt. De vil vel at man skal kjøpe nytt av dem ;)

    Espen
    Tenkt den samme tanken, men takk skal du ha. Er det noen kunnskapsrike CJ fans der ute.... :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Sendte en mail til CJ i California. 45 min senere fikk jeg et hyggelig svar med forslag til flere løsninger samt et koblingskjema for å koble om til 220v. Veldig bra! service
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    65finger skrev:
    Sendte en mail til CJ i California. 45 min senere fikk jeg et hyggelig svar med forslag til flere løsninger samt et koblingskjema for å koble om til 220v. Veldig bra! service
    Det høres veldig bra ut. Tror du det gjelder andre enn Permier 10 også? Du kunne vel ikke ikke sendt meg på PM det du fikk?
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om ikke C-J skulle ha lyst til å gi det ut så fins det på nett. En fin liten database med det meste av forsterkere fra merket. Skal finne adressa når jeg får laptop'en til å starte opp igjen jeg.. ::)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Må vel melde meg inn i menigheten jeg også vel, har fått meg en CJ PV-10AL som spiller fortryllende sammen med Consonance M500s :D
    Dette takket være vår yppersteprest i CJ-mengheten, Mr Impulse.!
    Takker, bukker og bøyer meg i støvet atter en gang.!
    Kjell
     

    Vedlegg

    trond

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Innlegg
    73
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Min MV-52 kortsluttet forrige uke. Jeg har vaert veldig fornoyd med den etter at den erstattet en Pass Labs Aleph. Hoyttalere er Klipsch RF-5. Med disse HT fant jeg raskt ut at 6CA7 var mye bedre enn EL-34,med bla bedre dynamikk

    Uansett, naa trenger jeg en ny amp. Hvilke av eldre CJ har tilsvarende signatur som MV-52 ?

    Har sett paa (men ikke lyttet til) BAT-VK60,Macintosh Mc275 men kommet til at siden MV-52 var saa god, ville det ikke vaert dumt med en nyere modell.



    hilsen
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    876
    Antall liker
    136
    Sted
    Bergen
    Min MV-52 kortsluttet forrige uke
    Kondolerer......Hvordan artet det seg...?

    Er det mulig å reparere forsterkeren..eller blir det for dyrt?

    Kjente jeg fikk litt angst når jeg leste det.....håper min varer leeeeenge
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For å være på den sikre siden angående kortslutning bør man ikke bruke opp EL34-rør helt, for da kan de kortslutte og lyse opp som fluoriserte gulerøtter. ::)
     

    trond

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Innlegg
    73
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    lyden i den ene kanalen begynte aa fade inn og ut. Saa startet det aa lukte svidd. Det ene EH 6CA7 utgangsroeret sendte ut et intenst blaatt lys. Utvilsomt gamma straaling. Alle roeren var relativt nye,og bias var korrekt justert. Sikring paa utgangen var gaatt. Har ikke utfoert post mortem disseksjon. Forhaapentlig er det ikke noe som ikke kan repareres siden dette er en nydelig forsterker. Den beste jeg har hatt
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    Heisann..
    Jeg vet CJ er best på rør-greier, men jeg har en PF-R og vil gjerne ha en CJ effekt. Ville jeg kunne oppnå "godt nok" resultat med en typisk MF2100-2300 transistor sett opp mot rørsakene eller bør jeg skifte til rør? I tilfelle ville en CJ rør-effekt passe sammen med Pre'en min?
    Må legge til at enkelheten ved transistor er mer tiltalende enn rør ref. stakkars trond som kortsluttet sin, samt evige rørbytter...
    Nå vet jeg det er smak og behag, og jeg liker lyden i rør, men vil nødig bytte PF-R'en siden jeg er fornøyd med den. Kjøper jeg en CJ transistor effekt så blir det uhørt fra audiogon, da jeg stoler på at den forbedrer resultatet fra Adcomen min.
    Om jeg blir 100% fornøyd vet man jo aldri, men å få solgt to CJ forsterkere i Norge bør da gå greit om jeg skulle ombestemme meg.

    For å si litt om grunnen til jeg vil ha CJ effekt er fordi lyden i Pre'en er bra og samboeren min liker utseende, og vil gjerne ha alt i samme finish. Kunne like godt vært et annet merke, men lyden og finish må være bra for at vi begge skal bir fornøyd, samt hvorfor bytte når man allerede er fornøyd :)

    Mvh
    Espen
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Espen, du sitter på et smykke av en preamp. PF-R er laaangt bedre enn de fleste er klar over. På mange måter er det halvbroren til min egen Premier 10. De to er skremende like lydmessig, og det sier jaggu ikke lite!
    Selvfølgelig lager cj nydelige transistorbaserte sluttrinn også. Så gode at de faktisk beviser at det ikke nødvendigvis er teknologien som bestemmer kvaliteten på resultatet. Samtidig vil jeg nok påstå at de rørbaserte tingene har en stor dose magi som er vanskelig å komme utenom når du først har hørt det. Jeg forstår argumentet med rørbytter, men samtidig er jo ikke det noe du behøver å forholde deg til til stadighet. Dessuten har rørbyttene en positiv side. Du kan i stor grad tune forsterkerens signatur dit du vil.
    Leter du etter et rørbasert sluttrinn til preampen din, blir mitt råd å lete etter en Premer 11. Den er fantastisk vellydende, og kan fåes for en realtivt hyggelig sum. Så ender du i tilfelle opp med en kombo som det blir veeeeldig dyrt å toppe....
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    impulse skrev:
    Espen, du sitter på et smykke av en preamp. PF-R er laaangt bedre enn de fleste er klar over. På mange måter er det halvbroren til min egen Premier 10. De to er skremende like lydmessig, og det sier jaggu ikke lite!
    Selvfølgelig lager cj nydelige transistorbaserte sluttrinn også. Så gode at de faktisk beviser at det ikke nødvendigvis er teknologien som bestemmer kvaliteten på resultatet. Samtidig vil jeg nok påstå at de rørbaserte tingene har en stor dose magi som er vanskelig å komme utenom når du først har hørt det. Jeg forstår argumentet med rørbytter, men samtidig er jo ikke det noe du behøver å forholde deg til til stadighet. Dessuten har rørbyttene en positiv side. Du kan i stor grad tune forsterkerens signatur dit du vil.
    Leter du etter et rørbasert sluttrinn til preampen din, blir mitt råd å lete etter en Premer 11. Den er fantastisk vellydende, og kan fåes for en realtivt hyggelig sum. Så ender du i tilfelle opp med en kombo som det blir veeeeldig dyrt å toppe....
    Takk for svar impulse :)
    Premier 11 er jo et alternativ. Selv om høyttalerne mine gjerne skulle sett mer enn 70 watt. Hvordan forholder rør seg i forhold til transistor watt. Jeg trenger nok ikke nødvendigvis watt men må ha god strøm. Ser jo Premier 8 også er av samme konstruksjon omtrent, men mye kraftigere. Jeg ville tenke meg 120 watt + i transistorens regnemåte er det laveste jeg vil gå.
    Hva kan være negativt med å ha en høyeffekts rørforsterker i forhold til en laveffekt? Bortsett fra varmen da ;)
    Pluss en ting på PR11, man har vel ikke det svære buret på toppen hele tiden? Ser mange bilder med det på, og få med det av. Bur på = får det ikke godkjent. Bur av = kanskje ;D

    Espen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.304
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    4
    Buret behøver ikke å være på!
    Det er forøvrig veldig lett å ta på hvis du får besøk av klåfingrede unger eller rabiate kjæledyr...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hvaslags ineffektive drog av noen høyttalere er det du har, da? 70 rørwatt rekker til langt mer enn du tror, så ikke avslå Prem. 11 på det grunnlaget. Jeg har hørt den forsterkeren sparke mengder av mangefarget liv i relativt tungdrevne saker,men selvfølgelig, om budsjettet strekker til en Premier 8, så er jo ikke det noen sinke heller. En større røreffektforsterker har mer å gi på med, selvfølgelig. Men den blir både varmere og dyrere å drive. En bøtte gode utgangsrør er aldri direkte billig..
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Som vanlig enig med Impulse, som nok blir oppringt om ikke alt for lenge :)
    Premier 11A er en fantastisk forsterker. Sammenlignet med nyere CJ utstyr så har den enda mer av den berømte "bronsefargede" lyden som kjennetegner mye av det eldre CJ utstyret. Nyere CJ utstyr oppfatter jeg som friskere og strammere i flankene, men de har mindre av den magiske "gylne" mellomtone som er avhengigskapende.
    Det finnes en person på Audioasylum som hadde premier 8, premier 11A, premier 12 i sin samling. Denne personen foretrakk faktisk premier 11A på lettdrevne høyttalere :) Min erfaring er at om 11Aen får for tung last virker den treg og mye av magien forsvinner.

    Lf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn