Celestion SL 700

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg holder på å komponere et anlegg for en kamerat, og har kommet over et "mint condition" Celestion SL 700 med orginale stativer. Dette er en fantastisk høyttaler, men den er visstnok et h.... å drive skikkelig. Elller...?
    Noen som har erfaringer å dele eller konkrete råd mht forsterkeri? Vi snakker kompetent nestenvintage integrert, evt. pre/power. Åpen for forslag her. Bring it on!


    På forhånd takk!
     

    JEJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    511
    Antall liker
    42
    Hørte endel på denne på begynnelsen av 90 tallet! Denne trenger massse krefter!
    Hørte den med EC 250.

    Analytiske er vel første ordet som detter inn.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke så vanskelig å drive per se, i forstand impedans vs fasevinkler etc; men har svært lav følsomhet, og trenger følgelig en god del effekt for adekvate SPL. Om jeg ikke husker mye feil, så oppgav vel produsenten en følsomhet noe lavt på 80-tallet (var det 82dB/W tro?). Målinger hos uavhengige (blader etc) tydet vel mer på noe i retning av 79dB/W o.l.

    Dette skulle tilsi at høyttaleren trenger noe sånt som rundt 4-5 ganger så mye effekt som en moderne høyttaler med en typisk reell følsomhet mellom 85-90 dB/W.

    Jeg vil foreslå 100-150W effekt som et fornuftig minimum, avhengig av romstørrelse, lytteavstand og krav til SPL. Uansett; disse kan allikevel ikke spille avsindig høyt, og de tåler ikke megawatt, så det er liten grunn til å "go totally crazy" i watt-avdelingen. De har en litt tilbakelent natur, og er veldig glad i elektronikk med litt "sprut"... problemet er at mye elektronikk med "sprut" også noen ganger kan være litt usofistikert og grov; noe som er en absolutt kontraindikasjon med disse høyttalerne.

    Så her har vi Celestions problem på 80/90-tallet; de trenger wattsterk OG svært raffinert elektronikk.
    Det kunne fort bli litt dyrt :)
    Jeg vil foreslå å kanskje legge vintage-tankene litt på hold inntil videre, bare for å sjekke litt på dagens marked, fordi wattsterke og rimelige nesten-vintage forsterkere ikke vokser på trær; og istedet se på en mer moderne forsterker? En med både brains & brawns?

    Mvh Vidar P
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut fra det Vidar skriver, vandrer i alle fall mine tanker til ICE-forsterkeri............
    Her kan du finne kraftige forsterkere med mye muskler, samtidig som de, etter hva jeg har forstått, jaffal ikke er mørke i lyden eller baktunge; heller er de lyse og sprudlende..............

    mvh
    Proffen
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Litt usikker på om ICEpowerASP's litt matte topp passer disse.

    Bryston har alltid evnet å lage store forsterkere som ikke låter grovkornet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Litt usikker på om ICEpowerASP's litt matte topp passer disse.

    Bryston har alltid evnet å lage store forsterkere som ikke låter grovkornet.
    Litt matt topp fikses litt f x vha sølvkabler................. ;D

    mvh
    Proffen
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Jeg har Celestion SL 700 SE og de trives utmerket med Dynamic Precision 600. (250W mosfet+ passiv pre)
    Nydelig sett som har ført til at jeg ikke har havnet på oppgraderingskjøret.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Hadde tidligere Celestion 7000 gulvstående med bånddiskanter. Drev disse med en par Krell 450Mcx monoblokker og det fungerte fint. En tidligere toppmodell receiver fra Pioneer, AX-10 el.l. slo seg jevnlig av da disse trakk for mye strøm på høyt volum. Var vel bare 86db følsomhet. Men spilte bra det gjorde de.

    Krever som nevnt over litt kvalitet over watt'ene de får og de trenger mye watt gr. den lave følsomheten.

     

    Mathias Rust

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2008
    Innlegg
    45
    Antall liker
    0
    Hadde Celestion 700 for mange år siden da jeg jobbet på hifi-klubben.
    Trenger ordentlig med effekt for å våkne. Spilte meget bra med 250 wattern fra EC husker jeg. Med alt annet enn en stor forsterker er de kjedelige.
    Med riktig forsterker er de noe av det bedre jeg har hatt hjemme noengang. SE utgaven er etter min mening dårligere enn den vanlige.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Mathias Rust skrev:
    Hadde Celestion 700 for mange år siden da jeg jobbet på hifi-klubben.
    Trenger ordentlig med effekt for å våkne. Spilte meget bra med 250 wattern fra EC husker jeg. Med alt annet enn en stor forsterker er de kjedelige.
    Med riktig forsterker er de noe av det bedre jeg har hatt hjemme noengang. SE utgaven er etter min mening dårligere enn den vanlige.
    Interessant å høre. Jeg synes de våknet på min adyton Cordis 1.6 signature, men har planlagt å få tak i et større effektrinn for å blåse enda mer liv i de.
     

