K
knutinh
Gjest
Hva mener du? Hvis jeg lagrer to wav-låter på en CD så har det ikke noe med data-cd å gjøre??Det jeg prøver å fortelle er at musikk lagret på et digitalt format ikke har noe med data-cder og gjøre.
Det stemmer nok.Har du en bitfeil på installasjons-cden til MS Office, er det meget sannsynlig at noe ikke vil fungere etter hensikten.
Yellow-book spesifiserer "CD-rom", og denne er ikke gratis tilgjengelig. Men i følge wikipedia tilsvarer denne linken under:En cd-romdrive har ikke noen feilkorreksjon for dataavlesning. Det eneste den kan gjøre er å lese feilsektoren på nytt x antall ganger. Hjelper ikke dette vil du få en read-error.
"Data interchange on read-only
120 mm optical data disks
(CD-ROM)"
http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/Ecma-130.pdf
her kan vi lese:
"The F1-Frames shall be fed into a Cross Interleaved Reed-Solomon encoder according to annex C."
"The error correction encoding of the Sector is carried out by a Reed-Solomon Product-like Code (RSPC)."
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(audio_CD_standard)
Det er rart at du er såpass interessert i temaet og ikke har fått med deg bidrag fra bl.a. undertegnede på dette forum. CD-audio tåler en betydelig tap av data fra CD uten at bitstrømmen ut endres. Dette gjøres selvfølgelig ved scrambling og feilkorreksjon. I tillegg gjør man (som du sier) interpolasjon i de tilfellene hvor feil oppdages men ikke kan rettes fullt ut.Dette gjelder ikke for digital musikk. Dette spiller musikk selv om mye av informasjonen blir borte, feks MP3. Korreksjonskretsløpet i en cd-spiller fyller bare inn bits for lesefeil (interpolering) for at converteren skal få et rent 16-bit word for konvertering - tror jeg.
Jeg har rippet original CD og brent CD vha rippe software som gir en unik sjekk-sum som er en veldig god indikator på at disse er like. FOr å tilfredsstille de mest kritiske har jeg også lastet samples inn i MATLAB og tatt differansen sample for sample og vist at denne var identisk lik null.knutin:
Hvordan sjekker du at to cd'er bit-identiske? Må ikke disse leses inn som en bit-stream, altså times før du ser disse resultatene? Eller tar jeg feil?
mvh
Knut