CD spillerens venner :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Tre nye CD-er i kveld, som skal fortæres med det samme.

    Har kjøpt CD-er selv om jeg ikke har hatt spiller, og har kopiert dem til harddisk. Men det er stusselig.

    IMG_20211214_212606456~2.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tre nye CD-er i kveld, som skal fortæres med det samme.

    Har kjøpt CD-er selv om jeg ikke har hatt spiller, og har kopiert dem til harddisk. Men det er stusselig.

    Vis vedlegget 772297
    Artig å se denne entusiasmen for cd. Jeg vet at jeg ikke hadde greid meg uten :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.606
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig at flere omfavner sølvskivene igjen. Selv har jeg aldri gitt slipp på CD som er og blir hovedformatet her. Med en stadig Utvikling innen DAC teknologi, tror jeg flere vil kunne overraskes av lyden fra et godt cd drivverk.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Artig at flere omfavner sølvskivene igjen. Selv har jeg aldri gitt slipp på CD som er og blir hovedformatet her. Med en stadig Utvikling innen DAC teknologi, tror jeg flere vil kunne overraskes av lyden fra et godt cd drivverk.
    Hva er det egentlig et bedre drev tilfører? Jeg ser for meg mindre vibrasjon, mer nøyaktig avlesning, større driftsikkerhet, stillere drift, men så lenge det rimeligere drevet fungerer som det skal, og spilleren muligens står på vibrasjonsdempende underlag, vil da være hørbare forskjeller? Jeg kverulerer ikke, jeg er bare nysgjerrig.

    Og – hvis det er hørbare forskjeller, vil jeg tippe en må opp i høyere klasser i utstyret ellers for at forskjellene skal merkes. Eller?
     
    Sist redigert av en moderator:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.040
    Antall liker
    33.606
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det egentlig et bedre drev tilfører? Jeg ser for meg mindre vibrasjon, mer nøyaktig avlesning, større driftsikkerhet, stillere drift, men så lenge det rimeligere drevet fungerer som det skal, og spilleren muligens står på vibrasjonsdempende underlag, vil da være hørbare forskjeller? Jeg kverulerer ikke, jeg er bare nysgjerrig.

    Og – hvis det er hørbare forskjeller, vil jeg tippe en må opp i høyere klasser i utstyret ellers for at forskjellene skal merkes. Eller?
    Er vel først og fremst nøyaktig avlesning. De fleste mener at PC drev , dvd drev osv er bra nok , men det er bare å høre selv. Forutsetter jo at resten av kjeden er transparent nok .
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er "noe" med fysisk format ja...
    Jeg skjønner ikke denne begeistringen for fysisk format, men skjønner at andre har et annet syn :)
    Fra mitt perspektiv, det er upraktisk, lite miljøvennlig og når man har nok fysiske utgivelser så blir plasseringen en skikkelig hodepine. Startet den massive jobben med å få alt over til FLAC for mange mange år siden av et rent plasshensyn. Liker fortsatt å ha filene da - så er ikke bare avhengig av streaming tjenester. Gjort samme prosess for DVD, blu-ray og UHD blu-ray (har fortsatt fysiske utgivelsene lagret i kasser).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er vel først og fremst nøyaktig avlesning. De fleste mener at PC drev , dvd drev osv er bra nok , men det er bare å høre selv. Forutsetter jo at resten av kjeden er transparent nok .
    PC drev er rimelig bankers - man kan t.o.m. validere det som har blitt lest ut via checksum for å være 100% sikker på at alt er perfekt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skjønner ikke denne begeistringen for fysisk format, men skjønner at andre har et annet syn :)
    Fra mitt perspektiv, det er upraktisk, lite miljøvennlig og når man har nok fysiske utgivelser så blir plasseringen en skikkelig hodepine. Startet den massive jobben med å få alt over til FLAC for mange mange år siden av et rent plasshensyn. Liker fortsatt å ha filene da - så er ikke bare avhengig av streaming tjenester. Gjort samme prosess for DVD, blu-ray og UHD blu-ray.
    Jeg kunne ikke tenke meg noe annet.. Og enda mindre å rippe musikken jeg har.. Leasing av musikk a'la Tidal gir meg ingen eieglede, intet som er "mitt". Bare noe flyktig som får meg til å tenke på minimalisme... Og minimalistisk tilnærming er ikke min tilnærming til lytte til musikk.. :)

    Ps.... og det er en venntråd.. Om en ikke "skjønner" er det fullt mulig å diskutere dette i en tråd opprettet for dette.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne ikke tenke meg noe annet.. Og enda mindre å rippe musikken jeg har.. Leasing av musikk a'la Tidal gir meg ingen eieglede, intet som er "mitt". Bare noe flyktig som får meg til å tenke på minimalisme... Og minimalistisk tilnærming er ikke min tilnærming til lytte til musikk.. :)

    Ps.... og det er en venntråd.. Om en ikke "skjønner" er det fullt mulig å diskutere dette i en tråd opprettet for dette.
    Helt ok, jeg er bare oppriktig fascinert over denne gleder over fysisk media. Var ikke ment som kritikk, men en fascinasjon.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Helt ok, jeg er bare oppriktig fascinert over denne gleder over fysisk media. Var ikke ment som kritt, men en fascinasjon.
    For min del er det nok vel så mye psykologi og følelser inne i bildet, ettersom CD var formatet jeg vokste opp med. Men selv om det helt klart er ufattelig mer praktisk med strømming, så er jeg som nevnt over luta lei apper, menyer, innstillinger, nettverk, oppdatering og jeg ikke hva. Pluss at jeg er mye mer rastløs når jeg strømmer. Alltid noe som pirrer nysgjerrigheten, bare et tastetrykk unna. (Kan selvfølgelig legge telefonen/PC-en i et annet rom, men det skjer ikke.) Også er det gøy å gå på «skattejakt», både i butikker og på nett.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg kjöpte min förste cd i 1986 og til nå den siste idag, flere kommer det bli! Formatet har overlevd mye under disse årene, dessuten er det godt å eie sin egen "originale kopi” av en skive, vinyl er en god #2 i floraen av formater...

    mvh
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.161
    Antall liker
    2.097
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper fortsatt cd'er - men kun om jeg ikke får tak i dem digitalt på lossless (95% finnes for kjøp digitalt).

    Husker godt tilbake til midten av 80-tallet med den første CD-spilleren i hus :)
    Er det bare meg eller var kvaliteten på CD-spillere (rent mekanisk) mye bedre før? Første CD-spiller hadde jeg veldig lenge, tror den faktisk fungerer ennå (overtatt av noen andre i familien).
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    894
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    for min del så går det ikke ann å få mange av sangene/artistene jeg har på cd format i streeming format, eldre elektronika, tekno, drum and bass, rave musikk+++++ så derfor tvholder jeg på cd mine og kjøper opp det jeg kommer over.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Er helt enig med HCS! Har hatt cd-spillere i 40 år+, og det har vært, og vil forbli, min foretrukne "lydkilde"! Men jeg har hele denne perioden også hatt kassettspillere og platespillere, og da har disse stort sett vært "andre-valget"! Og det vil de sannsynligvis være i årene fremover!☺
    MVH ToreP(som daglig spiller cd'er, og liker det han hører - uten båndsus og knitring)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Er veldig glad i cd formatet - men rippet til pc høres akkurat likt ut - imo. Jeg har også sjekket litt rundt dette - sammenlignet hva som sendes ut fra forskjellige transporter - og det var eksakt likt.

    Jeg ripper alle mine cder - og skanner grafikken - det gir ganske mye kobling til den fysiske utgaven.



    Samtidig har jeg ordnet det slik at min avspiller viser innspillingsnivå & DR.

    Men det er klart - halvparten av mine cder (ca 2000) er ganske elendige... med lav DR og veldig høy innspillingsnivå. Men på pcen er det ganske enkelt - de ligger i en egen mappe og blir sjeldent (aldri) spilt.

    Streaming er jeg lite glad i - er veldig mye ihjelkomprimert musikk - stort sett alt av nyere musikk?

    Et unntak er musikk i Atmos fra for eksempel Apple - der er nesten alt ok, merkelig nok - er et helt annet regime.

    "At the First Stroke it Will be Three O'clock Presisely"
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skjønner ikke denne begeistringen for fysisk format, men skjønner at andre har et annet syn :)
    Fra mitt perspektiv, det er upraktisk, lite miljøvennlig og når man har nok fysiske utgivelser så blir plasseringen en skikkelig hodepine. Startet den massive jobben med å få alt over til FLAC for mange mange år siden av et rent plasshensyn. Liker fortsatt å ha filene da - så er ikke bare avhengig av streaming tjenester. Gjort samme prosess for DVD, blu-ray og UHD blu-ray (har fortsatt fysiske utgivelsene lagret i kasser).
    For min del så slapper jeg mye mer av når jeg bruker enten cd plater eller vinyl player. Jeg får mer kontakt med musikken, lytter bedre og får med meg mer. Jeg har sittet å sammenlignet album på streaming tjenester og cd plater evnt vinyl. Nå aner jeg ikke noe om hvilken utgave som ligger på streaming, men jeg foretrekker nesten alltid cd eller vinyl utgaven. Og jeg har ingen dyr cd spiller eller platespiller eller digital rigg

    Så for meg er det fysisk format så mye som mulig. Netopp bestillt meg en god vinyl rigg og er på utkikk etter en god cd spiller. Som da er neste på lista.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg finlytter til vanlig når jeg først spiller musikk i hovedstereo, men klarer meg stort sett med Spotify til jobben. Frihetsfølelsen får jeg når jeg bare kan putte på ei cd- eller vinylplate å nyte. Kjøper bare den beste musikken på CD og vinyl, litt mer gøy med dynamikken som bor der kontra streaming også. ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nummer to og tre i Cooders California-trilogi kom denne uken. Konseptalbum med mye god musikk, og Cooder kan skikkelig gitarlyd, for å si det sånn. Ordentlig varm, vintage-lyd.

    1639652620945.png
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    TAS202_page1101.jpg

    Jeg slutter aldri å forundre meg over hva som egentlig bor i CD'ene. Fikk nettopp tilbake Puccini-spilleren min fra en virkelig tiltrengt service, og nå spiller dette 10 år gamle settet med en klarhet, støyfrihet, dynamikk og stramhet som er helt ubegripelig. Vi snakker jo kun om noe så bakstreversk som lavoppløselige 16-bits skiver fra digitaliseringens barndom?

    dcs_vivaldi_ver_2.png


    Jeg tør ikke å legge ørene til dette "overkill-oppsettet". Er nemlig ikke parat til å bruke så mye penger på hi-fi.
    Til dere som er skeptiske har jeg bare ett råd å gi: Hold dere unna gode CD-spillere! Jeg har ikke lyst å få delansvar for at dere begynner å dra stuene fulle av CD'er igjen. Prøv heller ikke drivverk som står i forhold til de fine DAC'ene deres. Det blir bare enda mer pengebruk ut av det. Husk, som nevnt over her, at drivverk slites, og at det ikke er like lettvint å få tak I drivverkdeler som pick- up'er til platespillere.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vis vedlegget 772727
    Jeg slutter aldri å forundre meg over hva som egentlig bor i CD'ene. Fikk nettopp tilbake Puccini-spilleren min fra en virkelig tiltrengt service, og nå spiller dette 10 år gamle settet med en klarhet, støyfrihet, dynamikk og stramhet som er helt ubegripelig. Vi snakker jo kun om noe så bakstreversk som lavoppløselige 16-bits skiver fra digitaliseringens barndom?

    Vis vedlegget 772731

    Jeg tør ikke å legge ørene til dette "overkill-oppsettet". Er nemlig ikke parat til å bruke så mye penger på hi-fi.
    Til dere som er skeptiske har jeg bare ett råd å gi: Hold dere unna gode CD-spillere! Jeg har ikke lyst å få delansvar for at dere begynner å dra stuene fulle av CD'er igjen. Prøv heller ikke drivverk som står i forhold til de fine DAC'ene deres. Det blir bare enda mer pengebruk ut av det. Husk, som nevnt over her, at drivverk slites, og at det ikke er like lettvint å få tak I drivverkdeler som pick- up'er til platespillere.
    Jeg spurte i en annen tråd, men fikk ikke svar: Hva er det som produseres i dag av lasere og drivverk som er originalt og av god kvalitet? Og hvor langt tilbake i tid kan man gå når det gjelder brukte CD-spillere? Blir for dumt å gå for en brukt high-end-spiller, og så må du kjøpe billig Kina-drivverk.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spurte i en annen tråd, men fikk ikke svar: Hva er det som produseres i dag av lasere og drivverk som er originalt og av god kvalitet? Og hvor langt tilbake i tid kan man gå når det gjelder brukte CD-spillere? Blir for dumt å gå for en brukt high-end-spiller, og så må du kjøpe billig Kina-drivverk.
    Mine tips er:
    ProJect CD Box RS2 T https://oslohificenter.no/stereo/cd-spillere/pro-ject-cd-box-rs2-t
    C.E.C. TL5

    Tror jeg ville vært ganske sikker i min sak før jeg hadde kjøpt noe som er over omtrentlig 5 år.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Har 4 cd-spillere fra 1987, 1992, 1998 og 2018 - og alle spiller som bare det!😀 Nå skal det innrømmes at de 3 første kun er blitt brukt periodevis, men aldri vært inne til overhaling etc! Kun brukt "rense-cd" fra Clas Ohlson på disse!
    Mvh ToreP(som synes det er lettvint og med bra lyd)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mine tips er:
    ProJect CD Box RS2 T https://oslohificenter.no/stereo/cd-spillere/pro-ject-cd-box-rs2-t
    C.E.C. TL5

    Tror jeg ville vært ganske sikker i min sak før jeg hadde kjøpt noe som er over omtrentlig 5 år.
    Nyprisen på hele anlegget mitt er vel så vidt lik prisen på disse drevene :) Tror nok jeg ville prioritert litt annerledes først.

    Men jeg ser jo at i Hegel Mohican bruker de et Sanyo-drev som du finner i spillere i 2-3000 kroners-klassen. Hegel skriver at de modifiserer det med egne servoer o.l., men produseres dette drevet originalt av Sanyo ennå, eller må Hegel ta til takke med uorginal Kina-mekanikk de også? Det er SF-P101N det er snakk om.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.712
    Antall liker
    11.164
    Torget vurderinger
    2
    Nyprisen på hele anlegget mitt er vel så vidt lik prisen på disse drevene :) Tror nok jeg ville prioritert litt annerledes først.

    Men jeg ser jo at i Hegel Mohican bruker de et Sanyo-drev som du finner i spillere i 2-3000 kroners-klassen. Hegel skriver at de modifiserer det med egne servoer o.l., men produseres dette drevet originalt av Sanyo ennå, eller må Hegel ta til takke med uorginal Kina-mekanikk de også? Det er SF-P101N det er snakk om.
    Det kan jeg forstå.
    Jeg bare besvarte et direkte spørsmål. :)

    Audiolab 6000 CDT er heller ikke dum!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Gode innlegg her. Nevnte Sanyo er (var?) visstnok den siste av de store produsentene fra demokratiske land som leverer (leverte?) rene CD-drivverk. Min Stello CD500 er basert på Sanyo. Etter 10 år med flere timer daglig bruk har jeg registrert en og annen drop-out i lyden derfra. Har opplevd det med Sony ES også.
    Håkon har dessverre generelt rett i sitt råd om å undersøke godt før man kjøper eldre spillere. Eksempelvis er mange meget kostbare spillere basert på forskjellige generasjoner av Philips Pro-drivverk, og selv om disse drivverkene var meget gode kan det være vanskelig å få tak i deler.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    CEC bruker fortsatt Sanyo, ihvertfall laser, mener jeg å ha fått med meg.
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    263
    Antall liker
    594
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Spiller de ikke brente CDer er det i allefall ett tegn på at laseren begynner å bli sliten. Kan være ett greit kontrollspørsmål når man kjøper brukt
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ser at i østen så øker cd i popularitet som format, så da er det vel liv laga for formatet en stund til.
    Etter jeg fikk Coris til å ta en titt under topplokket på Roksan spilleren min så har det blitt spilt usedvanlig mye cd-snurring her i heimen også. Det gir liksom noe "mer" når man får en slik positiv opplevelse av spille ett fysisk format.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Må bare nok en gang si meg enig med HCS, selv om dette "opptaket" er fra 2010!👍
    Jeg kan uten betenkningstid si at de beste "musikkøyeblikkene" har jeg hatt med cd'er! Og det har vært mange gode "vinyløyeblikker" i tillegg! Tror vi er mange her inne som liker begge formatene!😀
    Mvh ToreP
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    CDen dør ikke. Ikke så lenge den fortsatt brukes. Som Todani sier: Den digitalisten som ønsker å oppdage sin store feil, bør låne øre til en topp CD-spiller, hvis DAC og drev er tilpassa hverandre etter alle kunstens regler. Blir spennende nå over nyttår å låne øre til Roksans nye Attessa-drev😎 Klarer den å konkurrere med Audiolabs giant killer 6000 CDT? Selvfølgelig! Roksan er av de produsentene som aldri lanserer nytt uten grunn. Og de drar udiskutabel fordel av sin nasjonalitet. Intet land i verden skjerper Hi-Fi-konkurransen internt så bra som Storbritannia👍😊. Fordi de bruker sin fullstendig unike tilnærming til resultater, og er stolte nok til å holde på den formelen! Systematisk synergi kan britiske produsenter bedre enn alle andre. Det er også en grunn til at verden elsker britisk lyd, språk og musikk..CD skal ikke reddes fra utryddelse, den skal derimot fortsatt leve. Lenge. Og det har de skjønt på Europas vestkant. Kan si såpass at dersom jeg ikke allerede hadde den nevnte Audiolab, ville første punkt på kalenderen for 2022 vært valget mellom den og et- as yet- uhørt Attessa-drev.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er utelukkende positivt at Roksan gir ut et nytt billig-drev. Det viser at produsentene også har et positivt syn på formatet og med den prisen kan det vel tenkes at det selger en del i Norge og at formatet ikke forsvinner i butikkene med det første.(y)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    ...og så får vi vel nevne at SACD'en, tross spådommer om det motsatte, også lever relativt godt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn