CD-kvalitet

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
I dag solgte jeg et par høyttalere. Kjøper (som er lydtekniker) hadde med sine egne cd-er, deriblant en som var tatt direkte fra miksebordet (brent selv).
Vi hørte først på en rekke gode jazzopptak før han satte på den hjemmebrente. Opplevelsen var sjokkartet - klasseforskjell. Han forklarte at sluttproduktet som regel var dårligere enn rett fra studio.

Hvorfor trenger vi SACD når det er mulig å få så mye bedre lyd fra dagens format?
Er det virkelig ikke mulig å masseprodusere CDer uten å miste så mye?
Som student hadde jeg tilgang til radiostudio i NRK-kvalitet. Jeg gjorde engang et musikkopptak (langeleik) med Nagra båndspiller og vanlig reportasjemikrofon fra Beyer. Lyden ut fra monitorene i studio rett fra Studer avspiller var fantastisk! Dette var lyd (analog sådan) rett inn på bånd, og rett ut fra bånd. Nærhet! Her & nå!

tror dette må handle om at de grep som gjøres i produksjonen også fjerner noen kvaliteter. Er det slik at alle mastertapes komprimeres før CD-produksjon? Jürg Jecklin hadde vel i sin tid en boks som tok ned dynamikken; Svein Erik Børja (?) rapporterte at deler av orkesteret plutselig kom tilbake i lydbildet. Realistisk dynamikk funker kanskje i heimen bare på enkle akustiske instrumenter?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Min bror har et Yamaha stereocraft 600 til ca. 6000.- n.kr., og han har tatt over alle de gml. CD,ene, vet dere hva han sier, DET ER SÅ DÅRLIG LYD PÅ MANGE AV DE CD,ENE JEG HAR FÅTT AV DEG, AT JEG GIDDER FAKTISK IKKE Å SPILLE DE I DET HELE TATT, men jeg har jo treble og bass og når man justerer litt (mye) så blir det litt
bedre, men jeg må skru opp lyden til det tredobble på alle CD,ene (disse er fra 1983----1987).

Han har vært borte hos meg med et anlegg til ca. 240.000.- n.kr., og er faktisk bekymret over at lyden kan være så ekstremt dårlig?.

:'(.

K

knutinh

Gjest
Skal ta tre eks. :

Peter Gabriel : 1, 2, 3 og 4 (hybrid) er meget dårlige innspillinger, selv om de er fra 2002 så låter disse helt pil rå.... hos meg.

Roger Waters : Amouseth to dead : er bare helt jæ.... dårlig innspillt, selv om andre på forumet mener noe annet.

Saga : Har nå kjøpt alle sammen i digitalt remastring fra 2002 og 2003, og lyden er dødsbra, selv om den er noe lav.

Yes : Har kjøpt alle i digital remastring fra 2002, og lyden er BARE HELT FOR JÆ....

Manfred Mann,s Earth Band : Alle ny remastra fra 2002, de er så dårlige at søppelbøtta burde være neste.

Dette er bare noen eks., kan faktisk nevne 100 band til som leverer møkka lyd på CD, men på vinyl mener jeg at de var hørbare, men det er jo så lenge siden, at jeg tror ikke at sweetspoot var på tale en gang, så tidene forandrer seg.

;D ;D ;D ;D.
En remaster innebærer vel at innholdet er forskjellig? Jeg ser på lydtekniker som noe av det samme som en musiker: en artist som prøver å levere en subjektiv pakke som passer bra med folks subjektive sanser.

Altså er ikke lydteknikere (sånn som noen her inne synes å mene) en som presist og ingeniøraktig "måler" lyden og så sørger for at nøyaktig samme lyd havner på CD. Det er i såfall tilfellet for et veldig lite mindretall.

Hvis en CD kjøpt i 1983 låter forskjellig fra en remastret CD kjøpt i 2006 og man prøver å forklare det med "CD-råte", eller "like enere og nullere låter ikke likt" så er man etter min mening ute etter å forsvare de minst sannsynlige forklaringsmodellene. Hvorfor ikke bare se på om lydteknikeren i 2006 hadde andre referanser?

