|
Hvis det er noe som er penger ut av vinduet så må det være å handle musikk på itunes. Prøv å selge platene igjen når du er lei av dem så får du se den reelle verdien...Supertramp skrev:Aber doch - det er jo supert. For da eier du fremdeles musikken...digiman skrev:Spotify er uansett knallHar kjøpt mye vinyl og noen CD/SACD på bakgrunn av funn derfra.
99/mnd i 2 år er muligens 2376 ut av vinduet om hele greia skulle legge inn årene...
vel ikke helt - du har jo fått høre musikken i de 2 årene, men det finnes da drøssevis med internettradiokanaler som koster nada...
Ære være spotify, men å betale for å bare kunne lytte, nei takk![]()
For prisen av en grei bunke diskettmusikk så kan du sette opp en egen dedikert skjerm på veggen som viser cover, bilder, sangtekster, linker til bakgrunnsinfo og fansider og alt annet som nettet har å by på. En stor fin WiFi billedramme og et egnet program så er man gang, eller hvis man liker å fikle med ting mens man lytter kan man skaffe seg et surfebrett med android og 10" skjerm og grisle på til øyet blir stort og vått.Barbaresco skrev:Jeg er helt enig i alle de tekniske argumentene for harddiskbasert avspilling og nedlasting. Det er uslåelig. Men så var det dette omslaget, coveret eller tekstheftet, da. Det er stakkarslig i forhold til en dobbel-LP, men langt bedre enn skjermbildet på en Squeezebox Controller eller iPhone.
Jeg har ikke gått bort fra Gutenberg, heller. E-bøker er ikke helt det samme.
Og en kan ikke pakke inn fisk i Nettavisen.
Jeg har begge løsninger opp koblet mot anlegget og vil ikke gi slipp på fysisk media av de grunnene du oppgir.Gjestemedlem skrev:For prisen av en grei bunke diskettmusikk så kan du sette opp en egen dedikert skjerm på veggen som viser cover, bilder, sangtekster, linker til bakgrunnsinfo og fansider og alt annet som nettet har å by på. En stor fin WiFi billedramme og et egnet program så er man gang, eller hvis man liker å fikle med ting mens man lytter kan man skaffe seg et surfebrett med android og 10" skjerm og grisle på til øyet blir stort og vått.Barbaresco skrev:Jeg er helt enig i alle de tekniske argumentene for harddiskbasert avspilling og nedlasting. Det er uslåelig. Men så var det dette omslaget, coveret eller tekstheftet, da. Det er stakkarslig i forhold til en dobbel-LP, men langt bedre enn skjermbildet på en Squeezebox Controller eller iPhone.
Jeg har ikke gått bort fra Gutenberg, heller. E-bøker er ikke helt det samme.
Og en kan ikke pakke inn fisk i Nettavisen.
Hvis det er gleden av et Jewel Case cover og en innstikksbroskyre som vederkverger og hindrer en i å komme videre så bør man vel revurdere litt hvilket potensiale man har for forbedringer.
Det er bare et spørsmål om tid så er det knapt noen andre enn nostalgikere og studenter på retrofester som vil insistere på å spille digitalisert musikk direkte fra disketter. CD er ikke et fysisk medium, det er emballasje, og dyre diskettstasjoner vil fortone seg som mer og mer meningsløst for andre enn oss hifinerder.digiman skrev:Jeg har begge løsninger opp koblet mot anlegget og vil ikke gi slipp på fysisk media av de grunnene du oppgir.
Det er å bli en personlig smakssak hva som gir den største brukeropplevelse og glede ved å spille av musikk. Dette kan ingen ta fra noen og burde respekteres ellers virker det som du er nedtalende og ganske så arrogant i dine meninger om andres preferanser.
Det viste seg vel å stemme?f skrev:De sa det om vinyl også, for nesten 30 år siden...
Vinyl er et nisjeprodukt og det er neppe nok til å redde nåværende musikkindustri. Eneste muligheten den etablerte musikkindustrien har for å overleve er drastiske kostnadsreduksjoner, effektivesering og nytenkningBartesam skrev:Ville ikke forbause meg om det var vinylen som kom til å redde muasikkindustrien igjen ???
Er nok noe sannhet i det. Den yngre generasjonen læres opp med at MP3 og YouTube er godsaker dessverre.slowmotion skrev:Nå har jeg ikke lest noe særlig mer av denne tråden enn overskriften,
så jeg burde helt sikkert holdt kjeft,
men jeg gjetter på at grunnen til at CD-salget stuper er at alle,
til og med de "audiophile", synes komprimerte MP3 er bra nok.
Verden forsøples.
har den samme erfaringen. ripper og gir bortKarma skrev:Jeg har faktisk aldri kjøpt så mange cd-er, som etter at jeg begynte å lagre musikken min på ReadyNas.
Brukervennligheten ved hd-avspilling, fører til at jeg spiller langt mer musikk enn før. Vinyl ville vært å gå i motsatt retning, og dermed totalt uaktuelt.
Den overproduserte og prosesserte musikken som er populær for tiden ville bare høres forferdelig ut på et godt anlegg uansett. Mp3 var jo et resultat av behovet for å spare plass og båndbredde. Dette blir mindre og mindre nødvendig da lagringsplass og datalinjer er av god nok kapasitet til å kjøre lossless eller ukomprimert. Amøber bak spakene i lydstudio og radiokanaler er et mye større problem for lydkvaliteten enn komprimering av lydfiler.digiman skrev:Er nok noe sannhet i det. Den yngre generasjonen læres opp med at MP3 og YouTube er godsaker dessverre.
Har du ikke en god samling med vinyl fra før vil nok alle være enig i det.Karma skrev:Jeg har faktisk aldri kjøpt så mange cd-er, som etter at jeg begynte å lagre musikken min på ReadyNas.
Brukervennligheten ved hd-avspilling, fører til at jeg spiller langt mer musikk enn før. Vinyl ville vært å gå i motsatt retning, og dermed totalt uaktuelt.
Enig! Youtube er helt klart genialt. Nå som HTML5 er på banen og videoer blir kvitt den hersens Flash drittformatet er det håp på en lys fremtid for høykvalitets video og lyd på Youtube.Gjestemedlem skrev:Youtube er godsaker, selv om lyd- og bildedkvalitet ofte er elendig. De blir nok gradvis bedre med tiden, og vil nok før eller siden bli bra nok for seriøs overføring av lyd og bilde også. Konseptet er konge det.digiman skrev:Er nok noe sannhet i det. Den yngre generasjonen læres opp med at MP3 og YouTube er godsaker dessverre.
Vi snakkes når spotify er historieGjestemedlem skrev:Hvis det er noe som er penger ut av vinduet så må det være å handle musikk på itunes. Prøv å selge platene igjen når du er lei av dem så får du se den reelle verdien...Supertramp skrev:Aber doch - det er jo supert. For da eier du fremdeles musikken...digiman skrev:Spotify er uansett knallHar kjøpt mye vinyl og noen CD/SACD på bakgrunn av funn derfra.
99/mnd i 2 år er muligens 2376 ut av vinduet om hele greia skulle legge inn årene...
vel ikke helt - du har jo fått høre musikken i de 2 årene, men det finnes da drøssevis med internettradiokanaler som koster nada...
Ære være spotify, men å betale for å bare kunne lytte, nei takk![]()
CD-plater er vel hakket bedre, men det er nok ikke mange tierne noen vil betale for en brukt CD, med mindre du har slumpet over noe som samlebøgene begjærer.
Det finnes også en liten andel «vanlige» forbrukere, som vil ha en enkel spiller også. To kompiser som ikke finnes audiofile har nylig kjøpt seg Rega P2 med ferdig montert PU fra Rega i sommer. Leste også på et Britisk forum at Rega har utvidet fabrikken for å kunne levere nok spillere. Betyr selvfølgelig ingenting i den store helhet, men jeg synes det er moro at unge viser interesse for formatet. En dråpe i havetvredensgnag skrev:Morsomt med "vinyl som musikkindustriens redning."
En liten kikk på cover på seneste Fidelity og den oljeplattformen som er avbildet der skal man være nedsnødd for å tro kan redde noe som helst.
Audiofile har gjort det å avspille en enkel liten LP til noe sinnsykt komplisert og vanvittig dyrt.
Ungdom vil ha convenience.
Joda, vinylsalget har gått opp, men de prosentvise økningene er misvisende, siden utgangspunktet var tilnærmet ikke-eksisterende i forhold til total musikkomsetning.
Problemet er stort for alle medier, etter overgangen til digital distribusjon over Internett. Det er ikke bare musikkbransjen som er på desperat jakt etter nye løsninger.
Ja! Det er interessant det du sier med Vinyl. Får meg til å tenke litt.vredensgnag skrev:Joda, men "audiofile" ler av slike spillere og er hoderystende avvisende til at de duger til noe som helst.
Men la meg ikke spore ting av. Vinyl kan ikke lastes ned, det er et medium der musikken er uløselig knyttet til formatet og jeg tror vinylens økende popularitet skyldes dette.
CDer, derimot, er egentlig en dum måte å distribuere musikkfiler på, noe vi ser bevist ved at cd-salget stuper.
vredensgnag skrev:Joda, men "audiofile" ler av slike spillere og er hoderystende avvisende til at de duger til noe som helst.
Men la meg ikke spore ting av. Vinyl kan ikke lastes ned, det er et medium der musikken er uløselig knyttet til formatet og jeg tror vinylens økende popularitet skyldes dette.
CDer, derimot, er egentlig en dum måte å distribuere musikkfiler på, noe vi ser bevist ved at cd-salget stuper.
Man trenger jo ikke å være ekstrem heller; det finnes da mellomting. Disse boreplattformene selges jo i mikroskopiske antall i forhold til "vanlige" platespillere. Leste at en engelskprodusert boreplattform til ca. 700 000kr, med en rekke topptester i diverse tidskrifter, hadde ennå tilgode å selge et eneste eksemplar til en kunde! ;Dvredensgnag skrev:Joda, men "audiofile" ler av slike spillere og er hoderystende avvisende til at de duger til noe som helst.
I syvende potens !vredensgnag skrev:Morsomt med "vinyl som musikkindustriens redning."
En liten kikk på cover på seneste Fidelity og den oljeplattformen som er avbildet der skal man være nedsnødd for å tro kan redde noe som helst.
Audiofile har gjort det å avspille en enkel liten LP til noe sinnsykt komplisert og vanvittig dyrt.
Ungdom vil ha convenience.
Så du legger i så fall skylda på egen dårlig planleggingGjestemedlem skrev:Den eneste grunnen jeg kan se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en CD igjen fra en av de 4 store er hvis jeg står på en bensinstasjon julaften 16:45, mangler en liten present, og de er tom for Sphinx.
Det er ikke et scenario jeg kjenner igjen. De fleste jeg kjenner hører på hele album ganske ofte når de først spiller musikk. Med mindre det er fra radio da. Det tar heller ikke lenger tid å høre en hel plate enn en rekke enkeltlåter.Steinkare skrev:Folk har ikke tid til å lytte på ei hel plate lenger.
Så om et album du får skikkelig sansen for bare utgis på CD fra en av de 4 store, så lar du vær og kjøpe for du har en prinsipp om å ikke kjøpe en CD fra de igjen. Snakk om stikke kjepper i hjulene på seg selv og musikken.Gjestemedlem skrev:Den eneste grunnen jeg kan se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en CD igjen fra en av de 4 store er hvis jeg står på en bensinstasjon julaften 16:45, mangler en liten present, og de er tom for Sphinx.
Nei da hører jeg på det på Sportify eller lignende tjenester, og hvis de ikke gjør dem tilgjengelig der så får de ikke noen inntekter fra meg. Da finner jeg heller filene på en diskett på biblioteket eller kanskje på nettet og spiller dem fra harddisken inntil de dukker opp på Spotify. Hvis de vil motarbeide min foretrukne betalingsmodell for musikk, så vil jeg motarbeide deres.digiman skrev:Så om et album du får skikkelig sansen for bare utgis på CD fra en av de 4 store, så lar du vær og kjøpe for du har en prinsipp om å ikke kjøpe en CD fra de igjen. Snakk om stikke kjepper i hjulene på seg selv og musikken.
Trist om det er virkelig tilfellet Gjestemedlem.
Selvfølgelig er det fint å få ting man setter pris på i bedre kvalitet. Men det må være en balanse i det å melke gamle trygge kuer og utvikling av nye produkter. Slik er det i alle andre bransjer jeg er og har vært tilknyttet. Jeg setter ting på spissen når jeg kaller det "Gammelt møl" ;DRoberth skrev:65finger, jeg trodde remastere var flott jeg. Spesielt på eldre musikk og musikk med elending master i utgangspunktet.
Men ellers veldig enig i det med at de er veldig opptatte med å gi ut "best of", "the essentials" og slikt.
Et miljø som muligens er mer opptatt av hvor høy bitraten er enn av hvor godt håndtverk som er gjort under innspillingen har tapt kampen før kampen har startet. Bitrate (over et visst minimum da) er laaangt nede på listen for faktorer som avgjør hvor godt noe låter.vredensgnag skrev:Og så bør man kanskje også innse at folk flest ikke hører forskjell på mp3 og Redbook, og at man kanskje kjemper en allerede tapt kamp i så måte.
Ikke de to siste årene, men vinyl salget har vel ikke vært all verden fra 1983 - 2008!mteinum skrev:Det viste seg vel å stemme?f skrev:De sa det om vinyl også, for nesten 30 år siden...
Min kommentar viser ikke til at folk er dumme, men til at vi i den audiofile andedammen kanskje innbiller oss forskjeller som sjelden er der. Det er selvsagt et ormebol det hadde vært fint å ikke trå i. Folk er glade for å ha musikk lettilgjengelig, i et gigantutvalg, på innerlommen.nb skrev:Et miljø som muligens er mer opptatt av hvor høy bitraten er enn av hvor godt håndtverk som er gjort under innspillingen har tapt kampen før kampen har startet. Bitrate (over et visst minimum da) er laaangt nede på listen for faktorer som avgjør hvor godt noe låter.vredensgnag skrev:Og så bør man kanskje også innse at folk flest ikke hører forskjell på mp3 og Redbook, og at man kanskje kjemper en allerede tapt kamp i så måte.