Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Så mye vi vet om skadevirkningene fra røyk er det utrolig at noen i det hele tatt begynner å røyke, men det ser ikke akkurat ut til å avta.

2. Er ganske sikker på at bruken av cannabis hadde økt betraktelig om det var blitt tillat.

3. De som er for legalisering påstår at de som er i mot slike ting har fordommer. Vel lurer på om det ikke bare er å lure seg selv dette, jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen.
    1. Kanskje ikke alle prioriterer å leve til de blir 100 år?

2. I så fall får vel folk bare det de vil ha. Du ville fortsatt stått fritt til å ligge unna.

3. Fint at du tar ditt valg. Men skal du også velge for alle andre?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    deler ditt synspunkt angående dr.Ketogan Honkey.det er nesten som om man gleder seg til neste sykehus-innleggelse.

ang.cannabis så er det lett å ende opp som nerve-vrak,men for all del : tåler dere thc så kjør på !

mvh. mike'n

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Her var det mye saklig gitt...
    Hvis man skal se på skadevirkningene for den enkelte person og samfunnet forøvrig burde ihvertfall alkohol vært totalt forbudt.

Videre når det snakkes om "Narkotika", er det noen som tenker over bruken av narkotiske stoffer du får legalt på apoteket med resept? Dette er stoffer (medisiner) som sannsynligvis er langt mere avhengighetsskapende enn cannabis.

For ikke å snakke om alle "pilletrillere" som ferdes i trafikken i diverse motorkjøretøy hver dag.

Vel, dette var mine fem cent's

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.440
    Torget vurderinger
    2
    Ømtåelig tema, men vær vennlig og frahold dere fra usaklige kommentarer.

Mvh
    Høvdingen

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    1. Kanskje ikke alle prioriterer å leve til de blir 100 år?

2. I så fall får vel folk bare det de vil ha. Du ville fortsatt stått fritt til å ligge unna.

3. Fint at du tar ditt valg. Men skal du også velge for alle andre?
    1.Tydeligvis ikke, og det er ikke i seg selv noe mål, men kanskje heller å være frisk og oppegående så lenge som mulig? Og i alle fall ikke utsette andre for skadevirkninger av gifte stoff som f.eks kan føre til kreft?
    2.Ja det vil jeg, men jeg vil heller ikke at mine barn skal bli ledet inn i disse baner før de er mentalt voksne nok til å forstå at det neppe er særlig lurt. Eller dine barn for den saks skyld.
    3.Der har vi den igjen. Du vet, jeg er så fryktelig moralsk av meg, jeg ønsker ellers alle det beste, og å ende opp som narkomane unner jeg ingen.
    Det er ellers ikke bare jeg som velger for alle andre her, cannabis og andre narkotiske stoffer er forbudt, det er nok en god grunn til det.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Der har vi den igjen. Du vet, jeg er så fryktelig moralsk av meg, jeg ønsker ellers alle det beste, og å ende opp som narkomane unner jeg ingen.
    Det er ellers ikke bare jeg som velger for alle andre her, cannabis og andre narkotiske stoffer er forbudt, det er nok en god grunn til det.
    Å ønske alle det beste er en god intensjon, spørsmålet er om du, eller jeg, eller noen andre, vet hva som er alles beste. Jeg tviler og mener følgelig at folk i størst mulig grad må få velge selv. At noen velger feil kan så være, men det er primært deres eget ansvar.

Jeg er ikke i tvil om at alle forbud, reguleringer og alt byråkrati er skapt med gode intensjoner. Som kjent er veien til helvete brolagt med sådanne.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.736
    Vil bare dele med meg mine erfaringer.

Det skal hele tiden sammenlignes alkohol og hasj. Et onde kan ikke rettferdiggjøres med et annet.

Det er mye sant i hasj"propagandaen" mange hasjbrukere bruker i sin diskusjon for sitt (mis)bruk. Jeg kjenner en del hasjbrukere, og har også overhørt\vært med i diskusjoner med disse. Som oftest har disse diskusjonene utartet seg slik at hasjbrukerne står over bordet og roper. Ganske hårsårt altså.

Man kan diskutere opp og ned hvilket stoff som har hardest virkning på diverse organer, men man kan ikke diskutere seg fra hvilken virkning jeg har sett på mine bedre venner, over tid. Sløvhet (utenom rusen), dårlig husk, dårlig humør, bitterhet og apati er stikkord.

Ofte får jeg server at hasj er så mye mildere enn alkohol. Vel det er nok helt sant det, men det er samtidig det som gjør den farlig. Den rusen man merker og får, er kortvarig, går fort over og man får ingen "hangover". Fantastisk ikkesant? Men hva med personlighetsforandringen over tid? Er denne ufarlig?

Hasjbrukerne jeg har kjent og kjenner har alle et fellestrekk. Da de startet med hasj byttet de straks omgangskrets til andre som drev med det samme, ukritisk til andre sosiale kriterier.

Jeg tror ikke en lov mot verken hasj eller alkohol hjelper, så lenge det er sosialt akseptert. For det er det virklig, så og si overalt. Hva man trenger er en holdningsforandring, ikke en pekende finger som sier "fy!".

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    I min nærmeste omgangskrets, jeg har definert dem som tretten av mine nærmeste venner, er det faktisk bare tre som ikke har prøvd cannabis. Alle er friske, unge mennesker som enten studerer eller har ålreite jobber, og ingen av dem er psykisk nedbrutt eller har et overdrevent forbruk. De fleste røyker en gang iblant i godt selskap, noen har sluttet.

Jeg tror cannabisbruk er mer utbredt enn de fleste tror, og man hører aldri om det store flertallet i media: de som ikke tar skade av det.

Forresten, hvordan vet du at det dårlige humøret, bitterheten og apatien er forårsaket av cannabisen? Er det mulig at det er omvendt, ihvertfall til en viss grad? Det er ikke uvanlig å søke rusmidler og virkelighetsflukt om man ikke har det bra, men det betyr ikke nødvendigvis at rusmidler gjør at man ikke har det bra. All laks er fisk, men ikke all fisk er laks...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Det er vel en grunn til at narkotiske stoffer er forbudt i de fleste land, mens alkohol stort sett er tillatt. På den annen side, angående alkohol er nok grunnen at den er så innarbeidet fordi den har eksistert i så og si alle kulturer til alle tider, hadde den kommet som noe nytt i dag hadde den neppe blitt tillatt.
    Ser ingen grunn til å legalisere noen narkotiske stoffer. Rusen er sikkert behagelig, men avhengigheten til stoffene kan man ikke kontrollere og de fleste som tror de har kontroll ender vel opp på et punkt til slutt hvor de ikke har det, eller de går over på sterkere saker.
    Har selv opplevd hvordan det hjelper med morfin/ paralgin forte mot sterke smerter, og kjent hvor behagelig det var når stoffene begynte å virke, og man i steden ble behagelig sløv, derfor forstår jeg godt at folk med kroniske smerter lett kan bli avhengig, men å dope seg, bare for å dope seg, med de følgene det ofte får på sikt ser jeg ingen grunn til å tillate i større grad enn vi gjør i dag.
    Her var det litt å ta tak i. Grunnene til at alkohol ble det enerådende rusmiddel blant mennesker kan man i sannhet undres over. Det ville vel være enklere om vi bare kunne bruke naturen som den er i stedet for å måtte foredle (om det kan kalles foredling!) varene til det ugjenkjennelige. Nå vel.

* Alkohol har BETYDELIG større skadeomfang på hjerne og kropp enn noen cannabisholdig plante noensinne kan drømme om å oppnå.
    * Alkohol har BETYDELIG sterkere og raskere vanedannende effekt enn cannabis
    * Avhengighet er for en stor del predisponert enten det dreier seg om alkohol eller andre stoffer. Ergo kan man ikke avlede at folk som tester hasj lettere mister kontrollen over sitt forbruk. Dog er det et mulig spørsmål om mennesker som overlagt velger å gjøre en kriminell handling har en personlighet som disponerer mer for avhengighet...? Men det blir et rimelig vidtfavnende spørsmål, så det kan vi la ligge.
    * Folk med kroniske smerter blir underlig nok ikke lett avhengige selv av vanedannende stoffer. Kroppens finurlige virkemåte ser ut til å rute stoffene dit de hører hjemme, så folk som får narkotiske stoffer som smertestiller har bare unntaksvis problemer med å slutte etter endt behandling.

Så er vi enige i at det er INGEN logiske årsaker til å tillate hasj fremfor andre rusmidler. Det er i prinsipp ille nok som det er. Jeg ser derfor klart sterkere årsaker til å forby alkohol enn å tillate cannabis. Selv om jeg ikke er tilhenger av flere forbud på området heller. I motsetning til Løkken er jeg for å verne de pårørendes frihet fremfor den potensielle misbrukerens frie valg. De som absolutt må fyre ei bønne i ny og ne kan gjøre det i Spania eller Holland.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Å ønske alle det beste er en god intensjon, spørsmålet er om du, eller jeg, eller noen andre, vet hva som er alles beste. Jeg tviler og mener følgelig at folk i størst mulig grad må få velge selv. At noen velger feil kan så være, men det er primært deres eget ansvar.

