CD-salget raser....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
og følgene er at det blir billigere å kjøpe cd?

sannelig på tide...

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Det er jo flere som går over til vinyl igjen, så det er jo en selvfølge at salget på CDer dropper....... eller hva johna??? hehe...

S

slowmotion

Gjest
Har kanskje noe med kvaliteten på musikken å gjøre?
Eller skal vi si at det blir gitt ut mye  - ikke så bra - musikk ?

;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det er jo flere som går over til vinyl igjen, så det er jo en selvfølge at salget på CDer dropper....... eller hva johna??? hehe...
HVA??!!
Aner ikke hva du snakker om........ ::) ::)

T

theStig

Gjest
Har kanskje noe med kvaliteten på musikken å gjøre?
Eller skal vi si mangelen på kvalitet på ny musikk.
;)
Helt enig.

Men av og til skjer det lysglimt. Jeg skal i hvertfall kjøpe to CD'er i dag - DumDum Boys og Donald Fagen. De gamle gutta er fortsatt eldst...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Går det an å spille DumDum Boys på et high end anlegg da?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Eller konsekvensene av en ensidig fokusering på idol og lettvinte løsninger. Bransjen kan ikke regne med å opprettholde salgstallene uavhengig av hva dem slipper ut av musikk.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om de ikke har kødda med innspillingen for at den skal låte bra på radio, slik det ofte blir gjordt nå for tiden.....så tror jeg DDB et kult på et bra oppsett.
Kjøpte 3 av platene deres på vinyl nå...FETT!!!

DF liker jeg, men synes den siste skiva er....litt kjedelig...skal se om den synker inn etterhvert. ;)

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0

Prøv å se! Kanskje det rocker som før... 8) 8) 8)

S

slowmotion

Gjest
Hvis man ikke kan spille Dum Dum Boys på et high end anlegg,
så er det anlegget ikke mye high end.....

;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Eller konsekvensene av en ensidig fokusering på idol og lettvinte løsninger. Bransjen kan ikke regne med å opprettholde salgstallene uavhengig av hva dem slipper ut av musikk.
Apropos Idol:
Så på Otto Jespersens show på tv i går.
Stunt med div soldater.
En kvinnelig sersjant ble vist bilder av div mennesker.
Skulle svare om de var venn eller fiende.
Osama Bin Laden visste hun ikke hvem var.....
MEN når hun fikk se et bilde av Audun fra Idol svarte hun med en gang:
"Det er jo IdolAudun!!"

Bekymringsfullt på vegne av det norske forsvar!!! :eek:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Skikkelig rock er vel den arten hvor det er størst forskjell på konsert og sweet spot, nærmest uansett.

Man stabler ikke opp en haug med folk i sweetspot som står og hopper og rølper og slår neven takfast i været, liksom...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Apropos Idol:
Så på Otto Jespersens show på tv i går.
Stunt med div soldater.
En kvinnelig sersjant ble vist bilder av div mennesker.
Skulle svare om de var venn eller fiende.
Osama Bin Laden visste hun ikke hvem var.....
MEN når hun fikk se et bilde av Audun fra Idol svarte hun med en gang:
"Det er jo IdolAudun!!"

Bekymringsfullt på vegne av det norske forsvar!!! :eek:
Jeg slo på RR litt for sent i går til å se det der. Men var IdolAudun venn eller fiende? Uansett; det er mye av det samme intrykket fikk av sersjanter i forsvaret, da jeg avtjente verneplikten. Det er vel ikke uten grunn at de blir skutt først i en krig, men ikke av fienden.

Å servere muslimer pølser i Holmenkollen var heller ingen suksess...

K

kbwh

Gjest
Lurer på om CD-salget raser for klassisk musikk også? Det er vel lite mp3-medlasting av denslags musikk?

Scenario 2010: 3 platebutikker igjen i Oslo: BareJazz, Aktiv Klassisk og Musikkforlaget...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Klart det! :D

Men dette er typisk musikk som ikke er så dynamisk som man skulle tro.  Jeg vil si at musikken kommer til sin rett, men det er ikke slik musikk som får anlegget til å vise hva det kan.  Hører man kun på DumDum Boys, så får man mye moro ut av rimelig utstyr også.

Det er mer utfordrende typer musikk/innspillinger der ute, for å si det slik.

Når det gjelder CD-salget, så er det klart at MP3 tar over mer og mer, dessverre. Og plateselskapene skyter seg selv i foten når de:

1) Lager CD-plater med så mye kopisperrefunksjonalitet at du snart må ha sonelåste, godkjente spillere med validering på internett for å spille dem. Minstekravet må være at CD-platen kan spilles på alle CD-spillere.

2) Musikken mikses med så høyt lydtrykk og så mye kompresjon at det ikke er noe dynamikk igjen. Slikt egner seg jo svært godt til å nettopp komprimere til MP3 uten vesentlige hørbare tap i musikkopplevelsen.

Skal plateselskapene selge mer CDer, så må de tilby dette sånn at de som faktisk betaler for dette får noe ekstra i forhold til piratnedlasting av MP3. Altså:

1) Enkel avspilling på alle typer avspillingsutstyr (inkludert enkel komprimering fra CD til MP3-spillere).

2) En lydkvalitet i lydmiksen som utnytter CD-mediets dynamikk og oppløsning, slik at det faktisk er et åpenbart lydmessig poeng å spille musikken på CD framfor på MP3.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Og snart kommer Motorpsycho...og det tror jeg blir stor stas(har tyvlyttet litt...)

Og er nå i den underlige situasjonen at jeg vurderer å kjøpe den på vinyl - for første gang på 15 år eller noe slikt ;D

O.

T

theStig

Gjest
Jeg har alle DumDum skivene, de tidligeste på vinyl. De låter stort sett veldig bra, og er sånn sett en hifi-messig opplevelse også, i tillegg til å være god musikk. Jeg gleder meg til den nyeste, selv om jeg frykter at det er litt for mye komprimert. Vi får se..

Et skikkelig high-end anlegg vil yte ALL musikk rettferdighet!

Isokkelesten

Medlem
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
0
Vinyl selger bedre enn SACD og DVD-A tilsammen, nesten alt jeg skal ha gis ut på vinyl, men du må gjerne vente 30-50 dager etter cd'n versjonen kom.

Jeg kjøper mye musikk, ca. 80% av det jeg kjøper er på vinyl.

All vinyl spiller bra hos meg, men gode innspillinger er en "ut-av-kroppen" opplevelse!

Mvh

O

om.s

Gjest
Et skikkelig high-end anlegg vil yte ALL musikk rettferdighet!
Men ikke alle innspillinger vil yte musikken samme rettferdighet, DumDumBoys siste låter helt ok  ;)

mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Men ikke alle innspillinger vil yte musikken samme rettferdighet, DumDumBoys siste låter helt ok ;)

mvh
Innspilling fru Blom, det er nå masteringa som tar rotta på det meste nye da.

Blir omtrent som følger: Wow denne vinen var god! Men før vi sender den på markedet tilsetter vi 1dl sukker og 1/2 dl eddik pr. flaske. Eller no i den duren.

O

om.s

Gjest
Innspilling fru Blom, det er nå masteringa som tar rotta på det meste nye da.

Blir omtrent som følger: Wow denne vinen var god! Men før  vi sender den på markedet tilsetter vi 1dl sukker og 1/2 dl eddik.
Det kan du nok ha rett i, men for meg som forbruker er det nå alikevel slutt resultatet som er viktigst, og da blir det nok også slik stokking av begreper når man omtaler en cd el plate.

mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er nesten så man angrer at man ikke kastet seg tidlig på vinylen. Nå er det slik at hele musikksamlingen min er på CD, og da blir det for meg litt råflott å begynne med vinyl nå... Det er heller ikke høy CCF (Child Compliance Factor) på noe slikt. Med en 4-åring i huset er CD eneste alternativ.

PlanetSnapa

Bransjeaktør
Ble medlem
10.03.2006
Antall liker
0
Jeg har to gutter, en som snart fyller fem og en på 4mnd, den eldste har ødelagt mange cd'er, men ingen LP'er!

LP'er og vinylriggen er hellige saker, dette vet den eldste og han rører ikke disse tingene. Kameratene hans fra barnehagen blir stående å måpe når de ser vinylriggen i all sin prakt, men alle vet at dette er off-limits for alle andre enn Mamma og Pappa.

Cd'er og dvd'er er noe den eldste kan betjene selv. CD skadene oppstår når han tar ut min musikk og skal legge i sin egen. Han er ikke så flink til å legge cd'ene tilbake i coveret.

Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du sier noe... Barna mine har også lært seg å ligge unna høyttalerne mine, så mye kan oppnås med oppdragelse.

O

om.s

Gjest
Det er nesten så man angrer at man ikke kastet seg tidlig på vinylen.  Nå er det slik at hele musikksamlingen min er på CD, og da blir det for meg litt råflott å begynne med vinyl nå...  Det er heller ikke høy CCF (Child Compliance Factor) på noe slikt.  Med en 4-åring i huset er CD eneste alternativ.
Vinyl er göy, etter at SME 10A kom i hus for 2-3 år siden har det värt investert betydelige i vinyl, både billig brukt og dyrt nytt, göy, og bra lyd  ;D

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Få tak i ein Sony, Pioneer eller Technics CD-karusell. Her kan du sette alle CDane som ikkje har avgjerande lydkvalitet, og styre alt frå fjernkontrollen.
Dette gjorde eg då ungane var små ==>Tekniske og ansvarlege ungar....(eldstemann har bygd høgtalarar og sin eigen rørforsterkar)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg har to gutter, en som snart fyller fem og en på 4mnd, den eldste har ødelagt mange cd'er, men ingen LP'er!

LP'er og vinylriggen er hellige saker, dette vet den eldste og han rører ikke disse tingene. Kameratene hans fra barnehagen blir stående å måpe når de ser vinylriggen i all sin prakt, men alle vet at dette er off-limits for alle andre enn Mamma og Pappa.  

Cd'er og dvd'er er noe den eldste kan betjene selv.  CD skadene oppstår når han tar ut min musikk og skal legge i sin egen. Han er ikke så flink til å legge cd'ene tilbake i coveret.

Mvh
Med din vinylrigg i hus, vil eg seie at god oppseding innan skikk og bruk i hifisamanheng er ei svært god investering......:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En ypperlig bursdagspresang til de søte små er et eget mini-anlegg. Der kan de selv styre på og spille plater og høre musikk, de har ennå ikke klart å ødelegge noen av disse anleggene her i huset og de har vært mye i bruk.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Fikk Gaucho av Steely Dan i dag. En "må ha" disk. Kjøpte jeg CD, nei, kjøpte Hybrid, Multichannel SACD. Den ble kjøpt på internett, da de lokale platebutikkene ikke fører den slags.
Hadde en DAT kopi av samme plate tatt opp på en meget bra platespiller med 48 kHz sampling frekvens. Hadde ikke trengt å kjøpe den. Likevel SACD'n var bedre. SACD'n manglet støvknittring.
Jeg kan ikke skjønne at plate bransjen ikke gjør noe for å markedsføre disse produktene. De har også ligget etter med å lansere nedlastbar musikk.
SACD'n er genial, hvorfor blir ikke alle plater produsert slik ?

En kjøpt plate gir noe mer enn en kopiert, man får originalt omslag med informasjon og bilder. Dette er tydeligvis ikke nok. I forhold til å hente musikken gratis er man villig til å ofre noe.
Jeg regner med at de som kjøper musikk digitalt, dvs henter de ned, savner plate omslag. Noen kommer til å erfare at pc'n må installeres på nytt. Når alle filene er tapt vil de savne et fysisk medium å gå tilbake til.

Ved å bevisstgjøre kunden på hvilke fordeler man ville få, samt å ha ekstra høy lydkvalitet, multikanal osv, kunne plate bransjen gjenvunnet noe av salget.

I stedet for å satse på ødelegge CD'n ved å kline på kopi beskyttelse burde platebransjen brukt positive virkemidler som nevnt ovenfor.

Plate bransjen har vært sterk og stabil med fastepriser og god fortjeneste. Om fortjenesten har vært for høy vet jeg ikke. Faktum er at de nå har mistet salg, fortjeneste og anseelse hos en rekke kunder. Dette gjelder særlig ungdom som har blitt møtt med mistenksomhet og hindringer hvis de ønsket å ta i bruk nye lagrings medier for å spille musikk. Ungdom er også en stor og viktig kundegruppe på musikk med kort "holdbarhet".

Håper platebransjen nå kommer på banen med bedre tilbud til kundene.

kW

Topp Bunn