CD vs LP?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som jeg sa er det som er bedre med LP-er nettopp hyggen ved å spille dem.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Enig i det.

    Men CD kan lyde ganske bra.
    Og man slipper alle problemene med støy, knitring og dårlige pressinger som man har med ny vinyl.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
    Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    CD rippet i EAC til hd og spilt ut over John Kenny HIFACE/XXplayer og BUFFALO II har gitt meg mange gode opplevelser,men realismen i vinylriggen er fortsatt hakket i forkant...spesielt på ambience og 3d
    begge medier har sine pros and cons
    mvh
    Leif
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Dazed skrev:
    OivindS skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    CD eller Lp har fint lite å si i forhold til god eller dårlig innspillings- og masteringjobb.
    Men noen innspiller låter relativt forskjellig på CD og vinyl mens andre er langt mer like? Hva kommer det av?
    CD-er er ofte utsatt for dette:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
    Og der har vi egentlig fundamentet på hvorfor den gjennomsnittlige LP'en høres bedre ut enn tilsvarende CD - på tross av dårligere forvrengningstall og dårligere dynamisk headroom.

    Men selvsagt, det er sikkert mange som foretrekker den ekstra forvrengningen som en LP "introduserer". Jeg har ikke mulighet til å koble på en LP-spiller til anlegget, men det er svært mye godlyd ute og går når jeg hører på LP-oppsett - selv om jeg synes det er greiest å ha alle CD'ene tilgjengelig på datamaskin.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jepp. Og det er derfor to kategorier LP som utmerker seg som spesielt interessante, audiofile gjenutgivelser og originaler fra back in the day. Audiofilselskapene serverer mye fint, og den dynamisk komprimerte murvegg-estetikken er av 'ny' dato.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.923
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    jan#jan skrev:
    Tubesnake skrev:
    Lurer litt på hvor mange timer jeg har brukt på å glane på dette? :)
    Håper det ikker ment som at det er vinylsnurreren som er Close to the EDGE

    Edit:`Typo
    Vet ikke, fant bildet ute på nettet, :) men det kommer vel an på hva som er innvendig i den? ;D
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    En par plater hvor jeg merker stor forskjell mellom vinyl og CD:

    Terje Rypdal : The Singles Collection, hvor vinylen virker mye friere. Lydmessig.

    og

    Joanna Newsom : Ys, hvor CD-utgaven virker lettere forvirret, mens vinylen er helt klar i uttrykket. Musikalsk sett.

    Jeg har ingen forklaring på hvorfor det er slik.
     

    Stoffe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.03.2006
    Innlegg
    98
    Antall liker
    1
    Jeg foretrekker helt klart lyden av vinyl, uavhengig av ritualer og flotte covere. Opplever langt mindre lyttetretthet og mer "riktig" eller organisk gjengivelse som et helt klart fortrinn med vinyl.
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl er nostalgisk, magisk og til tider et fantastisk lydmedium, gitt at;
    1. avspillingsutstyret holder mål
    2. at du sitter eller på annet vis oppholder deg langt nok unna selve spilleren, evt kombinert med;
    3. at volumet er middels høyt eller høyere.

    Det første er "lett" å ordne (jeg vet hvilken rase jeg snakker til nå, derav " "). Men hva med de to neste...? I mitt tilfelle er det direkte upraktisk å bruke vinyl, da jeg 1. har lite rom og står/sitter sævrt tett på platespillern, og 2. når ørene blir slitne skrur jeg ned volumet. Det gjør at jeg alt for godt hører den skjærende lyden som kommer direkte fra mekanikken (les: stiften) - og som tar fokus fra den fløyelsmyke romanitkken som kommer ut av høyttalerne.

    Løsning; skru opp, eller go digital!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Jeg foretrekker smaken av CD, men synet av vinyl. Vinyl lukter også litt bedre. Lyden bryr jeg meg ikke så mye om så lenge musikken er god. Har hatt det slik etter at jeg fikk Naim i hus.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    I hvilken prisklasse skal man sammenligne, skal man si en vinylspiller til f.eks 10,000 og ditto priset Cd spiller?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    f skrev:
    I hvilken prisklasse skal man sammenligne, skal man si en vinylspiller til f.eks 10,000 og ditto priset Cd spiller?
    I disse tider hvor en grei pick-up alene koster langt over 10 lapper?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Hvis en grei pickup koster 10.000 spenn, har man nok helt andre oppfattelser av hva som er OK lyd enn den gjengse interessent.

    Men det er min mening, tross alt ;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En bør tenke over at kjeden starter i pu - altså om det ikke funker der, så hjelper det liksom ikke hva en ellers måtte putte på lenger ut i kjeden.
    Når det er sagt, finnes det gode alternativer langt under 10k også.
    Poenget er bare hvor nøye en vil være på resultatet, eller om en klarer seg med mindre. Og det gjør kanskje langt de fleste.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg trodde LP var bedre enn CD pga større informasjonsmengde (båndbredde?) samt at øret/hjernen ikke blir så sliten av digital lyd, jitter etc. Bølger er mer behagelig enn trappetrinn. Hos meg låter LP desidert best. (tar gjerne i mot tweake tips til digitalriggen min) :D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
    Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Jeg trodde LP var bedre enn CD pga større informasjonsmengde (båndbredde?) samt at øret/hjernen ikke blir så sliten av digital lyd, jitter etc. Bølger er mer behagelig enn trappetrinn. Hos meg låter LP desidert best. (tar gjerne i mot tweake tips til digitalriggen min) :D
    Den beste tweaken er vel masse ny og god musikk som man ikke har noe sammenligningsgrunnlag på. 8)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Dazed skrev:
    hel skrev:
    Bølger er mer behagelig enn trappetrinn.
    Jeg håper du spøker. Det som kommer ut av høyttalerne er fremdeles lydbølger selv om kilden er digital. Det digitale signalet er (så nært det lar seg gjøre) firkantpulser hvis det går i vanlige metalledere. Det er den eneste måten å overføre digitale signaler i en strømkabel, og det er ingenting galt med det.
    Det er nok dessverre ikke spøk, men typisk for de vrangforestillinger halv- og ustuderte røvere har om samplingsteoremet og andre begreper som de i sin behagelige verden er prisgitt, men prøver å rakke ned på.

    Og det er nytteløst å få de til å fatte at de har en begrensning. Men det krever mye innsikt å fatte sin egen begrensning, særlig innen digitalteknikk og signalteori.
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Jo mer jeg får vite om digitalisering, jo mer placebo effekt om det ikke kontinuerlige signalet kicker inn. :-X
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor låter vinyl og rør bedre enn cd og transistor da? Er det en vrangforestilling?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    På nyere digitale opptak er det helt klart bare dumt å overføre opptaket til vinyl.

    På gamle analoge opptak kan det være en preferanse for en spesiell form for begrensning og forvrengning.

    En kan like norsk sjokolade bedre enn amerikansk, men den er ikke "bedre".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Tør jeg spørre hva slags cd løsning du har? :)
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Vinyl er en egen hobby. Det skal man ikke undervurdere. Noen innspillinger er også bedre på vinyl enn CD pga. loudness war. Det skal man heller ikke undervurdere.

    Men vinyl har dynamiske begrensninger som format. Bedre å overbevise bransjen om at loudness war ikke er lønnsomt.

    hel skrev:
    Hvorfor låter vinyl og rør bedre enn cd og transistor da? Er det en vrangforestilling?
    Hvorfor det låter bedre hos deg i dine ører er det vanskelig å svare på.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Vinyl er en egen hobby. Det skal man ikke undervurdere. Noen innspillinger er også bedre på vinyl enn CD pga. loudness war. Det skal man heller ikke undervurdere.

    Men vinyl har dynamiske begrensninger som format. Bedre å overbevise bransjen om at loudness war ikke er lønnsomt.

    hel skrev:
    Hvorfor låter vinyl og rør bedre enn cd og transistor da? Er det en vrangforestilling?
    Hvorfor det låter bedre hos deg i dine ører er det vanskelig å svare på.
    Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel 8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OT ;)


    mvh Filip
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    hel skrev:
    Tør jeg spørre hva slags cd løsning du har? :)
    Bruker mest Logitech Transporter. Gruser det meste!

    Vinyl kan sammenliknes med treskiens venner, eller dyre rødviner. Koselig som hobby.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    0
    Ok, jeg skal droppe en liten bombe. Min oppfatning av det hele.

    For at digitallyd skal låte bra bør det helst benyttes skyhøy samplingsrate fra the get go, selv om det endelige resultatet skal være en 16bit fil i 44000Hz. Grunnen til at SACD låter så mye bedre enn CD har ingenting å gjøre med at den kan spille lyder langt over 44000Hz som ikke engang hunder kan høre. Ved høyere samplingsfrekvens blir det registrert mer informasjon per sekund f.eks 192000 ganger i stedet for 44000 ganger. Man tenker kanskje at 44000 ganger i sekundet er plenty, og det stemmer i stor grad i utgangspunktet. Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk. Følgelig er informasjonstapet formidabelt. Dersom den faktiske samplingsfrekvensen er nådd 10000-15000Hz når musikken kommer ut av høyttalerne vil dette føre til en rimelig blodfattig lyd. Man kan tenke at 10000-15000Hz fremdeles er rimelig bra, men da forestiller man seg at samtlige toner, overtoner og undertoner fra det som tas opp er synkronisert med samplingsfrekvensen. Dette er naturligvis ikke tilfellet. Man kan finne lignende fenomener på dårlige LPer, men med CD er produksjonsprosessen rettet mot ett i utgangspunktet begrenset format. I tillegg har digitalt den kvalitet at dersom signalet er dårlig kan det produseres ulyd i DA-konverteringsprosessen som ganske enkelt aldri kan oppstå dersom alt fra opptak til avspilling foregår analogt.

    På produksjonssiden for digitalt krever dette overspesifisert utstyr for minst mulig informasjonstap, på avspillingssiden krever dette gjerne en J**la dyr CD-spiller for å unngå degradering av signalet.

    Det er mulig å oppnå det meste med digitalt, men bare til blodpris. Dersom man er mer musikkelsker enn hifi-freak vil man kunne nå langt, kanskje helt frem, med et relativt rimelig anlegg med LP-spiller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    FatmanFlump skrev:
    Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk.
    Studio-/proffutstyr har gjerne buffere og flere/felles klokker i signalbanen, så der er det ikke mange muligheter for jitter.

    (Forøvrig er det utrolig at ikke s/pdif-protokollen bruker buffere.)

    Hvordan mener du at man skal miste informasjoni avspillingsfasen? Kan du dokumentere at billige cd-spillere degraderer det digitale signalet? Hvor mye jitter tror du egentlig det er snakk om i en moderne cd-spiller, og hvor mange bitfeil tror du det forårsaker?

    For å være ærlig, synes jeg hele det resonnementet høres ganske tynt ut.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Enig FF Har satt opp en meget kjip spiller med billig MM hos en som overhode ikkje e int i lyd,han sa momentant: kor bra det låter :eek: veldig deilig lyd av disse gamle skivene til fattern... Og en en annen sa: e det platespillern som spille nu,det låter jo så åpent og klart ::) trur mange har kun hørt feilinstilte og utslitte PU`s :p

    mvh Filip
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    F.E. skrev:
    Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel
    Hel spurte om hvorfor vinyl og rør låt bedre enn CD og transistor. Det er en ganske intetsigende subjektiv erklæring og nær umulig for andre enn han selv å svare på. Helt ok at du er enig selvfølgelig.

    Men det blir vel omtrent som å spørre om hvorfor dieselmotor er bedre enn bensinmotor. For hvem? I hvilken sammenheng? Til hva?

    F.E. skrev:
    8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OT ;)
    Helt kurrant om man ikke bryr seg om teknikken. Er vel ingen som har påstått at vinyl er dårligere enn CD i dine (og mange andres ører)?

    Skal man diskutere subjektive meninger basert på ukjente opplevelser i ukjente anlegg, toppet med personlige følelser for vær, vind og utstyr, finner man ganske enkelt ingen fasit på slike spørsmål. :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    F.E. skrev:
    Ja,du kan jo prøve å overbevise bransjen du ;-) Men her e æ 100% enig med Hel 
    Hel spurte om hvorfor vinyl og rør låt bedre enn CD og transistor. Det er en ganske intetsigende subjektiv erklæring og nær umulig for andre enn han selv å svare på. Helt ok at du er enig selvfølgelig.

    Men det blir vel omtrent som å spørre om hvorfor dieselmotor er bedre enn bensinmotor. For hvem? I hvilken sammenheng? Til hva?

    F.E. skrev:
    8) Bryr mæ fint lite om teoretiske fordeler og ulemper,bryr mæ kun om det æ høre.Mye craplyd på vinyl også og en del bra på cd,høre nu Who : Live at Leeds på cd og den høres bra ut men likevel låter som regel vinyl bedre i mine og flere andres ører..og det holder for mæ selv om alt det tekniske sier noe annet,samme ang rør,sorry for OT ;)
    Helt kurrant om man ikke bryr seg om teknikken. Er vel ingen som har påstått at vinyl er dårligere enn CD i dine (og mange andres ører)?

    Skal man diskutere subjektive meninger basert på ukjente opplevelser i ukjente anlegg, toppet med personlige følelser for vær, vind og utstyr, finner man ganske enkelt ingen fasit på slike spørsmål. :)
    Har du lest hva tråstarter åpnet denne tråden med?  Spurte ikkje om teknikk  ::) Spurte om hva man likte  :) Trenger ikkje å oppdrive fakta elller bevis for å like det ene eller det andre ;) Æ like musikk,spes fra 60-70tallet  :D God natt


    mvh Filip
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    0
    Dazed skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Men dersom man har jitter eller av annen grunn mister informasjon en eller flere plasser mellom mikrofonen og egne høyttalere, skjer dette gjerne på brøk.
    Studio-/proffutstyr har gjerne buffere og flere/felles klokker i signalbanen, så der er det ikke mange muligheter for jitter.

    (Forøvrig er det utrolig at ikke s/pdif-protokollen bruker buffere.)

    Hvordan mener du at man skal miste informasjoni avspillingsfasen? Kan du dokumentere at billige cd-spillere degraderer det digitale signalet? Hvor mye jitter tror du egentlig det er snakk om i en moderne cd-spiller, og hvor mange bitfeil tror du det forårsaker?

    For å være ærlig, synes jeg hele det resonnementet høres ganske tynt ut.

    Mange av problemene knyttet til produksjon er blitt mye bedre, men dersom du hører CDer fra mediets spede begynnelse, gjerne klassiske innspillinger som er blitt digitalisert er det liten tvil om at der er informasjonstap. Her må mange krype til korset og kjøpe de originale LPene. Det er heller ikke slik at alle studioene har fulgt med i timen. Dette er forsåvidt på linje med LP, men med LP blir det bare mindre ekstase, med CD kan det føre til ubehag.

    Angående avspillingsdelen mener jeg emner som jitter, timingfeil, kvalitet på drivverk er blitt diskutert opp og ned i mente. Så dersom du ikke er overbevist til nå tviler jeg på at jeg kan bidra med noe. Bare det faktum at informasjonen er dekonstruert for så å settes sammen igjen stiller enorme krav til teknologien i både AD- og DA-konvertere, jeg blir så imponert når jeg møter folk som nekter for at noe kan gå galt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn