CD vs Platespiller

K

knutinh

Gjest
KJ skrev:
bjornh skrev:
...
Det finnes jo laserplatespillere. Og i så fall må det jo være digitalutgang på disse. Men så vidt meg bekjent er de ikke billige.

Hilsen Bjørn
Meg bekjent er ELP en analgog sak mht signalbehandling.

mvh
KJ
Mon tro om noe som baserer seg på fotoner noensinne kan sies å være analogt?=)

-k
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
... det var akkurat hva jeg tenkte også, men unnlot å kommentere da det kan være et utall forklaringer :)

Jeg kan iallefall si så mye at jeg har en 80k platespiller og en 140k cd-spiller i systemet mitt, hvem som helst er velkomne til å komme og høre på; de som synes med hånda på hjertet at cd-spilleren (som er genierklært og en av de aller beste digitalavlesere på markedet, og helt forskriftsmessig satt opp) er bedre, kan få en premie med seg hjem :)

Mvh Vidar P
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.536
Antall liker
7.632
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
De siste par månedene har jeg hatt gleden av og lytte til flere av de aller beste cd/hard disc/sacd spillere og convertere som finnes med priser helt opp i en Ferrari......... i Norge inkl norske avgifter......... og det som slår meg er at det låter litt bedre på mange punkter enn min egen blodtrimmede full ballanserte DP dac med batteripower og Teac P10 drivverk som er klokket rett mot converteren........ flere av de hard disc baserte systemene låter veldig bra og noen har litt sortere bakgrunn, noen har litt mere oppløsning oppover, noen har litt mere dynamik..... men hele tiden marginelle forskjeller, påtagelige ja, men alikevel ingen kvantesprang forover tiltross for særdeles høye priser og lovnader om at dette er morgendagen........... MEN så testet vi direkte mot min favorit LP combo og selv han som hadde laget converteren (til over 700.000 i utsalg i statene) sa at det er sånn lyd vi streber etter og oppnå med det digitalt baserte systemet............. så det så ;D............. jeg har ikke mere og tilføye jeg.
 
B

Back_Door

Gjest
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.672
Antall liker
1.264
Jeg hadde ikke lyst å betale to ganger for samme musikken, og så liker jeg så godt de store bildene og bokstavene på vinylplatene.
Og så lyden da.
De som har vært plaget av støv og knitring kan ikke ha gjort vinyl skikkelig. Har aldri opplevd det som et vinyl problem. God kvalitets pressinger, rens og behandling av platene med forsiktighet, og en riktig justert diamant med moderne slipnings geometri i en god arm på en god spiller, fikser problemet.
Nyutgivelsene er gode, jeg har ingen dårlige opplevelser når det gjelder presse kvalitet. Imidlertid opplever jeg ofte at original (eller tidlige) pressinger har bedre lyd.
Men for all del; hold dere til digitalt, så blir det mer vinyl på meg. ;D

mvh
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
Tja.....................hvad skal jeg sige......................åbenbart.
Det er jo ikke min fejl.
Jeg er lidt ked af at så mange uden ret meget erfaring taler som om de var orakler.
Det her falder nok ind under det syndrom.

"dolph"
 
B

Back_Door

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
Tja.....................hvad skal jeg sige......................åbenbart.
Det er jo ikke min fejl.
Jeg er lidt ked af at så mange uden ret meget erfaring taler som om de var orakler.
Det her falder nok ind under det syndrom.

"dolph"
Dette kunne du sagt mens du så deg selv i speilet. ;)

Det er greit med litt selvtillit, men ikke på total bekostning av evnen til ydmykhet. Da oppfattes man lett som arrogant. Tror nemlig hverken du eller jeg har grunnlag for å bedømme SAL eller betvile hans erfaringer.
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
Tja.....................hvad skal jeg sige......................åbenbart.
Det er jo ikke min fejl.
Jeg er lidt ked af at så mange uden ret meget erfaring taler som om de var orakler.
Det her falder nok ind under det syndrom.

"dolph"
Dette kunne du sagt mens du så deg selv i speilet. ;)

Det er greit med litt selvtillit, men ikke på total bekostning av evnen til ydmykhet. Da oppfattes man lett som arrogant. Tror nemlig hverken du eller jeg har grunnlag for å bedømme SAL eller betvile hans erfaringer.
Det kan du jo så ikke bedømme om jeg kan.

EOD

"dolph"
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.473
Antall liker
4.273
Torget vurderinger
10
Jeg er sikker på at det finnes vinyl rigger som i manges øyne er uslåelige, samt at dette handler mye om smak og følelser! Sjansen for at vinyl ikke låter så bra som den burde pga. feiljust. og div. er meget stor vil jeg tro!? Cd mot vinyl har jo vært diskutert før i ett par kretser med meget god kompetanse i landet her , også da var eierene uenige. Det finnes noen cd-spillere som har gjort noen kraftige rykk de siste årene(gjelder også pc-løsninger) så jeg vil tro det blir ett meget tett race på slutten her? Jeg personlig hadde synes det hadde vært meget spennende med vinyl, men tiden strekker ikke til for meg og skulle jeg i tillegg begynne å "mekke" på vinyl- galskapen hadde det vel gått helt over styr! ;D Er klar for en liten shootout om noen har en heftig vinylrigg som kunne trenge litt motstand, hadde jo vært moro og lærerikt? ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.105
Antall liker
33.968
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
En god vinylrigg skal spille musikk - ikke låte vinyl. En god CD spiller skal spille musikk på en troverdig måte - ikke låte CD. Forskjellene mellom mediene blir stadig mindre, særlig når man kommer opp i pris/kvalitet.
Selv har jeg droppet nostalgien, angrer ikke på at jeg solgte vinylen. Synes formatet har for mange ulemper kontra fordeler.
 
K

kbwh

Gjest
soundscape skrev:
En god vinylrigg skal spille musikk - ikke låte vinyl. En god CD spiller skal spille musikk på en troverdig måte - ikke låte CD. Forskjellene mellom mediene blir stadig mindre, særlig når man kommer opp i pris/kvalitet.
Ikke mer å si om den saken egentlig.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
Tja.....................hvad skal jeg sige......................åbenbart.
Det er jo ikke min fejl.
Jeg er lidt ked af at så mange uden ret meget erfaring taler som om de var orakler.
Det her falder nok ind under det syndrom.

"dolph"
Dette kunne du sagt mens du så deg selv i speilet. ;)

Det er greit med litt selvtillit, men ikke på total bekostning av evnen til ydmykhet. Da oppfattes man lett som arrogant. Tror nemlig hverken du eller jeg har grunnlag for å bedømme SAL eller betvile hans erfaringer.
Det kan du jo så ikke bedømme om jeg kan.

EOD

"dolph"
Her røper du uforvarende en av de åpenbart største fordelene med vinyl kontra CD. Muligheten det gir til å holde det hele for deg selv. Hvem hadde giddet å høre på dette om det låt like bra i hos fyren i nabohuset.
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Aubi skrev:
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
Karma skrev:
niklasthedolphin skrev:
SAL skrev:
Har testet vinyl mot cd ett par ganger siste tiden, en i 30000 kr. klassen og en test 100-130000kr. klassen, cd låter faktisk bedre! Enstemmig. Dette var før jeg fikk i hus APL NWO`n, nå er avstanden bare ennå større.....
Så er det jo nok et spørgsmål om at du mangler håndelag til at sammensætte en pladespiller/PU/arm/RIAA til en helhed der dur til noget.
;D

"dolph"
Interessant å konstatere at du mener SAL sine erfaringer er basert på feil og ukyndighet.. ::)

Har han ikke nok erfaring til å vite hva han holder på med?
Tja.....................hvad skal jeg sige......................åbenbart.
Det er jo ikke min fejl.
Jeg er lidt ked af at så mange uden ret meget erfaring taler som om de var orakler.
Det her falder nok ind under det syndrom.

"dolph"
Dette kunne du sagt mens du så deg selv i speilet. ;)

Det er greit med litt selvtillit, men ikke på total bekostning av evnen til ydmykhet. Da oppfattes man lett som arrogant. Tror nemlig hverken du eller jeg har grunnlag for å bedømme SAL eller betvile hans erfaringer.
Det kan du jo så ikke bedømme om jeg kan.

EOD

"dolph"
Her røper du uforvarende en av de åpenbart største fordelene med vinyl kontra CD. Muligheten det gir til å holde det hele for deg selv. Hvem hadde giddet å høre på dette om det låt like bra i hos fyren i nabohuset.
Det er helt fint for mig hvis du gerne vil snakke sort for i sammenligning kan det f.eks. ikke med mindre det er bedre end tidligere siges om det er det man vælger med forbehold og så er det jo netop at plader har en fordel frem for naboens indlæg som ikke lader til at være sammenligneligt med den som CD er altid mere forbrugervenligt.
Så du kan nok forstå at dit indlæg har gjort et stort indtryk mellem linierne hvis man læser det igen med en anden indfaldsvinkel og iøvrigt ikke er fordomsfuld så kan man nyde begge med både stereo og hvis man ovenikøbet ikke lader sig begrænse så kan det jo godt lyde.
Men det er dyrt og sikkert også hvem vil dog det?

:eek:

"dolph"
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.473
Antall liker
4.273
Torget vurderinger
10
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, SAL. Du må ikke skrive slikt! Vinylfolket kan bli SÅRE!
 
O

OldBoy

Gjest
Ingen skal bli såre av noe som bare ER sånn.

På de ytterste rillene på en vanlig LP er det rundt regnet 95 cm rundt, innerst er det rundt halvparten, det vil tett oppunder 50 cm.

Det vil si at for en frekvens på 33 1/3 Hz er bølgelengden i den ytterste rillen på LP'en ca. 95 cm, og innerst er den, som man sikkert skjønner, tett oppunder 50 cm. Ingen umulig oppgave for stiften.

For 20 kHz blir det adskillig verre: Fra 95/20000 cm = 0,00475 cm = 0,0475 mm = ca. 1/20 mm pr. svingning, som er utrolig lite i utgangspunktet, krymper avstanden mellom frekvenstoppene til ca. 1/40 mm. Ganske smått, dette. Skjønner egentlig ikke at det går an.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Enkelt problem og løse. Spill første halvdel på 45, deretter skru over til 33.
 
K

kbwh

Gjest
Omvendt, rolfozzy.
Det smarteste ville jo være å holde tangentialhastigheten konstant, i stedet for vinkelhastigheten, men det toget har nok gått.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Omvendt, rolfozzy.
Det smarteste ville jo være å holde tangentialhastigheten konstant, i stedet for vinkelhastigheten, men det toget har nok gått.
Selvfølgelig. Er ingen kløpper i rpm nei.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg ser for meg det ville ha krevd en ganske utrolig komplisert elektronikk å holde tangentialhastigheten konstant. Tenk bare å lage noe som følger med i timen når jeg plutselig bestemmer meg for å hoppe inn til spor nr. 3 eller noe sånt. Da tenker jeg at det ville bli hikke i de aller fleste "konstant-tangentialhastighet"-systemer man kan tenke seg. Men det var jo en veldig interessant idé.
 
K

knutinh

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg ser for meg det ville ha krevd en ganske utrolig komplisert elektronikk å holde tangentialhastigheten konstant. Tenk bare å lage noe som følger med i timen når jeg plutselig bestemmer meg for å hoppe inn til spor nr. 3 eller noe sånt. Da tenker jeg at det ville bli hikke i de aller fleste "konstant-tangentialhastighet"-systemer man kan tenke seg. Men det var jo en veldig interessant idé.
Laserdisk finnes i utgaver med konstant "angular velocity" og konstant "linear velocity".

Hvis jeg ikke husker feil så utmerker CLV seg med mest lagringsplass (best arealutnyttelse), mens CAV har fordelen med instantan "spoling"/pause (siden motoren ikke trenger å akselerere/deselerere).

Knutn skrev:
Er det ikke det en cd-spiller gjør ?

Dermed er det vel på grensen til blasfemi å snakke om "konstant vinkelhastighet" i vinylkretser ?
Siden laserdisk har analog video (og finnes med begge hastighets-modiene) så kan man vel snakke om CLV uten å bli tatt av inkvisisjonen?
rolfozzy skrev:
Enkelt problem og løse. Spill første halvdel på 45, deretter skru over til 33.
Evt bare lytt til tittelkuttet på alle plater :)

-k
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Dette er årsaken til at jeg ser på vinyl som noe det er morsomt å eie, men også som grunnleggende knekappet i utgangspunktet. Fra ytterste til innerste rille er jo vinyl egentlig bare en eneste lang fordreining av lyden, nettopp på grunn av behovet for å kompensere for hastighetsendringen. At man har fått det til så bra som det tross alt er, er beundringsverdig - men det er altså fordreid lyd, i dobbelt forstand.
 
O

OldBoy

Gjest
knutinh skrev:
OldBoy skrev:
Jeg ser for meg det ville ha krevd en ganske utrolig komplisert elektronikk å holde tangentialhastigheten konstant. Tenk bare å lage noe som følger med i timen når jeg plutselig bestemmer meg for å hoppe inn til spor nr. 3 eller noe sånt. Da tenker jeg at det ville bli hikke i de aller fleste "konstant-tangentialhastighet"-systemer man kan tenke seg. Men det var jo en veldig interessant idé.
Laserdisk finnes i utgaver med konstant "angular velocity" og konstant "linear velocity".

Hvis jeg ikke husker feil så utmerker CLV seg med mest lagringsplass (best arealutnyttelse), mens CAV har fordelen med instantan "spoling"/pause (siden motoren ikke trenger å akselerere/deselerere).
Jeg så for meg uoverkommelige problemer med å tangentialhastighetsregulere den klassiske vinylspilleren.

Bare for å leke med tanken, siden temaet var brakt på bane. Beklager mangelen på presisjon i innlegget mitt.

:) :) :)
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
OldBoy skrev:
Jeg ser for meg det ville ha krevd en ganske utrolig komplisert elektronikk å holde tangentialhastigheten konstant. Tenk bare å lage noe som følger med i timen når jeg plutselig bestemmer meg for å hoppe inn til spor nr. 3 eller noe sånt. Da tenker jeg at det ville bli hikke i de aller fleste "konstant-tangentialhastighet"-systemer man kan tenke seg. Men det var jo en veldig interessant idé.
Hvis man bare havde konstrueret LP'en med samme form som Edison rullen havde det problem været løst.

"dolph"
 
K

knutinh

Gjest
OldBoy skrev:
Jeg så for meg uoverkommelige problemer med å tangentialhastighetsregulere den klassiske vinylspilleren.

Bare for å leke med tanken, siden temaet var brakt på bane. Beklager mangelen på presisjon i innlegget mitt.
Det største problemet ville vel være mangelen på innhold (og på avspillere) - og dermed høne/egg-problematikk?

Kan man ikke tenke seg rent mekanisk regulering basert på armens utsving? Å få dette stabilt vil selvsagt være betydelig vanskeligere enn å få en statisk platespillerhastighet stabil nok. Kanskje er det like greit å dimensjonere hastighet/spilletid ut fra worst-case(innerst), og så heller leve med at best-case er enda bedre?

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.344
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste?
...
Den antydningen kan ende opp i en «kabeldebatt» ;) Selv om det er en korekt observasjon at de ytterste rillene låter bedre enn de innerste ... men hvor mange har plater med den samme musikken på innerste og ytterste spor? Noe av kunsten ved mastring av vinly ligger forøvrig nettopp her, plasseringen av ulike spor rent fysisk på plata ift. de enkelte sporenes «krav» til dynamikk og nivå i HF området.

... Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Derfor mikses bass på vinyl i mono under ca. 80-250Hz - dvs. med horisontal modulasjon, i stedet for stereo som gir vertikal modulasjon med kanalene i motfase.

mvh
KJ
 
O

OldBoy

Gjest
knutinh skrev:
OldBoy skrev:
Jeg så for meg uoverkommelige problemer med å tangentialhastighetsregulere den klassiske vinylspilleren.

Bare for å leke med tanken, siden temaet var brakt på bane. Beklager mangelen på presisjon i innlegget mitt.
Det største problemet ville vel være mangelen på innhold (og på avspillere) - og dermed høne/egg-problematikk?
Ja, du har et klassisk poeng der.

:) :) :)

Men som jeg alltid har sagt: Hvis CD'en var blitt oppfunnet først, ville ingen så mye som ha tenkt tanken å introdusere LP'er og vinylsnurrere. Verken for profesjonelle brukere eller for oss vanlige musikkentusiaster.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.936
Antall liker
8.241
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
bjornh skrev:
...
Det finnes jo laserplatespillere. Og i så fall må det jo være digitalutgang på disse. Men så vidt meg bekjent er de ikke billige.

Hilsen Bjørn
Meg bekjent er ELP en analgog sak mht signalbehandling.

mvh
KJ
Det har du faktisk rett i. Sjekket hjemmesiden hos ELP og det viser seg at platespilleren er analog. Og med 5 laserstråler ;D http://www.elpj.com/

Mvh. Bjørn
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.473
Antall liker
4.273
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste?
...
Den antydningen kan ende opp i en «kabeldebatt» ;) Selv om det er en korekt observasjon at de ytterste rillene låter bedre enn de innerste ... men hvor mange har plater med den samme musikken på innerste og ytterste spor? Noe av kunsten ved mastring av vinly ligger forøvrig nettopp her, plasseringen av ulike spor rent fysisk på plata ift. de enkelte sporenes «krav» til dynamikk og nivå i HF området.

... Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Derfor mikses bass på vinyl i mono under ca. 80-250Hz - dvs. med horisontal modulasjon, i stedet for stereo som gir vertikal modulasjon med kanalene i motfase.

mvh
KJ
Nå er jo dette en CD mot Vinyl tråd og da kunne det jo hende at vi tester innerste spor på vinylen mot siste på CD`n(samme låt) og tilfeldigvis noe som går virkelig dypt? At bassen går over i mono på live konserter er vel sjelden vare?
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
SAL skrev:
KJ skrev:
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste?
...
Den antydningen kan ende opp i en «kabeldebatt» ;) Selv om det er en korekt observasjon at de ytterste rillene låter bedre enn de innerste ... men hvor mange har plater med den samme musikken på innerste og ytterste spor? Noe av kunsten ved mastring av vinly ligger forøvrig nettopp her, plasseringen av ulike spor rent fysisk på plata ift. de enkelte sporenes «krav» til dynamikk og nivå i HF området.

... Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Derfor mikses bass på vinyl i mono under ca. 80-250Hz - dvs. med horisontal modulasjon, i stedet for stereo som gir vertikal modulasjon med kanalene i motfase.

mvh
KJ
Nå er jo dette en CD mot Vinyl tråd og da kunne det jo hende at vi tester innerste spor på vinylen mot siste på CD`n(samme låt) og tilfeldigvis noe som går virkelig dypt? At bassen går over i mono på live konserter er vel sjelden vare?
Jeg ved godt at mange LP udgivelser er mono i bassen.

Men jeg har altså LP plader der er i stereo hele vejen ned.
Jeg vil undlade a gå ind i nogen teknisk forklaring på hvordan det kan lade sig gøre.
Jeg kan blot konstatere at de dybeste kirkeorgler, kontrabassen, Harper, Barython Sax og andre instrumenter i den nedre del af frekvensområdet står klokkeklart på "scenen" foran mig og de står ikke i midten og de står ikke samme sted fra plade til plade.

Det er klart at det vil være utrolig svært for dem med en subwoofer i deres anlæg at drage nytte af denne skønne oplevelse ved disse LP'er.

Det er i øvrigt ikke så få LP'er jeg hr med denne egenskab.

"dolph"
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Har overhodet ikke lagt merke til noen av disse problemene. Med en radialarm (det som vel kan karakteriseres som en vanlig tonearm for de uinvidde) vil lydforskjeller kunne opptre forskjellige steder på platen. Det har med geometriske begrensninger i konstruksjonsprinsippet å gjøre. Pickupen vil stå vinkelrett i forhold til platerillen kun på to segmenter av platen. Med en tangentialarm ellimineres dette problemet, og det er ingen forskjell i lydgjengivelsen. At vinylmediet har teoretisk mye dårligere utgangspunkt er vel ingen uenig i. Det er bare det at vi er mange som ikke får den teoretiske fortreffeligheten ved digitalisert musikk til å stemme med virkeligheten.Humla skal teoretisk sett ikke kunne fly, men den gjør det likevel, bare sånn for å holde oss til luftfart :D
At bassen på vinyl har begrensninger har jeg tilgode å høre. Jeg har heller aldri sett det hevdet av teknisk kyndige. Jeg mener tvert i mot å ha sett det hevdet at cd har en mye større begrensning i frekvensspekter enn vinyl har, både oppover og nedover i frekvensspekteret. Uten at jeg har innsikt nok tli å gå inn i en mer teknisk diskusjon (det er det helt sikkert andre som har). Jeg opplever i hvertfall ingen degradering av bassen når jeg sammenligner digital og analog kilde, tvert imot så er en av de absolutte styrker med min vinylrigg en dynamisk kontrast som langt overgår det både min egen digitalrigg presterer, og alle andre eksemplarer av arten som har vært på besøk også for den del.. Skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å tenke så mye enten eller. De aller fleste som driver med vinyl, har da også en cd spiller, eller endog pc audio og bruker begge deler. Om noen ikke ser fortreffeligheten med vinyl, so what? Da blir det mer vinyl tilgjengelig for oss andre 8) Jeg synes det er hyggelig burde å registrere at vinyl og avspillingsutstyr har gått fra å være nesten umulig å få tak i, til å se hifiklubben annonsere for platespillere igjen. Platesalg på vinyl går da også strålende i følge salgsstatistikken som oppgis i Stereophile med jevne mellomron.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.473
Antall liker
4.273
Torget vurderinger
10
gut_man skrev:
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Har overhodet ikke lagt merke til noen av disse problemene. Med en radialarm (det som vel kan karakteriseres som en vanlig tonearm for de uinvidde) vil lydforskjeller kunne opptre forskjellige steder på platen. Det har med geometriske begrensninger i konstruksjonsprinsippet å gjøre. Pickupen vil stå vinkelrett i forhold til platerillen kun på to segmenter av platen. Med en tangentialarm ellimineres dette problemet, og det er ingen forskjell i lydgjengivelsen. At vinylmediet har teoretisk mye dårligere utgangspunkt er vel ingen uenig i. Det er bare det at vi er mange som ikke får den teoretiske fortreffeligheten ved digitalisert musikk til å stemme med virkeligheten.Humla skal teoretisk sett ikke kunne fly, men den gjør det likevel, bare sånn for å holde oss til luftfart :D
At bassen på vinyl har begrensninger har jeg tilgode å høre. Jeg har heller aldri sett det hevdet av teknisk kyndige. Jeg mener tvert i mot å ha sett det hevdet at cd har en mye større begrensning i frekvensspekter enn vinyl har, både oppover og nedover i frekvensspekteret. Uten at jeg har innsikt nok tli å gå inn i en mer teknisk diskusjon (det er det helt sikkert andre som har). Jeg opplever i hvertfall ingen degradering av bassen når jeg sammenligner digital og analog kilde, tvert imot så er en av de absolutte styrker med min vinylrigg en dynamisk kontrast som langt overgår det både min egen digitalrigg presterer, og alle andre eksemplarer av arten som har vært på besøk også for den del.. Skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å tenke så mye enten eller. De aller fleste som driver med vinyl, har da også en cd spiller, eller endog pc audio og bruker begge deler. Om noen ikke ser fortreffeligheten med vinyl, so what? Da blir det mer vinyl tilgjengelig for oss andre 8) Jeg synes det er hyggelig burde å registrere at vinyl og avspillingsutstyr har gått fra å være nesten umulig å få tak i, til å se hifiklubben annonsere for platespillere igjen. Platesalg på vinyl går da også strålende i følge salgsstatistikken som oppgis i Stereophile med jevne mellomron.
Er ikke noe som helst forsøk på å rakke ned på vinyl, synes det er spennende og morsomt! Når det kommer til hva som er best vil kanskje disse problemene med vinyl tilslutt avgjøre duellen? Det må vel bli en helhets vurdering eller mener du den ene ytterste låten med "optimal" musikk?

PS. Skjønner man må komme ordentlige varer for å hamle opp med vinylen! ;)
 
K

knutinh

Gjest
SAL skrev:
At bassen går over i mono på live konserter er vel sjelden vare?
Elektrisk bass er som regel et "mono" instrument, så også oppmikket basstromme.

De fleste lydteknikere jeg kjenner panner disse ut i mono, og dermed vil de viktigste kildene til bass være ren mono.

Grunnen til at de gjør det kan være:
  • Det antas at menneskets evne til å høre retning avtar med synkende frekvens under 100-150Hz
  • Høy, lineær bass er som regel et underskuddsgode, og man ønsker å utnytte summen av venstre og høyre side optimalt
  • faren for at høyre og venstre side spiller i motfase i hele eller deler av spekteret er ikke ønskelig

-k
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.473
Antall liker
4.273
Torget vurderinger
10
knutinh skrev:
SAL skrev:
At bassen går over i mono på live konserter er vel sjelden vare?
Elektrisk bass er som regel et "mono" instrument, så også oppmikket basstromme.

De fleste lydteknikere jeg kjenner panner disse ut i mono, og dermed vil de viktigste kildene til bass være ren mono.

Grunnen til at de gjør det kan være:
  • Det antas at menneskets evne til å høre retning avtar med synkende frekvens under 100-150Hz
  • Høy, lineær bass er som regel et underskuddsgode, og man ønsker å utnytte summen av venstre og høyre side optimalt
  • faren for at høyre og venstre side spiller i motfase i hele eller deler av spekteret er ikke ønskelig

-k
Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også! ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
gut_man skrev:
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Har overhodet ikke lagt merke til noen av disse problemene. Med en radialarm (det som vel kan karakteriseres som en vanlig tonearm for de uinvidde) vil lydforskjeller kunne opptre forskjellige steder på platen. Det har med geometriske begrensninger i konstruksjonsprinsippet å gjøre. Pickupen vil stå vinkelrett i forhold til platerillen kun på to segmenter av platen. Med en tangentialarm ellimineres dette problemet, og det er ingen forskjell i lydgjengivelsen. At vinylmediet har teoretisk mye dårligere utgangspunkt er vel ingen uenig i. Det er bare det at vi er mange som ikke får den teoretiske fortreffeligheten ved digitalisert musikk til å stemme med virkeligheten.Humla skal teoretisk sett ikke kunne fly, men den gjør det likevel, bare sånn for å holde oss til luftfart :D
At bassen på vinyl har begrensninger har jeg tilgode å høre. Jeg har heller aldri sett det hevdet av teknisk kyndige. Jeg mener tvert i mot å ha sett det hevdet at cd har en mye større begrensning i frekvensspekter enn vinyl har, både oppover og nedover i frekvensspekteret. Uten at jeg har innsikt nok tli å gå inn i en mer teknisk diskusjon (det er det helt sikkert andre som har). Jeg opplever i hvertfall ingen degradering av bassen når jeg sammenligner digital og analog kilde, tvert imot så er en av de absolutte styrker med min vinylrigg en dynamisk kontrast som langt overgår det både min egen digitalrigg presterer, og alle andre eksemplarer av arten som har vært på besøk også for den del.. Skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å tenke så mye enten eller. De aller fleste som driver med vinyl, har da også en cd spiller, eller endog pc audio og bruker begge deler. Om noen ikke ser fortreffeligheten med vinyl, so what? Da blir det mer vinyl tilgjengelig for oss andre 8) Jeg synes det er hyggelig burde å registrere at vinyl og avspillingsutstyr har gått fra å være nesten umulig å få tak i, til å se hifiklubben annonsere for platespillere igjen. Platesalg på vinyl går da også strålende i følge salgsstatistikken som oppgis i Stereophile med jevne mellomron.
Poenget til SAL om at vinyl har dårligere lyd på innerspor grunnet mindre radius (og derav tilbakelagt rillelengde per tidsenhet) har ingenting med radial- eller diagonalarm eller sporingsvinkel å gjøre. Det er en kjennsgjerning på lik linje med at 45 rpm er bedre enn 33 1/3 rpm, i hvert fall i teorien.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Fosse skrev:
gut_man skrev:
SAL skrev:
En ting jeg glemte å nevne, er det noen som hører at de ytterste sporene på vinyl låter bedre en de innerste? Blir veldig liten hastighet innerst på skiva og da må man ennå tettere mellom knastene(eller hva det nå heter), blir det ikke litt trøblete til slutt? Bassen på vinyl har vel også sine begrensinger, stiften tar en brødrene Wright til slutt? ;)
Har overhodet ikke lagt merke til noen av disse problemene. Med en radialarm (det som vel kan karakteriseres som en vanlig tonearm for de uinvidde) vil lydforskjeller kunne opptre forskjellige steder på platen. Det har med geometriske begrensninger i konstruksjonsprinsippet å gjøre. Pickupen vil stå vinkelrett i forhold til platerillen kun på to segmenter av platen. Med en tangentialarm ellimineres dette problemet, og det er ingen forskjell i lydgjengivelsen. At vinylmediet har teoretisk mye dårligere utgangspunkt er vel ingen uenig i. Det er bare det at vi er mange som ikke får den teoretiske fortreffeligheten ved digitalisert musikk til å stemme med virkeligheten.Humla skal teoretisk sett ikke kunne fly, men den gjør det likevel, bare sånn for å holde oss til luftfart :D
At bassen på vinyl har begrensninger har jeg tilgode å høre. Jeg har heller aldri sett det hevdet av teknisk kyndige. Jeg mener tvert i mot å ha sett det hevdet at cd har en mye større begrensning i frekvensspekter enn vinyl har, både oppover og nedover i frekvensspekteret. Uten at jeg har innsikt nok tli å gå inn i en mer teknisk diskusjon (det er det helt sikkert andre som har). Jeg opplever i hvertfall ingen degradering av bassen når jeg sammenligner digital og analog kilde, tvert imot så er en av de absolutte styrker med min vinylrigg en dynamisk kontrast som langt overgår det både min egen digitalrigg presterer, og alle andre eksemplarer av arten som har vært på besøk også for den del.. Skjønner egentlig ikke hvorfor man trenger å tenke så mye enten eller. De aller fleste som driver med vinyl, har da også en cd spiller, eller endog pc audio og bruker begge deler. Om noen ikke ser fortreffeligheten med vinyl, so what? Da blir det mer vinyl tilgjengelig for oss andre 8) Jeg synes det er hyggelig burde å registrere at vinyl og avspillingsutstyr har gått fra å være nesten umulig å få tak i, til å se hifiklubben annonsere for platespillere igjen. Platesalg på vinyl går da også strålende i følge salgsstatistikken som oppgis i Stereophile med jevne mellomron.
Poenget til SAL om at vinyl har dårligere lyd på innerspor grunnet mindre radius (og derav tilbakelagt rillelengde per tidsenhet) har ingenting med radial- eller diagonalarm eller sporingsvinkel å gjøre. Det er en kjennsgjerning på lik linje med at 45 rpm er bedre enn 33 1/3 rpm, i hvert fall i teorien.
Da tok jeg rett og slett ikke poenget, sorry my bad :) Opplever det fremdeles ikke som noe problem da.. Regner ikke med at du mares over temaet heller Fosse ;) Men rett skal være rett. Og at vinylmediet er teknisk dårligere enn perfekt, ja det underkjennes ikke.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Vel, du hadde selvsagt ikke feil i dine betraktninger vedrørende radial/diagonal heller. Men det er en problemstilling som kommer i tillegg til den SAL nevner.
Nå har jeg faktisk Jaquintas Danny Boy som innerste spor på 33 1/3 og første spor på 45 rpm. Du hører klart forskjell når du foretar en direkte sammenligning. Ellers er det ikke til daglig irritasjon nei. Selv er jeg av de vinyl-tilhengere som faktisk mener at får man ikke god lyd av cd så får man kjøpe seg ny cd-spiller. Dette er ikke noe enten eller for meg. Et velbalansert system skal gi mening med begge medier.
 
K

knutinh

Gjest
SAL skrev:
Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også! ;)
Beatles-plater på midten av 60-tallet er eksempler på at mine utsagn ikke er allmengyldige sannheter =)

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.344
Torget vurderinger
1
o.t.

gut_man skrev:
...
Humla skal teoretisk sett ikke kunne fly, men den gjør det likevel, bare sånn for å holde oss til luftfart :D
...
Etter hvert så kan humla også fly, til og med i teorien ;) Stikkordet er turbulens.

mvh
KJ
 
Topp Bunn