Chromecast Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har installert chromecast audio som kilde med analog ut hos både broren min og en kompis av meg. Ga helt flott lyd begge steder. Separat dac kan sikkert vært en god idé dersom behovet skulle opstå og budsjettet tillater det, men chromecast alene funker bra det også IMO.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Jeg har installert chromecast audio som kilde med analog ut hos både broren min og en kompis av meg. Ga helt flott lyd begge steder. Separat dac kan sikkert vært en god idé dersom behovet skulle opstå og budsjettet tillater det, men chromecast alene funker bra det også IMO.
    Det høres bra ut! Jeg er ikke "lydfrik" og synes at analog fra telefon inn i forsterker har vært helt greit i grunnen. Så får vi heller se hva framtida bringer :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er litt lei av å bruke kabel til Iphone når jeg skal høre på Tidal/Spotify på anlegget i stua.

    Er veldig på lavbudsjett for tida og har sett litt på Chromecast Audio som en løsning for en stund framover i hvert fall.

    Jeg har en Rega Brio-R forsterker.

    Koble en Chromecast Audio til den fungerer vel? Antar at jeg kan bruke den samme pluggen/ledningen som jeg i dag bruker på telefonen i Chromecasten og plugge inn i forsterkeren? Kun analoge innganger på Brio-R.

    Noe mer å tenke på?
    En ting du kan være obs på er at chromecast audio maks leverer 256kbit/s på spotify.

    https://support.spotify.com/no/using_spotify/system_settings/high-quality-streaming/
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Ok, thomand. Jeg strømmer desidert mest med Tidal Hifi, det skal være litt bedre saker fra dem gjennom Chromecast? Jeg har uansett ikke råd til noen firesifrete investeringer for øyeblikket, så jeg får bare leve med den lyden som er :)
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Ok, thomand. Jeg strømmer desidert mest med Tidal Hifi, det skal være litt bedre saker fra dem gjennom Chromecast? Jeg har uansett ikke råd til noen firesifrete investeringer for øyeblikket, så jeg får bare leve med den lyden som er :)
    Du får billige toslink/optiske DAC'er til noen hundrelapper, men om de er bedre enn minijack rett ut, det vet jeg ikke.
    Den optiske kabelen vil jo også koste noen hundrelapper, så det blir jo litt penger ut av det. Kan være en måte å starte jakten på en god DAC på?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Bør Chromecast audio settes på max volum dersom den er koblet via minijack-RCA til en forsterker, slik at man kun kontrollerer volum med forsterkeren? Vurderer å kjøpe en liten, rimelig hodetelefonforsterker og koble Chromecast audio rett inn i den (i hvert fall i begynnelsen)
    Har en Chromecast audio koblet til Rotel RA 1570, men stereoforsterkeren har innebygd DAC, så Chromecasten er koblet til den med optisk kabel. Da settes alltid volumet på max, men det blir jo litt anderledes...
     

    blodskjegg

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    4
    Chromecast Audio funker veldig fint for meg også. Eneste negative jeg opplever er at med optisk ut til ekstern dac så skjer det ganske ofte at signalet forsvinner - det kommer et klikk fra dac (Nad d1050) og den mister signalet/blir stille. Bytter jeg sang kommer det tilbake. Tipper det er Nad som er problemet, har hatt litt plunder med den (kjøpt brukt)

    Ps; fikk en voldsom forbedring i lyden når jeg byttet til optisk ut via ekstern dac kontra vanlig 3,5mm - rca rett i forsterker.
    Viser seg i ettertid at Chromecast ikke var satt til "full dynamic range" i menyen når jeg kjørte signalet analogt rett i forsterker, noe den automatisk hopper over til ved optisk ut.

    Vært å sjekke om man ikke bruker optisk - stor forskjell :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Endelig er husets siste jævl... apple-helvetesdings i søpla, så må ut på elkjøp å kjøpe en chromecast til tv i stua. Dumt å ikke gå for ultra?
    Eller finnes det andre bedre alternativer som kan erstatte apple-tv mtp funksjon? (Mener da slik en apple-tv liksom skal virke, men som den aldri gjør siden det er et forpu... apple produkt)

    (Hvis det skinner gjennom at jeg ikke er så begeistret for apple, så beklager jeg det :) )
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Går det an å caste local files fra spotify til chromecast nå eller er den enda ubrukelig til dette?
    Alle chromecast enhetene var faretruende nære søppelkassa i fjor i disse tider etter jeg oppdaget dette.
     

    blodskjegg

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    4
    Går det an å caste local files fra spotify til chromecast nå eller er den enda ubrukelig til dette?
    Alle chromecast enhetene var faretruende nære søppelkassa i fjor i disse tider etter jeg oppdaget dette.
    Local files?
    Det er jo i utgangspunktet en streamer som man styrer med f.eks telefonen.
    Vanlig Chromecast (HDMI) kan jo "spegle" den tilkoblede enheten, både bilde og lyd..men hvor bra kvaliteten blir har jeg ikke peiling på.

    Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Like god som alt annet via optisk, om jeg leser det riktig? :)
    Dac'en er "bremsa"

    Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
    Dette er hårreisende dårlig av Chromecast.
    En god dac fikser nok problemet.
    Men bruker nå min Ultra kun til film.
    Kjøpt egen skikkelig streamer som en ikke merker eksisterer, da det bare er å spille av på mobil eller pc eller hva en måtte ha.
    Var deilig å slippe alt som irriterte.
    Men for prisen er jo Chromecast bra. For all del.
     

    blodskjegg

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    4
    Nja..i følge artikkelen løser ikke en god dac problemet, ser jeg nå etter finlesing (konklusjonen var litt tvetydig formulert)
    Man må bruke Roon (som jeg helt ærlig ikke vet hva er)

    Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tenker å bruke minst mulig penger for å strime film og bilder fra padda eller mobil til fjernsynsapparatet for minst mulig penger(hvis bra nok) Er det Chrome som gjelder da? Lyden trenger bare å være tilstede.
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker å bruke minst mulig penger for å strime film og bilder fra padda eller mobil til fjernsynsapparatet for minst mulig penger(hvis bra nok) Er det Chrome som gjelder da? Lyden trenger bare å være tilstede.
    Jeg har både Chromecast og Apple TV, Chromecast er etter min mening mer stabil og like grei som atv, til en brøkdel av prisen.
    jeg har dog en eldre atv.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også en gammel Atv på en annen tv og er fornøyd med den. Er det omtrent samme bildekvalitet?

    Er det bare å sette CC inn i USB porten på TV
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker å bruke minst mulig penger for å strime film og bilder fra padda eller mobil til fjernsynsapparatet for minst mulig penger(hvis bra nok) Er det Chrome som gjelder da? Lyden trenger bare å være tilstede.
    Strengt tatt greier du deg med en HDMI-kabel.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også en gammel Atv på en annen tv og er fornøyd med den. Er det omtrent samme bildekvalitet?

    Er det bare å sette CC inn i USB porten på TV
    Stort sett ja, du må kjøre en enkelt installasjon prosess. Skal du bruke mist mulig penger fungerer CC bra, ellers så hadde jeg bruke 1500 ekstra og kjøpt en ATV 4K.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.726
    Antall liker
    5.932
    Jeg har også en gammel Atv på en annen tv og er fornøyd med den. Er det omtrent samme bildekvalitet?

    Er det bare å sette CC inn i USB porten på TV
    Stort sett ja, du må kjøre en enkelt installasjon prosess. Skal du bruke mist mulig penger fungerer CC bra, ellers så hadde jeg bruke 1500 ekstra og kjøpt en ATV 4K.
    Skal kjøpe ATV eller CC, jeg kjøper gjerne ATV om den er bedre, hva er de største fordelene med ATV?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    IMO: Du slipper og hente opp det du vil se på mobil/nettbrett før du sender det til CC. På ATV har du en meny på tven , og en fjernkontroll (jeg bruker kontroll appen i iPhone/iPad).

