Digitale avspillere CD vs streaming - erfaring

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.480
Antall liker
15.072
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Det finnes endel mediaspillere etterhvert som har innebygget rip-drivverk og harddisk. Noen har også innebygget dac. Her er det budsjettet som styrer, men like viktig er brukergrensesittet som styres enkelt fra app på mobil eller nettbrett.

Så til innspilling og utgivelse vs oppløsning. Har testet litt 16/44 og 24/96 opp mot hverandre på album jeg har i begge kvaliteter. Sjekket at det i hvertfall ikke er remaster vs ordinær o.l. I mine ører er det noen småforskjeller når en kan sammenligne 1:1. F.eks så har jeg erfart at det er litt mer trykk i nedre mellomtone/mellomtone og at diskanten er litt mer finkornet. Dette merkes spesielt når en spiller høyt hos meg! Uansett det viktigste er at jobben er gjort skikkelig i begynnelesen (mastering, mixing o.l.).

...og sist men ikke minst så har jeg også sjekket samme album mot vinyl😀
 
Sist redigert:

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
478
Antall liker
489
Sted
Oslo
Det er kanskje ikke slik at alt henger sammen med riktig alt, men det som kan ha litt betydning her er jitternivået i respektive signalkilde vs sårbarheten for jitter i DAC. Generelt vil et CD-drev gi mer jitter enn en bufret streamer. Noen DAC'er er mer sårbare enn andre. Hvis forskjellen er større enn hva DAC'en kan sluke unna vil det oppstå en hørbar forskjell, ofte som en eller annen form for "digital hardhet".

Butikken Kontrapunkt i Oslo hadde forresten gått bort fra fysiske CD'er i demo-anlegget for mer enn ti år siden. Da jeg spurte var forklaringen helt enkelt at det låt bedre fra streamer, og de så ingen grunn til å bruke noe annet.
Latskap fra butikkens side ;)
 

Hifisnurr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
478
Antall liker
489
Sted
Oslo
Jeg har ssd disk i NUC,en det står på utsiden av hifi nett delen, alt kommer via wifi til wifi motaker,deretter inn i dac, hører forskjell på 24-196 i forhold til vanlig tidal oppløsning. det er bare nyanser om jeg steamer fra ssd disk eller fra Qobuz i mitt system nå.
Jeg streamer også fra Qobuz. Jeg vil påstå at første utgivelser på CD låter bedre enn Qobuz. DVS ikke nyere ting. CD er i AAD låter meget analogt spilt gjennom min Auralic Altair G1. Skal du kjøpe CD få tak i original utgivelser. Unngå remastringer. Det finnes jo ubegrenset på Finn osv 🤠
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Har ingen anelse om forskjellen i lydkvalitet rett og slett fordi jeg ikke har sammenlignet. Streaming brukes mest på reise, fest og når man vil utforske ny musikk. Jeg vil gjerne ha styring på versjon og innhold på musikken jeg spiller. Dessuten hater jeg dropouts og nettverkstull uansett hvor sjelden det må oppstå.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bruker både cd plater, vinyl plater og bluray plater. Streamer nesten ingenting hjemne.

Så jeg har nok blitt mer og mer for fysiske media. Får en helt annen ro med fysisk media.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har ingen anelse om forskjellen i lydkvalitet rett og slett fordi jeg ikke har sammenlignet. Streaming brukes mest på reise, fest og når man vil utforske ny musikk. Jeg vil gjerne ha styring på versjon og innhold på musikken jeg spiller. Dessuten hater jeg dropouts og nettverkstull uansett hvor sjelden det må oppstå.
Du er så jæ gammeldags T... Akkurat som meg.. 🙂
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Det hjelper ikke hvor god kvalitet det er på kilden om masteren fortsatt er dårlig. Dårlig mastering dreper dynamikk og lager slitsom lyd.
For min del går mastering foran uansett av kilde.
Men hovedsakelig bruker jeg stort sett bare streaming, lokalt og over internett, og en og annen Bluray. Mest fordi det er komfortabelt/lettvint.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Du er så jæ gammeldags T... Akkurat som meg.. 🙂
Hvorfor skal plateselskapet bestemme om musikken jeg vil høre plutselig er tilgjengelig i remastered versjon om enn tilgjengelig i det hele tatt? Når jeg har en tidsstemplet kopi så er den lik hver gang. Jepp, jeg er gammeldags, men her betyr trendy at man ikke lenger vet hva som skjer. Da er kanskje konservatisme det intelligente valget?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Det hjelper ikke hvor god kvalitet det er på kilden om masteren fortsatt er dårlig. Dårlig mastering dreper dynamikk og lager slitsom lyd.
For min del går mastering foran uansett av kilde.
Men hovedsakelig bruker jeg stort sett bare streaming, lokalt og over internett, og en og annen Bluray. Mest fordi det er komfortabelt/lettvint.
Det er nok her generasjonskløften kommer inn, fordi jeg finner det mer komfortabelt /lettvint å bla gjennom et utvalg enn å lete i blinde i en database etter noe som kanskje ikke ligger der. Jeg har flere eksempler på at musikk jeg vil høre ligger i feil versjon og at flere låter mangler. Og en dropout i lyden ødelegger livet i uoverskuelig fremtid hver gang 😎
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Det er nok her generasjonskløften kommer inn, fordi jeg finner det mer komfortabelt /lettvint å bla gjennom et utvalg enn å lete i blinde i en database etter noe som kanskje ikke ligger der. Jeg har flere eksempler på at musikk jeg vil høre ligger i feil versjon og at flere låter mangler. Og en dropout i lyden ødelegger livet i uoverskuelig fremtid hver gang 😎
Problemet mitt når man får mye fysisk media, er at det tar lengre tid å finne det man vil høre på enn å høre plata nesten. Det med feil versjon og at låter mangler er jeg enig i, men har også opplevd forbedring der på noen streamer sammenlignet med fysisk media jeg har. Det var flere mangler før, men ser ut som det har forbedret seg mye de siste åra på streaming, og noe er bytta til en bedre master.
Også er jeg litt sånn skrudd at jeg liker å høre heller på musikk jeg ikke har hørt på før enn å høre på de samme sangene hele tiden, da jeg liker variasjon.
Jeg ser sjarmen med fysiske media og cover, har jo tross alt vokst opp med fars platespiller og kassetter.
Det er heldigvis sjelden imellom at man får droput i lyden på streaming hjemme, det samme gjelder vel egentlig strekningen Oslo-Trondheim. ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.060
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
12
Problemet mitt når man får mye fysisk media, er at det tar lengre tid å finne det man vil høre på enn å høre plata nesten. Det med feil versjon og at låter mangler er jeg enig i, men har også opplevd forbedring der på noen streamer sammenlignet med fysisk media jeg har. Det var flere mangler før, men ser ut som det har forbedret seg mye de siste åra på streaming, og noe er bytta til en bedre master.
Også er jeg litt sånn skrudd at jeg liker å høre heller på musikk jeg ikke har hørt på før enn å høre på de samme sangene hele tiden, da jeg liker variasjon.
Jeg ser sjarmen med fysiske media og cover, har jo tross alt vokst opp med fars platespiller og kassetter.
Det er heldigvis sjelden imellom at man får droput i lyden på streaming hjemme, det samme gjelder vel egentlig strekningen Oslo-Trondheim. ;)
Jeg er heller ikke svart/hvit så derfor har jeg begge deler. Streamer fra iphone til apple-TV og derfra digitalt inn i DAC via en mediekonverter. Jeg vil selvfølgelig ikke ha en pc i et stereoanlegg :).

Men jeg vet fremdeles ikke hvordan man enkelt blar gjennom det totale utvalget av musikk for å finne noe man kan tenke seg å høre på slik jeg gjør hjemme. Det er ikke alltid man bare skal finne en navngitt artist eller låt.

Apropos dropouts så har jeg av estetiske grunner ruteren i et hjørne av huset og anlegget et stykke unna. I tillegg gidder jeg ikke bruke tid på å endre dette da det fungerer fint til pcbruk. Prøv forresten å kjøre tog nordover fra oslo hver dag så kan jeg love deg dropouts og dårlig båndbredde. Min tlf som har 5G greier ikke logge meg på nettbank etter at minnesundbrua er passert ....... derfor kjøpte jeg 512GB minne og har pr i dag nedlastet drøyt 1000 album på den.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Men jeg vet fremdeles ikke hvordan man enkelt blar gjennom det totale utvalget av musikk for å finne noe man kan tenke seg å høre på slik jeg gjør hjemme. Det er ikke alltid man bare skal finne en navngitt artist eller låt.
Ofte slik jeg velger musikk, men bruker da folder valget i Foobar og blar i mapper - bruker kun dette. Trives best med det. Var en del playlists osv en stund, men fjernet dette.
 
Topp Bunn