Jeg er ikke i tvil om at alle forbud, reguleringer og alt byråkrati er skapt med gode intensjoner. Som kjent er veien til helvete brolagt med sådanne.
    Nei ingen vet vel hva som er alles beste, ofte vet man det heller ikke selv. Eller man innser det ikke før det er for sent.
    Denne debatten er vel lik mange andre her, overformynderi eller la alle få "frie tøyler". Du er jo for å gi folk frie tøyler i størst mulig grad, men hva da når man velger feil? Er du villig til å hjelpe de, eller må de også da klare seg selv og som best de kan enten karre seg på beina, eller gå til grunne?
    Lurer litt på hvordan du ville handlet om din beste venn kom og fortalte deg at han hadde bestemt seg for å ta sitt eget liv.
    Ville du sagt: "Vel det er ditt valg, jeg skal ikke prøve å påvirke deg på noen måte" og kanskje til og med diskutert den mest humane måten å gjøre det på?
    Eller ville du sagt:" Javel, dette synes jeg ikke var en god ide' men dette overlater jeg fullstendig til deg"
    Eller ville du, som de fleste, gjort alt som stod i din makt for å overtale din venn til å avstå fra dette? Og på den måten også påvirket din venns frie vilje til å kanskje komme på andre tanker, en liten holdningskampanje i all vennskapelighet?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nei ingen vet vel hva som er alles beste, ofte vet man det heller ikke selv. Eller man innser det ikke før det er for sent.
    Denne debatten er vel lik mange andre her, overformynderi eller la alle få "frie tøyler". Du er jo for å gi folk frie tøyler i størst mulig grad, men hva da når man velger feil? Er du villig til å hjelpe de, eller må de også da klare seg selv og som best de kan enten karre seg på beina, eller gå til grunne?
    Lurer litt på hvordan du ville handlet om din beste venn kom og fortalte deg at han hadde bestemt seg for å ta sitt eget liv.
    Ville du sagt: "Vel det er ditt valg, jeg skal ikke prøve å påvirke deg på noen måte" og kanskje til og med diskutert den mest humane måten å gjøre det på?
    Eller ville du sagt:" Javel, dette synes jeg ikke var en god ide' men dette overlater jeg fullstendig til deg"
    Eller ville du, som de fleste, gjort alt som stod i din makt for å overtale din venn til å avstå fra dette? Og på den måten også påvirket din venns frie vilje til å kanskje komme på andre tanker, en liten holdningskampanje i all vennskapelighet?
    Faen; det der var et kongeinnlegg, Komponenten!! :D:D
    Man VIL også forsøke å begrense sine venners "frie" valg når man ser noe er i ferd med å gå helt feil vei. Som hvis din venn vil ta livet av seg fort (som med pistol) eller langsomt (som med heroin). Jeg ble for mange år siden bedt om å være forlover i et bryllupp... Min venn ville velge en kvinne fra Helvete. Jeg sa: Om du kom hit og ba om mitt positive svar på din ide om å begynne som sprøytenarkoman, ville jeg gjort mye for å overtale deg om å la det være. Sånn ser jeg det nå også. Dette må du altså ikke gjøre!
    Det ble en lang natt. Kun te (uten cannabis) ble konsumert, utpå morgensiden ble vi enige. Jeg var forlover i brylluppet, men jeg fikk uansett rett i mine antagelser. Jeg har selvsagt ikke nevnt saken senere. Nå vel, det var et sidespor. De er skilt nå, heldigvis for min venn.
    Poenget var at det du ikke vil at din venn skal gjøre, bør du ikke unne de du ikke kjenner heller! :D

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Her var det litt å ta tak i. Grunnene til at alkohol ble det enerådende rusmiddel blant mennesker kan man i sannhet undres over. Det ville vel være enklere om vi bare kunne bruke naturen som den er i stedet for å  måtte foredle (om det kan kalles foredling!) varene til det ugjenkjennelige. Nå vel.

* Alkohol har BETYDELIG større skadeomfang på hjerne og kropp enn noen cannabisholdig plante noensinne kan drømme om å oppnå.
    * Alkohol har BETYDELIG sterkere og raskere vanedannende effekt enn cannabis
    * Avhengighet er for en stor del predisponert enten det dreier seg om alkohol eller andre stoffer. Ergo kan man ikke avlede at folk som tester hasj lettere mister kontrollen over sitt forbruk. Dog er det et mulig spørsmål om mennesker som overlagt velger å gjøre en kriminell handling har en personlighet som disponerer mer for avhengighet...? Men det blir et rimelig vidtfavnende spørsmål, så det kan vi la ligge.
    * Folk med kroniske smerter blir underlig nok ikke lett avhengige selv av vanedannende stoffer. Kroppens finurlige virkemåte ser ut til å rute stoffene dit de hører hjemme, så folk som får narkotiske stoffer som smertestiller har bare unntaksvis problemer med å slutte etter endt behandling.

Så er vi enige i at det er INGEN logiske årsaker til å tillate hasj fremfor andre rusmidler. Det er i prinsipp ille nok som det er. Jeg ser derfor klart sterkere årsaker til å forby alkohol enn å tillate cannabis. Selv om jeg ikke er tilhenger av flere forbud på området heller. I motsetning til Løkken er jeg for å verne de pårørendes frihet fremfor den potensielle misbrukerens frie valg. De som absolutt må fyre ei bønne i ny og ne kan gjøre det i Spania eller Holland.

Honkey

Vet du dette?
    Med tanke på hvor mye alkohol mange drikker veldig ofte, så har jeg ikke inntrykk av at det er så lett å bli avhengig. Og jeg tror heller ikke at overgangen fra alkohol til f.eks heroin er på langt nær så vanlig som fra f.eks hasj til heroin.
    Og som endel andre nevner her så blir mange cannabisbrukere sløve, og får forandret personligheten.
    Så om skadevirkningene ikke er så synlige kan de være desto mer alvorlig, den menneskelige hjerne er en komplisert sak.

Vet ikke om du så programmet om Siv og Knut, de begynte begge sitt narkotikamisbruk etter ulykker hvor de ble skadet og fikk smertestillende medisin. Men om dette er veldig vanlig vet jeg ikke, vil heller tro det kanskje er mange som sliter psykisk som finner en trøst i rus.

Jeg har vært i Christiania i København, og det var et begredelig sted. Åpenlyst salg av narkotika, og kunder med barnevogn og sløve blikk var et deprimerende syn. Ingenting med det stedet tiltalte meg. Det skulle visst være noen kunstnere som drev med forskjellig der, men jeg så bare slum og forfall.

Når det er sagt forsvarer jeg på ingen måte alkohol eller prøver å gjøre den bedre enn det den er. Under svangerskap er det mye større sjanser for misdannelser og alvorlige hjerneskader fra alkoholmisbruk enn fra narkotikamisbruk hos mor. Og at alkoholen fører til enormt med lidelse, og koster samfunnet mye skal jeg på ingen måte prøve å dekke over. Så jeg er helt enig i det siste du skriver.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg ville prøvd å overtale ham, men jeg ville ikke lagt ham i jern og fått ham tvangsinnlagt på polstret celle. Dette mener jeg er en bedre sammenligning. Hvis man vil ha folk fra å bruke cannabis med deres eget beste i tankene burde vel objektiv informasjon og holdningskampanjer holde i lange baner?

En annen sammenligning: syns du det er greit å arrestere eller bøtelegge denne bestevennen hvis han skulle mislykkes eller stoppes før han fikk gjennomført et selvmord?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Vet du dette?
    Med tanke på hvor mye alkohol mange drikker veldig ofte, så har jeg ikke inntrykk av at det er så lett å bli avhengig. Og jeg tror heller ikke at overgangen fra alkohol til f.eks heroin er på langt nær så vanlig som fra f.eks hasj til heroin.
    Ja, i den grad man i det hele tatt kan hevde å vite noe som helst... ;) Dette er godt dokumentert bl.a. i Fekjærs bok "Rus" fra 2004.
    Røykere begynner mye lettere med hasj enn ikkerøykere. Kan vi da avlede at overgangen fra nikotin til cannabis også er et faremoment? Poenget er nok mer utgangspunktet. Velger du det illegale markedet som tumleplass er grensene i beste fall temmelig diffuse.

Og som endel andre nevner her så blir mange cannabisbrukere sløve, og får forandret personligheten.
    Så om skadevirkningene ikke er så synlige kan de være desto mer alvorlig, den menneskelige hjerne er en komplisert sak.
    Selvsagt er cannabis skadelig! Men de fysiologiske virkninger alkohol har på kropp og sinn er ekstreme i rusmiddelsammenheng. De du ser med cannabisskader er ikke de som tar seg en røyk i helga. Det er de som bruker det hver dag. De som er hekta.

Vet ikke om du så programmet om Siv og Knut, de begynte begge sitt narkotikamisbruk etter ulykker hvor de ble skadet og fikk smertestillende medisin. Men om dette er veldig vanlig vet jeg ikke, vil heller tro det kanskje er mange som sliter psykisk som finner en trøst i rus.
    Så deler av det. Ikke glem at de fleste utslåtte misbrukere ønsker å finnne en forklaringsmodell for sin misére. Det er fullt mulig at disse to ville endt der så å si uansett. Det er flere undersøkelser som viser at avhengighet som oftest er predisponert av sosiale og fysiologiske årsaker

Jeg har vært i Christiania i København, og det var et begredelig sted. Åpenlyst salg av narkotika, og kunder med barnevogn og sløve blikk var et deprimerende syn. Ingenting med det stedet tiltalte meg. Det skulle visst være noen kunstnere som drev med forskjellig der, men jeg så bare slum og forfall.
    Slike steder tiltrekker jo folk som er i drift mot ukjent sted. Så dekker de seg bak et "kunstnerimage", bullshit fra b til t, selvsagt! Trist er ordet, ja.

Når det er sagt forsvarer jeg på ingen måte alkohol eller prøver å gjøre den bedre enn det den er. Under svangerskap er det mye større sjanser for misdannelser og alvorlige hjerneskader fra alkoholmisbruk enn fra narkotikamisbruk hos mor. Og at alkoholen fører til enormt med lidelse, og koster samfunnet mye skal jeg på ingen måte prøve å dekke over. Så jeg er helt enig i det siste du skriver.
    Honkey

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Hvis vi snur på flisa: hvorfor skal politiet bruker millioner av kroner på å arrestere harmløse cannabisbrukere? Hvilke argumenter finnes mot avkriminalisering? Det ville frigjort store politiressurser i alle fall. Å arrestere brukere og hevde at man gjør det for deres eget beste er i alle fall absurd. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen som har sluttet å bruke cannabis pga. en arrestasjon eller bot :p

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    hei !

er i hvertfall lei av dobbeltmoralen i alkohol-politikken.den blir omtalt i lystige artikler i media. det er terning-kast av årets nye viner og jule-ølet får tilsvarende mottakelse.når man obsererverer hvor idiotisk ola dunk er i fylla får i hvertfall jeg avsmak.de samfunnsmessige kostnadene i form er enorme og personlige tragedier.drap og trafikkulykker står i kø.

tror ikke norge er klar for en libralisering av cannabis ennå,men Ingvar Ambjørnsen hadde et godt poeng engang da han skrev at "det er norsk lov som kjører folk i grøfta,ikke et par rever"

mvh. s,

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    1. Denne debatten er vel lik mange andre her, overformynderi eller la alle få "frie tøyler".
    2. Du er jo for å gi folk frie tøyler i størst mulig grad, men hva da når man velger feil? Er du villig til å hjelpe de, eller må de også da klare seg selv og som best de kan enten karre seg på beina, eller gå til grunne?
    3. Lurer litt på hvordan du ville handlet om din beste venn kom og fortalte deg at han hadde bestemt seg for å ta sitt eget liv.
    4. Ville du sagt: "Vel det er ditt valg" (...) Eller ville du, som de fleste, gjort alt som stod i din makt for å overtale din venn til å avstå fra dette?
    5. Med tanke på hvor mye alkohol mange drikker veldig ofte, så har jeg ikke inntrykk av at det er så lett å bli avhengig.
    6. Og jeg tror heller ikke at overgangen fra alkohol til f.eks heroin er på langt nær så vanlig som fra f.eks hasj til heroin.
    7. Jeg har vært i Christiania i København, og det var et begredelig sted.
    8. Og at alkoholen fører til enormt med lidelse, og koster samfunnet mye skal jeg på ingen måte prøve å dekke over.
    1. Ja, tråden er 2 år gammel og ingenting har forandret seg.
    2. Det blir et spørsmål om helsevesen, rehabiliteringstilbud, finansiering av dette m.v. Det er, selv om det er relatert til samme problemstillingene, en annen debatt.
    3. Jeg ville i hvertfall ikke klint lovverket opp i trynet på ham, selv om selvmord såvidt jeg vet iflg. norsk lov er forbudt.
    4. Trolig det siste, men overtalelse er vitterligen ikke et tvangsmiddel slik forbud er.
    5. Vet du hvorvidt cannabis er så mye mer vanedannende da? Er prosentandelen junkies i forhold til totalt antall narkotikakonsumenter større enn prosentandelen alkoholikere i forhold til totalt antall alkoholkonsumenter?
    6. Det har vel mye å gjøre med det faktum at hasj er forbudt og at man for å få tak i det må oppsøke et miljø.
    7. Allikevel fremstår København og Danmark generelt som mye mer levende enn Norge. Jeg synes nesten alle land jeg besøker fremstår som mye mer levende enn Norge, på tross av alle forbud og reguleringer vi har for å beskytte oss. Rart dette.
    8. Alkohol har opp gjennom historien medført mye lidelse og elendighet, narkotika har gjennom historien medført mye lidelse og elendighet. Undertrykkelse har opp gjennom historien medført uendelig mye mer lidelse og elendighet enn begge disse til sammen.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.489
    Er det mange her som tror at 12 åringer gjør bevisste valg? At de velger å ta cannabis? Drikke alkohol? I Løkkens idealsamfunn er alle voksne, rasjonelt tenkende mennesker når de blir født. I tillegg så er de sosiale antennene fjernet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det er en grunn til at feks. alkohol har aldersgrense. Primært selvansvar medfølger og er en del av det å bli myndig. Ellers kan du droppe personangrepene, de vitner ikke om særlig velutviklede sosiale antenner fra den kanten heller.

K

knutinh

Gjest
    Så lenge folk i praksis knapt blir straffet for å bruke cannabis så er det vel egentlig ikke et spørsmål å bruke alt for mange kalorier på?

Prinsippielt interessant, ja. For de av oss som aldri har prøvd er det jo interessant hvordan det skiller seg fra alkohol, og hvor skillet går mellom:

kulturelle skader og fysiologiske skader
    -Blir hasjbrukere "rare" av å røyke hasj, eller er det "rare" mennesker som røyker hasj?
    -Gjør hasjens rusvirkning at det er lettere å oppsøke sterkere stoffer, eller gjør hasjens illegalitet at det er enklere å oppsøke miljøer hvor sterkere stoffer er tilgjengelig?

Hvis rusmidler hadde vært helt ukjent for mennesker og plutselig ble oppdaget i dag, vill man ha godkjent, alkohol, cannabis, begge eller ingen av delene? Er det kulturelle årsaker til at alkohol er tillatt?

Kan man bruke lovverket til å rettferdiggjøre seg selv? Mao som komponenten løselig sa litt lengre opp, hasj må jo være farlig siden det er forbudt, og siden det er farlig må vi fortsatt forby det.

Nederland er jo en interessant eksperiment. Blir det mer eller mindre rus i samfunnet av å legalisere? Blir det mer eller mindre skader? Har folk det bedre eller verre? Er det samfunnets oppgave å regulere rus direkte, eller bare når det beviselig gir kostnader og skade?

mvh
    k

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Mennesket er ikke rasjonelt, aller minst er vi det i den tiden vi vokser opp og tar de viktigste valg i livet. Desverre bygger markedsteorien(og ideen om at konkurranse skal gjøre samfunnet ideelt) på tanken om at mennesket er rasjonelt.

Mennesket er et sosialt vesen, og hjelpeløst uten et samfunn rundt seg. De rike vil at dette samfunnet skal være privatfinansiert og drevet - det er billigst for de rike. Vi andre er tjent med kollektive løsninger til viktige formål. Det er flest av oss alminnelige mennesker.

Mange av de som har trøbbel med rusmidler får det som følge av at de ikke forsto hva de bega seg ut på i ung alder, da de startet denne "karrieren".

Nederland er "stoffmekka" i Europa.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Nederland er "stoffmekka" i Europa.
    Og allikevel har Norge et MYE større problem med tunge stoffer enn Nederland.

Jeg skal prøve å finne noe statistikk på det.

Edit, fra Wikipedia: "Despite the legalization of soft drugs, use of cannabis in the Netherlands is not higher than most other countries in Western Europe: 9.7% of young males consume cannabis at least once a month, which rates the Netherlands 7th in the EU after Cyprus (23.3%), Spain (16.4%), United Kingdom (15.8%), France (13.2%), Italy (10.9%) and Germany (9.9%). (http://stats05.emcdda.eu.int/en/elements/gpstab08a-en.html)

Some critics say that the legalization of soft drugs often leads to quicker consuming of hard drugs. Yet, the percentage of the population which ever consumed cocaine in the Netherlands is still lower than that of the United Kingdom, Spain and Italy. The situation is similar for other hard drugs. (http://stats05.emcdda.eu.int/en/elements/gpstab09a-en.html)

Om "hard drugs": Norge har 0.39% problembrukere av "hard drugs", Nederland har 0.25%.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Mennesket er et sosialt vesen, og hjelpeløst uten et samfunn rundt seg. De rike vil at dette samfunnet skal være privatfinansiert og drevet - det er billigst for de rike. Vi andre er tjent med kollektive løsninger til viktige formål. Det er flest av oss alminnelige mennesker.
    Vås. Planøkonomi har ikke bragt noe annet enn elendighet til massene. Ikke noe annet økonomisk system har noensinne ført til tilnærmelsesvis like stor velstand for gjennomsnittsborgeren som moderne, vestlig kapitalisme.

Vedlegg

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Da er det interessant å få vite om disse statistikkene er sammenligbare.

Hovedpoenget mitt er at det er en myte som tjener visse interesser å hevde at mennesket er fritt. Så lenge vi er så avhengige av hverandre som vi er blir dette et uinteressant slagord, og ikke noe mer. I en viss forstand er vi frie uansett, vi kan jo bryte normene eller lovene om vi vil. De som er interessert å fremstille oss som ufrie pga lover og regler har som regel en økonomisk interesse i å fortelle oss slikt. Denne interessen står ofte i motsetning til folk flest sine interesser. Men det er bare å se hvor Høyre og Fr.p får penger fra så skjønner vi det. Når vi ser hvordan Fr.p bruker pengene skjønner vi hvordan tilstanden er rent moralsk i dette partiet...

:(

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    For meg er det en vesentlig forskjell her.
    Alkohol er vannløselig, og forsvinner ut av kroppen sammen med rusen.
    Cannabis løser seg derimot opp i fettvevet, og forblir i kroppen (og hjernen) lenge etter at selve rusen er borte.

Og det er eventuelle langtidskadevirkninger av cannabis som gjør at jeg ser på alkohol som en mer akseptabel rus. Jeg foretrekker at giften er ute av kroppen sammen med rusen!

Så langt er det heller ingen som vet 100% sikkert hvordan cannabis skader kropp og hjerne på lengre sikt.

Hvorfor ta sjansen på det vi ikke vet?

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Om statistikken ikke er sammenlignbar er det ikke i Norges favør i alle fall. Jeg har vært i Amsterdam en ukes tid, og hvis man sammenligner med Oslo var det helt latterlig mye færre gatenarkomane der. Var det ikke New York Times som erklærte Oslo som Europas heroinhovedstad? Norsk narkotikapolitikk fungerer ikke.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg ville prøvd å overtale ham, men jeg ville ikke lagt ham i jern og fått ham tvangsinnlagt på polstret celle. Dette mener jeg er en bedre sammenligning. Hvis man vil ha folk fra å bruke cannabis med deres eget beste i tankene burde vel objektiv informasjon og holdningskampanjer holde i lange baner?

En annen sammenligning: syns du det er greit å arrestere eller bøtelegge denne bestevennen hvis han skulle mislykkes eller stoppes før han fikk gjennomført et selvmord?
    Hvis ingenting annet hjalp, ville du ikke fått han innlagt da?
    Jeg tror ikke jeg noensinne hadde kunnet tilgi meg selv om jeg ikke gjorde alt som stod i min, eller andres makt for å hindre noe silkt, fordi jeg visste at dette ville være et øyeblikks galskap, kanskje som følge av sorg eller annen lidelse som på sikt ville gå over.

Holdningskampanjer hjelper ikke, om de er aldri så saklige, det ser vi angående røyk.
    Er ellers enig i det dobbeltmoralske med vinspalter, vintesting og forherligelse av alkohol mikefish, det er rett og slett idiotisk mye av det de viser, som den første utepilsen, hver vår. Like dumt som reportasjer om svenskehandelen.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    For meg er det en vesentlig forskjell her.
    Alkohol er vannløselig, og forsvinner ut av kroppen sammen med rusen.
    Cannabis løser seg derimot opp i fettvevet, og forblir i kroppen (og hjernen) lenge etter at selve rusen er borte.
    Metabolitter kan lagres i fettvevet, ja, men det er en vesentlig forskjell på aktive virkestoffer og inaktive metabolitter. Det gjør meg ingen ting om metabolitter lagres i fettvevet mitt så lenge det ikke påvirker meg.

Og det er eventuelle langtidskadevirkninger av cannabis som gjør at jeg ser på alkohol som en mer akseptabel rus. Jeg foretrekker at giften er ute av kroppen sammen med rusen!

Så langt er det heller ingen som vet 100% sikkert hvordan cannabis skader kropp og hjerne på lengre sikt.

Hvorfor ta sjansen på det vi ikke vet?
    Det respekterer jeg. Allikevel, cannabis har vært brukt av millioner av folk i mange tusen år allerede. Hvis det hadde vært noen vesentlige langtidsskadevirkninger ville de vel sannsynligvis vært påvist nå eller..?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.489
    Ellers kan du droppe personangrepene, de vitner ikke om særlig velutviklede sosiale antenner fra den kanten heller.
    Tror nok du misforsto. Det er ikke deg jeg beskylder for å mangle sosiale antenner, det er idealsamfunnet slik du beskriver det.
    Jeg liker ikke å bli beskylt for personangrep

K

knutinh

Gjest
    Vås. Planøkonomi har ikke bragt noe annet enn elendighet til massene. Ikke noe annet økonomisk system har noensinne ført til tilnærmelsesvis like stor velstand for gjennomsnittsborgeren som moderne, vestlig kapitalisme.
    Kollektive løsninger er da ikke det samme som planøkonomi. Nå synes jeg du bryter med din vanlige nøyaktighet.

-k

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Hvis ingenting annet hjalp, ville du ikke fått han innlagt da?
    Jeg tror ikke jeg noensinne hadde kunnet tilgi meg selv om jeg ikke gjorde alt som stod i min, eller andres makt for å hindre noe silkt, fordi jeg visste at  dette ville være et øyeblikks galskap, kanskje som følge av sorg eller annen lidelse som på sikt ville gå over.
    Ja, jo, jeg ville vel det :p Sammenligningen er allikevel litt søkt, all den tid cannabisrøyking ikke medfører noen umiddelbar livsfare.

Edit: En annen sammenligning, litt satt på spissen: hvis en god venn av meg hadde fått problemer av å drikke for mye hadde jeg prøvd å få ham til å kutte ned eller slutte. Jeg hadde ikke prøvd å få det forbudt på nasjonal basis.

Holdningskampanjer hjelper ikke, om de er aldri så saklige, det ser vi angående røyk.
    Har ikke antallet røykere gått ned de siste fem årene? Noe annet hadde overrasket meg. Uansett mener jeg at folk skal få lov til å røyke om de har lyst til det, så lenge de ikke utsetter andre folk for det. Forbud fungerer sjeldent.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Metabolitter kan lagres i fettvevet, ja, men det er en vesentlig forskjell på aktive virkestoffer og inaktive metabolitter. Det gjør meg ingen ting om metabolitter lagres i fettvevet mitt så lenge det ikke påvirker meg.

Det respekterer jeg. Allikevel, cannabis har vært brukt av millioner av folk i mange tusen år allerede. Hvis det hadde vært noen vesentlige langtidsskadevirkninger ville de vel sannsynligvis vært påvist nå eller..?
    Vel... Det er faktisk vel dokumentert at overdrevent bruk av cannabis gir såkalt "flashback" (som også LSD gjør), ergo påvirker det deg. Vesentlige langtidsvirkninger er det påvist flust av. Sitat fra Folkehelsas sider om cannabis:
    Psykiske langtidsvirkninger: Langvarig bruk øker risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner og kan utløse psykoser hos disponerte individer. Dette kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.

En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.

Som man kan se; betydelig færre og mindre trøbbel enn ved tilsvarende alkoholmisbruk. Men dog.

Honkey

Vedlegg

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Eksempler er landbruket, bokbransjen og kraftkrevende industri. Alle disse ønsker "særavtaler" der de egentlig sier at "våre varer/tjenester er så dårlige at folk ikke vil ha dem til prisen vi har. Derfor må samfunnet sponse oss, eller opprette tollbarrierer". Og politikerne lystrer fordi det alltid er en politisk gevinst ved å særfordele enkelt-grupper (se på senterpartiet).

mvh
    Knut
    Tullepåstand. Kvaliteten på varene er da ikke poenget overhodet, utfordringene er av en helt annen og betydelig mer sammensatt natur.
    La bøndene dyrke cannabis, blir konklusjonen her!

Honkey

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Vel... Det er faktisk vel dokumentert at overdrevent bruk av cannabis gir såkalt "flashback" (som også LSD gjør), ergo påvirker det deg.
    Kildehenvisninger hadde vært fint. Det er en utbredt oppfattelse at flashbacks er et mentalt problem uten noen direkte fysisk årsak. Altså, flashbacks kommer av at man blir utsatt for sterke opplevelser man ikke takler bra nok. Vietnam-veteraner og folk som har vært i dramatisk ulykker er andre eksempler på folk som kan lide av flashbacks.

Vesentlige langtidsvirkninger er det påvist flust av. Sitat fra Folkehelsas sider om cannabis:
    Psykiske langtidsvirkninger: Langvarig bruk øker risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner og kan utløse psykoser hos disponerte individer. Dette kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.

En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.

Som man kan se; betydelig færre og mindre trøbbel enn ved tilsvarende alkoholmisbruk. Men dog.
    Absolutt, cannabismisbruk er ikke ufarlig. Jeg er helt enig i at det er viktig å ikke ufarliggjøre det helt heller. Det som frustrerer meg mest i denne debatten er at de fleste ikke har noe skille mellom bruk og misbruk av ulovlige rusmidler. Rusmisbruk kan være farlig, rusbruk er ikke nødvendigvis skadelig. Lørdagsnarkomane er et fenomen alt for få er klar over :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Slik jeg tolker forskningen så er det påvist skadevirkninger, vesentlige eller ikke. Det er også delte meninger om hvor ufarlige stoffene som blir igjen i kroppen etter cannabisbruk faktisk er.

Fant følgende i en forskningsrapport:

Akutte effekter
    Engstelse, dysfori (nedtrykthet), panikk og paranoia, spesielt for nybegynnere.
    Kognitiv (tankemessig) svekkelse, spesielt av oppmerksomhetsevne og hukommelse så lenge cannabispåvirkningen varer.
    Psykomotorisk svekkelse, og sannsynligvis en økt risiko for ulykker hvis en påvirket person prøver å kjøre motorkjøretøy eller manøvrere maskiner.
    En økt risiko for å oppleve psykotiske symptomer blant folk som er særlig utsatt på grunn av tidligere psykoseforløp i familien eller hos den enkelte.
    En økt risiko for å føde babyer med lav fødselsvekt hvis cannabis blir brukt under svangerskapet.

Kroniske effekter
    De viktigste helse- og psykologiske effektene av kronisk, tung cannabisbruk, spesielt daglig bruk gjennom mange år, er fortsatt usikre. På grunnlag av tilgjengelige forskningsfakta synes de sannsynlige negative hovedeffektene å være:
    Luftveissykdommer knyttet til røyking som bruksmåte, som kronisk bronkitt, og forekomsten av sykelige vevsendringer som kan være forstadier til utvikling av ondartede svulster.
    Utvikling av et cannabis avhengighetssyndrom, kjennetegnet ved manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken.
    Lette former for tankemessig svekkelse mest knyttet til oppmerksomhet og hukommelse, noe som består mens brukeren er kronisk påvirket, noe som kanskje kan være gjenopprettbart etter langvarig avhold fra cannabis.
    Det følgende er de viktigste mulige skadevirkningene av kronisk, tung cannabisbruk. Disse gjenstår det å få bekreftet gjennom ytterligere forskning:
    Økt risiko for å utvikle kreft i luft- og spiseveiene, munnhule, svelg og spiserør.
    En økt risiko for leukemi blant avkom som har vært cannabisutsatt i mors liv.
    En reduksjon i yrkesmessig ytelse, kjennetegnet ved dårlig gjennomføring av oppgaver i yrker som krever høy tankemessig dyktighet, og redusert skolemessig ytelse hos ungdom.
    Misdannelser blant barn av kvinner som brukte cannabis under svangerskapet.

Så kan man jo til forsvar si at det samme kan gjelde for røyk og alkoholbruk.. ::)

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Tankeeksperiment:

Industrihamp blir tillatt (hvorfor er det ikke det nå?). Enkelte bønder får lisens til å dyrke THC-holdig cannabis også. Distribusjon av THC-holdig cannabis foregår gjennom apoteket, på f.eks. blå (grønn? ;D) resept. Cannabis beskattes, og man må godkjennes av en lege/psykolog for å få resept til både medisinsk og rekreasjonelt bruk. Kun små mengder til personlig bruk kan kjøpes av gangen, f.eks. maks fem gram (som i Nederland). Staten får inn en god slump med penger på cannabisavgiftene, svartemarkedet forsvinner eller svekkes kraftig, mafiaen og gjengene som smugler hasj og marijuana svekkes, folk trenger ikke lenger å oppsøke skumle miljøer for å kjøpe litt å røyke på, og man forsikrer seg så godt man kan om at psykisk ustabile mennesker ikke blir utsatt for denne helvetesplanten.

Kadutru? ;)

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Så kan man jo til forsvar si at det samme kan gjelde for røyk og alkoholbruk.. ::)
    Jepp. De aller fleste skadevirkningene som listes opp der kommer som følge av "kronisk, tung cannabisbruk, spesielt daglig bruk gjennom mange år". Det har jeg aldri foreslått er noen god idé. Engstelse og paranoia skyldes kanskje delvis alle fordommene og feilinformasjonen rundt stoffet og frykt for å bli arrestert? ;) Uansett er det ikke et veldig alvorlig problem, og om man er plaget med det trenger man ikke røyke cannabis.

At motorikk og slikt blir nedsatt er vel strengt tatt ikke noe problem med mindre man har tenkt til å kjøre bil eller dra på jobb mens man er påvirket, som aldri er noen god idé uansett rusmiddel.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja, jo, jeg ville vel det :p Sammenligningen er allikevel litt søkt, all den tid cannabisrøyking ikke medfører noen umiddelbar livsfare.

Edit: En annen sammenligning, litt satt på spissen: hvis en god venn av meg hadde fått problemer av å drikke for mye hadde jeg prøvd å få ham til å kutte ned eller slutte. Jeg hadde ikke prøvd å få det forbudt på nasjonal basis.

Har ikke antallet røykere gått ned de siste fem årene? Noe annet hadde overrasket meg. Uansett mener jeg at folk skal få lov til å røyke om de har lyst til det, så lenge de ikke utsetter andre folk for det. Forbud fungerer sjeldent.
    Sammenligningen var først og fremst til Ivar Løkken på et mer generelt plan, da han i alle diskusjoner om temaer som går på frihet/forbud peker på at det er den enkeltes egne valg som skal være det ene og sanne svaret sånn som jeg oppfatter han. Å prøve å påvirke andre ved holdningskampanjer er han f.eks imot.

Etter mitt syn er man ikke nødvendigvis voksen om man er "voksen", man blir ikke automatisk så veldig vetig den dagen man fyller 18, det kan ta mer tid for enkelte. Og noen blir det aldri. Derfor er det nødvendig at noen som har levd en stund prøver å forhindre at det bærer ut på ville veier for de som ikke vet bedre, derfor trenger vi lover og regler og dessverre også forbud mot endel ting.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Les litt om frihet og ulike syn/vinklinger på den du, Løkken. Det har jeg gjort. Forskjellig syn hos forskjellige filosofer. Lærerikt.

Moderne vestlig kapitalisme er kraftig moderert markedsøkonomi, og full av lover og regler og off inngripen.

Rart at du tror jeg er for total planøkonomi? Det er iallefall feil. Men jeg har lite til overs for ren markedsøkonomi. Historien og verden i dag viser at det er god grunn for å unngå det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn