Cd salget stuper

V

vredensgnag

Gjest
Consider this...out of nearly 200,000 albums that appeared on the Soundscan chart in 2009, only 1,319 sold at least 10,000 copies, and a mere 85 sold at least 250,000 copies. And the first half of 2010 saw a further decline with the overall number of download transactions dropping, as well as a further 8.2 percent fall in CD sales.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
BT skrev:
65finger skrev:
Ulf-B skrev:
BT skrev:
Er det et problem?
Ikke objektivt sett - for meg personlig er det revnende likegyldig hvor mange CDer som selges her i verden - men CDsalg er åpenbart en "problemstilling" som opptar trådstarter, og man er jo høflig, må vite....
Jo færre cder som totalt selges resulterer i færre enkeltutgivelser utgitt. Mangfoldet og utvalget minker med mindre totalsalg
Sikker på det?

En konsekvens kan være at de store plateselskapenes klamme hånd om musikkbransjen svekkes og gode musikere kanskje i større grad kan utgi god musikk framfor salgbar musikk.
Det er selvsagt mulig på litt lengre sikt. På kort sikt (hva er nå kort sikt) tipper jeg utvalget av ny musikk blir dårligere. Ser jeg skriver CDer i tidligere innlegg. mener utgivelser

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ser (med litt rosa briller på) en mulighet for at cd blir et nisjeprodukt til slutt, og da velegnet for nisjemusikk som tiltaler de samme som kjøper vinyl i dag. Det blir et medium for opplyste nerder, slik som det er her også. Opplyste nerder har en musikksmak som ikke er direkte ulik en gjennomsnitts HFS-ers.

Det skulle ikke forundre meg om Apollon ender opp som Bergens siste platebutikk.

P

Parelius

Gjest
CD vil aldri bli et nisjeprodukt som vinylen. Den mangler tradisjonen, den mangler coverarten, den mangler taktiliteten (relativt sett), den mangler ritualene med oppsett av spiller og spilling, den mangler forvrengningen, etc. Jeg ser ikke en eneste «egenskap» ved CD som skulle gi den en posisjon som nisjeprodukt, om det da ikke blir så aparte som pins fra et norskt OL. Men da er det smalt…

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Mens CD salget stuper, vil antall SACD utgivelser stige markant i 2010 og 2011 :)

I går annonserte Mobile Fidelity 5 Stevie Ray Vaughan tittler på SACD.
http://www.musicdirect.com/category/539?utm_campaign=

I tillegg har Sony Legacy åpnet arkivene sine for kommende utgivelse på SACD av Simon & Garfunkel, Dyland, Joplin m.m.

Universal selger godt av disse SHM-SACD'ene utgitt i Japan, og nå har de åpnet opp for at folk kan komme med sine ønskeutgivelser.
Og lyden på disse utgivelsene er i de fleste tilfellene superb!

Så kan folket bare sitte der med disse musikkstreamerne sine og lytte til CD-lyd.

Og jeg forventer at det gode gamle slagordet "SACD is dead!" vil fortsette ut i 2011, 2012 og enda lengre. ;D
(forresten, slagordet har i disse dager 10-års jubileum) ;D

praxis

Medlem
Ble medlem
28.04.2010
Antall liker
0
Sted
Bergen
Espen R skrev:
I tillegg har Sony Legacy åpnet arkivene sine for kommende utgivelse på SACD av Simon & Garfunkel, Dyland, Joplin m.m.
Kilde på dette?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Er dette den kjente visesangeren fra Andeby?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Salget av CDer stuper kanskje, men jeg har aldri før kjøpt så mye CDer som jeg gjør nå.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
praxis skrev:
Espen R skrev:
Kilde på dette?
Kilden er en person på sa-cd.net. Denne personen er troverdig fordi han er oppdatert på hva som foregår hos Super Audio Center. Super Audio Center er der hvor alle USA masteringer gjort i DSD blir tilrettelagt for SACD utgivelser; editering, copycode etc.

V

vredensgnag

Gjest
Så billige som CDer er for tiden, så kan man nesten ikke la være.
Jeg fikk noen bokser opp fra Frankrike med over 300Cder i, som sammenlagt kostet hva man ellers ville betalt for fire-fem CDer. (Haydns samlede og Mendelssohns samlede).

Men jeg brukte også mer enn hva jeg betalte for disse to samlingene for å sikre meg en CD fra 80-tallet, med musikk av Purcell. Så det går vel i begge retninger.
Merker også at jeg etter at jeg begynte å bruke Spotify har sikret meg mer musikk på CD, pga prøvelytting jeg ellers aldri ville fått til, på noen annen måte. (Jeg syns 30 sekunder på Amazon eller iTunes er for kort.)

For det meste avspiller jeg fra harddisk, og ikke fra selve CDen. (99%-1%)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg er ganske like vredens.

Det har faktisk ført til en boost i både kjøpe og samlegleden igjen, men det siste er ikke kun bundet opp mot fysisk software. Jeg har for eksempel like stor eierglede av den flac-kopien av forlengst ute av produksjon "The Falling" med Carmel, som et av våre svært hjelpsomme medlemmer skjenket meg. Den var bare topp å få i hus igjen, og regnes som like høyverdig del av samlingen som det meste andre. Det samme gjelder (nesten) en mp3-kopi av den obskure liveplaten "Carmel", en vinyl-ep som aldri kom i digitalt format. Hadde begge vært å oppdrive på cd i dag ville ikke eiergleden for filene vært like stor, men det er de ikke. Og derfor...

Men på den annen side har jeg kopiert musikk som jeg senere har kjøpt. Selv om det er mulig å lage skikkelig cover, og på tross av at jeg likevel spiller det av fra pc. Spotify utfyller samlingen. Jeg har ikke råd til å samle på historiske klassiske innspillinger, så kun noen få finner veien hjem her i fysisk format. Men Spotify forsyner meg med mye flott på det området. Litt lite info, men musikken står seg flott. Kleiber-boksen på DG (http://open.spotify.com/album/3I0JTacVJQH34aehk8BxUF) ville jeg nok aldri ha kjøpt selv i dag, ei heller den stilige "Sprache der welt" (http://open.spotify.com/album/5t2QWoiTPjCWqV2qkiFdAa)

Det jeg merker er at jeg kjøper stadig mindre uhemmet kommersiell musikk. For eksempel tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe så mye av Beyonce og slike artister lenger, selv når platen er bra. Denslags har ikke alltid så lang levetid som spilleobjekter for meg, og der vil Spotify slå til. Jeg kan jo kjøpe på tidsbegrenses salg på kompaniet, rippe og selge brukt når salget er over for noen uker siden. Kanskje jeg vil få igjen 2/3 av utgiftene? Eventuelt jeg kan ta innbytte, og komme hjem med noe mer høyverdig som jeg betaler litt ekstra for. Men nei, det blir for mye stress. Spotify avgjør hvor lang tid jeg vil høre på denslags, for det forekommer.

Jeg tror i min enfoldighet at det er nok slike som vredens og meg til at kvalitetsmusikk med lang holdbarhet vil være å få tak i framover i lang tid. Nisjebutikker vil eksistere. Produksjonsutstyr vil fortsatt eksistere. Kanskje jeg selv vil åpne et trykkeri i Afrika hvis jeg blir bemidlet. Kontinentet trenger slik industri, og jeg vil tro at det vil være økonomisk forsvarlig å flytte all produksjon av cd til lavkostland med kontroll, i de landene finnes det fortsatt kassettprodusenter. Kanskje jeg har funnet en misjon i livet som kan føre meg til det landet jeg elsker høyest etter Norge, da som god kapitalist på musikkens vegner.

Nå ja, det siste var vel litt fabulering over morgensigaretten. Nå spiller Kleibers musikere Beethovens femte, og det er eneste versjon jeg har av den. Det skyldes at min interesse for Beethoven er sånn passe, og utgjør en utfylling av samlingen som tas fram med behov. Er det ikke slik de fleste av oss tenker, og bruker Spotify til. Utover å sjekke hva pengene skal legges i neste gang? Mange av tipsene fra HFS har jeg sjekket der, før jeg har kjøpt dem i fysisk format.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Dette iflg. dagens VG, men ja, har vel bestillt et par stk ;) Bl.a. Supermax i en 35 Centh. utgivelse. Hadde helt glemt denne gruppa...

S

Supertramp

Gjest
Det bilde heter "Scener fra kårstue på Flekkerø" - haha! Herlig, Morten!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Skremmende tanke.
Hadde alle hatt denne holdningen er det slutten på veldig mye kvalitets musikk. Tviler på at artister kan bare livnære seg på konserter.
"Hvis alle hadde..." er ikke noe godt argument for eller i mot noen verdens ting.

Hvis alle hadde reist til Voss i morgen hadde det blitt et salig kaos, ufremkommelig og en fare for liv og helse hvis det hadde skjedd noe som hadde behøvd utrykking i området.

Hvis alle hadde sluttet å drikke brus og drukket vann fra springen i stedet hadde mange bedrifter gått konkurs, med økt arbeidsledighet og triste sjebner som følge.

Hvis alle hadde stemt Krf hadde vi endt opp som et nytt Saudi Arabia etter noen år.

etc.. etc...
....................Hvis alle ikke hadde stemt AP så hadde vi kanskje hatt igjen til salt på maten når skatten var betalt , og kjørt rundt på veier som ikke hadde liknet på fullblods-crossbaner....

Mvh Espen

V

vredensgnag

Gjest
Blir litt som å argumentere for semafor-industrien, etter at telegraflinjene kom; eller telegraflinjene, etter at telefonen kom.

Det har tatt tid for mange å innse det, men det er altså null fordeler ved å distribuere musikkfiler på plast, sammenlignet med å sende dem over nettet til bruker. Du kan tom. få dem i langt bedre oppløsning enn CD, om det er hva du ønsker.

Siden musikkindustrien - både de som lager musikken, og de som lager det vi avspiller den med - lot være å fokusere på avspillingskvalitet, og kun var opptatt av mest mulig omsetning ved å gjøre musikken portabel, så befinner industrien seg i det hjørnet den har malt seg inn i nå.

Hva så med audiofile?

Vi står ved en korsvei, der en rekke myter omkring hva som er kvalitetsavspilling bør granskes påny - for det er mye sludder som går for å være audiofili, uten å ha noen innvirkning på hva som når øret; samtidig som det er mye viktig som ignoreres, fordi fokus er på feil sted.

Jeg tror at innen jeg takker for meg vil jeg (tross høyere alder) få høre fantastiske avspillingsløsninger, og det ser (hører) jeg frem til. I mellomtiden nyter jeg det jeg har.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
vredensgnag skrev:
Blir litt som å argumentere for semafor-industrien, etter at telegraflinjene kom; eller telegraflinjene, etter at telefonen kom.

Det har tatt tid for mange å innse det, men det er altså null fordeler ved å distribuere musikkfiler på plast, sammenlignet med å sende dem over nettet til bruker. Du kan tom. få dem i langt bedre oppløsning enn CD, om det er hva du ønsker.
Du overforenkler litt her. Verden er ikke som Norge. Hvis du bare går ut på landsbygda i USA er det tildels en elendig båndbredde,m og det å få overført en high-rez musikkfil kan ta "en evighet". For ikke å snakke om andre deler av verden.

Dessuten, det er veldig mange mennesker som av uike grunner foretrekker fysiske produkter og i lang tid fremover kommer til å kjøpe bøker hvor du kan kline nugatti og syltetøy i, selv om hele biblioteket i morgen skulle være tilgjengelig for å laste ned til et elektronisk lesebrett som du (om så) skulle kunne rulle sammens og ha i innerlommen din. Kall dem gjerne gammeldags og konservativ, men sånn er nå verden. Folk er ikke så rasjonell som du skulle tro, isåfall ville ikke halvparten av norske hjem i desember pynte huset sitt med latterlige julenisser, en tradisjon som burde vært gått ut på dato for lengst. Det handler om følelser.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
....................Hvis alle ikke hadde stemt AP så hadde vi kanskje hatt igjen til salt på maten når skatten var betalt , og kjørt rundt på veier som ikke hadde liknet på fullblods-crossbaner....

Mvh Espen
...........Hvis alle hadde stemt FrP haddee vi kjørt rundt på motorveier overalt, og det hadde ikke kostet noen ting..............det ser heldigvis nå ut til at vi har en viss mulighet til at dette er fikset i løpet av de neste 5-6 år.

S

Supertramp

Gjest
erato skrev:
ssm skrev:

Mvh Espen
...........Hvis alle hadde stemt FrP haddee vi kjørt rundt på motorveier overalt, og det hadde ikke kostet noen ting..............det ser heldigvis nå ut til at vi har en viss mulighet til at dette er fikset i løpet av de neste 5-6 år.
Hadde det bare vært så enkelt.......
FrP er verken bedre eller dårligere enn andre politiske partier.

S

Supertramp

Gjest
liten digresjon:

Fremtidens pop-stjerner:

[video]aV6udITI9IQ[/video]

http://www.side3.no/article3011240.ece

Kan ikke noen lage holografi av Freddie Mercury og sende de tre gjenlevende ut på verdensturne......
Eller Elvis
Eller Beatles
Eller Led Zeppelin m/Bonham

Tut&kjør, fremtiden er digital :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
erato skrev:
ssm skrev:

Mvh Espen
Hadde det bare vært så enkelt.......
FrP er verken bedre eller dårligere enn andre politiske partier.
Du skjønte ironien?

På tide at FrP møter hverdagen. Lett å love alt gratis, verre å levere, Heldigvis ser det ut til at de snart får sjansen til å vise at det de lover er umulig. Og da får vi kanskje slutt på håpløst tullprat som den posten jeg kommenterte.

Om de er verken bedre eller verre enn andre partier? Det avhenger vel av om du tilhører en minoritet eller ikke.

Over til topic. Jeg har 120 CDer på vei i posten den nærmeste uken. Så det er ikke min skyld!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ingen grunn til å ta livet av CDene/DVDene enda. Jeg synes det er flott hvis prisene faller og tror det vil øke salget. 10 kr er åpenbart for lite, men kanskje 30-50kr? Samtidig får man håpe at det kommer bedre nedlastingstilbud. I dag er det stort sett bare sær musikk man får i god kvalitet. Man har riktig nok Spotify med 320kps, men jeg tror mange ønsker å eie musikken sin. Det må også komme bedre tilbud på filmsiden og det vil det ta lang tid før det kommer. Blu-ray vil overleve mange vintre, tror jeg.

Man skal huske på at det fortsatt er mange som hører musikken fra CDene. Jeg har flere venner i 30 årene som ikke ønsker å gå over til streaming eller harddiskbasert avspilling enda. Og i utviklingslandene står det neppe bedre til.

Så jeg sier ja til begge deler i en god stund fremover. Billigerer CDer og mer utbygd nedlasting/streaming tjenester.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
erato skrev:
Jeg har 120 CDer på vei i posten den nærmeste uken. Så det er ikke min skyld!
Flink gutt ;D
Betalte du NOK 17000+ for dem? ;D

Det er en tid siden CDer kostet 149 ...
Hehe.

151 Euro + 6 Euro frakt for 103 av de. Men 90% av ordren er materiale som har vært recyclet ørti ganger og derfor blir det litt penger igjken til selskapene.... Så har jeg i tillegg diverse småordrer hvor CDene vel kostet omlag 70-80 kr/stk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Skalvisee...
1. Remastringer. Noen ganger ødelegger remastringer lydkvaliteten. Men dersom man baserer seg på nedlasting/streaming, så vil det ofte kunne være vanskelig å oppdrive den bedre originalen.
2. Varierende innspillinger/mikser av samme låt. Noen ganger spilles utgivelser inn i ulike utgaver. Men etterhvert som utgivelsene blir mer uaktuelle blir ofte de mest upopulære (men ofte spennende) versjonene slettet, mens kun mainstream-utgivelsene blir igjen.
3. Sjelden musikk. Det hender det gis ut utgivelser i lite opplag eller basert på kun et begrenset publikum. Jeg har den senere tid slitt med å finne små utgivelser fra lokale musikkutøvere, og en ting er ofte sikkert: Man finner dem IKKE på spotify. Men dersom noen har kjøpt dem på CD, eller i det minste lagret dem, så er de ikke umulige å få tak i.
4. Fleksibelt valg av hvor man kan lytte til musikk. I dag er det mange situasjoner man fortsatt ikke er "på nettet". Å laste ned musikk over mobilt bredbånd er DYRT, og sjelden et reelt alternativ. Streamet musikk er i dag lite aktuelt på joggeturer, i bilen, på hytta etc.

Og kvaliteten. Vel, for audiofile som mener valg av kabler spiller stor rolle for lydgjengivelsen, så MÅ jo tapskomprimering være mye mer styggedom enn dårlig valg av kabler. La oss være realistiske, det er VELDIG få tjenester som tilbyr tapsfri komprimert musikk for streaming i dag.

Jeg for min del kjøper mine CDer med glede. Da har jeg kontroll over MIN musikk.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Veldig enig med roffe her!

Svært mye av den musikk jeg kjøper, finner jeg ikke på Spotify eller lignende.
Salg av tapsfrie musikkfiler er også fortsatt av begrenset utvalg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Argumentene over er sikkert gyldige som en sammenligning av dagens elektroniske tilbud vs. diskettdistribusjon.

Men det er ingenting i veien for å distribuere filer i god kvalitet, ymse versjoner, stort og smått.. kjent og ukjent om det er ønske om det, samt streame disse i kvalitet som langt overgår Redbook CD. Det er mye lettere å distribuere liten musikk over nettet enn å trykke opp disketter og sende disse rundt til butikker og bensinstasjoner.

Problemet er derfor ikke teknologien og formen, men vrangviljen hos distributørene og alle dem som skor seg på å være fordyrende mellomledd, og det er her presset må settes inn.

Om man vil ha musikken på diskett i tillegg, så koster en CDR 150 øre eller deromkring, og alle som er i stand til å knyte skolissene sine samt stille klokken bør greie å brenne en audioCD.

RICOH CD-R 52x Gold 700MB 80min 50pk cakebox 79,-

V

vredensgnag

Gjest
Merkelig. All denne variasjonen vil da kunne være lett tilgjengelig fra nettet, Roffe. Og er du medlem av ulike nedlastingssider så er de faktisk allerede tilgjengelige. Har sett 17 forskjellige versjoner av DSOTM, f.eks., i Redbook.

Det er null fordeler ved distribusjon av musikk på plast. Og den kjensgjerningen er i ferd med å synke inn.

Så får vi håpe at det blir mulig å laste ned musikken som alt er produsert, og det ser da ut til at det fungerer. iTunes Store er smekkfull, og oppløsningen øker stadig.

I tillegg er det andre som leverer. Seneste Newsletter fra HD-Tracks var meget oppmuntrende. Vært der og sett?

Musikerne kaster seg over muligheten, og yngre musikkunder elsker det.

Dit er det på vei ...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Merkelig. All denne variasjonen vil da kunne være lett tilgjengelig fra nettet, Roffe. Og er du medlem av ulike nedlastingssider så er de faktisk allerede tilgjengelige. Har sett 17 forskjellige versjoner av DSOTM, f.eks., i Redbook.

Det er null fordeler ved distribusjon av musikk på plast. Og den kjensgjerningen er i ferd med å synke inn.
Det er mye som KAN være tilgjengelig på nettet. Man KAN legge ut komplette filmer i ekte full HD. Man KAN sample inn alt som tidligere kun er gitt ut på vinyl og legge på nettet. Man KAN tilgjengeliggjøre absolutt alt i så god kvalitet man ønsker. Men sannheten er at det ikke blir gjort. Distribusjonsselskapene prioriterer det som gir profitt. De velger bort det som ikke selger.

Hvordan er de 17 forskjellige versjonene av DSOTM tilgjengelige? Har du sammenlignet dem for å se at de faktisk er forskjellige? Representerer alle kildene lovlig distribusjon?

Kan du fortelle meg hvor jeg får tak i plata "Auraspray" av Tolv Volt? Hvor kan jeg laste ned den ikke-remastrede versjonen av Dire Straits' "Love Over Gold" lovlig? Hvor lastet du sist ned samlet AC/DC-katalog lovlig (og helst ikke remastret der heller)? Fått tak i noe av den norske gruppa Kjøtt i det siste?

Mulig du klarer å finne noe av dette, men hvor lang tid bruker du på det? Heldigvis kan man gjennom en del leting og hjelpsomme mennesker finne brukte CD-plater eller få tak i kopier fra dem som eier dem (lovligheten av dette kan diskuteres, men jeg tyr kun til det når det gjelder materiale som ikke er kommersielt tilgjengelig lenger).

Men jeg er faktisk ikke villig til å gjennomføre en leteaksjon for å finne musikken jeg har lyst til å høre på hver gang jeg skal spille den. Det gjør at jeg ikke vil basere musikklyttingen min på streaming. Nedlasting er et mulig alternativ, men da må man få musikken på et format som er minst like bra som CD. Det blir bare tull å kompromisse med tapsformater for musikken i 2010 om man hevder at man bryr seg om lydkvaliteten.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Det er snakk om å slutte og bruke CD-mediumet for distribusjon av ny musikk, da alle mellomledd, produksjonsmessig og logistisk, er fordyrende for forbrukeren, uten at artistene får ett øre mer i kassa.

Allslags nostalgi om å putte CD-plater i spilleren sin gjelder kun for en ganske snever demografisk gruppe i dagens samfunn. Det er da rett og rimelig om plateselskaper velger å droppe fysiske medier, de aller fleste ønsker å laste ned lovlig, å betale for musikken, bare det er enkelt nok å gjøre. iTunes Store går vel som bare det, selv om man må betale for låtene.

Jeg mener man fint kan kutte distribusjonskostnadene om det betyr at jeg kan få platene i Redbook-kvalitet (beklager, formathysteriet driter jeg i) for en slikk og ingenting ved å laste ned fra nettbaserte, digitale platebutikker. Og for det det er verdt liker jeg å ha CD-plater i hylla - men verden står ikke stille av den grunn.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
.Marcus skrev:
Jeg mener man fint kan kutte distribusjonskostnadene om det betyr at jeg kan få platene i Redbook-kvalitet (beklager, formathysteriet driter jeg i) for en slikk og ingenting ved å laste ned fra nettbaserte, digitale platebutikker. Og for det det er verdt liker jeg å ha CD-plater i hylla - men verden står ikke stille av den grunn.
Det er problemet. For oss som er glad i å nyte god musikk, godt innspilt, på så gode formater som mulig på så godt utstyr som mulig for å oppnå følelsen av å komme så nær som mulig en realistisk gjengivelse av musikken, så er "jeg driter i formater, jeg driter i graden av dynamikkomprimering, jeg driter i om gammel musikk ikke er å få tak i lenger, for jeg har ikke noe varig forhold til musikken jeg hører, jeg velger heller en ny låt fremfor å høre ting på nytt"-brukogkastkonsumentholdningen det STORE problemet. Folk som kaller seg musikkelskende audiofile, men som ikke har noe etablert forhold til hverken musikken eller måten den gjengis på.

Det er greit å konsumere musikk slik det er greit at når man skal spise, så konsumerer man et Happy Meal på McDonalds, men da må man også innse at man har like liten grunn til å kalle seg audiofil som å kalle seg gourmet.

Og forresten: Droppe fysiske medier betyr forhåpentligvis at man kun går for streaming, ikke sant? For dersom man bruker en harddisk, så er den minst like fysisk som en CD. Jeg håper dessuten at alle som benytter nedlastet musikk på harddisk som sin musikksamling har backup. Ellers er det faktisk vanskelig å reetablere den møysommelig samlede musikksamlingen dersom man får harddiskkræsj. (CDer får derimot kræsj en av gangen).

Til slutt: Jeg tviholder ikke på CD av nostalgiske grunner. Jeg har faktisk Squeezebox-basert avspilling av FLAC fra NAS som hovedkilde i begge anlegg. Jeg bruker CD fordi den enkelt kan tas med i bilen, til kamerater, på messer, spilles på barnerommene, rippes til akkurat det filformatet jeg ønsker i akkurat det formatet jeg ønsker, benyttes som backup i tilfelle harddiskkræsj (som jeg HAR fått en gang i løpet av 20 år med PC og harddisk, og da er det skikkelig pain in the ass å ikke ha backup).

Men det er riktig at jeg er en samler. Jeg samler musikk og film på CD, DVD og Bluray Disc. Ønsker man ikke å ha en samling, så kan jeg skjønne at man bruker nettet for den musikken som er tilgjengelig der og da. Men å kalle alle samlere for nostalgiske blir feil.

Topp Bunn