CD spillerens venner :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    CD er fremdeles topp. Gir meg stor glede både å motta i posten og bla i hyllene i de få butikkene som fremdeles selger CD-er. Sist var i en bruktsjappe i Kiel, som hadde mye snadder og rariteter.

    IMG_20220513_125744379~2.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Habilt verk, Jazzmann..❤
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Jeg har kjøpt meg ny CD-spiller! Og det er en del år siden sist jeg gjorde det. Det er artig å oppleve at utviklingen på området ikke har stoppet opp. CD-plattformen er slett ikke død! Jeg har i den senere tid oppgradert forsterkeriet mitt, og da må jo kilden henge med. Etter en overbevisende demo hos Mala Audio falt valget på Esoteric K-05Xs SACD. Og du hildrande du for en spiller! Stor stas i heimen. Min gamle arbeidshest Sony XA5400ES står nå i anlegg nr 2.

    Vis vedlegget 816848

    Mvh Salty
    Gratulerer med ny(delig) spiller. Det er mange som i det store og hele avfeier sølvplatene og skråsikkert hevder at "enhver ting som kan lese av dataene vil gjøre nytten bare man har en god DAC". De blir stumme som østers når de hører hva en toppklasse spiller som dette gjør. Eller rettere sagt ikke gjør med signalet...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Todani: Som sagt: Den digitalisten som vil oppdage sin største feil…Jeg har helt ærlig enkelte ganger tenkt at størstedelen av dem som kvitter seg med CDene er enten pudding late, stokk døve/dumme eller en kombinasjon derav..og det er på nær en korporlig fornærmelse av det menneskelige intellekt. Men et LITE FÅTALL har også jobbet ordentlig med alternativet. Og begrensa de negative sidene der til et levelig nivå..som etpar gode venner av meg, for eksempel. Der er det også håndfaste grunner til deres valg, så det aksepteres herfra. Men i min bok SKAL et komplett anlegg ALLTID kunne avtaste CD ordentlig. Så ærlig skal jeg være.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Har flere cd spillere, EC brukes i hoved anlegget. Har B&O cdx, Denon 1450 sacd, Rega Jupiter blant annet og div Sony. Har også Teac Vrds 10 som trenger service. Hadde forøvrig EC til service og oppgradering og er meget godt fornøyd med den, den blir værende.
    42124707-73A5-438E-A253-C9ED0CC8EC01.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Hvilken Jupiterutgave er det? Todelt original eller integrert 2000?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.459
    Antall liker
    13.532
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Todani: Som sagt: Den digitalisten som vil oppdage sin største feil…Jeg har helt ærlig enkelte ganger tenkt at størstedelen av dem som kvitter seg med CDene er enten pudding late, stokk døve/dumme eller en kombinasjon derav..og det er på nær en korporlig fornærmelse av det menneskelige intellekt. Men et LITE FÅTALL har også jobbet ordentlig med alternativet. Og begrensa de negative sidene der til et levelig nivå..som etpar gode venner av meg, for eksempel. Der er det også håndfaste grunner til deres valg, så det aksepteres herfra. Men i min bok SKAL et komplett anlegg ALLTID kunne avtaste CD ordentlig. Så ærlig skal jeg være.
    Kor tek du det ifrå? Du har ein heilt eigen evne med ord...
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.974
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny(delig) spiller. Det er mange som i det store og hele avfeier sølvplatene og skråsikkert hevder at "enhver ting som kan lese av dataene vil gjøre nytten bare man har en god DAC". De blir stumme som østers når de hører hva en toppklasse spiller som dette gjør. Eller rettere sagt ikke gjør med signalet...
    Takk for det, @Todani. Jeg er kjempefornøyd med Esoteric'en. Etter en forholdsvis stor oppgradering av forsterkeriet mitt, så følte jeg at kilden(e) mine ikke holdt helt tritt med resten. Jeg har lenge gått og siklet på en skikkelig high-end CD-spiller, og nå har jeg en. Det er en sann fryd å vandre rundt i musikksamlingen!
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Jupiteren er kun en reserve spiller, frem til Teac Vrds blir sent på service en eller gang i løpet av året.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Kan være interessert i overtagelse da, såfremt laser og toppspindel er OK. Det der er en Jupiter 2000, produsert 2004 til Saturn kom. Andregenerasjon. Klin lik den jeg en gang hadde. 2 Wolfson IC40 chips, internals delvis fra Sony. Sammen med førstegenerasjons Regadac og en Tara Labs Air RCA/Digital får du det jeg anser som en av verdens fem beste cd-rigger- uansett pris- med den..Si fra når den selges.

    Til den som tviler på mitt ståsted angående CD..Jeg står for egne meninger. Og streaming vil i min bok ALDRI kunne erstatte CD helt. Til det er datamaskinen for lite spesialisert som kilde. Og for full av andre, distraherende faktorer . Ref tidligere svar her oppe, bla til Todani..MEN: Den dagen jeg eventuelt er så ubevegelig at bruken av CD begrenser seg selv, lover jeg å ha et mer enn bærekraftig alternativ klart. Som KAN gi dem konkurranse. Tross oppimot 20 år med leiting har jeg nemlig enda ikke funnet en streamer jeg har kunnet leve med. Eller hatt så lyst på at prisen dens ikke anses som et unødvendig utlegg. Jeg HAR streaming i bruk, men da som fjerdeformat. På kontoret og i TVn. Men jeg tar ikke inn et format jeg ikke jobber 110% med i hovedkjeden. Nå begynner det dog å se ut til at et fåtall produsenter er på vei opp til det nivå jeg søker. Så vi får se. Et hovedformat blir streamingen aldri her, uansett. Jeg er klassisk skolert og stolt av det.
     
    Sist redigert:

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    97
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    3
    Habilt verk, Jazzmann..❤
    Tusen takk. Jeg er veldig fornøyd med den.
    Var innom en anerkjent forhandler for noen dager siden for å sjekke opp hvilken streamer de ville anbefale som sekundærkilde. Ønsker meg en streamer som kobles til dac’n i Soulution.
    Anbefalingen var en streamer med dac til 50.000 som de mente ville spille mye bedre en cd spilleren min. Interessant påstand all den tid Soulution spiller fantastisk bra (etter min mening så analogt en digital spiller kan låte) koster 5 ganger mer.
     

    AudioP

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    26
    Antall liker
    23
    Sted
    Buskerud
    Jupiteren er kun en reserve spiller, frem til Teac Vrds blir sent på service en eller gang i løpet av året.
    [/QUOTE]

    Det er ikke yberkomplisert å bytte reimer på den. Den minste som ligger nede i drevet krever at du løsner en bitte liten "U" låsering på en aksel. Det vanskligste er å ikke miste den og skiva under på gulvet...

    VRDS en låter bedre etter en halvtime når den er blitt varm, litt tam i starten. Bruker mine som drev.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt mange CD-spillere, og spiller mye CD fremdeles. Kjøper litt også.-
    Første var en Philips CD104, så Sony CDP333, en Sony Discman, Marantz CD63, Rega Planet og Rega Apollo.
    ps: glemte den fine Sugden CD21. Pinlig.
    Nå spilles det på Oppo 105D, men jeg lurer på hva det skal bli til når/hvis den tar kvelden.
    Jeg har 6000 cder, og ser at CDsalget nå er i ferd med å øke igjen.
    Lurer på om det er lurt å kjøpe nå, eller vente.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.419
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har satt inn en Rotel RCD-955AX. Mest for å sjekke om lånte CD-er interessante å rippe.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Jupiteren er kun en reserve spiller, frem til Teac Vrds blir sent på service en eller gang i løpet av året.
    Det er ikke yberkomplisert å bytte reimer på den. Den minste som ligger nede i drevet krever at du løsner en bitte liten "U" låsering på en aksel. Det vanskligste er å ikke miste den og skiva under på gulvet...

    VRDS en låter bedre etter en halvtime når den er blitt varm, litt tam i starten. Bruker mine som drev.
    [/QUOTE]
    Har byttet reimer en gang, og det fungerte fint i 6-7 måneder. Har flere reimer liggende så vis det fortsatt er problemet så kan jeg bytte de selv vis jeg gidder og gjøre det en gang til.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ga opp vinyl for mange år siden. Alt for mye styr med knitring, hopping av sporene, skifte hele tiden siden+++. Og elendig lydinnspillinger. Dessuten må man investere store penger for å få det noenlunde bra. 80% av platespillerne er rett og slett ikke gode. Dette er min subjektive mening. Forstår det romantiske med det. Og at de kan være vakre rent estetisk. Men fornuften klarer jeg ikke å se. God artikkel for øvrig.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe et nytt drivverk som skal kobles til dac’en i Lumin P1. Ser at CEC TL5 får ros overalt. En het kandidat i et noenlunde fornuftig prisleie.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Plasma: Noen fornuftige pannekakespinnere finnes. Men formatet er- forståelig nok- ikke for alle. Fair, det. Jeg tror en rein transport kan være lurt for din del..CEC, Audiolab, Roksan…selv DCS har vel..
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skulle likt å kjenne noen som kan reparere Esoteric
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Du kan høre med Servicekompaniet.

    De reparert min på garanti.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Får du ikke reparert via Mala?
    Ser jeg ikke bort fra. Men Mala bruker servicevompanier, så får vel ta turen dit. Skuffen streiker og den leser ikke sacd. Men spiier ellers
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haavard; Skulle tro halvparten av det består av et bytte. Av hhv skuffemotor og den lille reima. Men SACD kan vel være noe mer involvert rep på..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Duc999: Nix. Esoteric er Teacs eget merke, så disse bruker VRDS.. en versjon av Neo..Vanligvis skuddsikre og uslitelige.Sånn apropos Sony: Se på displayet til Jupiter her oppe..de kalenderrutene finner du på en Exposure 2010S også..de er en liten giveaway mtp interndelene. Dog, som vi alle veit, er det produsentens håndtering av råvarene som i det store og hele avgjør resultatet. Så du kan godt si at Sony hjelper konkurrentene å rundspille Sony..hehe..
     
    Sist redigert:

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Jeg lurer på å kjøpe meg en Holfi Xaurus NFB. Finner ikke all verden til info om denne på web. Disse var jo ganske dyre ny, og Holfi var vel bra, men litt sært (som jeg liker). Skal brukes sammen med Primaluna Evo400 og Wharfdale Linton Heritage. Variert musikk.

    Hva tenker dere?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Idarr: Mangler bare da en monitor fra AudioPhysic…👍 Spark-modellen har forresten gjenoppstått. Som den monitoren den alltid burde vært fra start. Men en Step eller Classic er nok mer passende.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn