Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den personen ser ut til å anvende både musikk og rus på en litt mer utagerende måte enn det som er vanlig for hasjrøykende musikkelskere her på bjerget. ;D

Harvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    7
    Gjestemedlem skrev:
    Tuxflux skrev:
    Slubbert skrev:
    Gimsegutten skrev:
    ..man kan drikke alkohol uten å være alkohliker. Bruker man narkotika er man narkoman.
    Vås.
    Enig med slubbert. Viser til at man egentlig kan relativt lite om emnet og drar alle over en kam. Bruk er ikke nødvendigvis misbruk.
    Hasjrøykere er vel stort sett så langt fra maniske man kommer.

Forøvrig, fra det engelske medisinske journalen 'The Lancet':

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gimsegutten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tuxflux skrev:
    Slubbert skrev:
    Gimsegutten skrev:
    ..man kan drikke alkohol uten å være alkohliker. Bruker man narkotika er man narkoman.
    Vås.
    Enig med slubbert. Viser til at man egentlig kan relativt lite om emnet og drar alle over en kam. Bruk er ikke nødvendigvis misbruk.
    Hasjrøykere er vel stort sett så langt fra maniske man kommer.

Forøvrig, fra det engelske medisinske journalen 'The Lancet':

Harvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    7
    Blir ikke sløv året rundt om man tar en pils i ny og ne

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gimsegutten skrev:
    Det jeg sier er bare at man blir sløv av hasj.
    Det er helt riktig også. Jeg tror til og med det er en av de ønskede effektene av substansen.

Alle rusmidler har positive og negative sider, og rus er jo slett ikke egnet til annet enn rekreasjon og opplevelse. Som selvmedisinering og i kombinasjon med uegnede aktiviteter er det mindre heldig.

Men mye kunne vært bedre om fokuset hadde blitt satt mer på vettig omgang med rusmidler, måtehold og skadereduksjon. Slik det er i dag skapes det bare unødvendige konflikter mellom folk som i utgangspunktet bare ønsker å hygge seg og oppleve noe spennende og samfunnet forøvrig. Det er vel snart på tide å bare innse at noen mennesker velger å ruse seg av og til, og godta det uten å gjøre noe stort nummer ut av det.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gimsegutten skrev:
    Jeg er født sløv, så det kan ikke bli stort verre uansett. ;)
    Det er litt overraskende at GHB regnes som mindre farlig enn cannabis. Jeg har bare møtt en person som har innrømmet bruk av det droget, og det virker mer farlig enn mye annet. Heroin er jo egentlig smertestillende, og er egentlig ikke så skadelig for kroppen alene. Men som vi alle vet så er alle som bruker heroin blandingsmissbrukere, og de har i tillegg en generell livsstil som bryter ned kroppen. At heroin derimot topper listen over hva som er mest vanedannende er ikke overraskende. Faren for overdose er et helt annet tema.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Gimsegutten skrev:
    Jeg er født sløv, så det kan ikke bli stort verre uansett. ;)
    Det er litt overraskende at GHB regnes som mindre farlig enn cannabis. Jeg har bare møtt en person som har innrømmet bruk av det droget, og det virker mer farlig enn mye annet. Heroin er jo egentlig smertestillende, og er egentlig ikke så skadelig for kroppen alene. Men som vi alle vet så er alle som bruker heroin blandingsmissbrukere, og de har i tillegg en generell livsstil som bryter ned kroppen. At heroin derimot topper listen over hva som er mest vanedannende er ikke overraskende. Faren for overdose er et helt annet tema.
    Fant rapporten her: http://web.mit.edu/mariya/Public/Exploring%20Pharmacology%2008/addiction/Development%20of%20a%20rational%20scale%20to%20asses%20the%20harm%20of%20drugs.pdf

Kanskje det står noe mer detaljert om hvilke kriterier som er med i illustrasjonen.

Harvest

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    7
    Gjestemedlem skrev:
    Men mye kunne vært bedre om fokuset hadde blitt satt mer på vettig omgang med rusmidler, måtehold og skadereduksjon.
    Dette er jeg jo enig i. Jeg forteller jo også til mine elever (ungdomsskole) at man kan ha en god fest med fire pils eller fire rusbrus, men at det går galt med en halvliter heimert. Dette er noe jeg har fått mye motbør på i kollegiet! De unge skal altså lære at alkohol bare har negative sider, for så gå hjem og se voksenverdenen innta det som den største selvfølgelighet. da får vi jo et troverdighetsproblem.

Jeg vil likevel sterkt advare ungdommene, og også mine egne barn, mot å bruke hasj, fordi den sløvingen stoffet medfører ikke er bra for skolegang når de skal gjennom videregående og studier.

At en gammel hippie nyter ei pipe ved bålet på fisketur har jeg mindre problemer med. Jeg er likevel skeptisk til legalisering fordi jeg er redd det kan føre til at ungdommer som ellers holder seg unna det, begynner med det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gimsegutten skrev:
    Dette er jeg jo enig i. Jeg forteller jo også til mine elever (ungdomsskole) at man kan ha en god fest med fire pils eller fire rusbrus, men at det går galt med en halvliter heimert. Dette er noe jeg har fått mye motbør på i kollegiet! De unge skal altså lære at alkohol bare har negative sider, for så gå hjem og se voksenverdenen innta det som den største selvfølgelighet. da får vi jo et troverdighetsproblem.
    Uten troverdighet har formaninger overhodet ingen positiv effekt, og prediker man åpenbart kun fordi man er pålagt dette med påfølgende dalende troverdighet vil en svekkes på andre områder der man absolutt har visdom som burde tas til etterretning.

Jeg vil likevel sterkt advare ungdommene, og også mine egne barn, mot å bruke hasj, fordi den sløvingen stoffet medfører ikke er bra for skolegang når de skal gjennom videregående og studier.
    Et godt råd. Rusmidler kan lett gå ut over skolegang, og dette får fort mer alvorlige konsekvenser på sikt for elevene enn det rus og rusmidler i seg selv fører til. Rus går over etter noen timer, mangelfull skolegang blir hengende ved i årevis, og ofte livet ut.

Både hasj, andre substanser og overdreven alkoholbruk kan få utilsiktede følger i denne viktige tiden.

At en gammel hippie nyter ei pipe ved bålet på fisketur har jeg mindre problemer med. Jeg er likevel skeptisk til legalisering fordi jeg er redd det kan føre til at ungdommer som ellers holder seg unna det, begynner med det.
    Kanskje. Det er vel viktig å være litt pragmatisk her. Om man ikke legaliserer helt, men likevel har en ordning der man ikke anvender straff eller tvang for dem som har litt av et eller annet til eget bruk er en grei kompromissløsning i så måte. Det er en ordning flere og flere land i verden lander på etterhvert. Men det er jo gjerne litt skiftende politisk klima og politikere med eksponeringstrang som fort kan ødelegge slike ordninger etter en grisete valgkamp.

Men en positiv side ved legalisering er jo også at dem som på tross av anbefalinger likevel velger cannabis ikke av den grunn også kan risikere å havne i klammeri med loven eller tvinges til å kontakte kriminelle og narkomane. Sistnevnte gruppe kan man også distansere fra ungdommen ved å gi dem deres narkotika på resept slik at det slipper å finansiere sitt eget forbruk ved å selge til andre, stjele fra andre eller leie ut sin tid til brunstige mannfolk.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    I forhold til f.eks. sprit, er cannabis helt harmløst. Men som jeg har sagt før - allt med måte folkens ;) Jeg har røkt cannabis i over 30 år, og føler vel ikke att jeg har tatt særlig skade av det - men jeg har klart å kontrollere forbruket mitt da. Dessuten har jeg stort sett holdt meg til weed - da vet man hva man får. Med hasj kan det være mye muffens ;)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Gimsegutten skrev:
    Det blir man ikke av marihuana heller.

Hvordan ser egentlig folk ut som sitter på en bar hver dag og drikker øl? Det er i allefall lett å oppfatte de som kanskje litt sløve. Men man skal jo ikke ta alle over en kam....

Det er bare å innse det først som sist, både alkohol og marihuana er rusmiddler vi bruker for å ruse oss. Førstnevnte er bevist mer skadelig både fysisk og psykisk over tid, gir sterkere grad av avhengighet og skaper en rekke samfunnsproblemer som for eks. fyllekjøring.

For ikke å snakke om all dritten som skjer på byen etter folk får i seg et noen enheter alkohol, eller for den saks skyld hjemme i de tusen hjem. Selvfølgelig er det snakk om måtehold - men det gjelder selvfølgelig også marihuana. Opplever man det motsatte i sitt nærmiljø, er jeg fristet til å si at det kanskje er miljøet som er en stor del av problemet.

Legaliser det og få det for eks. inn på apotek - reseptfritt. Et mindre skadelig alternativ til en skikkelig fyllekule. Da blir det plutselig ikke et interessant produkt for dealere som jobber aktivt i skolegården, ikke lenger like spennende siden det er lovlig (og hvem ungdom syntes vel egentlig det er hipt å handle på et apotek?), politiet sparer masse ressurser og brukere sikres prima vare kontrollert av statlige organg.

At bivirkningen er sløvhet i noen timer etter inntak kan jeg leve med. Litt styring over sitt eget liv må man nesten få lov til å ha.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    HåkonN skrev:
    Gimsegutten skrev:
    Det blir man ikke av marihuana heller.

Hvordan ser egentlig folk ut som sitter på en bar hver dag og drikker øl? Det er i allefall lett å oppfatte de som kanskje litt sløve. Men man skal jo ikke ta alle over en kam....

Det er bare å innse det først som sist, både alkohol og marihuana er rusmiddler vi bruker for å ruse oss. Førstnevnte er bevist mer skadelig både fysisk og psykisk over tid, gir sterkere grad av avhengighet og skaper en rekke samfunnsproblemer som for eks. fyllekjøring.

Og vi har ikke en gang begynt å snakke om all dritten som skjer på byen etter folk får i seg et noen enheter alkohol, eller for den saks skyld hjemme i de tusen hjem. Selvfølgelig er det snakk om måtehold - men det gjelder selvfølgelig også marihuana. Opplever man det motsatte i sitt nærmiljø, er jeg fristet til å si at det kanskje er miljøet som er en stor del av problemet.

Legaliser det og få det for eks. inn på apotek - reseptfritt. At mindre skadelig alternativ til en skikkelig fyllekule. Da blir det plutselig ikke et interessant produkt for dealere som jobber aktivt i skolegården, ikke lenger like spennende siden det er lovlig (og hvem ungdom syntes vel egentlig det er hipt å handle på et apotek?), politiet sparer masse ressurser og brukere sikres prima vare kontrollert av statlige organg.

At bivirkningen er sløvhet i noen timer etter inntak kan jeg leve med. Litt styring over sitt eget liv må man nesten få lov til å ha.
    +1

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Problemet med alkohol er jo att mann lett mister kontrollen dersom man drikker for mye (spesiellt sprit seff). Cannabis mister mann aldrig kontrollen av - man vet alltid hva man gjør. Dersom mann skulle føle seg litt for rusa, er det bare digg å ta seg en liten lur. Sprit er hard drugs i forhold til cannabis.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.736
    decibelius skrev:
    Cannabis mister mann aldrig kontrollen av.
    Nå, jeg har da sett dette med egne øyne.

Jeg har en kompis som har røyket seg totalt fra sans og samling, samt flere i samme omgangskrets som "kunne slutte når de ville" og mente "at dette var totalt harmløst".

Det er trist å se nå, noen år etterpå, hva de sitter igjen med. Flere av dem har sluttet helt med forbruket etter lang tid, med uttalelser som "den dritten skal aldri inn i meg igjen" etc. De har lenge hatt de typiske symptomene som apati, likegyldighet til hverdagslige ting, irritabilitet, dårlig hukommelse. Han jeg nevnte først sliter enda med psykoser og helt absurd oppførsel.

Noen av disse har helt klart misbrukt stoffet, mens de fleste andre har vært mer nøkterne. Han ene kan man ikke se\merke noe på.

Jeg har en annen bekjent som er veldig alkoholisert. Ikke noe særlig bra å se på det heller.

Hva som er verst er vanskelig å si, kan ikke si jeg er særlig fan av noen av delene.
    Skjønner jeg ikke hva folk skal med merkbare doser av noe rusbringende stoff. Meg om det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    emokid skrev:
    Skjønner jeg ikke hva folk skal med merkbare doser av noe rusbringende stoff. Meg om det.

Alexander Shulgin Talks About MDMA
    [video]Rv0b9emthFI[/video]

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Jeg hører hva du sier - men att de har mistet kontrollen, og ikke visst hva de har gjort, tror jeg ikke noe på - da har de i tilfelle blandet med andre stoffer/alko - evt att det ligger en eller annen sykdom bak og lurer. Men for all del - dersom mann trives best med totalt avhold fra rus må jo det være det beste ;)
    Jeg vurderer sterkt å leve resten av livet mitt rusfritt, fordi jeg begynner å bli såpass voksen nå (46), og føler att jeg er litt mett på rus + att jeg ønsker å leve lengst mulig, og blir nok litt sånn helsefreak fremover nå ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    decibelius skrev:
    Jeg hører hva du sier - men att de har mistet kontrollen, og ikke visst hva de har gjort, tror jeg ikke noe på - da har de i tilfelle blandet med andre stoffer/alko - evt att det ligger en eller annen sykdom bak og lurer. Men for all del - dersom mann trives best med totalt avhold fra rus må jo det være det beste ;)
    Jeg vurderer sterkt å leve resten av livet mitt rusfritt, fordi jeg begynner å bli såpass voksen nå (46), og føler att jeg er litt mett på rus + att jeg ønsker å leve lengst mulig, og blir nok litt sånn helsefreak fremover nå ;)
    Cannabis egner seg best for barn og unge. Man går lei etterhvert. Når man er passert 40 blir man stadig minnet på sin dødelighet og begynner å spise fisk og gulrøtter i stedet. :)

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Korrekt - legen min har sagt det lenge - nå må du slutte med barnestrekene dine ,og vokse opp - på tide å høre på hr doktor ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.736
    decibelius skrev:
    Jeg vet med sikkerhet at en av dem har blandet litt innimellom, men en av de som har sliti med å slutte har ikke rørt noe annet. Kan være en psykososial eller lignende grunn til det, ikke nødvendighvis rusen alene. Uansett ikke positiv ring å komme inn i. En bakenforliggende sykdom kan liksom ikke brukes for å forsvare rusmiddelet man sliter med, direkte eller indirekte. Ting henger sammen.

Welcome to the bright side ;)

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    det er sikkert nevnt før her i denne tråden,men mange hasjrøykere sklir ut i et blandingsmissbruk med piller og alkohol.en annen trend i tiden er at ungdom går rett på cola,speed og xtz.det som aller mest på trynet er norsk ruspolitikk.der man skal hjelpe og kjeppjage de narkomane på samme tid.selv la jeg chillumen på hylla for godt etter ti år i tåkeheimen.det var i nittisju og jeg angrer ikke et sekund på det.min hobby med musikk og hifi er mye mer givede.

mvh. s,

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Jeg angrer ikke på noe - det er viktig - jeg har hatt det utrolig bra - men som sagt, ingen trær gror inn i himmelen.
    Ha en god natt alle sammen ;)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.736
    Byen i Portugal jeg overvintra i i 2009 hadde en god løsning på hjemløse/narkomane. Borgemesteren bestemte at de skulle ha dagpenger mot å fungere som byens parkeringshjelp/vakter, gratis kosttilskudd og oppfølgning på byens sykehus etc. De virket glade, hjelpsomme og så faktisk relativt friske ut. Befolkningen snakket med dem og de hadde sin (mer) verdige plass i samfunnet.

Forøvrig er hasjkompisen min på avrusning, håper på god tilbakekomst til virkeligheten.

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Det er forsåvidt sant at cannabis ikkje nødvendigvis er verre enn alkohol, men det manglar ofte ei nyansering her. Ein del personar som røyker cannabis seier det ikkje er skadeleg avdi det ikkje har skada dei. Det er ikkje slik at alle reagerer likt på likt stoff. Eg har jobba i 7 år på psykiatrisk akuttmottak, og at det er ein samanheng mellom cannabis og psykoselidingar er eg slett ikkje i tvil om. Ein del personar kan røyke dagen lang i åresvis utan andre bivirkningar enn å bli sløve, uinteresserte og tilbaketrekte, medan for andre kan det utløyse deira fyrste psykose ein av dei fyrste gongene dei røykar. Ein veit sjølvsagt ikkje om desse ville ha utvikla psykose på eit anna stadium uansett, men det er ikkje tvil om at cannabis er ein risikofaktor for dei som er sårbare, og det veit ikkje folk om dei er før det skjer. Me har sjølvsagt debatten om høna og egget, men i verda er ting ofte ikkje svart/kvitt og me har både høner og egg uansett ;)

I tillegg har ikkje cannabis bremseeffektar som tømmermenn, og slik sett virkar det som om fleire unge endar med misbruk av stoffet enn alkohol, som dei gjerne berre kan bruke i helgane. Det er trist å sjå unge menneske røyke vekk år av livet sitt, men dei må dei vel kanskje få lov..

Generelt burde kanskje bruk av narkotika vore avkriminalisert, då det er ein lite hensiktsmessig måte å gripe an problemet på. Kor mykje kriminell drit narkotikapengar finansierar orkar eg ikkje tenke på ein gong. I det lyset kunne sjølvsagt eit statlig heroinmonopol virke forlokkande..

Bere litt støtankar om eit vanskeleg felt som eg ikkje sit med fasiten til, beklagar litt off-topic innom andre stoff.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    kjetinho skrev:
    Ein del personar kan røyke dagen lang i åresvis utan andre bivirkningar enn å bli sløve, uinteresserte og tilbaketrekte, medan for andre kan det utløyse deira fyrste psykose ein av dei fyrste gongene dei røykar.
    Jeg kan nok tenke meg at dersom disse personene hadde drukket dagen lang i årevis (i motsetning til ditt argument), hadde nok kroppen gitt etter MYE raskere enn ved bruk av cannabis.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Bringer inn et musikalsk element i debatten. Bra skive.

Peter Tosh - Legalize It

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    kjetinho skrev:
    Det er forsåvidt sant at cannabis ikkje nødvendigvis er verre enn alkohol, men det manglar ofte ei nyansering her. Ein del personar som røyker cannabis seier det ikkje er skadeleg avdi det ikkje har skada dei. Det er ikkje slik at alle reagerer likt på likt stoff. Eg har jobba i 7 år på psykiatrisk akuttmottak, og at det er ein samanheng mellom cannabis og psykoselidingar er eg slett ikkje i tvil om. Ein del personar kan røyke dagen lang i åresvis utan andre bivirkningar enn å bli sløve, uinteresserte og tilbaketrekte, medan for andre kan det utløyse deira fyrste psykose ein av dei fyrste gongene dei røykar. Ein veit sjølvsagt ikkje om desse ville ha utvikla psykose på eit anna stadium uansett, men det er ikkje tvil om at cannabis er ein risikofaktor for dei som er sårbare, og det veit ikkje folk om dei er før det skjer. Me har sjølvsagt debatten om høna og egget, men i verda er ting ofte ikkje svart/kvitt og me har både høner og egg uansett ;)

I tillegg har ikkje cannabis bremseeffektar som tømmermenn, og slik sett virkar det som om fleire unge endar med misbruk av stoffet enn alkohol, som dei gjerne berre kan bruke i helgane. Det er trist å sjå unge menneske røyke vekk år av livet sitt, men dei må dei vel kanskje få lov..

Generelt burde kanskje bruk av narkotika vore avkriminalisert, då det er ein lite hensiktsmessig måte å gripe an problemet på. Kor mykje kriminell drit narkotikapengar finansierar orkar eg ikkje tenke på ein gong. I det lyset kunne sjølvsagt eit statlig heroinmonopol virke forlokkande..

Bere litt støtankar om eit vanskeleg felt som eg ikkje sit med fasiten til, beklagar litt off-topic innom andre stoff.
    Det er nevnt tidligere i tråden, men det er også dine tanker/argumenter.
    Terskelen for å gå og få psykologisk behandling er høy i Norge. Stort sett er det bare de som har havnet i uføret som kommer dit (eller blir ordinert dit). Dermed sitter psykologene og bare ”ser” en svært liten del av brukerne, de aller værste tilfellene. Noe som egentlig diskvalifiserer psykologer i å uttale seg. De hører på argumenter, og mennesker har en lei tendens til å skylde på eksterne årsaker (det er aldri deres egen feil, nesten uansett hva som har skjedd), dermed vil mennesker som har psykologiske problemer lett bruke Cannabis som årsak for sine ”utskjeielser”.
    Ungdom i pubertet opplever mange forandringer grunnet bla. hormonsvingninger, og er på en måte i opprør mot ”alt”. Å gjøre noe ulovlig er dermed spennende, og så lenge Cannabis er ulovlig er det en magnet på enkelte av de med størst frustrasjon.
    Det finnes vel knapt noen tunge narkomane som ikke har vært utsatt for fysisk/psykisk mishandel, incest, neglekt mv.
    Disse menneskene behøver hjelp, og det får de ikke fra svartebørshaier.
    Etter min mening er avkriminalisering eneste farbare vei.
    Samfunnet samt alle som betaler forsikringer vil tjene enormt på avkriminalisering. Narkomane som bruker for tusenvis av kroner pr dag har ofte ikke engang jobb, og pengene må komme ett sted ifra…

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Den mest alvorlige bivirkning av cannabis, er at det blir vanskeligere å slutte å røyke. De fleste her er vel enig i at det er helseskadelig å røyke? Jeg har lest et sted at når man røyker hasj, øker faren for lungekreft med en 10 gang. Dette som følge av hasjen i seg selv samt av måten man røyker på.
    Tror nemlig det er lite vanlig å innta cannabis på andre måter. Det blir mer ineffektivt og dermed dyrere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mener å huske en sak i en eller annen avis for noen dager siden (finner den ikke igjen på nett). Jeg mener å huske at 40% av de som regelmessig røyket hasj gjennom ungdomsårene fikk sosialhjelp i slutten av 20-åra. Fine utsikter, og en soleklar anbefaling til ungdommen er vel på sin plass.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Mener å huske en sak i en eller annen avis for noen dager siden (finner den ikke igjen på nett). Jeg mener å huske at 40% av de som regelmessig røyket hasj gjennom ungdomsårene fikk sosialhjelp i slutten av 20-åra. Fine utsikter, og en soleklar anbefaling til ungdommen er vel på sin plass.
    Det burde vel ikke komme som noen overraskelse at dem som var konstant ruset gjennom ungdomstiden sliter med karrieren i ettertid. Vi tro det samme gjelder i enda større grad for dem som gikk på konstant fylla i samme tidsrom.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Det burde vel ikke komme som noen overraskelse at dem som var konstant ruset gjennom ungdomstiden sliter med karrieren i ettertid. Vi tro det samme gjelder i enda større grad for dem som gikk på konstant fylla i samme tidsrom.
    Som sagt finner jeg ikke igjen artikkelen, eller undersøkelsen den refererer til. Kunne vært interessant å se akkurat hva som ligger i 'regelmessig'. Uansett tror jeg ikke hele gruppen har vært konstant rusa. Få tenåringer i den gruppen, uansett rusmiddel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Som sagt finner jeg ikke igjen artikkelen, eller undersøkelsen den refererer til. Kunne vært interessant å se akkurat hva som ligger i 'regelmessig'. Uansett tror jeg ikke hele gruppen har vært konstant rusa. Få tenåringer i den gruppen, uansett rusmiddel.
    Ja, at man har lest noe i en eller annen avis eller "på nettet" er jo ikke i seg selv et godt grunnlag for å trekke noen konklusjoner. Men send gjerne en link om du finner den. Mye tvilsom statistikk på dette området, og mange uærlige aktører blant organisasjoner som driver med slike spørsmål.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Ja, at man har lest noe i en eller annen avis eller "på nettet" er jo ikke i seg selv et godt grunnlag for å trekke noen konklusjoner. Men send gjerne en link om du finner den. Mye tvilsom statistikk på dette området, og mange uærlige aktører blant organisasjoner som driver med slike spørsmål.
    Nå undervurderer du nok både meg og pressen ganske kraftig. Jeg vet at dette er et politisk stridsspørsmål. Det bør være kjent for pressen også. Jeg vet, og går ut fra at pressen vet, at forskning presenteres deretter. Det er derfor jeg lette etter artikkelen og undersøkelsen, for å la dere vurdere den på egen hånd.

Legg merke til at jeg tar forbehold... Noe mer kan jeg knapt gjøre så lenge jeg ikke finner igjen artikkelen. Beklager at jeg ikke finner den, sliter med å søke på Dagbladet fra jobbmaskinen. Mener det var der jeg så artikkelen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ingen problemer med å akseptere at alkohol (som rusmiddel) er farligere enn både X og Y. Derimot sliter jeg med å akseptere at det er et argument for legalisering av X og Y. Det er snarere et argument for å forby alkohol. Hysj om det!

På den annen side har alkoholen en kulturell funksjon ved siden av rus. Det er det få andre rusmidler som har, med mindre noen her tar en knert GHB for smakens skyld....

;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det har ikke canabis? En canabis-røyker nyter ikke smaken av god canabis slik en tobakk-kjenner nyter smaken av god tobakk?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn