Cd salget stuper

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Gjestemedlem skrev:
Barbaresco skrev:
Jeg er helt enig i alle de tekniske argumentene for harddiskbasert avspilling og nedlasting. Det er uslåelig. Men så var det dette omslaget, coveret eller tekstheftet, da. Det er stakkarslig i forhold til en dobbel-LP, men langt bedre enn skjermbildet på en Squeezebox Controller eller iPhone.

Jeg har ikke gått bort fra Gutenberg, heller. E-bøker er ikke helt det samme.

Og en kan ikke pakke inn fisk i Nettavisen.
For prisen av en grei bunke diskettmusikk så kan du sette opp en egen dedikert skjerm på veggen som viser cover, bilder, sangtekster, linker til bakgrunnsinfo og fansider og alt annet som nettet har å by på. En stor fin WiFi billedramme og et egnet program så er man gang, eller hvis man liker å fikle med ting mens man lytter kan man skaffe seg et surfebrett med android og 10" skjerm og grisle på til øyet blir stort og vått.

Hvis det er gleden av et Jewel Case cover og en innstikksbroskyre som vederkverger og hindrer en i å komme videre så bør man vel revurdere litt hvilket potensiale man har for forbedringer.
Jeg har begge løsninger opp koblet mot anlegget og vil ikke gi slipp på fysisk media av de grunnene du oppgir.
Det er å bli en personlig smakssak hva som gir den største brukeropplevelse og glede ved å spille av musikk. Dette kan ingen ta fra noen og burde respekteres ellers virker det som du er nedtalende og ganske så arrogant i dine meninger om andres preferanser.
Jeg har kommet videre! Transporter med duet controller. Men det var snakk on hva man liker, ikke hva arrogante HFSere tror man ikke kan!

R

Runesande

Gjest
Barbaresco:
arroganse er vel som du sier en ganske utbredt "sykdom" særlig i dedikerte fora?

For å sitere min mening om musikk fra et tidligere innlegg:
Når man snakker om og diskuterer musikk mener jeg at man må gjøre dette med en ydmyk holdning over for andres meninger. Ens tilnærming til musikk er så subjektivt og ulik at det finnes ikke noe som heter god eller dårlig musikk. Man må ha respekt for andres syn og oppfatning av hva man hører og opplever.
Medium - deler av året sitter jeg 12-14 timer foran PC'en hver dag. Når jeg da skal slappe av med musikk er det godt å slippe unna den jævla PC'en. Det er en av årsakene til at jeg foretrekker vinyl og CD. I tillegg så foretrekker jeg album og ikke enkelt spor.

For den yngre generasjon har jeg ingen problem med å forstå at f. eks Spotify er en billig ingangsbilett til musikkverdenen. Per nå vil jeg ha et fysisk medium å forholde meg til, men jeg holder muligheten åpen for andre løsninger på sikt.

Rune

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Jeg er også arrogant: Gjestemedlem er dårlig til å stave. Passer seg dårlig i hans selvvalgte posisjon.

S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Så om et album du får skikkelig sansen for bare utgis på CD fra en av de 4 store, så lar du vær og kjøpe for du har en prinsipp om å ikke kjøpe en CD fra de igjen. Snakk om stikke kjepper i hjulene på seg selv og musikken.

Trist om det er virkelig tilfellet Gjestemedlem.
Nei da hører jeg på det på Sportify eller lignende tjenester, og hvis de ikke gjør dem tilgjengelig der så får de ikke noen inntekter fra meg. Da finner jeg heller filene på en diskett på biblioteket eller kanskje på nettet og spiller dem fra harddisken inntil de dukker opp på Spotify. Hvis de vil motarbeide min foretrukne betalingsmodell for musikk, så vil jeg motarbeide deres.
Hvis en av de 4 store er Pink Floyd, så finner du dem verken på Spotify..............
Hvis en av de 4 store er Led Zeppelin, så finner du dem verken på Spotify...........

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Hvis en av de 4 store er Pink Floyd, så finner du dem verken på Spotify..............
Hvis en av de 4 store er Led Zeppelin, så finner du dem verken på Spotify...........
De 4 store er de fire store plateselskapene, ikke artister.

