Tankeeksperimentet mitt ville trolig ført til betydelig lavere inntekter for organisert kriminalitet, lavere tilgjengelighet for folk som ikke bør bruke cannabis, frigjorte ressurser for politiet, staten hadde tjent en liten slump med penger, og folk hadde sluppet å oppsøke skumle miljøer for å kjøpe litt hasj. Trenger du flere grunner?
Tror du ikke at kanskje helsenorge måtte bygd flere ettervernsboliger, avvenningsannstalter? Hasj er faktisk inngangsporten til rushelvete. Lavere tilgjenglighet for folk som ikke BØR bruke hasj? er ikke det alle mennesker på vår jord?
Fordi vi vil. Rus har hatt en sentral rolle i nesten alle kulturer siden tidenes morgen; det er helt naturlig. Mange foretrekker det fremfor alkohol på grunn av fravær av tømmermenn, mer interessante effekter enn alkohol, lavere pris osv. At du ikke gjør det er helt i orden, det er et personlig valg!
Mer interessante effekter enn alkohol? Sløv og giddalaus?
Hvis de er i ettervernsbolig etter rusavvenning eller psykiatrisk behandling er det godt mulig det var en dårlig idé for dem å røyke hasj, det vet jeg ingen ting om. Gjorde de noen skade på seg selv eller andre?
Er du klar over spiralen som blir aktivert hver gang noen kjøper Hasj? Ja, de rekruterte andre til miljøet!!!!
Hvorfor ikke? Folk gir stort sett faen i lovverket nå, og hasj er ikke akkurat noe stort samfunnsproblem. I Nederland, hvor cannabis er lovlig, er det betydelig færre brukere enn USA og flere europeiske land.
(Netherlands Ministry of Health, Welfare and Sport, Drug Policy in the Netherlands: Progress Report September 1997-September 1999, (The Hague: Ministry of Health, Welfare and Sport, November 1999), pp. 7-8.)
Dette er for øvrig en interessant artikkel om utbredelse av cannabisbruk i Nederland.
Hvorfor er det trist at folk som faktisk vet hva de snakker om deltar i debatten? Jeg syns ingen har snakket spesielt varmt om det i den saklige debatten som er ført her.
For å dra den sedvanlige parallellen til alkohol vet jeg om mange som har blitt alkoholikere. Jeg syns allikevel ikke det er spesielt trist å se folk snakke varmt om et glass vin til maten eller litt cognac til lyttesesjonen på lørdag kveld.