    easyrider

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    269
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Jeg har selv hatt 700SE i en lengre periode (kjøpte de nye og solgte dem ca i 2005/6). Har hatt mye forskjellige forsterkere på dem, og må si meg enig i de fleste kommentarene her.
    Parasound HCA2200 (2x250w) var vel det med mest futt i som hadde bra kontroll på dem. HAr testet 2x50w klasseA som låt veldig oppløst og med flott klang, men som ikke klarte å drive bassen skikkelig. Mye annet er også testet. Kan vel si at de trenger masse power for å låte stramt helt ned, men at de kan spille bra oppløst og med god klang med litt mindre power også. Fikk tak i en gammel 2x80w Adyton. Denne låt helt toppers i toppen, men hadde ikke kontroll nedover.

    Lager ikke noe konklusjon på dette her, men ville bare dele noen erfraringer.

    ER
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Er det noen som kan hjelpe å ta et mål av høyden på orginale stands til SL700 ?
    (eller om noen vet høyden)
    Vennlig hilsen
    GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Kan hende jeg fant svaret selv her:

    Celestion SL700 Bookshelf speakers review, test, price


    "The SL700 stands are the result of much concentrated design effort. They raise the loudspeakers about 600mm (24 inches) above the floor and consist essentially of two sandcast alloy plates top and bottom, webbed for added rigidity and joined by a hollow rectangular upright with inner fins. This has to be damped by pouring in a graded lead and sand mixture which produces a very heavy system indeed. (The SL700 itself weighs an unspectacular 6.3kg.) As is usual nowadays, the bottom plate is tapped to accommodate floor-spikes."

    Andre steder er det nevnt 18" som ideelt, så kanskje er det slik Skink_123 sier at det er 2 versjoner.
    Vh GunnarS
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kan hende jeg fant svaret selv her:

    Celestion SL700 Bookshelf speakers review, test, price


    "The SL700 stands are the result of much concentrated design effort. They raise the loudspeakers about 600mm (24 inches) above the floor and consist essentially of two sandcast alloy plates top and bottom, webbed for added rigidity and joined by a hollow rectangular upright with inner fins. This has to be damped by pouring in a graded lead and sand mixture which produces a very heavy system indeed. (The SL700 itself weighs an unspectacular 6.3kg.) As is usual nowadays, the bottom plate is tapped to accommodate floor-spikes."

    Andre steder er det nevnt 18" som ideelt, så kanskje er det slik Skink_123 sier at det er 2 versjoner.
    Vh GunnarS
    18 og 24 stemmer :) spørs på høyden på din lytteposisjon
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Jeg har ett råd:Tenk atomkraftverk, spar ikke på strømforsyninga. Jo kraftigere, desto bedre er det. Disse er omtrent prototypen på høyttalere i liten størrelse som vokser med forsterkeren. Og får de de de skal ha..da er de noe av det fineste verden noensinne har kommet opp med av elektrodynamiske oversettere. Punktum. Skink har for eksempel skjønt hvor det bør ligge, så jeg tviler litt på den "semi-vintage-approachen".
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Takk til Skink_123 og arne.helge for innspill. Ser ut som de kan bli vrient å få tak i orginalstativer, så da får jeg prøve å lage min egen "vri" på DIY-stativer.
    Vh GunnarS
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det kan være så pent det bare vil, men så lette som SL700 er må de imo ha MASSIVE stands. Slik Celestion selv også kom fram til. Annet er det med Spendor, Epos, Harbies.. De er laget for relativt lette OFs fra produsenten. Et pent brukt par sandfylte Atacama SL6 funker gull, har innebygd nivelleringsperle i toppen og koster nesten ingenting...Lgrons58 hadde til salgs for en tid sia..Partington- bestilt fra UK- er et annet alternativ.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Open frame kan vel være kraftig? 50-profiler og sandfyll? Dessuten har jeg hatt SL6 siden 1984, og spilte aktivt på dem fram til 2001. Ikke så fryktelig forskjellige i så måte, men jeg hadde kraftige sandfylte stativer fra Target eller noe lignende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Selvfølgelig kan det det. Men prøv å løfte på et sandfylt Atacama SL6...da har du lite rygg igjen, for å si det som det er...Vi har et par.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg har løftet på det flere ganger, med og uten stativ. SL700 er vel forresten med sin aerolam lettere enn SL6, er den ikke? Dødt skal det være, men det trenger ikke være verdens tyngste stativ for å være dødt nok.
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Hei.

    Har hatt to par SL700. De originale standene er best. Også fordi de festes fysisk til høyttaleren. Det er betryggende med en såpass lett høyttaler som SL700 er.

    Har et par supertunge high-end stativer fra samme tidsepoke hvis det kunne være interessant. Har både et sett Target R5 og et sett R6.
    Hvis jeg husker riktig fra jeg jobbet i Hifi-Klubben på den tiden fungerte det riktig så fint.
    Her et dårlig bilde fra nett med et par SL600:
    images.jpeg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Stativer blir aldri "døde nok"...men jeg har jo selv høyttalere som skrus fast i stativet..hehe..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De i bildet over er open frame, selv om det er ekstremt store rørprofiler. Jeg liker i alle fall denslags stativdesign godt på slike høyttalere som SL700.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Baluba: Stativer blir aldri "døde nok"...men jeg har jo selv høyttalere som skrus fast i stativet..hehe..
    SL 700 er bare sikret til stativet, de hviler på 3 cones, og skruen er av en slik art at den hindrer høyttaleren å ramle av om noen dytter på den, ala underlaget til soundcarespikes.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    I know, Skink...:cool:
    Baluba: Sånn må det minimum være med Celestions av den årgangen. Brukte selv originalstativet til Monitor Audio 7 Gold på mine Celestion 3 Mk1. En høyttaler jeg fortsatt av og til savner, faktisk.
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Prøver å få skikk på et par slitne SL700 jeg kjøpte for en måneds tid siden. Her om dagen dukket orginale stativer opp også.
    Har bestilt nye uorginale elementer, men fikk lyst til å se på de "sprengte" elementene.
    De subbet i spolen. Etter å ha fjernet membranet fra chassis ser jeg hva som subber. Det er store bobler i pappen som spolen er viklet på (har nok vært varmt her). Har forsøkt å fjerne boblene, men har ikke vært tøff nok enda. De går nå mye bedre, men det er fortsatt litt kontakt med kjernen av magneten.
    Er det noen som forsøkt seg på å utbedre slikt? Teknikker, redskap ..

    bobler.jpg


    Vh GunnarS
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde en liknende operasjon på et par gamle Rauna høyttalere for mange år siden. Det er bare å ta bort boblene og coate over med et tynt lag (lakk) som tåler litt varmgang. Sirkelen der du har varmgang er kun der for å holde spolen i posisjon og hvordan den ser ut har ikke så stor betydning. Raunaene ble kjøpt mens jeg studerte i Trondheim tilbake i 85 og funker den dag i dag.

    jakr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: That suspension (+ coil ) is TOAST! Hvem har laget de elementene og hvor har du dem fra? Det bør være mulig å få tak i fire NOS originaler fra Celestions nåværende eier, KEF- som i sin tur eies av GPA..Det bevarer iallefall originaliteten. Og ja, det er mitt anbefalte valg..
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Det er orginalelementet som er avbildet, og jeg tror det er Celestion selv som er produsent (de er vel først og fremst elementprodusenter). Sendte for en måned siden mail til Celestion, men har ikke fått svar. Kan jo forsøke en gang til.
    Vh GunnarS
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    80 talls retro

    Hadde sjæl SL 6. Trenger ikke mange watt, men gode watt.
    Har fortsatt våte drømmer om den gang jeg kjørte SL 6, EC Ampliwire ll, Hiraga's LeTube og Orto SPU gold
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: Celestion laga dem selv, ja. men det er KEF som eier merket i dag. De omgjorde Celestion til budsjetttmerke. Og kjøpte også reservedelslageret. Kontakt både KEF OG Celestion igjen, du...Jeg tenkte på de uoriginale du har kjøpt. Hvor har du dem fra, hvem laga DEM?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Auditor: KEF eier ikke Celestion. Derimot eies både KEF og Celestion av Asitiske Gold Peak (de som lager blant annet GP batterier). Celestion lager i dag kun elementer til PA ting. Dette har de drevet med i årtier. Blant annet står det Celestionelementer i det meste av gammelt Marshall-utstyr.
    Jeg har ikke mottatt noen elementer enda, men bestilt Monacor elementer fra Wilmslow Audio i England (som har blitt anbefalt i andre tråder på sentralen). Om jeg skulle få tak i orginale kan jeg sikkert bruke de uorginale til noe annet.
    Sendte ny mail til Celestion i dag (hifi_uk@celestion.com). Om du har andre forslag til hvor jeg skal sende mail, tar jeg gjerne i mot med takk.
    Link til Monacor elementet:
    Monacor SPH-165CP Size 165x165mm

    Vh GunnarS
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Prøv support.uk@kef.com
    Var i kontakt med KEF/Celestion/service department for 2-3 år siden ang. dokumentasjon på 40 år gamle Celestion høyttalere.

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: Delvis riktig. Idag lager Celestion kun proffelementer- deri iberegnet drivere til instrumentforsterkeri. Sjekk historien din. Jeg presiserer. Siden 1992 har høyttalerdelen av Celestion vært eid av holdingselskapet GP Acoustics UK- de kjøpte seg inn i KEF også...Acoustic Energy var- inntil nylig- også heleid av KEF via GPA, men har fått nye britiske eiere nå. Det eierskapet GPA hadde via KEF i Celestion er grunnen til at verdens nest eldste høyttalerprodusent- kun Tannoy er eldre- idag ikke produserer høyttalere mer. Celestion ble grunnlagt i 1924.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn