CD-er en hifi frik bare må ha?

Steely_D

Medlem
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
16
Antall liker
0
Greg Brown - The Poet Game, strålende på vinyl (180g RTI).
Finnes på CD også.

Og viktigst av alt, dette er glimrende musikalsk også.
Fosse: Hvilken type musikk er dette? Hvor skaffer man den på lp mon tro?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Noen som har testen den nye "FIDELITY - 30års med god lyd" (Kirkelig Kulturverksted)
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
jeg syns cden "Seks" med Marius Müller er bra..
 

phonologue

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Noen som har testen den nye "FIDELITY - 30års med god lyd" (Kirkelig Kulturverksted)
Fikk den i posten i går... Har ikke hatt noe serlig tid til å lytte til den, men jeg har mine forventninger.... ;)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Dersom en er ute etter strålende opptak med fokus på paramatrene tredimensjonalitet, romfølelse og realisme kan jeg anbefale selskapet Naim Music. Et bra sted å begynne er deres "The true Stereo Sampler - unprosessed analogue recordings" (NaimCD080). Opptakene er gjort av Ken Christianson, han har kun benyttet to mikrofoner og en Nagra båndspiller og resultatet er meget imponerende.

Skiva finner du her http://216.149.62.210/Merchant/merc...e_Code=naimestore&Category_Code=sampler_discs
Mvh
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
For de som vil kombinere magisk vellyd med magisk musikkutrykk, anbefaler jeg på det varmeste platene til trompetisten Arve Henriksen. Den siste heter "Chiaroscuro"
Her skulle det meste av frekvensspekteret være med.
Sett deg ned, lukk øynene og dra på en lang ferd mot et japansk landskap.
mvh johna
Jeg syns hele plata "chiaroscuro" blir ødlagt av han som synger 3 oktaver høyere enn stemmen hans klarer...
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Nora Jones
come away with me, feels like home

Bigbang
Alle albumene!!!

Grand Avenue albumet!!

Audioslave albumet!!!
.............. :D :D :D :D :D
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Norah Jones

Kaite Melua, call off the search
 

moum

Medlem
Ble medlem
15.04.2002
Innlegg
7
Antall liker
0
Ingen som har nevnt Roger Waters - Amused to death ennå? Gjør ikke det store for meg, men har inntrykk av at en større andel hifi-folk sitter med denne i hylla.

Jeg slår et slag for Alice in Chains - Unplugged. En riktig godbit i mine ører.
Cash på American er selvskreven, og dessuten Michael Jackson (om muligens politisk ukorrekt) Off the wall, Thriller og Bad, som er tre stjernealbum både i innhold og produksjon.

-jorgs
 
K

Kaarelars

Gjest
Hallucinogen - Twisted (electronica iflg. allmusic.com)
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
506
Antall liker
18
Torget vurderinger
1
Vet ikke om denne har vert nævnt, men Patti Smith-"trampin", er en utrolig bra plate, suveren lyd og musik.
Hadde egentlig avskrevet Patti etter de sidste albummene hennes, men ved en tilfældighet kom jeg over denne på Biblioteket, og det angre jeg ikke på(platen er nå bestilt,til odel og eige)

En av mine nåværende favoritter.

Mvh Tom-Erik
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.293
Antall liker
3.387
Torget vurderinger
49
Heavy Picks-The Robert Cray Band Collection:
Meget bra plate med gromlyd .Vil spesielt trekke frem  spor 1 Phoneboot og spor 5 Don't be afraid of the dark.

Hans Theessink-Hard road blues one man and one guitar ,nydelig blues .Hør spor 1 og 10  ;D

Peter Wolf-Sleepless :Nydelig musikk og lyd spor 1 til 12.

Eva Cassidy. To plater skiller seg veldig ut ,musikk og lydmessig :Chuck Brown And Eva Cassidy-The Other Side og Eva Cassidy-Live At Blues Alley...Say no more

Ben Harper-Fight For Your Mind :God bass !hør spor 5 Gold to me og  sor 9 Fight for your mind ,og du kjøper plata garantert.

Govt Mule-Dose-Jeg digger denne plata 8) Lyd i referanseklasse og Klassisk trio bass gitar og trommer .
Hør de 5 første spor rock på sitt beste.......

Calvin Russel-Soldier :hør tittelsporet og du er solgt ,knalltøff musikk .

Paul Rogers-Muddy Water Blues: Paul Rogers, tidligere Free vokalist har samlet ett knippe musikere for å hylle MuddyWaters .Nevner i fleng Jeff Beck,David Gilmour,Buddy Guy,Brian May,Steve Miller,Gary Moore m.fl .Et must for blues elskere ,og lyd i referanse klasse trekker fram spor 1,8 og 15... 8)

Big House-Big House :Country Rock på sitt beste drivende bra plate med drivende god musikk. Brukte mye spor 7 Bluetrain ved testing av utstyr(stikkord ,rytme og driv)

Bob Dylan må ikke glemmes(burde stått på topp) Veldig mye bra ,bør sikkert anbefale et best of album ,men jeg liker Blonde on Blonde og Blood On The Tracks  ;D

JJ Cale-Anyway the wind blows The Anthology ,mannen som skrev "Cocaine" som ble gjort kjent av Eric Clapton. Dette er ikke "soulmusic" ,men jeg pleier å kalle denne plata det (tog du an) ;)  Mye bra her ,men hør spor 3 og 23 på cd2.

Tony Joe White-One Hot July :Låtskriveren til Tina Turners "Steamy Windows" Denne plata er dritbra ,hør spor 1 Crack in the window baby.Det meste til TJW er bra.

Albert King with Stevie Ray Vaughan: En av mine favoritt plater ,Spor 6 Blues at sunrise er kona dritlei av ,sier det meste.. ;D

Stevie Wonder-Songs In The Key Of Life :Sang 5 Sir Duke er bare helt konge.

Jonas Fjelds Beste :Jævla tøff plate spesielt hvis du har bonus cd'en med en del engelskspråklige sanger.

Nirvana-Nevermind : På Mobile Fidelity plata vi elsker eller hater.......

Steely Dan-Two against Nature: Flttig brukt referanseplate (spor 7 og 1 i den rekkefølgen),men med drivende bra musikk.

Yello-Baby :Har du ikke hørt Yello før hør denne plata ,den anbefales.

Dr John-Duke Elegant : Dr John hyllest til Duke Ellington knall plate ,en av mine favoritter .

John Hiatt-Crossing Muddy Waters :Skambra musikk og lyd.

David Munion-Poet Wind:Stockfish ,trenger jeg si mer.Det står på plata :This album was recorded using the following equipment:
28bit Nexus A/D Converter
16 Track/24 bit Sonic Solution
Digital 2 track Nagra D
Cd-Premastering 24 bit Sonic Solutions

Allan Taylor-Colour to the moon: Også Stockfish

The very best of Lou Reed :Spor nr 2 Walk on the wild side forsvarer prisen på denne plata alene.

John Mayall-Padlock on the blues: John Mayall har holdt på en mannsalder og sluppet et utall bra plater ,jeg liker denne godt. Hør spor 2 Paddlock on the blues og spor 5 Always a brand new road .

Johnny Cash-Det meste....

Van Morrison- Moondance : En av mine favoritt sanger Spor 5 Into The Mystic er på denne . 8)

The best of Taj Mahal-Musikk fra slutten av 60 og begynnelsen av 70 åra den gang de laget bra musikk....  ;D

Willie Nelson-Milkcow Blues :Her har gamlingen med et par andre musikere bla Keb Mo og Johny Lang kul plate.

Sist men ikke minst den mest benyttede testplate hjemme hos meg SUPERTRAMP-Some things never change spor 7 sooner or later....
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
RENAUD GARCIA - FONS "navigatore". ;enja

Denne plata (cd) ble anbefalt i Fidelity (eller audio) og jeg kjøpte den på bakgrunn av det. Noe jeg ikke har angret på.

Den er tildels meget krevende for anlegget, men hvis det duger blir du tatt med på reise inn i et musikalsk landskap av fengende sydeuropeiske rytmer, du lander ikke før den er ferdig og da som et litt nyere menneske..

Et vell av instrumenter er med: trekkspill, tanbur (iransk), flamenco guitar, fioliner, fløyter, bassklarinett og vanlig, forskjellige slags trommer, sekkepipe ........ + + +

De fleste av arrangemantene er bygd opp rundt Garcia Fons og hans kontrabass.

Denne plata er godt produsert!

JT
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vil nemna Jean Michel Jarre sin siste CD : Aero.
Har akkurat bestilt denne.  
Så den var anmeldt i DVD&Hjemmekino også, og den er etter hva jeg skjønner et kanskje revolusjonerende eksempel på hvordan musikere etterhvert vil nyttegjøre seg mulighetene med multikanalslyd.  Denne utgivelsen kommer med "Bonus-DVD" som inneholder ALLE sporene på CDen, så denne utgivelsen er like mye en musikk-DVD, som en musikk-CD.

Har jo ikke hørt den ennå, så jeg kan ikke si noe mer om lydkvaliteten på den, men det blir spennende.  Spesielt siden det kanskje er den beste muligheten så langt til å sammenligne musikk-DVD og musikk-CD. ;)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
En av mine absolutte "høydare" er Janis Ian - live "Working Without a net"
Vedlig nært og direkte
Minimalt om noen komprimering
Ingen triksing eller tukling

Forøvrig er alle J-I inspilligene gode, og benyttes av flere anmedere som referanse. Det er ganske vanlig å referere til lyden fra "Breaking Silence, men også hennes siste "Billies Bones" har suveren lyd.
 
S

smil

Gjest
Kom tilbake med lytteinntrykk når du har kjøpt den, Roffe.
Sjølv så synes eg fleire sangar på den er råbra. For eksempel sangen "Souvenir Of China". Mange sangar på albumet virker veldig velproduserte (det beste eg nokonsinne har høyrt).
Etter å ha kjøpt den, kjøpte eg også eit par andre album av Jarre: Images og Oxygene 7-13. Merk at Images fins i to ulike versjonar (ein på 20 sangar og ein på 15).
Synes også desse er bra, sjølv om dei ikkje er fullt på høgde med Aero.
Jarre skriver på eit av albuma at lyden er av audiofil kvalitet.

Moby sin "Hotel" CD synes eg er ein lydmessig opptur i forhold til nokre av hans tidlagare album.
 

Metric

Medlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
5
Antall liker
1
Torget vurderinger
25
Acoustic alchemy- Akustisk superlyd
Rippingtons- Samme som over men litt mer rock'n roll
Øystein sevåg- Norsk, spesielt "Global house"

James Taylor har også gode innspillinger, da spesielt "Hourglass"
 
M

MP

Gjest
Sarha Mclachlan-Surfacing  (denne annbefales spes...)
Sarha Mclachlan-Mirrorball
Hugh Masekela-Hope
Eva Cessidy-Songbird
Dede Bridgewather-Live at yoshi`s
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Flest av Kirkelig Kultur Verksted utgivelser.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kom tilbake med lytteinntrykk når du har kjøpt den, Roffe.
"Aero" lå og ventet på meg i dag. Når det gjelder CDen, så er den svært godt produsert og virker som den har enorm dynamikk i lydbildet. Massevis av detaljer.

DVDen har et omsluttende og svært omskiftelig lydbilde, men jeg fikk ikke testet dette på utstyr som kan fortelle meg noe om hvorvidt lyden på CDen er mer troverdig enn DVDen. Det er ihvertfall første gang jeg VIRKELIG har savnet identiske høyttalere i alle 5 kanaler i surround. :eek:

Jeg synes uansett denne utgivelsen er spennende, nettopp fordi man kan gjøre sammenligninger mellom ulike formaters kvalitetsmessige egenskaper. Det som IKKE er så bra sett med teste-øyne, er at Jean Michel Jarre ikke bruker spesielt mange akustiske instrumenter. Det er et gjennomprodusert lydbilde vi er vitne til. Men når det er sagt, så er det mye som er troverdig likevel, som flaksende fugler, regnvær med torden som ruller etc etc.

Liker man musikken, så er dette en MÅ HA-plate. ;D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Nils Lofgren "Acoustic Live"- Løp å kjøp.
Hadde ikke hørt denne før jeg så den her på hfs:
Definitivt den beste plata jeg har hørt..............................dette gjelder både musikk og kvalitet
 

a.s

Medlem
Ble medlem
30.04.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
hei alle sammen

Den nye Best of-plata fra Live er veldig bra. Må høres!
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
I perioden 94-97 brukte eg "Songs of Distant Earth" som referanseplate, som eg låna av og til. Dessverre fann eg ikkje denne godbiten i butikken på denne tida. I ettertid har eg gløymt heile plata, og byta ut så og seie alle komponentane i oppsettet. I går låna eg denne plata av ein kompis igjen (måå sjå å få kjøpt meg denne no - den e te salgs for berre nokre få dalar på play.com). Det var interessant å få bekrefta at investeringane siste 8 åra har gitt avkastning, for dette var noko anna enn sist eg lytta til plata. Ekstrem forvandling, får ein sei. Eg sat og lytta med vantru og smilte heile kvelden. Dersom du òg (av ein eller anna idiotisk grunn som meg) har gløymt vekk ei tidlegare hyppig brukt referanseplate som du kjenner godt, samt oppgradert noko sidan sist - ta ho fram ho (forhåpentligvis) bli positivt sjokkert. Kjempeartig!

Play dått com - here I come!

Synes at "Tres Lunas", "Guitars" og "Songs of Distant Earth", som alle er av Mike Oldfield, har god lyd.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Mye bra nevnt her, vil tilføye en av de råeste/blåeste skivene jeg kjenner:

Buddy Guy: Blues Singer

Dette er en skive som virkelig antyder utøvernes kvaliteter, romfølelsen er mektig og det hele blir svært engasjerende. En av mine referanseplater ved evaluering av komponenter/anlegg!

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.193
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
Her er noen obligatoriske testskiver fra min katalog:

John Campbell: Howlin' mercy, skramle blues av høyt kaliber. Denne skiva låter fort fullstenig for jæv..lig når det er problemer med oppløsning/forvergning etc. Den er ofte svært avslørende ift. metall diskanter/mellomtoner som har problemer med oppbrytning og resonanser. Når det låter bra Howlin' mercy! Det er forøvrig en veldig god cover av When the levy breaks (LedZep).

Led Zeppelin (IV), særlig Rock and roll (på vinyl). If it doesn’t rock, it doesn’t rock.

Cowboy Junkies: 200 more miles. Evt. problemer i bassområdet avsløres reimelig rask med denne skiva, på tross av svært varierende opptakskvalitet. Forøvrig mange nydelige livetappninger. Når denne skiva låter avgrunnsdypt, tight, varmt og forføreriskt så er det meste greit.

Police: Syncronicity. Relativt avslørende skive ift. PRAT (Pace, Rythm and Timing). Basreflekshøyttalere som buldrer till bassen fikser skjeldent denne skiva (særlig Tea in Sahara og Murder by numbers). Enkelte spor krever også en ren og homogen mellomtone for å låte bra.

mvh
KJ
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Det er en plate som MÅ være i samlingen og det er

Nick Cave & The Bad Seeds - From Her To Eternety (vinyl)

Blir man ikke revet med av Cabin Fever eller tittellåten, da er det kanskje anlegget som mangler rytme og timing.

På de to første platene er dynamikken voldsom og alldeles superb. Opptakene av diverse instrumenter og klanger alldeles strålende (som de tidlige Neubauten platene). Lyden på debutplaten er en strå vassere. På 1st born is dead, er Tupelo og Blind Lemon Jefferson fortreffelige testlåter.

Det vil ikke bli en kjedelig musikk eller testkveld med disse to platene. Og musikken er en eneste kunstnerisk triumf som ingen har gjort dem etter (unntak av Tender Prey i 1988). Nok en tragisk påminnelse på at det er svært langt mellom slik nyskapende musikk de siste 20 år.
 

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Innlegg
23
Antall liker
0
For de som liker Ani de franco,så er Liveplata:so much shouting so much laughter veldig bra.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg kjøpe i går en cd fra Naim, cdNaim054 med gitaristen
Antonio Forcione "Live"
Det var en meget god cd både musikalsk og lydmessig.
Jeg legger inn en link og der viser det seg at han har gitt ut i alt 9cder på Naim.
Noen som har eller kan si noe om de andre, jeg har lyst på flere av denne eminente gitaristen.

www.thenaimlabel.co.uk/artists/forcione_cd054.htm

mvh.KW
 

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Innlegg
94
Antall liker
12
Heisan.
Jeg vil gjerne få anbefale:
Gavin Friday: Shag Tobacco, særlig låta 'Caruso'
Scott Walker: Tilt, særlig låta 'Bolivia'
Dead Can Dance: Into The Labirynth, særlig låta 'How Fortunate The Man With None'

Ellers stiller jeg meg ydmykt bak frans' anbefalinger.

mvh Pixy
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Anbefaler FOO FIGHTERS - In Your Honor (2CD)



Denne bare vokser....

8)
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
Hmm....en plate som jeg personlig liker svært godt, er bill evans - his last concert in germany
På ett annet album, gode gamle bill, waltz for debby. En utrolig nydelig låt.

Jeg har vel arvet noe av min lytterglede til disse legendariske jazzherrene (spes bill evans, scott lafaro, miles davis etc) fra min far. Begynte å lytte til jazz som sjuåring, husker klaver-læreren fikk store øyne da vi skulle ta med oss en cd med en låt vi skulle spille i timen. De andre hadde hakkebakkeskogen etc, jeg kom med bill evans trio og ville høre waltz for debby.
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
En annen plate!

noen hørt delerium? for de som har fulgt med i den elektroniske musikk-verden, er de nok kjent hvor det finnes en del remixer. Men som ren gruppe....vil varmt anbefale Delerium - Poem
 

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
598
Antall liker
10
Anbefaler The Killers - Hot Fuss, dette er en stor rockeskive.....



8)
 
Topp Bunn