-k

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
...
Det var et lengre intervju med en masteringtekniker fra USA for en stund siden. Han ble så forbauset at den ferdigtrykte CD plata låt så mye dårligere enn masteren han sendte fra seg til fabrikken. Han sjekket CD plata mot studiomasteren, og de var bit-for-bit 100% identiske, men låt forskjellig.
...
Vi stiller gjerne med en CD-R direkte fra mastering, dersom noen av dere ønsker å gjøre en sammenligning med de fabrikerte eksemplarene av MOZART.
Resultatet ville kunne gi oss en evaluering av fabrikasjonskvalitet på fabrikken vi bruker.

K

knutinh

Gjest
Det som hadde vært interessant når det gjelder påstander om at bit-identiske CD-er låter forskjellig:

*Brukes samme drivverk til lytting og til å fastslå bit-identisk, eller er det slik at man lytter vha CD-spiller, og ripper CDene med et CD-rom drivverk for sammenligning?

*Som alltid: blindtest

*Bruk dertil egnet instrument for å fastslå faktisk signal over spdif og ut av D/A-konverter. Finnes det mekanismer som gjør at CD-spilleren modulerer ut-klokke forskjellig for to binært sett identiske skiver.

mvh
Knut

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er faktisk grunnleggende uenig med deg her flinkgutt :D

Har jo selv G08, og opplever den absolutt ikke som overanalytisk eller spesielt slem med tanke på dårlige innspillinger. Snarere tvert om hadde jeg nær sagt, uten at detaljene går til helvete av den grunn. Så hvis du opplever dette i så stor skala er det kanskje andre deler av kjeden som gir deg mindre musikk og mer fokus på detaljer som strengt tatt burde havne i bakgrunnen?

Ikke misforstå, det er mange cder som ligger langt under par når det gjelder å ta ut potensiale lydmessig. Men jeg er heldigvis der hvor jeg svært sjelden opplever lyttetretthet pga det, og det er mye takket være Meridian-spilleren(og alle de andre komponentene ;D)

O.
det kan være at Meridian,en (08) ikke tåler gml. innspillinger

T

theStig

Gjest
Peter Gabriel : 1, 2, 3 og 4 (hybrid) er meget dårlige innspillinger, selv om de er fra 2002 så låter disse helt pil rå.... hos meg.
Det må være noe seriøst feil med anlegget ditt... eller at du har en annen preferanse enn de fleste andre. Jeg synes disse platene låter bra, meget bra til og med - langt over 2006-standard. :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg hadde ikke lyst til å være så klar i talen, men tanken tenkte jeg...hva slags høyttalere og forsterkeri snakker vi om? For dette er hinsides kabler ;D

O.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Hvorfor det? Vanlige stuespillere skriver selvsagt til et buffer før DA-konverteringen, hvis ikke hadde ikke feilkorreksjon vært mulig.
Det jeg prøver å fortelle er at musikk lagret på et digitalt format ikke har noe med data-cder og gjøre. Har du en bitfeil på installasjons-cden til MS Office, er det meget sannsynlig at noe ikke vil fungere etter hensikten. En cd-romdrive har ikke noen feilkorreksjon for dataavlesning. Det eneste den kan gjøre er å lese feilsektoren på nytt x antall ganger. Hjelper ikke dette vil du få en read-error.

Dette gjelder ikke for digital musikk. Dette spiller musikk selv om mye av informasjonen blir borte, feks MP3. Korreksjonskretsløpet i en cd-spiller fyller bare inn bits for lesefeil (interpolering) for at converteren skal få et rent 16-bit word for konvertering - tror jeg.

knutin:
Hvordan sjekker du at to cd'er bit-identiske? Må ikke disse leses inn som en bit-stream, altså times før du ser disse resultatene? Eller tar jeg feil?

T

theStig

Gjest
Har du en bitfeil på installasjons-cden til MS Office, er det meget sannsynlig at noe ikke vil fungere etter hensikten. En cd-romdrive har ikke noen feilkorreksjon for dataavlesning. Det eneste den kan gjøre er å lese feilsektoren på nytt x antall ganger. Hjelper ikke dette vil du få en read-error.

Dette gjelder ikke for digital musikk. Dette spiller musikk selv om mye av informasjonen blir borte, feks MP3. Korreksjonskretsløpet i en cd-spiller fyller bare inn bits for lesefeil (interpolering) for at converteren skal få et rent 16-bit word for konvertering - tror jeg.
Du er nok litt på tynn is her.

