CD-en er død innen fem år...

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Som sagt, det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.
Vinyl skulle jo vært vraket for lenge siden men det lever i beste velgående.

Det beste ville vært at vi kan laste ned loss less og brenne selv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Det finnes jo en kundegruppe i alderen 50+ hvor enkelte ikke vet hvordan de slår på en datamaskin. Frem til den kundegruppen er utdødd tror jeg cd mediet kommer til å bestå.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
Det finnes jo en kundegruppe i alderen 50+ hvor enkelte ikke vet hvordan de slår på en datamaskin. Frem til den kundegruppen er utdødd tror jeg cd mediet kommer til å bestå.
DU skal være glad for at du er Anonym.....Det er temmelig mange av oss i den aldersgruppa her på Sentralen. Riktig nok er jeg ingen spillfreak, men jeg mener da at jeg takler en pc sånn høvelig greit. Musikk basert på pc som hovedkilde, er imidlertid ikke min greie. Kanskje det er fordi min aldersgruppe faktisk KAN lese og liker å lese litt info om musikken som spilles og om utøverne. Det finner jeg best på skikkelige vinylalbum... Jeg har hørt at bl.a. leseferdighetene ikke er så veldig gode hos yngre folk...???

For øvrig sliter jeg med å finne nettsteder hvor jeg kan laste ned loss-less musikk...

;D mvh. VilhelmW

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg leste den artikkelen i Aftenposten til frokosten i dag. Jeg er ikke bare 50+ - jeg hører til kategorien 60+ - men selv jeg skjønner tegningen og kommer nok til å følge den veien som er antydet.

Alt går så fort nå for tiden. For 5 år siden hadde jeg knapt hørt om DAC – det var noe som fulgte med når man kjøpte CDspillere. Omtrent som hjul på bilen – ikke noe man tenkte spesielt over. Nå har ”alle” jeg kjenner DAC. For 5 år siden kjøpte jeg fabrikknye tunere i dyre dommer. Nå er de solgt, og nettradioen har overtatt. I løpet av det seneste året har jeg gjort mine første spede forsøk på å kjøpe nedlastet musikk fra nettet. Sønnene mine kjøper jevnlig fra nettet. Bare høyoppløst 24/196-musikk – de bare fnyser av CD-lyd.

Jeg går gjerne i CD-butikken og kjøper CDer. Selv om det første jeg gjør når jeg kommer hjem, før jeg spiller dem, er å rippe dem til harddisken. Hvem vet hvordan det ser ut om 5 år? CD-butikker blir kan hende like sjeldne som vinylbutikker – et sted hvor de mest ihuga nostalgikerne handler og møtes? Det blir naturligvis litt trist når kona og jeg skal på kjøpesentret sammen, og jeg ikke lenger kan stikke innom CD-butikken mens hun prøver kjoler og sko og alt annet som damer har det med å bruke tid på. Da blir det bare Clas Ohlson igjen.

Men jo – i store trekk tror jeg at utviklingen går slik det er antydet. Ikke slik at det blir komplett umulig å få tak i CDer om nøyaktig 5 år – men det blir mindre vanlig og langt vanskeligere. Antageligvis kommer jeg til å kaste meg over nedlastingsbølgen selv - bare disse høyoppløselige formatene blir lett tilgjengelige - og det blir en løsning på dette med kopiering til bruk på flere maskiner og på løst utstyr som man har med seg når man sitter og sløver på bussen eller er på reise.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Tror det må være betydelig overdrevet, finnes jo fortsatt så mye plater og back kataloger i omløp og for mange f.eks. min mor og far er ikke andre medier noe alternativ. Tror cd vil leve lenge enda.

Y

ymir

Gjest
Anonym skrev:
OG som meg,som i tillegg nesten ikke vet hvordan en CD spiller ser ut og virker ;D,samt har vansker med å få lage innlegg her på sentralen.Må til tider søke hjelp av dattera mi som da noen ganger ser slik ut :mad:

Så måtte den som fant opp digital musikformidling straffes på den værst tenkelige måte.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Det finnes flere i 20-åra også har jeg observert. Noe som kanskje er litt latterlig. ::)

Det hadde vært fint om noen lanserte en lovlig versjon av What.CD f.eks. Til nå er det den beste kilden for lossless musikk jeg har vært borti ihvertfall.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror nok CD'en kommer til å dø ut mye fortere enn vinyl, helt enkelt fordi CD "bare" er et transport- og datalagringsformat med en bestemt oppløsning. For mange vil det være mer praktisk å ta filene direkte til et annet lagringsmedie uten å gå veien om den fysiske CD'en, samtidig som at det åpner noen muligheter for andre oppløsninger enn 2 x 16bits x 44.1 khz. Hos meg kan utstyret fint ta imot 24/96, det er transportmediet som begrenser.

Vinyl er en litt mer fysisk greie. Det er ikke så lett å se den som et datalagringsformat. Vinyl kan selvsagt digitaliseres, men det skulle ikke forundre meg om det finnes vinyl å få kjøpt lenge etter at den siste CDen har forsvunnet fra butikkene.

N

nb

Gjest
Unge, teknologivante mennesker ser vel på CD-en som det den først og fremst er, et særdeles antikvarisk lagringsmedium for digitale filer. Overlever CD, så gjør den det pga nostalgien blant de som vokste opp med den, sitter på store samlinger allerede og de innen høyende HiF som måtte mene at det er lydmessig harakiri å bruke PC eller straming for å avspille den samme digitale informasjonen.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Tror nok vi (oldtimerne) må dø ut for att cd'en skal kunne dø ut. De som kommer etter oss gir nok jamt faen i allt som heter cd etterhvert ;)
Vinylen er jeg litt mere usikker på...

N

nb

Gjest
decibelius skrev:
Vinylen er jeg litt mere usikker på...
Ja, vinylen har jo overlevd lenge allerede, og endatil fått en liten renessanse de siste årene. Sentimentalitetsverdien er nok betydelig høyere her i tillegg til at det som påpekt er et prinipielt annet systemt og det ikke finnes noe fullverdig substitutt rent teknisk.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Selvsagt kommer vinylen til å overleve CD-platene. Man får all informajonen fra noen tusen CDer inn på en harddisk, men det er ikke mulig å få til det samme med vinyl. Skulle man allikevel velge å konvertere platene sine til digitalformat må de rippes i sanntid. Dessuten er platespilleren en hobby for seg med svæært mye flott utstyr å glede seg over og stelle med. Vinyl er et gammelt praktmedium for spesielt interesserte og kan sammenlignes med seilbåt. CD-mediet er bare gammelt og akterutseilt og vil dø ut med brukerne.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg tror også vinylen overlever Compact Discen, men jeg tror det blir ganske obskurt om, la oss si 50 år. Tror ikke de fort og gæli folka som vokser opp etterhvert nå gidder å fikle med vinyl - men noen få nerder vil det nok være.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.858
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er kanskje ikke populært å si det; men vinyl er et medium for de som har en sterk interesse i mediet. Det betyr ikke at jeg underkjenner de lydmessige kvaliteter i det, men at interessen for vinyl også henger sammen med hands on feeling, interesse for rigger osv. Vinylens renessanse har mye med det å gjøre, har man slike interesser er det rett og slett gøy å holde på med. Selv er jeg null interessert i vinyl, mediets begrensninger rent praktisk blir alt for store.

CDen er ikke et musikkmedium på samme måte som vinyl. Den er første og fremst et lagringsmiddel for musikkinformasjon. Og av samme grunn som at vinyl ikke kommer til å forsvinne, men heller aldri kommer til å ha bred appell, kan den lett erstattes som basis for musikkavspilling. Like fullt, for de av oss som liker å spille OG samle på musikk, er det vanskelig å se hva som kan erstatte den. Jeg har et samler-gen i meg, og ser ikke for meg at jeg kommer til å samle på filer. Filer har jeg nok av på jobben, og hovedutfordringen er å slette de. Å si at CDen blir borte og ersattes av filer, er som å si til en samler av førsteutgaver at du kan jo lese bøkene dine på en Kindle. Det blir liksom helt feil. Poenget er litt mer enn å lese de.

Samtidig som jeg savner LPenes overdådighet som medium (innpakking, dokumentasjon) så har 95% av den musikken jeg spiller og er interessert i, aldri vært tilgjengelig på vinyl og kommer heller aldri til å bli det. Prøv å sett sammen en samling med Handeloperaer etter historisk oppføringspraksis på vinyl, den samlingen blir uhyre liten, og likevel svært dyr. Om det er like interessant å ha den som filer? Jeg aner ikke, men tviler litt.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.955
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Anonym skrev:
Det der var da en voldsomt eplekjekk anonym kommentar..... ;D ;D ;D

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
CD'en er på vei ut, utvilsomt og litt trist... Har 1500 CD'er som mer eller mindre er rippet lossless på hardisk, så spiller sjelden CD'er nå lenger.

Vinyl vil dog ha en fremtid, men i hvilket omfang er uvisst.

Som en konsekevns av digitaliseringen av musikk har jeg et behov for å legge noe mer i en musikk-vare enn kun å laste ned fra nettet. Liker å ha et cover, noe fysisk å ta i. Løsningen min i fremtiden på dette vil være vinyl.

Det er en på forumet her som har i signaturen; hardisk og vinyl - det beste fra to verdener. ENIG!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.858
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Anonym skrev:
Jeg skrev mitt første dataprogram i 1970.....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
gismo skrev:
Anonym skrev:
Skrev enkelte og synes ikke det høres så eplekjekt ut.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
erato skrev:
gismo skrev:
Anonym skrev:
Jeg var på Woodstock i 1969.....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
erato skrev:
gismo skrev:
Anonym skrev:
Jeg var på Woodstock i 1969.....
8)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Slapp AV!
Musikken går aldri sin vei.
Den blir bare mer vellagret...

Se det! "cd" ittno å stresse over...

om 30 år, hvem vet hva vi spiller på.
Om det så er harper... musikken, den forsvinner ei!

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.955
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Anonym skrev:
gismo skrev:
Anonym skrev:
Skrev enkelte og synes ikke det høres så eplekjekt ut.
Helt greit, kjøper den ;) og ble imponert over Woodstock ;D ;D

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
bjornh skrev:
...sier Petter Singsaas, sier sjefen for Norges største plateselskap Universal Music. Han har noen synspunkter på veien videre: http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article3461188.ece
Ikke noe veldig oppsiktsvekkende i grunn. CD-mediet er da nesten dødt allerede. Snart bare Rema 1000 og bensinstsjoner som har dem...
Det er da heller ingen grunn til å lagre musikk på ei plate på 700MB, når en for en rimelig penge kan få en disc som rommer Terrabytes!

Akkurat like naturlig som at disse forsvant:

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
coolbiz skrev:
Snart tar de vel kassettene fra oss, også. :mad:
Var innom en bensinstasjon litt syd for Dombås ifjor høst og der hadde de faktisk et godt utvalg av musikk på kassett innenfor Country sjangeren.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.415
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nesten enda mer usannsynlig enn at du var på Woodstock, Anonym. ;D

EDIT: Et utvalg av Country blir aldri "godt", uansett størrelse.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Iallfall med tanke på at jeg er født i 1979....

V

vredensgnag

Gjest
Har merkelig nok noen floppy-discs liggende. Virker fullstendig antikvarisk nå.

Akkurat som ungdom har vanskelig for å forstå hvorfor de skal kjøpe armbåndsur, når de har tiden på mobilen - har de vanskelig for å forstå hvorfor de skal kjøpe CDer, når musikken kan lastes ned, lovlig eller ikke.

CD er et lagringsmedium, ikke et viktig format.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.015
Torget vurderinger
1
Gimsegutten skrev:
bjornh skrev:
...sier Petter Singsaas, sier sjefen for Norges største plateselskap Universal Music. Han har noen synspunkter på veien videre: http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article3461188.ece
Ikke noe veldig oppsiktsvekkende i grunn. CD-mediet er da nesten dødt allerede. Snart bare Rema 1000 og bensinstsjoner som har dem...
Det er da heller ingen grunn til å lagre musikk på ei plate på 700MB, når en for en rimelig penge kan få en disc som rommer Terrabytes!

Akkurat like naturlig som at disse forsvant:
Floppy skal du ikke avskrive... -mange har dem enda, og de er enda i flittig bruk i det offentlige.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Iallfall med tanke på at jeg er født i 1979....
;D
Begynte å lure på om det virkelig var 2 stykker her på HFS som var på Woodstockfestivalen.
Mvh.KW

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Floppy skal du ikke avskrive... -mange har dem enda, og de er enda i flittig bruk i det offentlige.
Generelt?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Så lenge det kommer musikkbutikker på nett som selger musikk i cd-kvalitet er jeg fornøyd.

S

Stereo_Mono

Gjest
coolbiz skrev:
Snart tar de vel kassettene fra oss, også. :mad:
Aldri her i huset! Har alt for mange flotte innspillinger på TDK MA-X, som jeg lytter til enda. Ingenting i veien med lydkvaliteten heller. De ble innspilt på en en svært oppegående Nakamichi mellom 1987-93. CD tror jeg ikke vil forsvinne før lenge. Kanskje minnekort tar over om mange år?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
totte skrev:
bjornh skrev:
Generelt?
Hver måned må alle landets fastleger sende regningen til NAV for å motta trygderefusjon. Den eneste måten NAV mottar dette på er en "vanlig" diskett som sendes i posten.

Det blir nesten som å skrive e-mail, printe ut og sende med post for at mottaker skal skrive brevet inn igjen på sin egen maskin... ::)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
totte skrev:
bjornh skrev:
Generelt?
Hver måned må alle landets fastleger sende regningen til NAV for å motta trygderefusjon. Den eneste måten NAV mottar dette på er en "vanlig" diskett som sendes i posten.

Det blir nesten som å skrive e-mail, printe ut og sende med post for at mottaker skal skrive brevet inn igjen på sin egen maskin... ::)
Fantastisk. Hvorfor kan de ikke bare bruke e-post og vedlegg i det minste?
Oppriktig nysgjerrig.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
"..Nei, slik har det vært i alle år..."

Har ingen peiling.

Topp Bunn