    AppelTV.jpg

    Skal du kjøpe 4K filmer med HDR+ eller DV så er det også enkelt fra ATV da du har alt samlet en plass.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man skal strime innhold fra GET-æppen (ev all slags innold som kan spilles på en Ipad) til TV gjennom CC, hvordan gjør man det?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du kan bare spille av innhold som har støtte for CC. Normal så åpner du appen på ipaden , trykker på CC symbolet og velger enheten (om du har flere) du caste til.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    250
    Antall liker
    182
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Nja..i følge artikkelen løser ikke en god dac problemet, ser jeg nå etter finlesing (konklusjonen var litt tvetydig formulert)
    Man må bruke Roon (som jeg helt ærlig ikke vet hva er)

    Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk
    Hmmm enig i at det er litt vanskelig å forstå artikkelen mtp hvor problemet egentlig ligger (mulig jeg driter meg ut da jeg kun leste side 1). Jeg må si at dette som nevnes rundt feks Roon eller Hifi-Cast ift CC i artikkelen ikke er helt opplagt for meg så for ordens skyld...kanskje noe av dere kan opplyse meg.

    Hvis man bruker Chromecast + Toslink mellom Chromecast og ekstern DAC og spiller av lydfiler som ligger på feks en NAS via enten Roon/Hifi-Cast eller liknende mediaplayere på Android, så er alt gullende godt og uten forvrengning etc?

    Og i så fall...betyr ikke det at det er "mediaplayeren" som er problemet? Altså i dette tilfellet Chrome browser/nettleser brukt som MP og ikke CC?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Du kan bare spille av innhold som har støtte for CC. Normal så åpner du appen på ipaden , trykker på CC symbolet og velger enheten (om du har flere) du caste til.
    Hvordan kan man vite hva som har støtte? Er det oppgitt hos tilbydere?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man skal strime innhold fra GET-æppen (ev all slags innold som kan spilles på en Ipad) til TV gjennom CC, hvordan gjør man det?
    Hvilken TV har du? 2018 og nyere Samsung TVer vil snar få Airplay 2 så da kan du streame alt fra din Ipad til Tven (nye 2019 Sony og LG ogå).
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er en Samsung, 3 år ca. Den regner jeg med skal holde i min 10 år, hvis ikke fabrikken har lagt inn en teller som slukker den etter et visst antall snørrete romantiske filmer, som kona ser på.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da er en litt for "gammel" til at den får Airplay 2. Så lenge du også har en Ipad så hadde jeg lagt til en 1000 lapp og kjøpt en Apple TV 4K til 1390,- men vil du spare litt penger så fungerer CC, men det er imo litt mye styr å bruke den daglig sammenlignet med ATV.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Takk for tips! Vet at sånne billigløsninger blir man ofte irritert på, så det lønner seg som regel å gå rett på det beste. Men hadde bestemt meg for å bruke lite penger. Får se hva jeg ender opp med tilslutt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips! Vet at sånne billigløsninger blir man ofte irritert på, så det lønner seg som regel å gå rett på det beste. Men hadde bestemt meg for å bruke lite penger. Får se hva jeg ender opp med tilslutt.
    Når jeg ser hva du har av utstyr i signaturen, så er jo en ATV svært så rimelig.

    On topic: Google slutter å produsere Chromecast audio:

    "Our product portfolio continues to evolve, and now we have a variety of products for users to enjoy audio. We have therefore stopped manufacturing our Chromecast Audio products. We will continue to offer assistance for Chromecast Audio devices, so users can continue to enjoy their music, podcasts and more."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn