Celestion Axi2050 storformatsdriver Xtra Large

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke klart å finne noen pris, men oppdaget plutselig at dette har noe med Avantgarde Acoustics å gjøre. De har jo operert med litt andre definisjoner på hvor langt ned et horn bør deles enn de fleste andre. Håper ikke det er hele forklaringen...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Interressant. :)
    Nå er WE15 noe fullstendig annet enn Grelv/BB horn.
    WE15 er vel exponential of loader noe voldsomt nedover i frekvens.
    Grelv hornet er bygget for konstant spredning over bredt område.
    Den nevnte driveren ser ut til levere en del lavere i frekvensområdet, Grelv horn var ikke min første tanke. Kanskje en stor tractrix hadde vert interressant å prøve?
    Carbon membran er spennende.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Men hva med de øverste oktaver i et slikt horn?
    Det har jeg liten tro på.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Drivern er jo helt unormalt bredbåndet, en impedanse måling i plainwave tube hadde muligens avslørt litt mer ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, jeg sitter vel til panna med gjørme med 2360... :D
    Jeg er litt småskeptisk til denne driveren og det er det en virkelig ønsker for god lyd.

    Spherical er vel samme som Kugelwellen og Klangfilm. Kjært barn samme navn.
    Drar større vinkel i "mouth" enn Tractrix.
    Hadde vert interressant om dem laget et Spherical på 50-60cm, gjerne godt passende til dem fleste vanlige kompdrivere.
    Avantgarde har jo denne profilen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har vi helt feil fokus?

    Når vi ser på kompresjonsdrivere til hifi har vi en tendens til å kikke på alt det som er tilgjengelig der ute, også danner vi oss et bilde av hva som er nødvendig, hva som funker/ikke funker osv basert på de driverne som dominerer markedet.

    Markedet domineres utvilsomt av kompresjonsdrivere som passer til måten man bruker dem innen PA. Godt egnet for masseproduksjon, god ytelse ved ekstreme lydtrykk osv. Så kommer Lamar med sin 1" membran og den drar hele veien ned til 50Hz. Det kan faktisk virke som at om man kikker på de virkelig gamle tingene så var dette ikke så uvanlig. Går vi noen tiår frem har vi Altec Lansing 288 som Oks81 har skrytt av at også har noe litt spesielt ved seg ved lave frekvenser. Ser vi på ALE har de også forholdsvis små membraner sammenliknet med kompresjonsdrivere til pro-bruk.

    Så var det membranmateraler da. Det brukes PEN og andre plastmaterialer, det brukes aluminium og titanium i stor utstrekning. Det brukes ulike coatinger. I tillegg brukes titanium i blant i kombinasjon med titaniumnitrat, en slags coating som minner mer om en anodisering. TIN har en hardhet som er langt høyere enn titanium, mer i klasse med corrondum/saffir, tett opp mot diamant, og også langt over beryllium. Corrondum/safir ligger også over beryllium, men er i likhet med titaniumnitrat også en del tyngre enn beryllium. Indre demping er ikke helt ulik aluminium, titanium og beryllium i forhold til hardhet, og alle later til å tillate oppbrytnig godt over 20kHz i en størrelse på ca 2 tommer.

    Så om vi ser på for eksempel corrondum (et materiale som også blant annet brukes av Accuton i veldig mange drivere, men også av noen andre produsenter, blant andre Tymphany) ser vi at en 2" accuton bryter opp rundt omkring 20kHz. En noe høyere oppbrytningsfrekvens kan man oppnå med litt justering av geometrien.

    Ser vi på TIN-coated titanium så har jo Eighteensound flere å velge i. Deres 1,75" har ikke oppbrytning under 20k. Deres 2,4" ser ut til å ha en litt dårlig kontrollert oppbrytning rundt 18k, mens deres 3" har langt bedre kontroll og knapt ser ut til å bryte opp under 20kHz.

    Vel, poenget er at med litt godt ingeniørarbeid ser det høyst overkommelig ut å få en 2" membran til å oppføre seg utmerket, også en TiN eller en corrundum (keramisk aluminium/safir)-membran.

    Med 1" membran klarer Lamar nesten 130dB ved 100Hz. Da burde vi kunne klare 200Hz fra en 2" membran med 1/4 av slaglengden. Da får vi fasepluggen tettere på membranen og mass break burde bli såpass lav at ytepsen opp til 20kHz kan bli helt perfekt.

    Så poenget er:
    Jeg tror ikke vi behøver 4" membraner til hifi over 400Hz. Problemet er bare å finne en driver som har akkurat de egenskapene vi ser etter. En driver med 4" membran tåler uendelig mye mer juling enn vi trenger i et hifioppsett, og jeg kan ikke se at det finnes noen annen grunn til å velge en så stor membran. Da pådrar vi oss kompromisser i toppen som vi godt kunne klart oss uten. Ikke blir de noe billigere heller.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men hva er målet?
    Bredest mulig båndbredde fra driver og horn?

    Det er vel mye som går, men målet bør vel være at det bør låte bra.
    At en streber etter punktkilde med et horn som leverer bredt er gjerne i enkelte settinger ønskelig.
    Men gjerne i andre en bør dele opp mer.

    Skal en få vekk all form for distorsjon, ringing osv så viser det seg vel at både horn og driver fort blir smalbåndet.
    Så ser en også ALE anbefaler å dele opp til det som blir mangeveis.

    Kompliserte saker hele horngreia om en skal til bunns i alt og forstå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Men et sånt Grelv/OBBB-horn burde man hatt en 350-20k-driver. Det var egentlig motivasjonen min for forrige innlegg.

    Celestiondriveren er svært interessant, men det er synd den begynner å bli et såpass tydelig kompromiss allerede langt under 10kHz, i hvertfall virker det sånn ut fra de målingene jeg har sett og enkelte tilbakemeldinger jeg har hørt.

    Det er litt dumt når man ender opp med ting som virker bra, men med et stort forbehold. For eksempel "Joa, den låter jo veldig bra med Aquaplas, men det blir noe helt annet med beryllium." Det sier meg liksom at man er veldig langt fra å utnytte potensialet. Det samme gjelder jo hvordan mange har forbehold om bruk under 600Hz selv for 4" drivere, fordi de ikke låter helt slik man skulle ønske.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tolker at mye er riktig med Grelv hornet når designmålet er bredt frekvensområde.
    350hz er dog avsindig lavt i denne settingen.

    En ser også Lamar driveren sine målinger er gjort i PWT og et virkelig langt WE horn.
    Så får en loading og gjerne driveren er bygget slik at dette blir mulig.
    Driveren detter dog fort over 5k ser det ut som. Lav kompresjon?

    Når bølgelengde blir stor i forhold til et horn så har hornets utforming stor betydning, så ser man også hvordan JMLC profilen er et resultat når en hensyntar dette.
    Full rollback for å unngå diffraksjon når man beveger seg lavt ned.
    Og det blir digert...og det beamer desverre om en samtidig vil opp i frekvens....

    Grelv hornet har ikke den utformingen for å takle lave frekvenser like godt, så her vil en få distorsjon.

    Har selv prøvd med eget 2360 å dra langt ned, men hornet er ikke utformet på noen god måte for å takle lave frekvenser.
    Growler og kan låte kult, men det er og blir distorsjon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Axi2050 har 5" membran.
    Nå har jeg testet den i kun to forskjellige horn, og jeg kan ikke si den har imponert noe særlig i øvre oktaver.
    Nedover derimot er den mer enn god nok for mitt bruk.

    Tror jeg har funnet nogenlunde optimal deling oppad.
    3,5-4 kHz.

    Om du skulle være i Oslo området av og til Snickers, er det bare å stikke innom om det er av interesse.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var hos grelv å hørte OB-BB prototyp-hornet, og jeg tror det satt JBL driver i, men husker ikke hvilken.

    Det låt stort, friskt, og imponerende.
    Spilte vel fra 500 Hz og helt opp.
    Litt antydning til smårusk nederst, og det manglet den siste "lufta" i toppen.

    Men steike så bra det låt likevel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg var hos grelv å hørte OB-BB prototyp-hornet, og jeg tror det satt JBL driver i, men husker ikke hvilken.

    Det låt stort, friskt, og imponerende.
    Spilte vel fra 500 Hz og helt opp.
    Litt antydning til smårusk nederst, og det manglet den siste "lufta" i toppen.

    Men steike så bra det låt likevel.
    Ja, tror de har brukt en JBL-driver med BE-membran der.

    Hvis man setter en TiN-membran i en 2" driver og en Be-membran i en 4" driver burde allikevel 2"-driveren være ryddigst i toppen om vi utelukkende fokuserer på membranmaterialets oppførsel for tilsvarende membrangeometri.

    I den andre enden av skalaen virker det som om oppheng, avstand til faseplugg og enkelte andre faktorer har langt mer å si enn størrelsen på membranen.

    Det er derfor jeg har forhåpninger om at man kan overgå for eksempel 2446 med Be-membran i bunnen, og i tillegg matche en skikkelig god 1" driver helt i toppen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Axi2050 har 5" membran.
    Nå har jeg testet den i kun to forskjellige horn, og jeg kan ikke si den har imponert noe særlig i øvre oktaver.
    Nedover derimot er den mer enn god nok for mitt bruk.

    Tror jeg har funnet nogenlunde optimal deling oppad.
    3,5-4 kHz.

    Om du skulle være i Oslo området av og til Snickers, er det bare å stikke innom om det er av interesse.
    Takk, det høres hyggelig ut, så det må jeg passe på å benytte meg av!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    var og hørte på TAD TD-4003 i Grelv trau på tirsdag og det var noe annet enn den dopa JBL/Te driverkomboen imo
    ingen andre drivere enn 4003 slipper unna med 500 til skylight i det hornet
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn