cd+amp+høyttalere til 12000kr.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Bøker, hyller, blomster, etc. Akustikk regulering :)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
var det meninga at jeg SKULLE ha ting på veggene?

vel, nå er jeg gutt da, og det er ikke ofte man har blomster på veggene på et gutterom.

men jeg har plakater på den ene veggen og en reol mot den andre veggen (på langsidene)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ting på vegger og gulv er viktig for lyden ja. Vanlig møblering med andre ord. Sitter ikke lyden kan man prøve å ommøblere litt hvis det lar seg gjøre.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
smart.. aldri tenkt over egentlig. lærer en del av dette forumet jeg
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Ikke verdens peneste høyttaler, ok, men prøv patos basic 310 hvis du har mulighet. Kommer til å basse dritbra i så lite rom. Bassrefleks porten sitter foran, ergo mye lettere å få til. Funker bra med thule gjør de også. 310ene er faktisk ikke så fæle i sort syns jeg. Varm, behagelig lyd som er overraskende oppløst i mellomtonen i forhold til prisen. Ganske laidback, noe som ofte også er en fordel i små rom. Disse med den minste basic suben er faktisk hysterisk morsomt til fryktelig lite penger.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg skal faktisk bort på BM Audio i morgen og høre på litt.

da tenkte jeg å høre på klipsch i samme slengen
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
men, (alltid et men..) er dette en god match til tungrock, men også til litt lettere saker som Athlete, Munk, Ralph Myerz And The Jack Herren Band og Thin Lizzy?
 
K

kbwh

Gjest
Skulle tro at dette ville få deg til å trampe takten til hva som helst. Kunne være at du fik utvidet din musikalske horisont til og med. Er ikke det moro å tenke på?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
vel, nå har jeg hørt på det meste av musikk. Hip Hop hater jeg, Rap er vel det samma. R&B liker jeg ikke med untak av noen få (ikke spes kjente). det meste annet liker jeg, bortsett fra reggea, en del klassisk, folkemusikk og slikt..
 
K

kbwh

Gjest
Kanskje du kan stryke sjangere fra "liker ikke"-listen snart?

Etterhvert som stereoen min er blitt bedre har det blitt stadig mer klassisk. Nå går det mye på kormusikk og hypermoderne kunstmusikkplingplong. Hadde noen fortalt meg det for 10 år siden hadde jeg ledd av dem.

Edit: Og Led Zeppelin funker som fy fremdeles.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Er nok mye i det Valentino sier her. ;)
Det er nok mer et anlegg du vokser musikalsk med (Engelske produkter er kjent for å spille veldig riktig hifi) :D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det er litt allrounder altså? men det er viktig at det er trøkk i anlegget! for tida hører jeg mye på metal, disco, funk og electronica. det betyr jo at den må kunne spille litt groovy..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
det er litt allrounder altså? men det er viktig at det er trøkk i anlegget! for tida hører jeg mye på metal, disco, funk og electronica. det betyr jo at den må kunne spille litt groovy..
Hvis du skal handle brukt uten å høre først så tror jeg ikke at du kan gjøre store feilen her.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
På normale lyttenivåer (les: bor sammen med andre)vil dette funke til det meste. Rock og Metall kunne selvfølgelig blitt servert "råere" med annet utstyr og fremfor alt ett større rom.
Isteden vil du få rytmikk, klang, nerve og innsikt i musikken. Og det til en meget lav pris.

mvh
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

ble litt inspirert av denne tråden.slik jeg forstår det selger nå Pengvim sin Harman/Kardon HK970.er i besittelse av en slik selv og lurer på om en tilsvarende priset Thule IA 60 ville ha vært en bedre forsterker?.må da klare meg uten pl.spiller inngang og endel tekniske finesser,men får i steden mulighet for balanserte innganger.vil nødig havne i en situasjon der jeg må skifte ut resten av anlegget for å få fullt utbytte av en ny forsterker.

mvh. s,
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
hei !

ble litt inspirert av denne tråden.slik jeg forstår det selger nå Pengvim sin Harman/Kardon HK970.er i besittelse av en slik selv og lurer på om en tilsvarende priset Thule IA 60 ville ha vært en bedre forsterker?.må da klare meg uten pl.spiller inngang og endel tekniske finesser,men får i steden mulighet for balanserte innganger.vil nødig havne i en situasjon der jeg må skifte ut resten av anlegget for å få fullt utbytte av en ny forsterker.

mvh. s,
IA 60B har balansert inngang ;)
 
B

bamsemann

Gjest
Førstevalg høyttalere er selvfølgelig Krix Equinox, helt super.

2. valg er Dynaudio audience 42, kjempegod...

Forsterker mener jeg bør bli creeken, luftig-ren-høy oppløsning-delikat, og med høy trampe takten faktor.

CD spiller ville jeg da valgt Cambridge Azur 640c v.2.
Frisk og rask og ren som kildevann, og den har også høy trampe takten faktor..

Sånn, da er det bare å handle, oppdrag løst.....

bamsemann.. :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
For det første bør du låne med deg høyttalere hjem og teste. Dette er et veldig, veldig lite rom. Du vil få problemer med bassen. Akustikk bør du begynne å tenke på. Jeg personlig ville gått for hodetelefoner, eller i hvert fall stativhøyttalere.

Deretter bør du revurdere budsjettet ditt. 3000 kroner på ny cd-spiller mot 5-6000 kroner på brukt høyttaler/forsterker blir neppe riktig. Hvis du leser tråden om "anlegg til mor" så ble dette et glimrende eksempel på nettopp dette. Densen Beat 100 med Epos ES14 spilte glitrende med min Musical Fidelity A5 cd-spiller og ganske så bra med Denon DVD2900. Men, med Teac CD-5 (5000kr en gang i tiden) ble det ikke fuglesmak nei. Så, kjøp litt bedre kilde du.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fosse støttes helt og holdent i dette. Kjip kilde gir aldri fuglesmak. Rimeligere høyttalere kan derimot være overraskende gode med godt signal inn.

Hos oss fungerer f.eks Cambridge CD640 godt til budsjettsystemer; men henger overhodet ikke med når nypris på forsterkere og høyttalere begynner å løfte seg opp mot 5-10k hver... når svakhetene begynner å vise seg i den, og når styrkene i bedre kilder skulle ha gjort musikken mer levende og engasjerende. For en uendelig stor forskjell det utgjør å f.eks bytte til en Naim CD5i....!!

Nei, kjøp en god kilde du.  :)

Mvh Vidar P
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
i dag prøvde jeg Rotel 1022 amp + Marantz CD5001 + Klipsch Synergy F2 mot samme oppsett med Patos 310.

Klipschen var sinnsykt god. er ikke dette et godt oppsett?

Patosen var derimot litt vanskelig med plassering i forhold, og det er ikke en fordel for meg.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Naim cd5i..10000,- Skal vi se.....1000-lapp til høyttalere og forsterker. Dette blir nok bra!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
yeah right at jeg kjøper en cd-spiller til 10000 når jeg har et budsjett på ca 12000kr.. kan forresten tenkes at jeg tar en Vincent S2 cd-spiller istedetfor Marantz CD5001, men jeg skal høre på forskjellen mellom dem først. hvis den er MYE bedre skal jeg ta den istedetfor.
 
C

Cyber

Gjest
Nå vet jeg ikke hva slags planer du har fremover, men jeg tror det kan lønne seg å legge en del i elektronikk fremfor max balansert bruk av penger. Skal du svi 12 000 hadde jeg brukt 10 på elektronikk og heller spart til noen fete høyttalere. God elektronikk på greie høyttalere er ofte bedre enn middels elektronikk på gode høyttalere. Shit in - shit out.

Kan også anbefale en kikk på bruktmarkedet, mye snacks der for tiden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Naim cd5i..10000,- Skal vi se.....1000-lapp til høyttalere og forsterker. Dette blir nok bra!
Har du hørt makan... jeg har ALDRI foreslått det. Jeg prøvde å fortelle at balansen med å kjøpe ny cd til 3k og brukte høyttalere til 6k kan være en risikosport.

Det var i beste mening, men om velmente råd blir mottatt på denne måten, så får du klare deg godt uten innspill herfra iallefall.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har du hørt makan... jeg har ALDRI foreslått det. Jeg prøvde å fortelle at balansen med å kjøpe ny cd til 3k og brukte høyttalere til 6k kan være en risikosport.

Det var i beste mening, men om velmente råd blir mottatt på denne måten, så får du klare deg godt uten innspill herfra iallefall.
jeg skjønte det da, men mente liksom at jeg uansett ikke har råd til det.. ikke vær så hårsår.. men det blir nok nytt istedetfor..

klipsch synergy f2 + Rotel RA1022 + Vincent S2 (eller Marantz CD5001)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Kunne ikke blitt mer enig med VidarP & co. Kilde først, første bud. I siste hifi&musik står det litt om akkurat dette.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
er ikke en Vincent S2 bra da? på Busk Hi-Fi i Porsgrunn sa fyren (antar at det var hr. Busk) at den var dritbra.

han som driver BM Audio på Skårersletta (Lørenskog) sa at Marantz CD5001 var et godt kjøp.

veit også at jeg kan få tak i en demomodell av Rega Planet for 5000kr.

på emtech har de også en demo fra Talk Electronics til 5000kr, men det merket har jeg aldri hørt om egentlig.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Joda, gode spillere, men til prisen. Det er blitt sagt at cambridge konkurrerer med spillere i 10000,- klassen, men den ser jeg ikke. Du får masse detaljer, men det blir rufsete og rotete.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvilken er det som blir rufsete? de jeg nevnte eller cambridge?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva med Vincent S2? den cd-spilleren til ca 4000kr.. noen som veit noe godt eller dårlig om den?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Gå for Klipsch du. De har bra høytalere og du for mye for penga. Nordic Ming Da har en forsterker til ca. 6500,-
Passer sikkert til Klipsch. CD spiller ? Har ikke noe råd der, for de penga du har igjen da.
 
A

Antonx

Gjest
hvilken er det som blir rufsete? de jeg nevnte eller cambridge?
En annen budsjettfavoritt, Marantz CD 5400 OSE , rotet til perspektivet. Klare plasseringer var den største forbedringen ved kjøp av dyrere spiller. Men ikke alle er opptatt av dette.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gå for Klipsch du. De har bra høytalere og du for mye for penga. Nordic Ming Da har en forsterker til ca. 6500,-
Passer sikkert til Klipsch. CD spiller ? Har ikke noe råd der, for de penga du har igjen da.
rotel forsterker 7000
klipsch høyttaler 6000
Marantz cd5001 2500

pakkepris 12500kr.
budsjettet mitt var utgangspunktet liksom. men jeg kan strekke meg helt til 14000kr faktisk, men da skal alt være nytt. men jeg trenger ikke høyttalerkabler eller no sånt. bare en RCA.
 
Topp Bunn