Celestion Axi2050 storformatsdriver Xtra Large

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Lurer litt på hvordan Radian alumembranet vil fungere i 2446 fra 400-1200 hz?
    Det er jo (blant annet) opphenget til både BMS driverne, TAD2001, etc som tillater lavere deling.


    1245 Diaphragm - Radian Audio


    INDESTRUCTIBLE
    MYLAR® SURROUND


    The suspension utilizes a Mylar® surround,
    rather than a metal one-piece
    dome and surround
    , which enhances the
    replacement diaphragm’s reliability and
    eliminates fatigue stresses that destroy
    other compression driver diaphragms.

    The Mylar® surround also provides good
    dampening of the voice coil/diaphragm
    assembly for smooth, low-distortion, linear
    output with excellent transient response.
    Har jo forsøkt med radian alu , mener å huske at 450/24 var uproblematisk, men heller ingen åpenbaring. Har som sagt tidligere en fungerende membran hvis du vil kjøre a-b mot annet.
    Indestructible ? jeg ødela den andre membranen da jeg satte hornet litt for fort med fronten ned , lufttrykket løsnet opphenget.

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Oj det med hornet ned må jeg huske på.
    Hvordan merket du at membranet/opphenget ble ødelagt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den der er ganske kjip!
    Noe å huske på!

    "When horns backfire"..... :)

    Gun_Backfire.gif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Oj det med hornet ned må jeg huske på.
    Hvordan merket du at membranet/opphenget ble ødelagt?
    Rolig musikk med mye nivå midt i arbeidsområdet, forsøkte sentrere , men håpløst
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Målte du forvrengning?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skurrelyd i lyse toner/kvinnevokal?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Evt. mangler/feil med membran vil slå ut på musikk, men beste er å kjøre sveip.
    Du kan sitte i lyttepos og kjøre sveip, høyt, og du vil greie høre om noe er galt.
    Kontroller med vrengmåling.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Radian membran har so-so rykte såvidt jeg vet....
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Radian membran har so-so rykte såvidt jeg vet....
    Ikke akkurat noe konkurent til be, men var ok i nedre område og hadde litt lavere følsomhet som passet tractrix 200
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal en kontrollere membraner/drivere, så kjør sveip fra nedre delefrekvens og hele veien opp.
    Bare sånn for sikkerhets skyld :)

    LMC: Ok.
    Det har jeg og hørt, men tror evt issues ligger høyere?
    Aktuelt område er vel 400-1800. Hornlyd ønsker dele lavt, så da får vi lettlurte tullebukker følge opp med forslag som kanskje kan klare det :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nå som jeg har testet BMS og spiller på B&C DCM50 så kan jeg konkludere med at begge drivere leverer rikelig ned til minimums høypassen til Tractrix 200 som er 350 Hz.

    Celestion drivern har angivelig bedre HF respons enn f eks B&C som er oppgitt til 10K. Men det er irrelevant. For det første måler B&C veldig ujevnt oppover og for det andre er ikke Tractrix 200 egnet over 3K. Komfortområdet er IMO 400-3000, ikke overraskende tre oktaver :)

    Jeg tenker da at BMS og Celestion blir bortkastet i nevnte horn. Dernest har jeg erfart at beryllium er nødvendig fra ca +2K og oppover for å hente det lille ekstra. Det eneste jeg ikke har testet er de beste alu driverne: 2440, Altec, Vitavox
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut for meg også som om BMS blir parkert i sammenligning med dcm50, men axi2050 ser unektelig meget interessant ut . Hvilken som drar det lengste strået i 400 --1200 området blir vel umulig å si uten å kjøre en sammenligning.

    Jeg har jo fulgt med på tråden din Hornlyd og merker meg at du er meget fornøyd med dcm50 - det burde egentlig holde lenge , men jeg har alltid hatt en svakhet for stive membraner og axi2050 har titan, , jeg har ikke engang sjekket prisforskjeller.

    Mitt tractrix 200 har 1,5" anslutning - litt dumt nå, burde kanskje sneiet innom altec før man evt modifiserte hornet til 2".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    288 hadde vært gøy men det er 1,4"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har spilt med 288 og JMLC-200T og delt helt ned til 350 Hz / 24 dB. STEINTØFT growl........:cool:

    Venterigg mk. III vil ha 288 / STORT biradialhorn ned til 400... 802 lenger opp i lia og EV T-350 på topp.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    :D

    Er det ikke du som lekser om en oktav over Fs ;)

    GPA @ 350 , tipper litt det samme som skjer med 2446 i 2360 når deler 600. Noen impedanser og andre morroheter , samt drivern slipper litt taket, som gir bra growl.
    Det er kult på rocken! :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men 288 er en tøffing av de sjeldne - de tåler juling også, og med de milliwattene vi opererer med til vårt bruk så var det ikke så farlig å prøve. Husk den sanseløse effektiviteten på en slik driver. Alu er seigt, Be er sprøtt og jeg ville ikke gjort det med Be med mindre produsenten gikk god for det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig Sluk! :)
    Kjørte selv 2446 ned i 350. Låt drit og huggorm, men fikk ikke titanbiter i trynet. Tålte det. Men det var langt under Fs.
    100dB på disse driverne er vel ca 0,1w, sånn i farten.

    Har sett på impedans kurve på 288 og mot et par andre drivere...
    Ehm... skal ikke si så mye, dere får lese selv. Har sett på "plain wave tube" målingene, og får tro de kan sammenlignes. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Vær obs på at 288 har eksistert i MANGE utgaver.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja det er en kabal i seg selv...
    Fant bare en tilfeldig link.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    tja ;

    The f.c. B&Cs sound MUCH better than my JBL 375s. Warm, rich, corporeal, but quick, no metallic edge and VERY detailed - more detail retrieval than 375s, which is really saying something.

    The DCM50 is a modern version of a 1930s f.c. compression driver made by RCA, the MI-1428 and it pretty much sounds the same. I have heard the original 1428 and it's also nice and warm but very detailed and they too sound great all the way from 400 Hz to 10 kHz. My DCM50s are crossed over to HiVi RT2PRO planar magnetic tweeters at 5kHz.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    tja ;

    The f.c. B&Cs sound MUCH better than my JBL 375s. Warm, rich, corporeal, but quick, no metallic edge and VERY detailed - more detail retrieval than 375s, which is really saying something.

    The DCM50 is a modern version of a 1930s f.c. compression driver made by RCA, the MI-1428 and it pretty much sounds the same. I have heard the original 1428 and it's also nice and warm but very detailed and they too sound great all the way from 400 Hz to 10 kHz. My DCM50s are crossed over to HiVi RT2PRO planar magnetic tweeters at 5kHz.
    Den måler ujevnt oppover og trenger definitivt dsp dra 3-4K og opp til 10K.
    400 Hz spilles lekende lett.
    Den har et papir/kompositt membran men høres ikke daff ut som syntetiske membraner. Den er nærmere metallmembraner i detlaljering men samtidig ekstremt smooth.
    Litt Lowtheraktig der hvor Lowther glimrer dvs opp til 2K.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mine BMS 4590 coaxer er som du nevner, desverre litt daff. Men en fin konstruksjon for spille bredt register på et enkelt horn.
    DSP avhengig da den må korrigeres i delingspunkt.

    Greide du 350 med denne Hornlyd? Jeg måtte gi meg på 400 som var i grenseland, 450 låt kult, 500 låt litt kjedelig. Vel og merke i 2360.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noen som veit fluxtettheten i spolegapet på axi2050?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sendte mail til Celestion. Dem ville desverre inntil videre holde mest mulig informasjon for seg selv.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Denne driveren nye driveren Axi 2050 fra Celestion er litt sånn som Jesus, alle har hørt om den , men ingen har hørt den. Litt naturlig "her inne" da den kun er til OEM bruk. Det tok jo også noen år fra lansering til den kom på markedet, noe som også gjorde den litt "mystisk."

    Men her er en kar, en gammel krigshest fra PA bransjen over dammen, Bernie Broderick . Han har stått for et restomod (restaurering/modifisering) prosjekt av noen EAW 750 Point Source høyttalere (3-veis) fra tidlig -90, altså rett før de svarte bananene (line array) overtok PA verdenen.
    Høyttalerne blei restaurert og modifisert med dagens elementer hvorav nevnte driver var en av dem. Den overtok både mellontone og diskant.

    Her er Mr Brodericks inntrykk når de til slutt fyrte opp det hele i fullskala:

    The Celestion AxiPeriodic driver was the revelation for me in this project. I’ve never heard anything quite like it in all my days of listening to PA systems. It took me a few listens to really grasp what I was hearing and experiencing.
    Because of the frequency range of this driver, there was a “clarity” or “cleanliness” to the low-mid element in the system that was very easily achievable. The low-mids of the vocals, the fundamental of the snare, and the low-mids of the bass guitar were just so evenly represented and easy to sort out – literally no EQ short of a high-pass filter below 100 Hz. That’s unheard of in the vast majority of systems both then and today.


    Her er de tre artiklene han skrev om prosjektet på Prosondweb i kronologisk rekkefølge. Sitatet er fra den siste.

    https://www.prosoundweb.com/channel...a-classic-loudspeaker-with-modern-technology/

    https://www.prosoundweb.com/channel...-restomod-of-a-classic-loudspeaker-continues/

    https://www.prosoundweb.com/channel...making-the-green-monster-come-alive-in-vegas/

    Dr. E
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    om noen vil prøve driveren så er muligheten her!
    https://www.lean-business.co.uk/eshop/celestion-axi2050-axiperiodic-driver-p-3044.html

    Hi

    You will pleased to know that the Celestion Axi Periodic is in now in stock, £950.00 each, £791.66 excluding VAT.

    Please note that Celestion are only selling these units to customers that build speakers (NOT RESELLERS), therefore to order these fantastic unit can you please email me details of the project or cabinet you are building, and some background about yourselves.

    Celestion will then determine what customers will be able to purchase
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    I en perfekt verden:

    En forbedret Klipsch K402 som har litt mindre spredning.
    Full guff ned til 300 Hz
    Tilfredsstillende spredning hele veien opp uten behov for (super)tweeter

    Kan det være mulig med denne drivern?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    koster borti 30K å finne ut....:D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Horn som jobber over mer enn 3 oktaver har aldri fornuftig energirespons. Den eneste fungerende metoden for å oppnå noe slikt er dersom membranen ligger så langt frem i hornet at dens naturlige spredning tar over styringen høyere oppe i frekvens.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    I en perfekt verden:

    En forbedret Klipsch K402 som har litt mindre spredning.
    Full guff ned til 300 Hz
    Tilfredsstillende spredning hele veien opp uten behov for (super)tweeter

    Kan det være mulig med denne drivern?
    Det fins ingen perfekt verden.
    Driveren må dessverre bryte en haug med fysiske lover for å funke over et så bredt område.

    Hva får folk til å tro at denne driveren med titan membran skal fungere enda bedre enn f.eks 2446?
    Celestion har enda større og dermed tyngre membran, større og tyngre spole.

    Hvordan Celestion vil fungere i et tiltenkt område kan kanskje være bra...jeg veit ikke.
    Litt skeptisk av natur desverre.. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lyd og Akkustikk har akkurat nå lagt ut et par på brukten.
    Intr og høre hva Orso mener om dem i K402?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Orso har vel prøvd en del elementer, og er jo som regel ganske ærlig på hva han synes om ting, så jeg ville sendt en PM og spurt hva han synes om dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn