Digitale avspillere CD vs streaming - erfaring

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hentet frem etter lang tid hardisken med rippede cd'er igår kveld. Fikk det berømte hakeslepp.
Som "ballen clorin" beskriver det, "kropp, klarhet og 3d".Dette sammenlignet med Tidal.Usikker på om dette skyldes hva Tidal får fra plate selskapene eller noe annet. Vet heller ikke hvorfor det ikke kommer lyd fra 24/190? HR nedlasting, med lyd fra CD og 24/94? HR nedlasting. Må jeg begynne å kjøpe HR filer og cd'er for best lyd?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Som ofte er her inne så er denne diskusjonen en dårlig fordekt diskusjon rundt egne valg. For noen er det og et passivt aggressivt tilsnitt for å vektlegge at de hsr rett.. :). Jeg har cd som hovedkilde, vinyl som sekundær. Streaming bruker jeg ikke. Men hadde jeg begynt på nytt hadde streaming vært kilde nummer en. Ikke pga lyden, men pga brukervennlighet. Når en har passert 50 så driter jeg en lang kabel i flaggermus-støy, jitter og hull i nettverks protokoll og annet audiofilt tjafs :LOL:. Jeg vil bare ha musikk, raskt, enkelt og lettvint. Nok slag ellersi livet, så gidder ikke en mental krig over noe så banalt som format.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på det som blir omtalt i denne tråden, men det største problemet for meg er faktisk tanken på å rippe alle CDene. Det virker som en umenneskelig og uoverskuelig oppgave for meg. Jeg blir helt matt bare av å tenke på det mens jeg skriver dette innlegget.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
^ da har du sikkert svært mange som aldri har blitt spilt og heller ikke kommer til å bli spilt så ofte. Ripp de som blir spilt.

Sett barn og eller barnebarn i jobb til en ok betaling.

Heldigvis har jeg svært lite cd'er.
Forstod aldri hva som var så bra med mediet. De låt dritt så lenge jeg hadde cd spiller. Avsluttet den perioden ca. 05 med en Meridian 506?
Etter hva jeg hørte i går og hører nå frister de å avslutte streaming'n. Loppemarked besøk for å finne LP'er og Cd'er frister som en hobby i seg selv.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på det som blir omtalt i denne tråden, men det største problemet for meg er faktisk tanken på å rippe alle CDene. Det virker som en umenneskelig og uoverskuelig oppgave for meg. Jeg blir helt matt bare av å tenke på det mens jeg skriver dette innlegget.
Jo, du er inne på noe der. En ting er å rippe dem, men noe annet er å tagge dem etterpå. Bruk et verktøy som dBpoweramp som foreslår det meste av metadata automatisk.
 
C

cruiser

Gjest
Hva er egentlig streaming? Er det all avspilling hvor lagringsmediumet ikke er cd og vinyl?
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Hentet frem etter lang tid hardisken med rippede cd'er igår kveld. Fikk det berømte hakeslepp.
Som "ballen clorin" beskriver det, "kropp, klarhet og 3d".Dette sammenlignet med Tidal.Usikker på om dette skyldes hva Tidal får fra plate selskapene eller noe annet. Vet heller ikke hvorfor det ikke kommer lyd fra 24/190? HR nedlasting, med lyd fra CD og 24/94? HR nedlasting. Må jeg begynne å kjøpe HR filer og cd'er for best lyd?
Jeg har ssd disk i NUC,en det står på utsiden av hifi nett delen, alt kommer via wifi til wifi motaker,deretter inn i dac, hører forskjell på 24-196 i forhold til vanlig tidal oppløsning. det er bare nyanser om jeg steamer fra ssd disk eller fra Qobuz i mitt system nå.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på det som blir omtalt i denne tråden, men det største problemet for meg er faktisk tanken på å rippe alle CDene. Det virker som en umenneskelig og uoverskuelig oppgave for meg. Jeg blir helt matt bare av å tenke på det mens jeg skriver dette innlegget.
Rippingen og tag var ganske grei, verre med scanningen og Photoshop jobb med cover osv. Det tar noen år... 😁
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Hentet frem etter lang tid hardisken med rippede cd'er igår kveld. Fikk det berømte hakeslepp.
Som "ballen clorin" beskriver det, "kropp, klarhet og 3d".Dette sammenlignet med Tidal.Usikker på om dette skyldes hva Tidal får fra plate selskapene eller noe annet. Vet heller ikke hvorfor det ikke kommer lyd fra 24/190? HR nedlasting, med lyd fra CD og 24/94? HR nedlasting. Må jeg begynne å kjøpe HR filer og cd'er for best lyd?
Er derfor jeg ikke har Tidal/Spotify, null kontroll over mastering/stereomixer - forskjell i lydkvalitet mellom slike kan overstige opplevd forskjell mellom stereoanlegg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig streaming? Er det all avspilling hvor lagringsmediumet ikke er cd og vinyl?
Jeg forstår det som harddiskbasert avspilling med ethernet-protokoll fra lagringsenhet til avspillingsenhet (streamer). Alt streamer-dingsen gjør er å bufre og pakke ut de asynkrone datapakkene, dekode dem som audiodata, og klokke det ut som en synkron datastrøm videre til DAC, f eks S/PDIF, AES3 eller I2S.

Så kan harddisken være i din egen PC med Roon, en NAS med Logitech Media Center på husets lokalnett, eller ett eller annet datasenter langt borte. Streaming er det åkkesom.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er enklere å lage en streamer med minimalt jitter. Den er bufret og har ingen bevegelige deler.
Men det er ikke et svar på spørmålet. Er det noe problem å lage en CD-spiller med forsvinnende lav jitter? Hvor mye jitter har en moderne CD-spiller av god kvalitet? Innbiller meg at det både er buffer og reklokking in enkelte CD-spillere. Mulig jeg tar feil....
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har en streamer som jeg synes er veldig god. Via Tidal hi fi spiller dette svært bra. Har en diger cd samling så jeg har investert i ny cd/sacd spiller. På gode innspillinger så er dette helt fantastisk lyd i mine ører. Ja det er en stor investering men verdt det synes jeg. Og i forhold til en topp vinyl rigg så er det vel direkte rimelig...men hos meg er det best lyd fra cd spilleren.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men det er ikke et svar på spørmålet. Er det noe problem å lage en CD-spiller med forsvinnende lav jitter? Hvor mye jitter har en moderne CD-spiller av god kvalitet? Innbiller meg at det både er buffer og reklokking in enkelte CD-spillere. Mulig jeg tar feil....
Nei, det er fullt mulig. Jeg har ikke oppdaterte tall for state of the art CD-transporter, men poenget var at når du setter inn en buffer og reklokking har du i prinsippet bygget en ripper/streamer-combo. Bufring og reklokking er hva en streamer gjør. Forskjellen er bare at du ripper CD'en på nytt hver gang du vil spille den.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Men bruker man CD-spiller slipper man jo å rippe plata i det hele tatt! Må innrømme at jeg ikke forstår appellen med streaming, medmindre man ikke har fysisk plass til CD-ene. Men jeg er nok litt rar sånn. Kjøpte ny TV i august og har innå ikke tilkoblet antrenne eller nett. Foretrekker fysiske formater.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men bruker man CD-spiller slipper man jo å rippe plata i det hele tatt! Må innrømme at jeg ikke forstår appellen med streaming, medmindre man ikke har fysisk plass til CD-ene. Men jeg er nok litt rar sånn. Kjøpte ny TV i august og har innå ikke tilkoblet antrenne eller nett. Foretrekker fysiske formater.
Nja, da er jo ripping det som skjer hver gang du setter CD'en i drevet. Riktignok lar du være å lagre filene til neste gang og å lagre metadata, men innholdet leses jo til et internt buffer. Hvorfor ikke skrive bufferen til harddisk med det samme?

Appellen er like god eller bedre lydkvalitet, øyeblikkelig tilgang på hele platebiblioteket der og da, pek & trykk for å følge et innfall om hva du vil høre på som neste spor, massive søkemuligheter for å finne sammenhenger du ikke visste om (f eks tidlige backing-jobber for senere berømtheter), tilgang over hele huset for avspilling på allslags dingser. Utenfor huset også, hvis du enten bruker en ekstern tjeneste eller gidder å sette opp egen server for å tillate det. Hvis man bruker ekstern strømmetjeneste har man også muligheten til å sjekke ut ny musikk tilnærmet gratis før man evt bestemmer seg for å kjøpe den fysiske CD'en eller hirez-utgaven, sette opp og dele spillelister, etc, etc, etc.

 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Å ha jobbet en del med de digitale rippene av egne discer, gir meg noe lignende forhold jeg har til de fysiske utgavene. Jeg spiller aldri enkelt låter, kun hele album.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.902
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
For min egen del er de 200 kronene Tidal hi-fi koster en god investering , da jeg tidligere brukte mer enn det på feilkjøp som viste seg å ikke holde mål. Dessuten er det mye som er morsomt å spille av og til som man ikke nødvendigvis må ha på fysiske formater.Ellers synes jeg ikke det er så mye mer styr å sette på en cd fremfor å lete den frem på nettbrettet. Har alt organisert alfabetisk i hyllene.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
For min egen del er de 200 kronene Tidal hi-fi koster en god investering , da jeg tidligere brukte mer enn det på feilkjøp som viste seg å ikke holde mål. Dessuten er det mye som er morsomt å spille av og til som man ikke nødvendigvis må ha på fysiske formater.Ellers synes jeg ikke det er så mye mer styr å sette på en cd fremfor å lete den frem på nettbrettet. Har alt organisert alfabetisk i hyllene.
Ikke noe feil med prisen, jeg har hatt både Spotify og Tidal i perioder - sist Tidal bare for noen måneder siden. Men det ble for lite brukt.

Jeg liker å finne den beste utgaven av album jeg liker godt - så alle formater spilles, vinyl, cd-ripper, high res stereo, multikanalutgaver, blu ray konsert osv. - alt etter hva den beste utgaven er.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ellers synes jeg ikke det er så mye mer styr å sette på en cd fremfor å lete den frem på nettbrettet. Har alt organisert alfabetisk i hyllene.
Da har du for lite cd plater.. :). Har passert 12000 og jeg synes ikke det er enkelt, på tross av alfabetisk rekkefølge..
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
HCS sin fantastiske cd samling er vel samlet med mer omtanke enn min - som er veldig mye mindre, men det verste er at ca halvparten er søppel - innspillingsmessig sett, skjønte ikke helt dette med DR og brickwalling før veldig sent.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ja. Å kjøpe riktig utgivelse digitalt er blitt ei større hengemyr enn hvilken vinylutgave man bør ha....

For meg er det å kjøpe server, DA konverter evt nettverkskabler og nettbrett for å spille av musikk altfor komplisert. Å måtte forholde seg til en PC for alt man skal gjøre blir for mye. Jeg vurderte det før jeg kjøpte CD-spiller og nye hyller for CDene (de var nedpakket i esker). Den greieste og billigste løsninger var å kjøpe ny CD-spiller og hyller fra Ikea......
Ellers hører jeg på potensielle kandidater for innkjøp på Youtube via PC'en og pc-høytalerne. Stor sett alt av album finnes der komplett, slik at man gjøre seg opp en mening før eventuelt bomkjøp. :)
Det har forøvrig ikke forhindret bomkjøp for meg. Enkelte plater høres interessante ut første gang, men tåler ikke nærmere lytting pga av mangel på substans......

Som sagt er det noe rart med psyken min. Musikk eller film/serier jeg ikke eier får jeg ikke like mye glede av. Dessuten har man samle-gener tydeligvis....
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
12000 er ganske mange. Snapshot fra Roon hos meg:
1607002744334.png


Litt kult at Roon er i stand til å finne metadata på filer nedlastet fra Live Music Archive, som Supersuckers-konserten på listen. (Dessverre låt den dritt.)
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Muligheten for en utgave med god lyd øker betraktelig ved å velge vinyl (y) men ikke noen garanti det heller, men det hadde vel blitt kjedelig om alt låt bra 😁
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
HCS sin fantastiske cd samling er vel samlet med mer omtanke enn min - som er veldig mye mindre, men det verste er at ca halvparten er søppel - innspillingsmessig sett, skjønte ikke helt dette med DR og brickwalling før veldig sent.
Mye søppel innspillingsmessig er kjent... Har hørt endel eldre rock i det siste. Det hele må gjennom et "nostalgi filter" i hodet men da er feks gammal Saabath, Uriah Heep og dets like til å kose seg med. Gode innspillinger gir alikevel de fleste anlegg en dimensjon. Beste innspillinger, mest naturtro for meg, var jazz fra 50 tallet, kanskje mono, innspilt med bla Neumann rørmic.. Fantastisk..
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Helt enig med soundscape. Ordnung muss sein!
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.416
Antall liker
14.393
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Streamer Tidal via Bluesound Vault 2 en gang i blant. Mest for å sjekke ut ny musikk og bruker Tidal på jobb med headset. Etter at jeg kjøpte Bulesound Vault 2 for noen år siden og fikk rippet alle cd-skivene så har jeg egentlig aldri sett meg tilbake. Har også kjøpt endel musikk i hires format.

For en god stund siden så tok jeg opp min Oppo 93 spiller fra boden for å se en Bluray konsert. I samme slengen så måtte jeg teste om det var noen forskjell fra Bluesounden. Begge med samme coax kabel til ekstern dac. Ble en veldig kort test da Oppospilleren falt ganske fort i gjennom. Spesielt i bassområdet var den mye mer uryddig. Mistenker at drivverket i den spilleren ikke er av ypperste klasse!

En annen ting jeg har erfart er at samme musikkfil spilt av fra harddisken på Bluseounden vs en usb-stick (tilkoblet usb-inngangen på Bluesounden) låter litt anderledes. Låter litt mer fyldigere direkte fra Bluesounden og litt mer «analytisk» via usb-stick, men bassen kan oppleves som litt mer ryddig.
 

Jonlyd

Medlem
Ble medlem
15.12.2020
Innlegg
15
Antall liker
7
Sted
Moss
Jeg har noen spørsmål til streaming. Har i dag Electrocompaniet DAC som jeg har koblet til fra Mac Book Pro med USB, spiller da Spotify og tirdal. Har ok lyd, men er det noe andre dingser jeg med fordel burde hatt for å få enda bedre lyd ut av denne type streaming ? eller er det på stell med eventuelt pc direkte i dak ? Jeg er ikke så opptatt av å lagre egne cdèr men kun å spille fra Nettet.

Og en ting jeg også lurer på, er hvorfor er det ikke HDMI i DAKèr. Ønsker å koble TV lyden til dak for å få best lyd ut av TV`n.

Når det gjelder cd mot fil spilling ellers har jeg klart bedre lyd på cd igjennom EC EMC1 cd spiller koblet optisk til DAC. Men her har jeg lite erfaring med å få til lagring av filer med riktig kvalitet.
 
I

Ikke33206

Gjest
Jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på det som blir omtalt i denne tråden, men det største problemet for meg er faktisk tanken på å rippe alle CDene. Det virker som en umenneskelig og uoverskuelig oppgave for meg. Jeg blir helt matt bare av å tenke på det mens jeg skriver dette innlegget.
Hvor mange cder har du egentlig?!
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Ripping går raskt, verre med scanningen av cover og jobbing i photoshop. Det tok noen år.

Hehe, skrev det samme lenger opp for en stund siden, hakk i plata 😁
 
Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Har Cd spiller, streamer egne rippede CD-er pluss TIDAL. Liker lyden av rippede CD-plater best. Så kommer TIDAL, men ikke enorm forskjell fra rippede Cd-plater. Det som brukes minst og gir kjedeligst lyd er med CD-spiller.
Hadde en musikker på besøk, da ble det spilt musikk fra cd og rippet via Roon til minLyngdorf Tdai 3400. Fortalte ikke om det var cd eller rippet. Det han fortalte låt best uten tvil var den rippede utgaven over streaming. Jeg har en eldre CD-spiller fra Lyngdorf som kostet omlag 20000 ny. Så streaming er etter mitt syn veien å gå. Tror det har noe med at det ikke er mange bevegelige deler og færre ledd.
Har hørt cd avspilling som har låter ekstremt bra, men prisen var deretter også.
Jeg ble anbefaltrippeprogrammet DB poweramp. Kostet noen få 100 kroner. Lett å bruke, tar med tag og det en trenger for problemfri ripping og avspilling. Personlig har jeg valgt å rippe i filformatet Waw og i standard cd oppløsning. Kan også få det i Flac om ønskelig, men ser ingen grunn til det da det er hørbar forskjell og lagring er billig i dag så ikke nødvendig å spare lagring med å bruke Flac.
Så ta deg tid til å rippe musikken og sats på streaming. fungerer bra i det daglige, lite tull og god lyd. Selvsagt har det litt å si hvilken streamer en benytter, men fikk bedre lyd for en rimeligere penge enn med Cd spiller her hjemme.
 
I

Ikke33206

Gjest
Liker å skru av data og apper, sette på en sølvskive. Da har man fjernet mye støy;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.817
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis man er opptatt av påstander om jitter i ethernet-overføringer ville man ikke fått sove om natten hvis man visste hvor mye jitter et mekanisk CD-drivverk skaper i en synkron datastrøm hvor jitter kan ha hørbar betydning...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Hører ikke forskjell på gode digitale kilder - mastering derimot - der hører jeg forskjell, vil gjerne ha optimale utgaver av det - derfor må vinyl med i vurderingen. Ikke sjelden låter de sorte plastskivene bedre på grunn av overlegen mastering, som for eksempel denne:



Dermed "rippes" dette også, "litt" mer jobb.... ikke minst når det gjelder scanningen, sy sammen flere scans osv :p Men vil man ha god lyd "overalt" er det ingen vei utenom :eek:😁
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Jeg må innrømme at jeg har begynt å tenke en del på det som blir omtalt i denne tråden, men det største problemet for meg er faktisk tanken på å rippe alle CDene. Det virker som en umenneskelig og uoverskuelig oppgave for meg. Jeg blir helt matt bare av å tenke på det mens jeg skriver dette innlegget.
Har rippet 816 og lagt de inn i Discogs, LP'ene er også registrert der.
Filosofien må være å glede seg over de man har rippet, ikke alle som er igjen.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Ja. Å kjøpe riktig utgivelse digitalt er blitt ei større hengemyr enn hvilken vinylutgave man bør ha....

For meg er det å kjøpe server, DA konverter evt nettverkskabler og nettbrett for å spille av musikk altfor komplisert. Å måtte forholde seg til en PC for alt man skal gjøre blir for mye. Jeg vurderte det før jeg kjøpte CD-spiller og nye hyller for CDene (de var nedpakket i esker). Den greieste og billigste løsninger var å kjøpe ny CD-spiller og hyller fra Ikea......
Ellers hører jeg på potensielle kandidater for innkjøp på Youtube via PC'en og pc-høytalerne. Stor sett alt av album finnes der komplett, slik at man gjøre seg opp en mening før eventuelt bomkjøp. :)
Det har forøvrig ikke forhindret bomkjøp for meg. Enkelte plater høres interessante ut første gang, men tåler ikke nærmere lytting pga av mangel på substans......

Som sagt er det noe rart med psyken min. Musikk eller film/serier jeg ikke eier får jeg ikke like mye glede av. Dessuten har man samle-gener tydeligvis....
Mine CD'er er rippet på en SSD som er installert på Nucleus+ som er en vifteløs Black Box. ROON programmet syr sammen CD'ene, Tidal og Qobuz sømløst.
Det hele styres fra en app på mobilen.
Har beholdt platene mest pga. coverene. Har ikke CD spiller lengere.

Vurdert nytt CD drivverk, men satser heller på streaming. (Derfor er jeg interessert i om der er noe å hente på duppeditter i forbindelse med streaming)
Bruker en integrert preamp med phono og DAC i samme kabinett.

I forbindelse med Chic Corea sin død sjekket jeg Tidal/Qobuz, fant flere album som manglet som jeg har på LP/CD. Så uerstattelige album er nok best å ha på LP/CD/SACD.
 
Topp Bunn