På data-CD'er (CD-ROM) benyttes CRC-koder for å gjenopprette bitfeil. Denne feilkorreksjonen gjøres i CD-ROM driven, og dataene gjenopprettes 100% korrekt. Ved så store feil at CRC kodene ikke kan gjenskape det tapte, leses dataene på nytt inntil man får en god nok avlesning, eller at man evt får en feilkode etter mange nok mislykkede forsøk.

For CD-Audio benyttes tilsvarende feilkorreksjon, som gjenoppretter ALLE tapte data 100% korrekt her også. Hvis feilen er så stor at data ikke kan gjenopprettes, så vil lyden mutes i stedet for at man prøve å lese på nytt som ved en CD-ROM.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Da er vi to mot en, er faktisk enig med flinkgutt at de fleste CD,er i denne tiden (1983----1987) er ekstremt dårlig innspillt, men kan være enig at de høres bedre ut på en Meridian G08 enn mange andre CD spillere, men uansett har også kastet eller gitt bort over 500 CD,er fra denne tiden.

Når det gjelder Peter Gabriel sine remastra CD,er så høres de også helt for jæ.... ut hos meg også, og tror faktisk at de blir gitt bort i løpet av kort tid :'(.

Kan hende at "ørene" mine er helt på jordet, men kan ikke si noe annet, da det er dette som blir vist i mitt lytterom, kan ikke skjønne at enkelte kan være uenige i det hele tatt?.

Jeg er faktisk grunnleggende uenig med deg her flinkgutt :D

Har jo selv G08, og opplever den absolutt ikke som overanalytisk eller spesielt slem med tanke på dårlige innspillinger. Snarere tvert om hadde jeg nær sagt, uten at detaljene går til helvete av den grunn. Så hvis du opplever dette i så stor skala er det kanskje andre deler av kjeden som gir deg mindre musikk og mer fokus på detaljer som strengt tatt burde havne i bakgrunnen?

Ikke misforstå, det er mange cder som ligger langt under par når det gjelder å ta ut potensiale lydmessig. Men jeg er heldigvis der hvor jeg svært sjelden opplever lyttetretthet pga det, og det er mye takket være Meridian-spilleren(og alle de andre komponentene ;D)

O.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Jeg har Peter Gabriels "So" på SACD. I mitt oppsett er det lett å høre at denne klipper vokalen både her og der.

Original CD-en har en mye renere mellomtone.

Det hjelper ikke med høyoppløste formater når musikken allikevel mikses ihjel.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Du er nok litt på tynn is her.

På data-CD'er (CD-ROM) benyttes CRC-koder for å gjenopprette bitfeil. Denne feilkorreksjonen gjøres i CD-ROM driven, og dataene gjenopprettes 100% korrekt. Ved så store feil at CRC kodene ikke kan gjenskape det tapte, leses dataene på nytt inntil man får en god nok avlesning, eller at man evt får en feilkode etter mange nok mislykkede forsøk.
Dette er nok feil. CRC (Cyclic Redundancy Check) er bare en sum av bits i en fil. Det kan derfor brukes for å sjekke at du feks har lastet ned en fil uten bitfeil. Den inneholder ingen feilkorreksjonsalgoritmer.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Dette er nok feil. CRC (Cyclic Redundancy Check) er bare en sum av bits i en fil.
En grov forenkling, men forsåvidt korrekt. CRC er som du sier feildeteksjon. Dette endrer dog ikke det faktum at både red book (CDDA) og yellow book (data CD) spesifiserer en rekke feilkorreksjonsalgoritmer, deriblant CIRC og RSPC.

Spesifikasjonene for Yellow Book

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var antagelsen om Meridian som spesielt hard mot cder med dårlig lyd jeg var uenig med flinkgutt i...primært :)

O.
Da er vi to mot en, er faktisk enig med flinkgutt at de fleste CD,er i denne tiden (1983----1987) er ekstremt dårlig innspillt, men kan være enig at de høres bedre ut på en Meridian G08 enn mange andre CD spillere, men uansett har også kastet eller gitt bort over 500 CD,er fra denne tiden.

Når det gjelder Peter Gabriel sine remastra CD,er så høres de også helt for jæ.... ut hos meg også, og tror faktisk at de blir gitt bort i løpet av kort tid :'(.

Kan hende at "ørene" mine er helt på jordet, men kan ikke si noe annet, da det er dette som blir vist i mitt lytterom, kan ikke skjønne at enkelte kan være uenige i det hele tatt?.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Skal ta et par grupper som undertegnede har helt eller delvis sluttet å høre på, pga. meget dårlig lyd på CD plater.

AHA : Alle sammen

Barklay James Harves : alle gml. (1983-1994), det kommer nye remastringer i disse tider, gudsjelov.

Yello : Hadde sluttet, men med en ny remastring (2006) så lyttes det forsatt på en av favoritt gruppene.

Cure : Samme her, men de luxe utgaver har kommet (2006).

Genesis : Dårlig remastra i 1994, men en collection kom i 2005 (3 X), ikke optimal, men bedre.

Human League : Hadde sluttet, men en 2002 kom nyutgivelser, og lytter forsatt.

Live : Alle utgivelser er helt ræva, men musikken er bra, venter på nyutgivelse.

Manfred Mann,s Earth Band : Helt ræva alt sammen, venter forsatt.

Nazareth : Alt ræva, t.o.m. nyutgivelser i 2006?.

Mike Oldfield : Nyutgivelser i 2002 (HDCM), helt ok.

New Ordrer : Mye bedre, med nyutgivelser.

Pink Floyd : Meget dårlig på CD, alle sammen, selv nyutgivelser i 1994.

Qeen : Helt ræva alt sammen, t.o.m. platinum Coll.

Saga : Mye bedre fra 2002 og 2003, helt ræva før det.

Grace Jones : nyutgivelse i 2006 (2X), helt ræva.

U 2 : Alle utgivelser er virkelig dårlig arbeid, t.o.m. begge best of fra 2003.

Yes : Utrolig dårlig arbeid alt sammen, digitalt remastra fra 2004 går det nesten ikke ann å høre på.

Seigmen : Utrolig dårlig arbeid alt sammen.

Dette er kun noen eks. :-[ :'( :( :mad:.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det var antagelsen om Meridian som spesielt hard mot cder med dårlig lyd jeg var uenig med flinkgutt i...primært :)

O.
Meridian er mye hardere mot CDer med dårlig lyd kontra den spilleren jeg har nå.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Kjøp dere en AN Dac og slutt med sytinga! :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er godt mulig, aner ikke hva du har nå eller hvordan den spiller. Men antar at du har hatt en G08 over tid slik at du kan sammenligne godt?

O.
Meridian er mye hardere mot CDer med dårlig lyd kontra den spilleren jeg har nå.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ikke G-08, men 598 og G-98 drivverk i 3 versjoner av 861 i ubalansert og balansert versjon over 3 år.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er godt mulig, aner ikke hva du har nå eller hvordan den spiller. Men antar at du har hatt en G08 over tid slik at du kan sammenligne godt?

O.
Den jeg har nå er så mye mer oppløst at de "knutene" som Meridian hadde er forsvunnet.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Meridian er veldig flink til å vise hva som er på CD`en, og er i kjent Meridian stil veldig nøytral... Dårlige innspillinger blir selvsagt avslørt, men gode innspillinger blir tatt opp i himmelen. Personlig vil jeg ikke at CD-spilleren skal farge lyden noe.

Kunne godt tenkt meg en Meridian CD-spiller... :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Meridian er veldig flink til å vise hva som er på CD`en, og er i kjent Meridian stil veldig nøytral... Dårlige innspillinger blir selvsagt avslørt, men gode innspillinger blir tatt opp i himmelen. Personlig vil jeg ikke at CD-spilleren skal farge lyden noe.

Kunne godt tenkt meg en Meridian CD-spiller... :)
Nøytrale kan man vel si de er, men det finnes spillere som har mye høyere oppløsning og da blir en del kanter slipt bort slikt at det er lettere å høre flere detaljer uten å bli lei pga. dårlig opptak.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Den jeg har nå er så mye mer oppløst at de "knutene" som Meridian hadde er forsvunnet.
Testet du de opp mot hverandre på det samme utstyret?

Og er disse produktene du snakker om i samme prisklasse?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Testet du de opp mot hverandre på det samme utstyret?

Og er disse produktene du snakker om i samme prisklasse?
På samme utstyr ja, og G-98 og 861 er jo hjemmekinoprodukter og derfor dyrere enn APL NWO-2.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Nøytrale kan man vel si de er, men det finnes spillere som har mye høyere oppløsning og da blir en del kanter slipt bort slikt at det er lettere å høre flere detaljer uten å bli lei pga. dårlig opptak.
Meridian 800 var så bra at Stereophile måtte oppgradere karaktersystemet deres med en ny katogori (A+). Flere som mener Meridian er verdens beste CD-spillere. Skulle mye av den samme kvaliteten går igjen i de mindre modellene også....

Men det går vel kanskje litt på matching også.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Meridian 800 var så bra at Stereophile måtte oppgradere karaktersystemet deres med en ny katogori (A+). Flere som mener Meridian er verdens beste CD-spillere. Skulle mye av den samme kvaliteten går igjen i de mindre modellene også....

Men det går vel kanskje litt på matching også.
Spilleren jeg har i dag er nok ganske enkelt mye mer oppløst, det har ingenting med matching å gjøre. Men jeg har aldri sagt at Meridian er dårlige eller uoppløste. Jeg levde med Meridian i diverse former i 7 år og var fornøyd ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
"Knuter"? Er redd du snakker over hodet på meg ;)
Forklar gjerne hva du mener!

Jeg opplever Meridianen G08 som en ganske nøytral mot det varme og balansert fra bunn til topp. Finnes garantert mer høyoppløste spillere selvsagt, men den kvaliteten har jeg etterhvert sluttet å ha øverst på listen...det viktigste er hvordan den presenterer musikken og hvilke detaljer som får mest vekt, og da passer nok G08en godt til mine preferanser. Foreløpig ;)

O.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4

Jeg opplever Meridianen G08 som en ganske nøytral mot det varme og balansert fra bunn til topp. Finnes garantert mer høyoppløste spillere selvsagt, men den kvaliteten har jeg etterhvert sluttet å ha øverst på listen...det viktigste er hvordan den presenterer musikken og hvilke detaljer som får mest vekt, og da passer nok G08en godt til mine preferanser. Foreløpig ;)

O.
Med knuter mener jeg ting som høres komprimert ut, ting som har litt harde kanter eller s-er som tar overhånd på enkelte opptak. I en mer oppløst spiller blir slikt oftere lettere å lytte til da en del kanter forsvinner. Vet ikke om dette ble lettere å forstå :)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jo det ble det. Takk! Jeg har nok aldri reflektert over dette selv, men har heller ikke hørt hverken G98 eller G68 i mitt oppsett.

O.
Med knuter mener jeg ting som høres komprimert ut, ting som har litt harde kanter eller s-er som tar overhånd på enkelte opptak. I en mer oppløst spiller blir slikt oftere lettere å lytte til da en del kanter forsvinner. Vet ikke om dette ble lettere å forstå  :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jo det ble det. Takk! Jeg har nok aldri reflektert over dette selv, men har heller ikke hørt hverken G98 eller G68 i mitt oppsett.

O.
Jeg ble heller ikke klar over dette før jeg hørte APL NWO-2 ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Roer meg med å lese specen på RMEen min jeg ;D
Greit det hvis specen hadde sagt noe som helst om lyden ;)

Toffen

Medlem
Ble medlem
30.10.2005
Antall liker
0
Hei!

Hvis jeg husker riktig så hadde High Fidelity i DK en artikkel om cd lydkvalitet, eller mangel på sådan grunnet overstyring i sisteleddet. Skrekkens eksempel er Madonnas seneste album. Dette for å bli mer "markedstilpasset" radioprogrammering.

MVH, TG :-[

K

kbwh

Gjest
Greit det hvis specen hadde sagt noe som helst om lyden ;)
;D Det gjør den ikke, men specen er dog egnet til å roe mine frynsete ingeniørnerver ;D

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Støttes fullt ut, som "flinkgutt" og deg har jeg også en Meridian G08, men hadde problemer, og har problemer ennå med en 7700.- n.kr. Sony CD spiller, men en god dac kan kanskje være løsningen?.

Den første CD spilleren som var en Nachamichi Oms 1, var mye enklere, men så var den også fra 1983, dvs. første gangs CD spiller.

O.

Topp Bunn