Vet du dette?
Med tanke på hvor mye alkohol mange drikker veldig ofte, så har jeg ikke inntrykk av at det er så lett å bli avhengig. Og jeg tror heller ikke at overgangen fra alkohol til f.eks heroin er på langt nær så vanlig som fra f.eks hasj til heroin.
Ja, i den grad man i det hele tatt kan hevde å vite noe som helst...
Dette er godt dokumentert bl.a. i Fekjærs bok "Rus" fra 2004.
Røykere begynner mye lettere med hasj enn ikkerøykere. Kan vi da avlede at overgangen fra nikotin til cannabis også er et faremoment? Poenget er nok mer utgangspunktet. Velger du det illegale markedet som tumleplass er grensene i beste fall temmelig diffuse.
Og som endel andre nevner her så blir mange cannabisbrukere sløve, og får forandret personligheten.
Så om skadevirkningene ikke er så synlige kan de være desto mer alvorlig, den menneskelige hjerne er en komplisert sak.
Selvsagt er cannabis skadelig! Men de fysiologiske virkninger alkohol har på kropp og sinn er ekstreme i rusmiddelsammenheng. De du ser med cannabisskader er ikke de som tar seg en røyk i helga. Det er de som bruker det hver dag. De som er hekta.
Vet ikke om du så programmet om Siv og Knut, de begynte begge sitt narkotikamisbruk etter ulykker hvor de ble skadet og fikk smertestillende medisin. Men om dette er veldig vanlig vet jeg ikke, vil heller tro det kanskje er mange som sliter psykisk som finner en trøst i rus.
Så deler av det. Ikke glem at de fleste utslåtte misbrukere ønsker å finnne en forklaringsmodell for sin misére. Det er fullt mulig at disse to ville endt der så å si uansett. Det er flere undersøkelser som viser at avhengighet som oftest er predisponert av sosiale og fysiologiske årsaker
Jeg har vært i Christiania i København, og det var et begredelig sted. Åpenlyst salg av narkotika, og kunder med barnevogn og sløve blikk var et deprimerende syn. Ingenting med det stedet tiltalte meg. Det skulle visst være noen kunstnere som drev med forskjellig der, men jeg så bare slum og forfall.
Slike steder tiltrekker jo folk som er i drift mot ukjent sted. Så dekker de seg bak et "kunstnerimage", bullshit fra b til t, selvsagt! Trist er ordet, ja.
Når det er sagt forsvarer jeg på ingen måte alkohol eller prøver å gjøre den bedre enn det den er. Under svangerskap er det mye større sjanser for misdannelser og alvorlige hjerneskader fra alkoholmisbruk enn fra narkotikamisbruk hos mor. Og at alkoholen fører til enormt med lidelse, og koster samfunnet mye skal jeg på ingen måte prøve å dekke over. Så jeg er helt enig i det siste du skriver.