Sony, Universal, Warner og EMI

S

Supertramp

Gjest
Og så en litt lengre utredning om musikkavspilling via stream (filer) kontra CD:

Jeg har diskutert flere "problematikker" om musikkformidling med noen musikere og produsenter og slik jeg ser det, er dette hovedutfordringene:
- lyttemønsteret er radikalt endret fra LP tiden
- lyttemønsteret er på god vei til å radikalt endres fra CD tiden
- "audiofile" lyttere eldes og dør ut
- teknologien har utviklet seg forrykende de siste 10 årene

Ungdom i dag har en helt annen tilnærming til musikklytting enn ungdom i LP-generasjonen. I dag skal alt være
- kjapt
- billig (helst gratis)
- tilgjengelig over alt
- bruk-og-kast ("den låta jeg ikke liker eller går lei av, den deleter jeg - kan alltids få tak i den senere om det skulle være nødvendig")
- mp3/aac er aksepterte formater

iTUNES og andre tilbydere av betalt nedlasting av filer, har fokus på enkeltsanger. Man kan laste ned album, men både ungdom og voksne foretrekker å laste ned enkeltlåter de liker. Det å kunne smake på varen før man kjøper, viser seg å være både vel og ille for artistene, og ikke minst en utfordring.

Artister går til dyre studiotimer og spiller inn et knippe låter. Innspillingene som sådan ferdigstilles og artist/produsent velger ut 10-12 låter som man er fornøyd med. En eller to av låtene presenteres som "single" eller markedsføres spesielt, for å friste kjøpere. Det man glemmer er at kjøperne egentlig bare er interessert i 2-5 låter på albumet og kjøper da disse filene på steder som iTUNES når de slippes der.
De(vi) i LP(CD) generasjonen er ikke helt vant med dette. Vi er "opplært" til å sette på ei plate og høre gjennom hele - evt bytte side (LP).
Artister og produsenter bør være oppmerksom på denne endringen i lytte-og kjøpsmønsteret.
Jeg vil gå så langt som å si at konseptet med album er helt på veg ut. Om noen få år tror jeg vi vil oppleve at artister kun gir ut enkeltlåter via f.eks iTUNES og Spotify. I dag tjener artistene veldig lite på selve salget av låter/album. Det er konserter som er blitt deres levebrød.

Vi kan (dessverre) også oppleve at en artist legger ut én låt på iTUNES eller Spotify og kommer med denne state-of-the- art one-lineren: "høre mere på min Facebook side". Det finnes allerede i dag, men vel da mest på MySpace.

Frem til nå har artister hatt kontrakter med plateselskapene om x antall album i en gitt tidsperiode. Det kommer til å endres, det er jeg temmelig sikker på.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:

DE 4 store..... ok
Men det er vel snart bare 3.........
EMI er jo så til de grader ute å kjøre og de mistet nettopp Queen også.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Supertramp skrev:

Mer enn 3/4 av hele det samlede markedet for innspilt musikk kontrolleres av disse 4 bedriftene. Så det er disse 4 det hele handler om, deres bunnlinje, fortjeneste og aksjekurs. Det er for å beskytte disse 4 at det innføres drakoniske lover og dramatiske overgrep mot frihet og personvern i flere og flere vestlige land.

Dette er ingen overdrivelse. Den frie verden oppfører seg som bananrepublikker.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
Artister går til dyre studiotimer og spiller inn et knippe låter. Innspillingene som sådan ferdigstilles og artist/produsent velger ut 10-12 låter som man er fornøyd med. En eller to av låtene presenteres som "single" eller markedsføres spesielt, for å friste kjøpere. Det man glemmer er at kjøperne egentlig bare er interessert i 2-5 låter på albumet og kjøper da disse filene på steder som iTUNES når de slippes der.
De(vi) i LP(CD) generasjonen er ikke helt vant med dette. Vi er "opplært" til å sette på ei plate og høre gjennom hele - evt bytte side (LP).
Artister og produsenter bør være oppmerksom på denne endringen i lytte-og kjøpsmønsteret.
Jeg vil gå så langt som å si at konseptet med album er helt på veg ut. Om noen få år tror jeg vi vil oppleve at artister kun gir ut enkeltlåter via f.eks iTUNES og Spotify. I dag tjener artistene veldig lite på selve salget av låter/album.Det er konserter som er blitt deres levebrød.
Og med de fleste av dagens "atister" innen popgenren vet vi jo hvordan det kommer til å bli. jeg går ikke på konsert for å se folk mime sanger. Da ber jeg heller venner på en hyggelig middag og arrangerer "singstar- aften" med levende komp.
Tror nok at den delen av musikkbransjen langt på vei har staket veien og er på vei mot sin egen grav.....

S

Supertramp

Gjest
emotikon skrev:
Supertramp skrev:
Jeg vil gå så langt som å si at konseptet med album er helt på veg ut. Om noen få år tror jeg vi vil oppleve at artister kun gir ut enkeltlåter via f.eks iTUNES og Spotify. I dag tjener artistene veldig lite på selve salget av låter/album.Det er konserter som er blitt deres levebrød.
Og med de fleste av dagens "atister" innen popgenren vet vi jo hvordan det kommer til å bli. jeg går ikke på konsert for å se folk mime sanger. Da ber jeg heller venner på en hyggelig middag og arrangerer "singstar- aften" med levende komp.
Tror nok at den delen av musikkbransjen langt på vei har staket veien og er på vei mot sin egen grav.....
Jeg skrev pop/rock ;)
Det finnes faktisk artister som ikke har playback og/eller singback og/eller autotune......... også innenfor popsjangeren....haha

V

vredensgnag

Gjest
Jeg gjentar meg selv - en CD som selges for 149.- gir en femmer til artisten. På den CDen er det opp til 10-12 låter.

Avgifter, salgsleddets andel og distribusjonsleddets andel og omkostninger tar sitt; plateselskapet legger en stor labb på det som er igjen, og musikkhistorien er flere bind tykk med historier om artister som lures inn i ugunstige langtidskontrakter som gir dem smuler av totalomsetningen de skaper.
Dette forsvares med at plateselskapene trenger smør, kokosfett og hvalspekk på flesk for å kunne satse på ukjente artister - de utsagnene kommer fra skyskrapere selskapene har etablert seg i og der de er mer opptatt av sine "corporate careers" enn av kvaliteten på musikken som utgis.

Nå har teknologien løpt fra denne måten å omsette musikk på, og den har skapt helt nye muligheter for artister - så er det opp til oss brukere om vi fortjener den bedre musikken som faktisk nå er blitt tilgjengelig, eller om vi trenger å føle oss trygge på at den er god fordi den ligger på VG Topp-20 listen.

Personlig tror jeg at vi vil få nye måter å formidle musikk og opptredener på - gjerne kombinert med potensialet som ligger i flerkanals musikkreproduksjon, og at disse filene vil være tilgjengelige over nettet, til dem som virkelig er opptatt av kvalitet, og ikke bare er ute etter ørefyll.

Her jeg sitter nå, mens det regner ute, spilles det musikk over et høyttaleranlegg. Så lavt at man egentlig ikke kan høre hva som synges, og såpass lavt at det er indistinkt når musikken skifter fra en artist til neste - men musikken er der, som et bakteppe for alt det andre som foregår.
Det er synd når musikken brukes slik, fordi den da mister sin verdi. Det har vi diskutert i andre tråder ... jeg husker hvor skuffet jeg ble da jeg kom inn i et kjøpesenter i Oslo og hørte en låt fra Tord Gustavsen Trios "The Ground." Nei - følte jeg - den musikken skal ikke spilles her, men det ble den.
Det har ikke vært det samme å lytte til den i anlegget etterpå.

Kanskje vi audiofile skal avfinne oss med at det vi holder på med er en snever liten aktivitet. Om alle restauranter og hurtigmatsteder serverte gourmetkost i Michelin-guide klassen så ble det vanskelig å forstå hva som er god og hva som er dårlig mat ... det samme med musikk. At det finnes hurtigmusikk tror jeg vi må leve med, at vi kan søke opp og betale for 3-stjerners musikk via nettet er noe jeg tror blir lettere når de fire store ikke lenger er flaskehals i prosessen.

R

Runesande

Gjest
hørte en låt fra Tord Gustavsen Trios "The Ground." Nei - følte jeg - den musikken skal ikke spilles her, men det ble den.
En liten avsporing VG. Den CD'en har kostet med en god del 10-tusener. Jeg liker musikken, men ikke lydbildet. Rytmeseksjonen ligger alt for langt bak i lydbildet - de er jo kun tre som spiller - og en som er kongen på haugen. Derfor er denne CD'en blitt en referanse CD hver gang jeg bytter noe for å høre forbedringspotensialet. Dessuten synes jeg personlig at dette er den dårligste i trilogien.

Rune

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
vredensgnag skrev:
Kanskje vi audiofile skal avfinne oss med at det vi holder på med er en snever liten aktivitet.
Er De gal?

Enkelte forstår ikke at en høytaler har høyere utsalgspris enn summen av det elementene koster løst.
De samme tror sikkert at artisten får mer enn 10 % av plateomsetningen.

Denne utviklingen kan nok ikke reverseres, så spørsmålet er om man skal like den eller hate den. Når jeg tenker meg om så er det noen måneder siden sist jeg puttet en cd i cd-spilleren. Eneste grunnen til at jeg fortsatt kjøper cder er at jeg har ikke funnet noen som tilbyr lossless på egnede nettsteder. Men trenger jeg lossless? Er det bare en mental sperre som hindrer meg i å kjøpe musikken på mp3? Godt mulig, jeg har ikke giddet å forske noe på det. Noen mentale sperrer må man få lov til å ha i fred.

Så lenge noen av oss elsker gourmetmat vil det finnes gourmetrestauranter, selv om almuen skulle foretrekke mcdonalds. Sånn er det nok med lyd også. Kanskje får vi snart en generasjon lydteknikere som ikke har lært at de skal drive med dynamisk komprimering av årsaker ingen skjønner...

V

vredensgnag

Gjest
Runesande skrev:
hørte en låt fra Tord Gustavsen Trios "The Ground." Nei - følte jeg - den musikken skal ikke spilles her, men det ble den.
En liten avsporing VG. Den CD'en har kostet med en god del 10-tusener. Jeg liker musikken, men ikke lydbildet. Rytmeseksjonen ligger alt for langt bak i lydbildet - de er jo kun tre som spiller - og en som er kongen på haugen. Derfor er denne CD'en blitt en referanse CD hver gang jeg bytter noe for å høre forbedringspotensialet. Dessuten synes jeg personlig at dette er den dårligste i trilogien.

Rune
Legg merke til hvordan produksjonsløsningen endrer seg mellom de tre innspillingene - der har det nok vært noen diskusjoner i etterkant.
Mitt poeng er at jeg ikke forventet at den musikken skulle brukes som lydtapet på et kjøpesenter - men det ble den.

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Mitt poeng er at jeg ikke forventet at den musikken skulle brukes som lydtapet på et kjøpesenter - men det ble den.
Men bedre enn Jenny Jensen ...

N

nb

Gjest
Så vidt jeg har skjønt er det primært i masteringsteget at ting blir voldtatt lydmessig, det som sendes fra studio er ikke nødvendigvis så ille. Så da blir egentlig spørsmålet om det er veldig mye dyrere og vanskeligere å lage en god/ok master fra et kurant utgangspunkt kontra å lage en som er skikkelig rævva.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
Så vidt jeg har skjønt er det primært i masteringsteget at ting blir voldtatt lydmessig, det som sendes fra studio er ikke nødvendigvis så ille. Så da blir egentlig spørsmålet om det er veldig mye dyrere og vanskeligere å lage en god/ok master fra et kurant utgangspunkt kontra å lage en som er skikkelig rævva.
Jeg vil heller laste ned en kopi av studiomaster til mitt anlegg, og betale godt for den - enn å få en "bearbeidet" versjon fra en CD som er laget for å avspilles på alt fra kjøkkenradioer til Mike Lavignes anlegg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.915
vredensgnag skrev:
Runesande skrev:

Rune
Legg merke til hvordan produksjonsløsningen endrer seg mellom de tre innspillingene - der har det nok vært noen diskusjoner i etterkant.
Syns det er ille nok at The Carpenters blir misbrukt som heismuzakk.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kom tilfeldigvis over denne.De forlanger 1 krone og 50 øre for den.Et innspill i debatten ?

Bransjevelter # 5

mvh. s,

V

vredensgnag

Gjest
mikefish skrev:
Kom tilfeldigvis over denne.De forlanger 1 krone og 50 øre for den.Et innspill i debatten ?

Bransjevelter # 5

mvh. s,
Godt innspill:

"Sommeren er på hell og det er på tide å røre litt bransjegryta igjen. Det blir som kjent ikke farge på blomstene til neste år om det ikke blir frest og veltet litt i skiten.

De første Bransjevelterene var rene labelsamplere for Fysisk Format, men de to siste Velterene har vært en mer inkluderende affære hvor alle de gode undergrunnsbandene i miljøet rundt platekiosken Tiger har blitt invitert inn.

Den nye Bransjevelteren inneholder 24 spor av like mange artister spredt utover 75 minutter og 17 sekund. Alle låtene er eksklusive eller hentet fra nylig utkomne eller kommende utgivelser.

Velteren blir tilgjengelig som stream via Wimp og Spotify, samt på det fasjonable vintageformatet CD til den symbolske pris av 1 krone!

Medvirkende denne gang er Goonfight, Hope I Die Virgin, Cold Mailman, Heartfelt, Pow Pow, Misty Range, Deathcrush, Children And Corpse, Cyrano Armageddon, Beinkjør, Bøyen Beng, Feilfødt, Freedumb, Aristillus, Siste Dagers Helvete, Evolve, Common Cause, Knuste Ruter, Livstid, Haust, Okkultokrati, Obliteration, Årabrot og ikke minst duoen Conrad Schnitzler/Bjørn Hatterud."

S

Supertramp

Gjest
vredensgnag skrev:
Medvirkende denne gang er Goonfight, Hope I Die Virgin, Cold Mailman, Heartfelt, Pow Pow, Misty Range, Deathcrush, Children And Corpse, Cyrano Armageddon, Beinkjør, Bøyen Beng, Feilfødt, Freedumb, Aristillus, Siste Dagers Helvete, Evolve, Common Cause, Knuste Ruter, Livstid, Haust, Okkultokrati, Obliteration, Årabrot og ikke minst duoen Conrad Schnitzler/Bjørn Hatterud."
For meg hørtes dette ut som heismusikere :eek:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.915
På t-banen i går satt det en ganske hipp og trendy ung mann i begynnelsen av 20-årene. Han fiklet ned i handleposen sin og fisket opp et eksemplar av en CD-utgivelse av Bob Dyland, så ut i mine øyne til å være en delux-utgave. Han åpnet den med andakt, smilte om munnen...forventningsfull...brettet ut coveret, tok ut tekstheftet og bladde i...så på back-coveret, tok ut selve CD'en og så på den.
Dette fikk meg til å smile! :)

Tror dere denne unge mannen hadde hatt en like ok opplevelse av å titte på coveret av plata på sitt elektroniske lesebrett?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg ser at det hevdes at mye av dagens musikk er bare skrot, og det er vel riktig, men slik har det vel alltid vært? De store plateselskapens agenda har vel alltid vært å produsere lettsolgt konsumvare til den store majoriteten som vil ha noe som synges av et pent ansikt, som har en takt så tydelig at de tidvis klarer å danse til den, som har en koselig tekst ogsåbortetter. Uansett genre så er det et fantastisk (faktisk) antall kanonmusikere i Norge og Verden, og nye kommer til hele tiden. De spiller inn musikken sin også. Dette kommer til å gå helt fint.

At hverken Tone Damli Åberget, Contrazt, EMI eller Sony kan tjene særlig med penger på det de driver med lenger angår ikke meg. Jeg skjønner ikke hvorfor noen bryr seg.

S

Stereo_Mono

Gjest
Espen R skrev:
På t-banen i går satt det en ganske hipp og trendy ung mann i begynnelsen av 20-årene. Han fiklet ned i handleposen sin og fisket opp et eksemplar av en CD-utgivelse av Bob Dyland, så ut i mine øyne til å være en delux-utgave. Han åpnet den med andakt, smilte om munnen...forventningsfull...brettet ut coveret, tok ut tekstheftet og bladde i...så på back-coveret, tok ut selve CD'en og så på den.

Tror dere denne unge mannen hadde hatt en like ok opplevelse av å titte på coveret av plata på sitt elektroniske lesebrett?
Nei!

N

nb

Gjest
Espen R skrev:

Neppe han, nei. Men med en pc/smarttelefon/lesebrett/whatever kunne han, om han ville, f.eks lese en biografiartikkel om Dylan, lytte til platen, sjekke ut andre av Dylans plater, finne artister som har inspirert eller som er inspirert av Dylan osv, osv. Hva den enekelte foretrekker får bli opp til den enkelte.

CD blir mer og mer en rarietet for "konservative", folk som liker å samle på plater og de som mener at en fin CD-spiller er sentral for lydopplevelsen av digitale filer. For flere og flere andre er det et avgått teknologistaduim som burde vært ryddet av veien for lenge siden for folk flest. Slik går det nok også, enten man liker det eller ikke.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Espen R skrev:

Neppe han, nei. Men med en pc/smarttelefon/lesebrett/whatever kunne han, om han ville, f.eks lese en biografiartikkel om Dylan, lytte til platen, sjekke ut andre av Dylans plater, finne artister som har inspirert eller som er inspirert av Dylan osv, osv. Hva den enekelte foretrekker får bli opp til den enkelte.

CD blir mer og mer en rarietet for "konservative", folk som liker å samle på plater og de som mener at en fin CD-spiller er sentral for lydopplevelsen av digitale filer. For flere og flere andre er det et avgått teknologistaduim som burde vært ryddet av veien for lenge siden for folk fleste. Slik går det nok også, enten man liker det eller ikke.
Det heter eierglede. Noe eiere av suspekt elektronikk basert på gammel lydteknologi til stadighet trekker frem som begrunnelse for sine valg. Så hvorfor skal vi ikke få ha det til selve musikkmediet også, uansett hvor gammelmodig, arkaisk og ufunksjonelt det måtte være? ;)

N

nb

Gjest
erato skrev:
Det heter eierglede. Noe eiere av suspekt elektronikk basert på gammel lydteknologi til stadighet trekker frem som begrunnelse for sine valg. Så hvorfor skal vi ikke få ha det til selve musikkmediet også, uansett hvor gammelmodig, arkaisk og ufunksjonelt det måtte være? ;)
For all del, jeg liker også å eie både CDer, vinyl og HiFi. Men for folk som bare vil høre på musikken er det totalt unødvendig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
erato skrev:
For all del, jeg liker også å eie både CDer, vinyl og HiFi. Men for folk som bare vil høre på musikken er det totalt unødvendig.
Selvsagt, derfor smileyen. Men det har slått meg at ved å nedtone eiergleden til mediet musikken er på, har musikkindustrien skutt seg selv kraftig i beinet. Kanskje det på lang sikt er til musikkens fordel, men juryen på det er vel enda ute. Det avhenger av hvor verdiene skapes i de nye distribusjonskjedene, og hva de brukes til. Ser ikke mye tendenser til at de nye distribusjonsaktørenen bruker mye tid på å utvukle nye artister feks, selv om jeg har liten illusjon om at det nødvendigvis foregikk så effektivt i de gamle kanalene heller ("Guitar groups are out").

N

nb

Gjest
Tja, husk på at de skal konkurrere med statdig mer av dataspill, internett, ørten TV-kanaler, filmer younameit. Platesalget ville gått kraftig ned uansett hva musikkbransjen måtte ha funnet på, det er jeg 100% sikker på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Supertramp skrev:
vredensgnag skrev:
For meg hørtes dette ut som heismusikere :eek:
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
vredensgnag skrev:
Da CD ble introdusert, var 1 GB lagringskapasitet på harddisk kun for rikfolk. I dag får du flere terabyte til samme pris.
De hadde fem og kvart toms floppy med 360 kb lagring i 1982. Harddisk kom i 1983 på 10 mb.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
nb skrev:
Tja, husk på at de skal konkurrere med statdig mer av dataspill, internett, ørten TV-kanaler, filmer younameit. Platesalget ville gått kraftig ned uansett hva musikkbransjen måtte ha funnet på, det er jeg 100% sikker på.
Rimelig enig i det, ja. Vi samles ikke om radiokabinettene på samme måte som i gamle dager, nei. Musikkavspilling i heimen, og da snakker vi om MUSIKK og ikke underholdning/bakgrunnsstøy. har desverre fått mindre og mindre betydning for den jevne borger. For oss musikkelskere er dette kanskje underlig, men slik er det nå engang. Verden er på vei utfor stupet.......

I gode gamle dager var det ikke uvanlig med piano i hjemmet. Dette er ikke lenger tilfelle. Vinylplater hadde sin storhetstid før vi fikk alle mulige TV-kanaler samt CD. Nå har vi ENDA flere kanaler, de nye og billige flatskjermene har gjort det til en ny opplevelse å se på TV, se hvordan "foppallen" kaprer seertimer, både nasjonale og internasjonale kamper. Nordmenn reiser mer, sykler mer Birken (sic) i det hele tatt det er så uendelig mye mer tidtrøyte og fritidsaktiviteter som virker mer forlokkende enn å sitte og lytte til musikk.

For de av oss som er hardcore music-lovers med hyllemetre med både 78, vinyl og CD så virker det uforståelig at ikke neste generasjon har samme behov. MEN, de har vokst opp med nedlasting, musikk som døgnflue/forbruksvare og går selvfølgelig etter enkelheten i å gjøre det på denne måten. Når så produktene for nedlasting, lagring og avspilling er enkelt tilgjengelig nærmest på hver bensinstasjon så er CD-platenes nedadgående trend uungåelig. AND WHO CAN BLAME THEM??

For oss gamlinger som vil ha noe å ta og føle på er det derimot gullalder, vi kan handle CD worldwide, og til priser og med et utvalg vi bare kunne drømme om tidligere. Og dette vil vedvare en god stund, det er ikke slik at resten av verden er like langt kommet som Norge i denne uviklingen.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.915
nb skrev:
erato skrev:
På samme måte som om du har huset fult av "melkeglass", så holder det lenge hvis du vil nyte din rødvin. For folk som ønsker å drikke rødvin er selve formen på glasset likegyldig. Eller..?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
På samme måte som om du har huset fult av "melkeglass", så holder det lenge hvis du vil nyte din rødvin. For folk som ønsker å drikke rødvin er selve formen på glasset likegyldig. Eller..?
Nei. Implisitt påstår du at utbyttet av musikken er større jo bedre lyden er, den linken kan i min verden like godt gå andre veien. Det er lettere å fokusere på musikken om man gir sånn passe blanke i lyden. Vil du nyte lyd trengs det muligens fin HiFi, for å nyte musikk er det på ingen måte påkrevet og kan fort være et hinder.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Espen R skrev:
Nei. Implisitt påstår du at utbyttet av musikken er større jo bedre lyden er, den linken kan i min verden like godt gå andre veien. Det er lettere å fokusere på musikken om man gir sånn passe blanke i lyden. Vil du nyte lyd trengs det muligens fin HiFi, for å nyte musikk er det på ingen måte påkrevet og kan fort være et hinder.
Det spørs hva du mener med fin?

God lyd er alltid et pre - men er musikken bra nok, spiller lydkvaliteten mindre rolle. Det er bare dårlig musikk som virkelig trenger dyre anlegg!

N

nb

Gjest
erato skrev:
God lyd er alltid et pre - men er musikken bra nok, spiller lydkvaliteten mindre rolle. Det er bare dårlig musikk som virkelig trenger dyre anlegg!
God lyd er sikkert et pre, men å være opptatt av god lyd er ikke nødvendigvis et pre. Jeg er sikker på at de som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
erato skrev:
God lyd er sikkert et pre, men å være opptatt av god lyd er ikke nødvendigvis et pre. Jeg er sikker på at de som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
Det lyder uansett best live, trenger jeg å høre ei bikkje bjeffe tar jeg min egen med ned i lytterommet.

S

Supertramp

Gjest
nb skrev:
Jeg er sikker på at de som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.
hehe, den var dyp - og meget velformulert!

V

vredensgnag

Gjest
Morsomt:

De som har minst musikalsk utbytte av Roger Waters er de som bryr seg mest om hvor bikkja bjeffer.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er en fin test på hvem som er mest hårsår på forumet. Nå er jeg spent!

Topp Bunn