300 NM er vanvittig morro!
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
|
Det er ikke avgifter på NM i Norge, enda..Og alle tre har vært snille gutter og betalt ekstra avgift til "Tull og avlats direktoratet" ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Og du har chiptrimmet med øking av Nm uten å øke Kw ? Flink gutt !!Det er ikke avgifter på NM i Norge, enda..
Lastebil?Fra 400Nm til 540Nm ;D
Tror det som bestemmer ekstraavgiften er hvilket avgiftsregime som var i bruk da bilen ble importert. Gamle biler går klar, for der ble avgiften beregnet ut fra prisen, men alle som hadde Kw som element i avgiften ligger tynnt an.Forresten, trimming av biler som er over 10 år medfører IKKE tilleggs-avgift, selv om bilen omregisteres og sjekkes av 'tilsynet.
V8 ?Lastebil?
BMW M-sport 525d, 2005 modellLastebil?
745d har 300hk og 700nm, 0-100 på 6.6s. 745i (som nå i ny utgave heter 750i) har 367hk og 490nm, 0-100 på 5.9s.Må si at jeg er kjempefornøyd. Holdt veldig bra følge med en nyere BMW 745 i tunnellbakken opp til Ryenkrysset. Vi startet i 60 km/t hadde grei hastighet på toppen av bakken. Tipper han lurte på hva slags motor A6 min hadde, han skulle bare vist![]()
Min ble testet både før og etter. Det var 2 eeprom moduler i "den elektriske delen" på bilen. Den ene ble byttet og den andre ble omprogrammert.
Før trimming : 110.1 hk (220Nm) etter 144 hk (311Nm)
Og etter trimming har den rullet 180'km.
Hmmm.. Det var ikke ille.. Får undersøke litt mer hva som lønner seg med min bil..Betalte 6000. Året var 2000
Jeg ble sjokkert fordi jeg hang helt på745d har 300hk og 700nm, 0-100 på 6.6s. 745i (som nå i ny utgave heter 750i) har 367hk og 490nm, 0-100 på 5.9s.
Du hang vel ikke heeelt på vel...?
Mvh Vidar P
Glem boks. En boks "lurer" sensorene og justerer ikke turbotrykk. Dette fører til at bla motorens feilfunsjoner ikke vil redusere effekten når det trengs.Til dere som har chiptrimmet. Har dere et nytt styringsprogram, eller en liten boks som manipulerer et signal? Lurer på å kjøpe den lille boksen, men jeg vet ikke hvor bra det er for motoren.. Prisene varierer mye fra forhandler til forhandler..
Har en 03 320d. hvor får en billig og bra boks?
Har du prøvd? Håper du tjener braJa denne bilen henger ikke JEG på med en chiptrimmet A6 tdi iallefall... du må være god å kjøre.
Hk og 0-100 har selvsagt noe å si; regnestykket ditt er, i tillegg til å være opp-ned (det er kraft:vekt som teller) irrelevant. BMW'en har 187hk pr tonn, din har kanskje 100 dersom du har ca 150 hk (vet ikke effekten).
Her er det noe som skurrer, og jeg tror jeg skulle ha satset neste månedslønn på at du hadde sett denne BMW'en forsvinne i horisonten før du hadde dratt ut 3.gir om dere hadde startet samtidig.
Mvh Vidar P
Sjekk her : http://www.tuningspesialisten.no/Til dere som har chiptrimmet. Har dere et nytt styringsprogram, eller en liten boks som manipulerer et signal? Lurer på å kjøpe den lille boksen, men jeg vet ikke hvor bra det er for motoren.. Prisene varierer mye fra forhandler til forhandler..
Har en 03 320d. hvor får en billig og bra boks?
De har svært godt ord på seg, det er det samme som Flissundet Motorservice på Hedmarken; går for å være landets beste i dette iflg enkelte..
Uten å gjøre mekaniske foradringer på motoren, er det svært lite å hente på en sugemotor, som antagelig er godt tunet fra fabrikken fra før. Det man kan gjøre er å endre på tenninga slik at man må kjøre kun på 98 oktan, og kanskje la den gå på litt mager blanding (noe som er skummelt). I *praksis* henter man knapt nok 5% effekt og moment på noe slikt. Om det er verdt 10-15.000 kr, som Flissundet vil ta for dette (av erfaring) er vel verdt å tenke over.De har svært godt ord på seg, det er det samme som Flissundet Motorservice på Hedmarken; går for å være landets beste i dette iflg enkelte..
Jeg har jo en NA bensinbil (525i ny type), men allikevel kunne de øke dreiemomentet fra 250nm til 300nm, og effekten fra 218hk til 235hk.
Mvh Vidar P
Jeg har prøvd og tar deg gjerne med på testtur, så lenge du ikke jobber i up og sender meg på 90 dager med pallespikring!Ikke enig i siste spørsmål, tror du må definere for deg selv forskjellen på moment og effekt i fysisk forstand. Du drar nok neppe fra en Ferrari F40 oppover Lierbakken selv om du har mer moment... moment er ikke ensbetydende med f.eks "effekt på lave turtall".
0-100 gir en ide om akselerasjonspotensialet til en bil; såklart teller det når man snakker om akselerasjon! Og jeg har forresten ikke prøvd nei, men jeg har kjørt nok chippa Audi'er og nok BMW'er til å ha en viss ide. Forresten så har jeg motorsykkel siden du nevner det; en 1100cc Moto Guzzi V11 Sport; selv om den nesten ikke har dreiemoment så går den da fremover allikevel.
Mvh Vidar P
Kjører man BMW med sugemotor er det kompressor fra ESS som gjelder! Maks effekt for en rimelig penge uten mekaniske inngrep inni motoren.Uten å gjøre mekaniske foradringer på motoren, er det svært lite å hente på en sugemotor, som antagelig er godt tunet fra fabrikken fra før. Det man kan gjøre er å endre på tenninga slik at man må kjøre kun på 98 oktan, og kanskje la den gå på litt mager blanding (noe som er skummelt). I *praksis* henter man knapt nok 5% effekt og moment på noe slikt. Om det er verdt 10-15.000 kr, som Flissundet vil ta for dette (av erfaring) er vel verdt å tenke over.
Det blir litt lett å miste oversikten oppi alt dreiemomentet her; man kan jo undres hvorfor en Ferrari F430 med "bare" 465 Nm virkelig klarer å oppnå sine 315 kmt og 0-100 på 4 sek... iht hva du sier så vil jo en bil med samme antall Nm, turtallspotensiale, luftmotstand og vekt gjøre det samme...? Jeg holder nå allikevel en knapp på fysikkens lov om utført arbeide jmf effekt jeg da...Det er bare dreiemoment-kraften som kan få motoren til å akselerere; dersom du f.eks sykler, er det dreiemomentet du forårsaker ved å trykke ned pedalen som får sykkelen til å akselerere, og ganger vi dette med hvor fort du samtidig tråkker rundt pedalen (turtallet) så får vi HK.
Ja, det er artig med skikkelige understatements.Hehe... artig sånt. Jeg har en 10 år gammal Citroen selv som er skremt opp til 200 hk/300 NM. Morro å holde følge med selv ganske heftige biler med en bil med så anti-sportslig image som Citroen.