Cd salget stuper

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.081
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg kjøper cd-plater i bøtter og spann... rippes og avspilles med squeezebox. Var hjemme hos en nabo her i går, med cd spiller... gått av banen så 2005 det var ;D

dfurtveit

Medlem
Ble medlem
28.05.2006
Antall liker
2
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
1
Kan vel ha en følelse av "samlerglede" når en har fysiske cd'er stående, uansett er det jo ofte greit med cover og liner notes/tekster. Kan også bli slitsomt (for øynene bl.a.) om en skal se og gjøre alt på pc, slik sett også greit med fysiske teksthefter, bøker, aviser. Bruker litt av hvert jeg, men kjøper ikke så mange nye cd'er lengre (hyllene er fulle)

G

Gjestemedlem

Gjest
Supertramp skrev:
digiman skrev:
Spotify er uansett knall :) Har kjøpt mye vinyl og noen CD/SACD på bakgrunn av funn derfra.
Aber doch - det er jo supert. For da eier du fremdeles musikken...

99/mnd i 2 år er muligens 2376 ut av vinduet om hele greia skulle legge inn årene...
vel ikke helt - du har jo fått høre musikken i de 2 årene, men det finnes da drøssevis med internettradiokanaler som koster nada...

Ære være spotify, men å betale for å bare kunne lytte, nei takk :)
Hvis det er noe som er penger ut av vinduet så må det være å handle musikk på itunes. Prøv å selge platene igjen når du er lei av dem så får du se den reelle verdien...

CD-plater er vel hakket bedre, men det er nok ikke mange tierne noen vil betale for en brukt CD, med mindre du har slumpet over noe som samlebøgene begjærer.

G

Gjestemedlem

Gjest
Barbaresco skrev:
Jeg er helt enig i alle de tekniske argumentene for harddiskbasert avspilling og nedlasting. Det er uslåelig. Men så var det dette omslaget, coveret eller tekstheftet, da. Det er stakkarslig i forhold til en dobbel-LP, men langt bedre enn skjermbildet på en Squeezebox Controller eller iPhone.

Jeg har ikke gått bort fra Gutenberg, heller. E-bøker er ikke helt det samme.

Og en kan ikke pakke inn fisk i Nettavisen.
For prisen av en grei bunke diskettmusikk så kan du sette opp en egen dedikert skjerm på veggen som viser cover, bilder, sangtekster, linker til bakgrunnsinfo og fansider og alt annet som nettet har å by på. En stor fin WiFi billedramme og et egnet program så er man gang, eller hvis man liker å fikle med ting mens man lytter kan man skaffe seg et surfebrett med android og 10" skjerm og grisle på til øyet blir stort og vått.

Hvis det er gleden av et Jewel Case cover og en innstikksbroskyre som vederkverger og hindrer en i å komme videre så bør man vel revurdere litt hvilket potensiale man har for forbedringer.

S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Barbaresco skrev:
Jeg er helt enig i alle de tekniske argumentene for harddiskbasert avspilling og nedlasting. Det er uslåelig. Men så var det dette omslaget, coveret eller tekstheftet, da. Det er stakkarslig i forhold til en dobbel-LP, men langt bedre enn skjermbildet på en Squeezebox Controller eller iPhone.

Jeg har ikke gått bort fra Gutenberg, heller. E-bøker er ikke helt det samme.

Og en kan ikke pakke inn fisk i Nettavisen.
For prisen av en grei bunke diskettmusikk så kan du sette opp en egen dedikert skjerm på veggen som viser cover, bilder, sangtekster, linker til bakgrunnsinfo og fansider og alt annet som nettet har å by på. En stor fin WiFi billedramme og et egnet program så er man gang, eller hvis man liker å fikle med ting mens man lytter kan man skaffe seg et surfebrett med android og 10" skjerm og grisle på til øyet blir stort og vått.

Hvis det er gleden av et Jewel Case cover og en innstikksbroskyre som vederkverger og hindrer en i å komme videre så bør man vel revurdere litt hvilket potensiale man har for forbedringer.
Jeg har begge løsninger opp koblet mot anlegget og vil ikke gi slipp på fysisk media av de grunnene du oppgir.
Det er å bli en personlig smakssak hva som gir den største brukeropplevelse og glede ved å spille av musikk. Dette kan ingen ta fra noen og burde respekteres ellers virker det som du er nedtalende og ganske så arrogant i dine meninger om andres preferanser.

G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Jeg har begge løsninger opp koblet mot anlegget og vil ikke gi slipp på fysisk media av de grunnene du oppgir.
Det er å bli en personlig smakssak hva som gir den største brukeropplevelse og glede ved å spille av musikk. Dette kan ingen ta fra noen og burde respekteres ellers virker det som du er nedtalende og ganske så arrogant i dine meninger om andres preferanser.
Det er bare et spørsmål om tid så er det knapt noen andre enn nostalgikere og studenter på retrofester som vil insistere på å spille digitalisert musikk direkte fra disketter. CD er ikke et fysisk medium, det er emballasje, og dyre diskettstasjoner vil fortone seg som mer og mer meningsløst for andre enn oss hifinerder. :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Ville ikke forbause meg om det var vinylen som kom til å redde muasikkindustrien igjen ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bartesam skrev:
Ville ikke forbause meg om det var vinylen som kom til å redde muasikkindustrien igjen ???
Vinyl er et nisjeprodukt og det er neppe nok til å redde nåværende musikkindustri. Eneste muligheten den etablerte musikkindustrien har for å overleve er drastiske kostnadsreduksjoner, effektivesering og nytenkning

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.203
Nå har jeg ikke lest noe særlig mer av denne tråden enn overskriften,
så jeg burde helt sikkert holdt kjeft,
men jeg gjetter på at grunnen til at CD-salget stuper er at alle,
til og med de "audiophile", synes komprimerte MP3 er bra nok.

Verden forsøples.

S

Stereo_Mono

Gjest
slowmotion skrev:
Nå har jeg ikke lest noe særlig mer av denne tråden enn overskriften,
så jeg burde helt sikkert holdt kjeft,
men jeg gjetter på at grunnen til at CD-salget stuper er at alle,
til og med de "audiophile", synes komprimerte MP3 er bra nok.

Verden forsøples.
Er nok noe sannhet i det. Den yngre generasjonen læres opp med at MP3 og YouTube er godsaker dessverre.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg har faktisk aldri kjøpt så mange cd-er, som etter at jeg begynte å lagre musikken min på ReadyNas.
Brukervennligheten ved hd-avspilling, fører til at jeg spiller langt mer musikk enn før. Vinyl ville vært å gå i motsatt retning, og dermed totalt uaktuelt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Jeg har faktisk aldri kjøpt så mange cd-er, som etter at jeg begynte å lagre musikken min på ReadyNas.
Brukervennligheten ved hd-avspilling, fører til at jeg spiller langt mer musikk enn før. Vinyl ville vært å gå i motsatt retning, og dermed totalt uaktuelt.
har den samme erfaringen. ripper og gir bort

G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Er nok noe sannhet i det. Den yngre generasjonen læres opp med at MP3 og YouTube er godsaker dessverre.
Den overproduserte og prosesserte musikken som er populær for tiden ville bare høres forferdelig ut på et godt anlegg uansett. Mp3 var jo et resultat av behovet for å spare plass og båndbredde. Dette blir mindre og mindre nødvendig da lagringsplass og datalinjer er av god nok kapasitet til å kjøre lossless eller ukomprimert. Amøber bak spakene i lydstudio og radiokanaler er et mye større problem for lydkvaliteten enn komprimering av lydfiler.

Youtube er godsaker, selv om lyd- og bildedkvalitet ofte er elendig. De blir nok gradvis bedre med tiden, og vil nok før eller siden bli bra nok for seriøs overføring av lyd og bilde også. Konseptet er konge det.

S

Stereo_Mono

Gjest
Karma skrev:
Har du ikke en god samling med vinyl fra før vil nok alle være enig i det.
Har du derimot allerede en grei samling fra før er det jo bare å kjøre på. Mye av det jeg har på vinyl finnes ikke på noe annet format. Pluss at det låter bedre er også en fordel ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
digiman skrev:
Youtube er godsaker, selv om lyd- og bildedkvalitet ofte er elendig. De blir nok gradvis bedre med tiden, og vil nok før eller siden bli bra nok for seriøs overføring av lyd og bilde også. Konseptet er konge det.
Enig! Youtube er helt klart genialt. Nå som HTML5 er på banen og videoer blir kvitt den hersens Flash drittformatet er det håp på en lys fremtid for høykvalitets video og lyd på Youtube.

S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Supertramp skrev:
digiman skrev:
Spotify er uansett knall :) Har kjøpt mye vinyl og noen CD/SACD på bakgrunn av funn derfra.
Aber doch - det er jo supert. For da eier du fremdeles musikken...

99/mnd i 2 år er muligens 2376 ut av vinduet om hele greia skulle legge inn årene...
vel ikke helt - du har jo fått høre musikken i de 2 årene, men det finnes da drøssevis med internettradiokanaler som koster nada...

Ære være spotify, men å betale for å bare kunne lytte, nei takk :)
Hvis det er noe som er penger ut av vinduet så må det være å handle musikk på itunes. Prøv å selge platene igjen når du er lei av dem så får du se den reelle verdien...

CD-plater er vel hakket bedre, men det er nok ikke mange tierne noen vil betale for en brukt CD, med mindre du har slumpet over noe som samlebøgene begjærer.
Vi snakkes når spotify er historie ;)

V

vredensgnag

Gjest
Morsomt med "vinyl som musikkindustriens redning."
En liten kikk på cover på seneste Fidelity og den oljeplattformen som er avbildet der skal man være nedsnødd for å tro kan redde noe som helst.
Audiofile har gjort det å avspille en enkel liten LP til noe sinnsykt komplisert og vanvittig dyrt.
Ungdom vil ha convenience.
Joda, vinylsalget har gått opp, men de prosentvise økningene er misvisende, siden utgangspunktet var tilnærmet ikke-eksisterende i forhold til total musikkomsetning.
Problemet er stort for alle medier, etter overgangen til digital distribusjon over Internett. Det er ikke bare musikkbransjen som er på desperat jakt etter nye løsninger.

S

Stereo_Mono

Gjest
vredensgnag skrev:
En liten kikk på cover på seneste Fidelity og den oljeplattformen som er avbildet der skal man være nedsnødd for å tro kan redde noe som helst.
Audiofile har gjort det å avspille en enkel liten LP til noe sinnsykt komplisert og vanvittig dyrt.
Joda, vinylsalget har gått opp, men de prosentvise økningene er misvisende, siden utgangspunktet var tilnærmet ikke-eksisterende i forhold til total musikkomsetning.
Problemet er stort for alle medier, etter overgangen til digital distribusjon over Internett. Det er ikke bare musikkbransjen som er på desperat jakt etter nye løsninger.
Det finnes også en liten andel «vanlige» forbrukere, som vil ha en enkel spiller også. To kompiser som ikke finnes audiofile har nylig kjøpt seg Rega P2 med ferdig montert PU fra Rega i sommer. Leste også på et Britisk forum at Rega har utvidet fabrikken for å kunne levere nok spillere. Betyr selvfølgelig ingenting i den store helhet, men jeg synes det er moro at unge viser interesse for formatet. En dråpe i havet :)

V

vredensgnag

Gjest
Joda, men "audiofile" ler av slike spillere og er hoderystende avvisende til at de duger til noe som helst.

Men la meg ikke spore ting av. Vinyl kan ikke lastes ned, det er et medium der musikken er uløselig knyttet til formatet og jeg tror vinylens økende popularitet skyldes dette.

CDer, derimot, er egentlig en dum måte å distribuere musikkfiler på, noe vi ser bevist ved at cd-salget stuper.

S

Stereo_Mono

Gjest
vredensgnag skrev:
Joda, men "audiofile" ler av slike spillere og er hoderystende avvisende til at de duger til noe som helst.

Men la meg ikke spore ting av. Vinyl kan ikke lastes ned, det er et medium der musikken er uløselig knyttet til formatet og jeg tror vinylens økende popularitet skyldes dette.

CDer, derimot, er egentlig en dum måte å distribuere musikkfiler på, noe vi ser bevist ved at cd-salget stuper.
Ja! Det er interessant det du sier med Vinyl. Får meg til å tenke litt.
Det som jeg observerer med mine 2 gode Rega P2 venner er at de er på stadig jakt på nett og bruktsjapper i byen etter nye godbiter. Både nytt og brukt. Lyden henger de seg ikke mye oppi da de uansett er i lykkerus lydmessigst etter å ha vokst opp med plastikk Fisher spillere på 80 tallet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:

Det var vel snakk om at hele musikksalget var på en nedtur... Ikke bare cd'er... Halve argumenter er gjerne halve usannheter.. 8)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Man trenger jo ikke å være ekstrem heller; det finnes da mellomting. Disse boreplattformene selges jo i mikroskopiske antall i forhold til "vanlige" platespillere. Leste at en engelskprodusert boreplattform til ca. 700 000kr, med en rekke topptester i diverse tidskrifter, hadde ennå tilgode å selge et eneste eksemplar til en kunde! ;D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
vredensgnag skrev:
I syvende potens !

Vinyl kan muligens være med på å dra lasset for små plateselskaper, med fornuftige kostnads -og inntjeningsmodeller. For EMI et al kan det kanskje fungere som en legitimitets greie, men ikke for å hjelpe på bunnlinjen. Til det har de altfor store og unødvendige kostnadsposter.
Ungdommen burde skånes mot oljeplattformer, RIIAhysteria osv. Er du vant til å knalle ipoden inn i en forsterker eller streame allskens underholdning hit og dit gidder du ikke styre med slikt.
Tror nå jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Den eneste grunnen jeg kan se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en CD igjen fra en av de 4 store er hvis jeg står på en bensinstasjon julaften 16:45, mangler en liten present, og de er tom for Sphinx.

S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Den eneste grunnen jeg kan se for meg at jeg noensinne kommer til å kjøpe en CD igjen fra en av de 4 store er hvis jeg står på en bensinstasjon julaften 16:45, mangler en liten present, og de er tom for Sphinx.
Så du legger i så fall skylda på egen dårlig planlegging :) :)

Filer er fint, for all del - ikke misforstå.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
408
Torget vurderinger
11
Enig der Roberten.
Det er tross alt musikk det er snakk om, og ikke teknikk...
Folk har ikke tid til å lytte på ei hel plate lenger. En sang her og en der.....musikk som blir laga nå, ihvertfall mye av den, er ikke verdt plata den er brent på. Vi må ha en liten revolusjon, slik som da punken kom og redda musikken på 70-tallet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Steinkare skrev:
Folk har ikke tid til å lytte på ei hel plate lenger.
Det er ikke et scenario jeg kjenner igjen. De fleste jeg kjenner hører på hele album ganske ofte når de først spiller musikk. Med mindre det er fra radio da. Det tar heller ikke lenger tid å høre en hel plate enn en rekke enkeltlåter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mitt inntrykk er at de store plateselskapene de siste 10-15 årene stort sett har vært opptatt av å resirkulere gamle produkter. som best of..... absolutt..... remastered.... osv. Det er grenser tror jeg hvor lenge kundene gidder å kjøpe det gamle "mølet" i ny drakt. De har totalt sviktet i utviklingen av nye "produkter", det å skape entusiasme og "nye kunder" på bekostning av kortsiktig profitt. Samtidig som de ikke har giddet eller evnet å se hvordan markedet har forandret seg og tilpasset profukter og ikke minst prisene etter det. Det er store muligheter for å tjene penger i musikkbransjen, det vil nye aktører vite å utnytte. Det vil nok bli noen magre år før dette skjer

S

Stereo_Mono

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Så om et album du får skikkelig sansen for bare utgis på CD fra en av de 4 store, så lar du vær og kjøpe for du har en prinsipp om å ikke kjøpe en CD fra de igjen. Snakk om stikke kjepper i hjulene på seg selv og musikken.

Det er selvfølgelig ditt valg, men trist om det er virkelig tilfellet Gjestemedlem.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
65finger, jeg trodde remastere var flott jeg. Spesielt på eldre musikk og musikk med elending master i utgangspunktet.
Men ellers veldig enig i det med at de er veldig opptatte med å gi ut "best of", "the essentials" og slikt.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Bra innlegg, Fingern :)
Helt klart, det trenger man ikke gå lenger enn inn i klassiskavdelingen for å hente bevis for. Der koser man seg kostelig over all den fantastiske musikken som samles i bokser og selges for en halv slikk og litt ingenting.
Og bruker man noen millioner dollar på en artist, før denne i det hele tatt har et produkt tilgjengelig for salg, da er det klart at man er nødt til å selge uhorvelige mengder før man går i pluss. Og de er omtrent like tålmodige som veps, så om man ikke selger drøssevis fra start, da er det videre til neste.
En forretningsmodell som man i de fleste andre bransjer får latterkrampe av.

G

Gjestemedlem

Gjest
digiman skrev:
Så om et album du får skikkelig sansen for bare utgis på CD fra en av de 4 store, så lar du vær og kjøpe for du har en prinsipp om å ikke kjøpe en CD fra de igjen. Snakk om stikke kjepper i hjulene på seg selv og musikken.

Trist om det er virkelig tilfellet Gjestemedlem.
Nei da hører jeg på det på Sportify eller lignende tjenester, og hvis de ikke gjør dem tilgjengelig der så får de ikke noen inntekter fra meg. Da finner jeg heller filene på en diskett på biblioteket eller kanskje på nettet og spiller dem fra harddisken inntil de dukker opp på Spotify. Hvis de vil motarbeide min foretrukne betalingsmodell for musikk, så vil jeg motarbeide deres.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Roberth skrev:
65finger, jeg trodde remastere var flott jeg. Spesielt på eldre musikk og musikk med elending master i utgangspunktet.
Men ellers veldig enig i det med at de er veldig opptatte med å gi ut "best of", "the essentials" og slikt.
Selvfølgelig er det fint å få ting man setter pris på i bedre kvalitet. Men det må være en balanse i det å melke gamle trygge kuer og utvikling av nye produkter. Slik er det i alle andre bransjer jeg er og har vært tilknyttet. Jeg setter ting på spissen når jeg kaller det "Gammelt møl" ;D

V

vredensgnag

Gjest
Dersom musikkindustri og hifi-industri hadde samarbeidet og søkt å bevisstgjøre folk på verdien av kvalitetskilder og avspilling, ville det kanskje sett annerledes ut.
Men det ble satset på kjappe løsninger og høy profitt.
Dagens hits begås sjelden av artistene og det er ytterst sjelden vi får kvalitetsinnspillinger innen populærmusikk.

Fokus på musikkvideo, dansing og trynefaktor prioriteres over musikalske kvaliteter - da er det ikke å undres over at folk har mistet synet av verdien av kvalitetsopplevelser.

Og så bør man kanskje også innse at folk flest ikke hører forskjell på mp3 og Redbook, og at man kanskje kjemper en allerede tapt kamp i så måte.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Og så bør man kanskje også innse at folk flest ikke hører forskjell på mp3 og Redbook, og at man kanskje kjemper en allerede tapt kamp i så måte.
Et miljø som muligens er mer opptatt av hvor høy bitraten er enn av hvor godt håndtverk som er gjort under innspillingen har tapt kampen før kampen har startet. Bitrate (over et visst minimum da) er laaangt nede på listen for faktorer som avgjør hvor godt noe låter.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Et miljø som muligens er mer opptatt av hvor høy bitraten er enn av hvor godt håndtverk som er gjort under innspillingen har tapt kampen før kampen har startet. Bitrate (over et visst minimum da) er laaangt nede på listen for faktorer som avgjør hvor godt noe låter.
Min kommentar viser ikke til at folk er dumme, men til at vi i den audiofile andedammen kanskje innbiller oss forskjeller som sjelden er der. Det er selvsagt et ormebol det hadde vært fint å ikke trå i. Folk er glade for å ha musikk lettilgjengelig, i et gigantutvalg, på innerlommen.
Som du påpeker kan det godt være andedammen som feilprioriterer.
En klassisk dirigent (husker ikke navnet) uttalte i et intervju at vi lever i mirakuløse tider, aldri har så mange hørt så god stereo som den de får i earbuds.
:)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Vredensgang har rett angående earbuds. I forhold til minianlegg og slepebrølere leverer et par gode øreplugger eller hodetelefoner en solid oppgradering. Men for meg, som "alltid" har vært vant til at et par gode høyttalere er referansen, blir imidlertid det bærbare alternativet kun et supplement. Jeg foretrekker å ha lydbildet foran meg, og ikke rundt meg. Sistnevnte er selvsagt smakssak.

Topp Bunn