ceroxol's hifi, hjemmekino og diverse..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Fikk en ny nettverks hdd i posten i dag. Gikk for en WD My Book World Edition 2Tb, denne har ikke raid o.l., men jeg har mange hdd med backup, så jeg sover rolig om natten uansett.. Backup er viktig! Blir fint å få denne inn i systemet, da jeg nå ikke lenger har plass på min 1Tb NAS.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Denne helgen er det hi-fi/elektronikkmesse i Odense: www.electrodays.dk

    Noen bilder har jeg tatt, beklager den dårlige kvaliteten, de er tatt med iPhone 3G



    Weiss dac'en sikler jeg veldig på, fikk et godt tilbud på demomodellen de hadde utstilt! ;) Ellers spilte Nordost, Copland og Elac bra! Det samme gjorde VerityAudio og McIntosh anlegget. Volent og BAT låt også sykt fint, men spilte altfor hifi-særing musikk, så orket ikke være der lenge..
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Jøss, her var det da tomt.... ;)



    dCS has left the building! 8)

    Nå starter jakten på ny dac.... Håper jeg får litt inspirasjon på Hifi & Surround 2009 messen som er i Kbh førstkommende helg. Kanskje muligheten til å se nærmere på Ayre QB-9 vs. Weiss Minerva.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Etter å ha levd i lang tid uten en ordentelig kilde er det endelig nye saker på vei, regner med at alt er i hus innen 20.januar, så 2010 blir spennende! ;) ;D Kjedelig å vente, skulle jo helst hatt det her i går når jeg først har bestemt meg. ;)

    Vel, fikk tid til en annen oppgradering i romjulen, her er en liten teaser, regner med at det ikke er så vanskelig å avsløre hva jeg har kjøpt.




    Godt Nytt År! Godt Nytt År! Godt Nytt År!
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Passer bra å sette inn dette her også, hentet fra Emne: Hifi planer for 2010-tråden.

    ceroxol skrev:
    Tja, i 2010 skal jeg:
    • iMac 21,5" som kun skal brukes som avspiller/mediesenter. Er bestilt.. ;D
    • ny dac, med asynkron usb. Er bestilt.. ;D
    • teste Amarra Mini - det er mange som synes denne spiller bra og veldig mange som synes det er latterlig, uten å ha hørt den selv..
    • bytte hjemmekinoforsterker til en med alle nye formater etc. Skal hente en Denon 2310 mest sannsynlig i morgen.
    • bluray spiller, kanskje en Denon 2500BT
    • Vurderer å bytte INT-150 til XP-10 og X150.5, har fått tilbud på dette, men mellomlegget er noe stort...men vil selger senke prisen noe så kjøper jeg. ;)
    • Teste usb-kabler - igjen, her er det mange som har forskjellige meninger, jeg vil teste selv i eget anlegg..
    • Vurderer å bytte endel kabler ellers i anlegget
    • Kjøpe meg mye ny musikk, har nå nesten 3000 cd'er i ALAC, jeg vil ha minst 1000 til i løpet av 2010
    • kikke litt på hi-rez materiale og kanskje kjøpe litt.. ;)
    • teste noe annet enn IsoTek MiniSub'en jeg har nå. Skal få meg Qx2/Qx4 og QB4 på hjemlån etterhvert..
    • selge en masse stash jeg ikke bruker lenger, blandt annet SoundStyle XS100, B&W LM1, 3stk BASE, masse PulsarPoints, mange forskjellige kabler, Playstation psp, diverse dvd-spillere etc. etc. ::)
    • vurdere videre om jeg har overskudd/gidder å legge inn alle dvd-filmene mine på hdd

    Det kommer helt sikkert til å skje en masse annet også.. ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ceroxol skrev:
    Vel, fikk tid til en annen oppgradering i romjulen, her er en liten teaser, regner med at det ikke er så vanskelig å avsløre hva jeg har kjøpt.
    Solid tech rack? eller ligner det bare :p

    mvh
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Brasse skrev:
    Hvilken DAC har du bestilt?
    Den er liten og søt, og spiller enormt bra! Navnet begynner på A... ;) Ellers må jeg vente litt på den, da den danske forhandler ikke hadde en til meg. Håper den kommer ultimo januar.

    kaap skrev:
    ceroxol skrev:
    Vel, fikk tid til en annen oppgradering i romjulen, her er en liten teaser, regner med at det ikke er så vanskelig å avsløre hva jeg har kjøpt.
    Solid tech rack? eller ligner det bare :p

    mvh
    Det er RIKTIG!! Godt sett.. Det er et SolidTech Radius Solo 4. Virkelig lekkert og en fantastisk kvalitet.



    Monterte det hele på 4stk. PulsarPoints som jeg hadde liggende, vises på bildet noen inlegg ovenfor.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ellers har vi vært travelt opptatt med å feire bursdagen til min lille sønn....



    Her travelt opptatt med å få fatt i sin første kake! Ble en grisete affære, så jeg skal spare dere for fler bilder.. ;)




    Så pappa'n har slett ikke hatt tid til å åpne alle pakkene han har kjøpt til seg selv....



    Men i dag.. ;) ;D
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Helt utrolig hvor lekkert en mac er pakket inn, tror jeg nesten aldri har pakket ut noe så gjennomtenkt og som har gitt en sånn godfølelse underveis..



    Den nye fjernkontrollen er flott, her har mange andre mye å lære..



    Ellers er det også meget deilig at mac'en bare fungerer med en gang, ikke timesvis med installering/nedlasting/oppdatering osv. Sånn ser det ut i hi-fi racket nå, da er det bare å vente på dac'en, som skal så der Sonos står nå.
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Apple er god på desgin.. ingen tvil.
    Er det slik å forstå at Sonos'n ryker på døra nå.. ?
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    kaap skrev:
    Apple er god på desgin.. ingen tvil.
    Er det slik å forstå at Sonos'n ryker på døra nå.. ?
    Apple er supert! Jeg er storfornøyd, kommer vel til å bestille en iMac til om ikke lenge, så jeg har en pc til alm. bruk også, for denne kommer jo til å kun bli avspiller/mediesenter.

    Sonos kommer jeg til å beholde, dette fordi det fungerer meget godt som multiromsanlegg med ZP100/ZP120 rundt i huset. Jeg kommer også til fortsette med å ha ZP80 stående i hovedanlegget. :)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Dette ser lovende ut ;) Blir spennende å høre med den nye DACen!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.... det er flott å se at det er progressiv utvikling hos våre moderne og urbane emigranter. Det ser jo unektelig flott og fancy ut. Siden du var hos meg sist, har jeg satt opp en ny 5Tb nettverksserver, men spiller fortsatt trådløst over Squeezeboks. NAS-diskene opplevde jeg å være altfor treg til tross for buffring. Nei jeg kommer nok sinkende etter dere ungdommer. Gratulerer både med Eple-maskinen og August (Jeg ser at han ikke har forandret mer enn at jeg kjenner han godt igjen).

    Ha et flott år og hils Danskedamen.

    /-Jan P.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Greven skrev:
    Dette ser lovende ut ;) Blir spennende å høre med den nye DACen!
    Gleder meg veldig til den kommer, nå har jeg sittet uten ordentelig kilde lenge...men æsj, det går nok noen uker til før den er her..
    Grumpy skrev:
    Hmm.... det er flott å se at det er progressiv utvikling hos våre moderne og urbane emigranter. Det ser jo unektelig flott og fancy ut. Siden du var hos meg sist, har jeg satt opp en ny 5Tb nettverksserver, men spiller fortsatt trådløst over Squeezeboks. NAS-diskene opplevde jeg å være altfor treg til tross for buffring. Nei jeg kommer nok sinkende etter dere ungdommer. Gratulerer både med Eple-maskinen og August (Jeg ser at han ikke har forandret mer enn at jeg kjenner han godt igjen).

    Ha et flott år og hils Danskedamen.

    /-Jan P.
    Takk for et hyggelig innlegg! :) Tror jeg må en tur innom deg å kikke litt på alt det nye du har fått i anlegget også, disse sakene fra VTL ser meget lekre ut og uansett hvor jeg leser om merket så lovprises de for en strålende lydkvalitet.. Jeg har også NAS her hjemme, men det bruker jeg kun til Sonos og som backup/diverse. Er strålende fornøyd med Eple-maskinen, kan bare anbefales!

    Skal hilse fra Dansken og August. :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ellers går jeg å grubler veldig, har fått tilbud om å bytte den integrerte Pass'en mot et sett bestående av Pass XP-10 og X150.5 - bare 5k i mellomlegg... Hmmm.. Dette frister enormt! Savner litt det blå "øyet" til min gamle X250.. 8) Samtidig er det også en "pass thru" inngang for hjemmkino på XP-10 og så er den jo lekker.. ;)



    What to do..



    Ellers hadde jeg to esker til på bildet noen innlegg ovenfor, den nederste er en Denon AVR-2310.



    Jeg må si jeg er sjokkert over hvor mye som har skjedd innen prosessering (er det egentlig det det kalles?) av hjemmekino lyd. Min gamle Pioneer VSX-D810s spilte greit, men ikke mer enn det. Etter å ha fått satt opp og kalibrert Denon'en ordentelig så har jeg plutselig dynamikk, bass og en latterlig god lydkvalitet...og dette kun på vanlig dvd.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    ceroxol skrev:
    Ellers går jeg å grubler veldig, har fått tilbud om å bytte den integrerte Pass'en mot et sett bestående av Pass XP-10 og X150.5 - bare 5k i mellomlegg... Hmmm.. Dette frister enormt! Savner litt det blå "øyet" til min gamle X250.. 8) Samtidig er det også en "pass thru" inngang for hjemmkino på XP-10 og så er den jo lekker.. ;)
    Jeg regner med at jeg ender opp med å bytte... 8) Nå venter jeg bare på en mail fra selger, som forhåpentligvis sier JA! ;D






    Ellers har jeg kjøpt meg en ny cd i dag: Rodrigo Y Gabriela - anbefales på det sterkeste!!
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    ceroxol skrev:
    ceroxol skrev:
    Ellers går jeg å grubler veldig, har fått tilbud om å bytte den integrerte Pass'en mot et sett bestående av Pass XP-10 og X150.5 - bare 5k i mellomlegg... Hmmm.. Dette frister enormt! Savner litt det blå "øyet" til min gamle X250.. 8) Samtidig er det også en "pass thru" inngang for hjemmkino på XP-10 og så er den jo lekker.. ;)
    Jeg regner med at jeg ender opp med å bytte... 8) Nå venter jeg bare på en mail fra selger, som forhåpentligvis sier JA! ;D
    Jeg fikk ja!! :D Nå blir det tur til KBH i helgen for å hente XP-10 og X150.5... Dette blir bra! Er spent på hvor stor den lydmessige gevinsten blir i forhold til INT-150, minuset er at jeg trenger en xlr-kabel til..

    kaap skrev:
    ceroxol skrev:
    ... og så er den jo lekker.. ;)
    Xp-10 var lekker den, men X150.5 er ikke dum den heller ;D

    Oohh... Nakenbilde! Du har så rett, den er virkelig lekker. :) Må si jeg har savnet dette designet etter at jeg solgte X250 som jeg hadde tidligere.

    Ser forøvrig at dette er den gamle versjonen av X150.5, den nye har apparatkontakten for strøm plassert midt på baksiden. Dette er noe Pass Labs gjør fra tid til annen - altså endre designet noe uten at de endrer navn eller gir det en mk.I, mk.II osv.. i tillegg til navnet. Alltid greit å sjekke ut litt sånt hvis man skal kjøpe Pass' produkter 2'nd hand. :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    ceroxol skrev:
    Nå blir det tur til KBH i helgen for å hente XP-10 og X150.5...
    Da er KBH turen overstått...



    Det er flere enn meg som vil pakke opp alle de nye eskene.. ;) ;D
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ååå, lekker finish på disse Pass Labs produktene. Jeg har ikke fått noen muligheter til å høre Pass produkter, hvordan er lydbildet i hjemmet?

    Mvh. jonlam
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Fett utstyr, hvilken kilde/Dac skal du bruke?

    Mine erfaringer er de samme når det gjelder drivverk,- idag bruker jeg Airport Express til Dac og har vel aldri sett meg tilbake.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    jonlam skrev:
    Hei,

    Ååå, lekker finish på disse Pass Labs produktene. Jeg har ikke fått noen muligheter til å høre Pass produkter, hvordan er lydbildet i hjemmet?

    Mvh. jonlam
    Heisann,

    Helt enig! ;D

    Utseendet på Pass er noe jeg virkelig liker, men jeg har også forståelse for at det for noen kan være litt mye macho/alu./blått lys etc. på effektforsterkerene deres.. XP-10 er noe av det flotteste jeg har eid; en fantastisk byggkvalitet og en volumkontroll som er en fryd å betjene. Lydkvaliteten er også ekstremt bra, så jeg ser for meg at jeg kommer til å beholde denne en god stund.

    Sammen med dCS settet jeg hadde tidligere var lydbildet med X250 ytterst detaljert og avslørende, men uten å være sterilt og "tynt". Minuset var at det med X250 var litt mye av det gode i bassområdet, spesielt sammen med VA Parsifal Encore som jeg også hadde tidligere. Når jeg skiftet til INT-150 fikk jeg en stor oppgradering (dvs. oppstramning) i bassområdet, men uten at det gikk ut over noen av de andre kvalitetene.

    Nå har jeg enda ikke fått utnyttet potensialet som ligger i XP-10 og X150.5, da jeg for tiden er uten en god kilde....så jeg gleder meg til neste uke, da får jeg nemlig en pakke til! Fikk dog sammenliknet INT-150 med XP-10/X150.5 i butikk, så jeg vet at jeg har noe godt i vente.. ;)

    johnnygrandis skrev:
    Fett utstyr, hvilken kilde/Dac skal du bruke?

    Mine erfaringer er de samme når det gjelder drivverk,- idag bruker jeg Airport Express til Dac og har vel aldri sett meg tilbake.
    Takk for det. :) Jeg går å venter på ny kilde etter å ha solgt dCS settet mitt. Har fått vite av forhandler i DK at den kommer medio neste uke.. Det er en Ayre QB-9 som skal brukes med iMac/iTunes, skal vel også få testet Amarra (evt. vente til Amarra-konkurrenten Twilight kommer), samt hi-fi usb-kabler (her er jeg dog forutinntatt med skepsis..).

    Velger dette fremfor Sonos+dCS bl.a. for at oversikten over musikken blir langt større. Nå har jeg snart 3000 cd'er i ALAC og opplever ofte at musikken nærmest "forsvinner" i mengden med Sonos' listesystemer. I tillegg spiller jo Ayre også latterlig bra! ;) Syntes at Weiss hadde et eller annet klinisk over seg, som ikke falt i smak. Mulig dette kan skyldes:

    The Ayre uses a fully discrete, no feedback, output stage made of individual transistors and resistors. The Weiss uses high feedback, integrated circuit opamps.
    Angående AE, så testet jeg den i min shootout mellom Esoteric X-03 vs. AE vs. Sonos. For meg var Sonos vinneren. Alle tre var koblet til mit dCS sett. Lyden/detaljene var de samme for alle tre, men rommet var større og bedre definert med Sonos - litt mer 3D. Jeg klarte forøvrig ikke å høre forskjeller mellom X-03's VRDS NEO drivverk og AE. Etter dette solgte jeg X-03 og har heller aldri sett meg tilbake. :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Meget flott design med den sorte alu.ringen rundt vol.kontrollen, som forøvrig er en sann fryd å bruke.. :)
     

    Vedlegg

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ja, jeg syns fronten på midten er veldig lekker og oser muskler og kraft.
    Jeg er også tilhenger av blålys på displayet.

    Lekker oppsett.

    Mvh. jonlam
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    jonlam skrev:
    Ja, jeg syns fronten på midten er veldig lekker og oser muskler og kraft.
    Jeg er også tilhenger av blålys på displayet.

    Lekker oppsett.
    Takk for det! :) Har også kikket litt i tråden din og må si du har et spennende og flott anlegg.. dCS, McIntosh og Ayra C1.. Oohh, lekkert og sikkert super detaljert og musikalsk. Jeg holdt selv på å kjøpe C1, men med en ettåring i huset så turde jeg ikke pga. stativene.

    Ellers liker jeg også godt det blå lyset, men heldigvis kan det dimmes/slukkes ved behov, f.eks. når jeg ser film med projektor e.l.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ellers har jeg nettopp bestilt med to sett med Belden 1800F XLR kabler fra:



    The Cable: Belden 1800F
    Our balanced audio cables are made with Belden 1800F, Belden's best STP (shielded twisted-pair) balanced audio cable. Belden 1800F provides extremely low capacitance (13 pF/ft), and excellent "french braid" shielding which allows great flexibility without compromising shield coverage. Belden 1800F is an AES/EBU 110 ohm cable, which means it's suited not only for analogue audio but also for the most demanding balanced digital audio applications.
    Gleder meg til jeg får disse i hus, vurderte sterkt å kjøpe NO Heimdall/Frey, men ønsker å teste disse før jeg går til innkjøp av noe dyrt. Har sett flere tilbakemeldinger på disse som sier at de er absolutt i toppklassen! Har selv hørt de bl.a. i et anlegg bestående av Avalon Isis, Pass Labs og dCS/Audio Aero her i DK. Eier var meget fornøyd og han hadde testet adskillige high-end kabler! Dette gleder jeg meg til...

    Ellers vil jeg anbefale en cd som jeg har spilt mye her hjemme i det siste, det er en samle-cd fra Trentemøller (The Last Resort anbefales også, men den er ambient/tech), den er full av herlig alternativ musikk og for meg ganske ukjente artister.
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Legger ut noen flere musikkanbefalinger, dette er noe av det som jeg hører mest på for tiden..







    Enjoy.. 8)
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Endelig.....så har jeg fått min nye kilde i hus, se nede til venstre i bildet.. ;D



    Desverre sover samboer og barn, så den er koblet opp litt midlertidig på spisestuebordet, uten noen forbindelse til stereo'n. Har satt den til innspilling nå, bruker en egnet cd som kan sees på iMac'en. ;) Gleder meg til å koble opp i anlegget, som student så blir det nok en "lese hjemme"-dag i morgen.. ;) 8)
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Enda en pakke kom i dag... Hmm.. FedEx Express - Extremely Urgent.. ;D



    Spennende..



    Lekkert! Nå skal det spilles musikk..



    To sett BJC Belden 1800F, med Neutrik NC3-B series XLR connectors (gold-plated pins).
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ser lekkert ut :)

    Kan tenke meg at det åpnes nye dører (og vinduer) med en slik usb-kilde.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    jeg er også spent på å lese om dine lytteinntrykk av USB-DAC'en. Det jeg har lest virker veldig lovende.

    Ser forøvrig at du liker Damien Rice. Dersom du ikke allerede har denne CD'en :


    bør du skaffe den kjapt. Det er en intim og meget flott plate, jeg tror det er i en setting som presentert her at han oppleves best.
     

    Vedlegg

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    gratulerer med ny dac. Fine musikk anbefalinger, særlig Burial, Ulver (flotte norske rockere) og Trentemøller (nesten det eneste danske jeg kjenner til...)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    gwikse skrev:
    Ser lekkert ut :)

    Kan tenke meg at det åpnes nye dører (og vinduer) med en slik usb-kilde.
    Takk for det! :)

    Er meget fornøyd med komboen iMac + Ayre! Det fungerer absolutt knirkefritt, samtidig er det også plug-and-play, uten masse konfigurasjon/installering av programmer/plug-in's etc.. Herlig ukomplisert! Og brukergrensesnittet i iTunes synes jeg forøvrig er genialt..

    blekansikt skrev:
    Hei,

    jeg er også spent på å lese om dine lytteinntrykk av USB-DAC'en. Det jeg har lest virker veldig lovende.
    Nå har jeg hatt dac'en i hus et par ukers tid, det har hittil vært en fornøyelse. Dac'en trengte ganske lang innspillingstid, hvilket det også står i manualen og som er nevnt på diverse nettfora. Jeg lyttet ikke til dac'en før den hadde fått godt og vel halvannet døgn med en innspillings-cd fra HiFi Choise (se bilde fra innlegg 19/1). I starten synes jeg lydbildet var veldig "lavt og bredt", hvilket stod i sterk kontrast til dCS settet jeg eide tidligere, som tegner opp et kjempestort lydbilde - heldigvis har dette endret seg.. Nå er lydbildet veldig "cinemascope" - Ayre tegner opp et enormt bredt lydbilde!

    Ayre'n gjengir musikken med en enorm ro, detaljene bare kommer uten forvarsel og helt uanstrengt - en meget behagelig og "analog" gjengivelse. Jeg slipper også å sette meg ytterst på stolen for å få med meg alle detaljer, de serveres bare i fanget mitt, dette også samtidig uten en anstrengende "se på meg" faktor, som jeg synes noe high-end utstyr har. Jeg mistenker litt at dette skyldes Minimum Phase filteret som Ayre bruker, hvilket nesten fjerner all pre/post-ringing, se bilde.



    Den siste tiden har Ayre'n blitt utsatt for mange forskellige typer musikk; alt fra Jack Johnson, The Kills, Sepultura, My Bloody Valentine, Biosphere, Moby, Jonathan Johansson, Shelby Lynne, Deadmou5, Kari Bremnes, Oscar Peterson, Trentemøller, Massive Attack, Sigur Ros, Minor Majority, Rodrigo Y Gabriela, The Field, A-track, Damien Rice, Kate Bush, Florence+The Machine, Bliss, Sia, Nils Lofgren, Air, John Mayer, Burial, Satyricon, KoRn til diverse fra Mixmag osv. osv. Jeg har ikke følt på noen tid at dac'en favoriserer noen spesiell sjanger eller at det er bestemte fremkvensområder som stikker seg ut i positiv/negativ retning. Det har bla. blitt nevnt at bassområdet har vært en tanke "uklart", men dette er absolutt ikke noe jeg føler. Jeg er en bass elsker og setter store krav til dette området, da jeg hører på mye elektronisk musikk (over 60% av mine snart 3000 cd'er er elektronisk). F.eks. Trentemøller sin "The last resort" (brukes forøvrig også av Stereophile når de tester utstyr) setter store krav, den har ekstremt mye lavfrekvent innhold og mange anlegg tenderer til å diffrensiere lydene altfor lite. Diskantområdet er også gnistrende godt, gjengivelsen av cymbaler etc. i f.eks. Oscar Peterson sin "We get requests" har jeg ikke hørt bedre... Diskanten er bare der - luftig og ekstremt oppløst.



    Men uansett musikksjanger så er det mellomtonen og stemmegjengivelsen som er det absolutt viktigste for meg, alt annet kan låte himmelsk, men er ikke gjengivelsen av en stemme troverdig så er det bare å glemme det. Og heldigvis, her briljerer Ayre'n. Hvis jeg med kniv på strupen ble tvunget til å velge et område som dac'en utmerket seg spesielt godt i, så var det nettopp den viktige mellomtonen jeg hadde valgt. Kjente og kjære artister som Ane Brun, Thomas Dybdal, Kari Bremnes, Damien Rice etc. låter skremmende godt. Kombinert med dac'ens cinemascope lydbilde og 3D egenskaper, samt utrolige ro i gjengivelsen, så er dette en vinnende kombinasjon! Jeg har hørt mye musikk i det siste....jeg får ikke nok. Savner jeg dCS settet? Nei, absolutt ikke (men vil også si at de eldre produktene fra dCS som selges for 10-15kkr er utrolig gode kjøp!). ;)



    Neste skritt for meg er å teste ut USB-kabler og Amarra Mini. ;)

    Ellers er det en annen ting jeg opplevde og det var at det faktisk er forskjell på hvilken USB-port en bruker på mac'en, det er også viktig å ikke bruke en ekstern harddisk med USB! Jeg startet emnet (asynchronous) USB DAC + external USB HDD = Problem? på Computeraudiophile hvor en kan lese mer om dette..

    Nå har jeg koblet Ayre'n på denne måten, dvs. den deler usb med IR-mottakeren. Har noen forslag til "den mest egnede" USB-port? Det viktigste er at den iallefall ikke deler port med bluetooth'en...



    Selv bruker jeg nå en 2Tb harddisk med FireWire fra WD, etter at jeg gikk over til denne har jeg ikke opplevd tendenser til avbrudd og jeg synes faktisk lyden ble bedre, kan selvfølgelig være placebo, men dog...
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    BTS skrev:
    ceroxol skrev:
    To sett http://www.bluejeanscable.co.uk/store/balancedaudio/index.htm]BJC Belden 1800F, med Neutrik NC3-B series XLR connectors (gold-plated pins).
    Spännande, ser fram emot en detaljerad lyssningsrapport... :)
    Da har jeg prøvd disse kablene i anlegget en stund og dette er meget bra! Jeg har faktisk solgt NordOst kablene jeg hadde og bruker nå nevnte BJC kabler fra QB-9 til XP-10 og fra XP-10 til X150.5.... Med en gang de kom inn i anlegget syntes jeg de muligvis var litt "kjedelige" i lyden, men etter å ha stått og spilt kontinuerlig i nesten to uker, samtidig med at QB-9 ble spilt inn, så skjedde det underverker. Har testet mye frem og tilbake og jeg foretrekker faktisk BJC kablene nå.

    Baksiden av QB-9, den røde strikken på kablen er det jeg som har festet..

    Her hos meg så virker kablene meget nøytrale, de er også mer organiske/mer naturlige og rolige i klangen enn nevnte kabler fra NordOst. Alt i alt et meget godt kjøp, spesielt når de kostet £96 (dette inkl. frakt, mva etc.) - for begge! ;D Anbefales på det sterkeste!
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    ceroxol skrev:
    Da har jeg prøvd disse kablene i anlegget en stund og dette er meget bra! Jeg har faktisk solgt NordOst kablene jeg hadde og bruker nå nevnte BJC kabler fra QB-9 til XP-10 og fra XP-10 til X150.5.... Med en gang de kom inn i anlegget syntes jeg de muligvis var litt "kjedelige" i lyden, men etter å ha stått og spilt kontinuerlig i nesten to uker, samtidig med at QB-9 ble spilt inn, så skjedde det underverker. Har testet mye frem og tilbake og jeg foretrekker faktisk BJC kablene nå.
    Hei - interessant at du liker BJC. Jeg bruker dem som tidligere nevnt flere steder i anlegget mitt.

    Grunnen til innlegget er imidlertid tråden du startet på Computer Aud... . Som et innspill til den kan jeg nevne at jeg har testet ut bruk av ekstern Firewire disk istedenfor ekstern USB disk og de har samme problemer - i hvertfall om en benytter PC. Det er en konsekvens av kravene i USB-standarden. Det kan være at mac/osx implementerer dette på en annen måte enn hva som er tilfellet under windows. Jeg mener at et av svarene ga inntrykk av at firewire disk er ubetinget OK. Mvh.


    Edit - jeg leste CA tråden en gang til. Det Rankin sier om Firewire er ikke generelt korrekt. Derimot er hans forslag til sata link selvsagt OK og uten den nevnte svakhet. Videre er det riktig som Connaker sier at dette er et USB problem og ikke et adaptive vs asynkron problem. Men det hjelper ikke om det benyttes forskjellige USB-buser - det er ikke krav om synkronisering mellom USB-enheter og de fleste leverandører vil implementere hva standarden foreskriver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn