CAMEL

bjørnab

Medlem
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
10
Antall liker
0
Dette var og er MUSIKK det ,vender alltid tilbake til det ,ikke så gale innspillinger heller på remixede opptak (CD)
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Camel var et av bandene som fikk meg hekta på prog-rock i utgangspunktet. (Sammen med Focus, Genesis og ELP.) Har til nå fått tak i Mirage, Moonmadness og "I can see your house from here" på vinyl til nå. På stadig jakt etter mer. ;D

Hvis noen vet om det går an å få tak i re-issues noe sted, kan de kanskje si ifra i denne tråden?

Kjøpte "A Nod and a Wink" til fatter til forrige bursdag og har hørt litt på den selv. Meget bra skive selv om den kanskje ikke er helt i samme klasse som det de spilte inn på 70-tallet. Likefullt imponerende at de holder på enda (iaf. til 2005).
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
larsggu skrev:
Camel var et av bandene som fikk meg hekta på prog-rock i utgangspunktet. (Sammen med Focus, Genesis og ELP.) Har til nå fått tak i Mirage, Moonmadness og "I can see your house from here" på vinyl til nå. På stadig jakt etter mer. ;D

Hvis noen vet om det går an å få tak i re-issues noe sted, kan de kanskje si ifra i denne tråden?

Kjøpte "A Nod and a Wink" til fatter til forrige bursdag og har hørt litt på den selv. Meget bra skive selv om den kanskje ikke er helt i samme klasse som det de spilte inn på 70-tallet. Likefullt imponerende at de holder på enda (iaf. til 2005).

Reissues på vinyl har jeg ikke hørt om, men originalene er ikke sjeldne.
Camel er undervurdert. Kanskje fordi de debuterte relativt sent (1973) til å være progband fra den klassiske perioden. Dessuten var sounded deres ikke så voldsomt originalt - hentet endel inspirasjon fra Caravan, Supersister (Hollandsk progband - Camel har en låt som heter Supertwister ;)), og Allmann Brothers låta " in memory of Elizabeth Reed" (kanonlåt forøvrig ;D).
Raindances er litt mer jazzy. Førsteskiva er også bra. Snow Goose er vel deres største kommersielle suksess. Jeg liker også Breathless selv om denne er generelt uglesett. Denne plata representerer vel det eneste tilfellet der et progband prøvde å kommersialisere seg og hvor resultatet faktisk er bra! ;)
Mirage og Moonmadness er helt kanon..... 8)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
70 talls skivene er obligatoriske.

Av de nyere synes jeg Harbour of Tears er veldig bra.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Camel, Moonmadness, Mirage og Snowgoose er sjefsplater. Ferdig arbeid.

Kaptein Ufattelig
 
N

nb

Gjest
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, sammen med "In the Court of the Crimson King" med King Crimson. SnowGoose er også obligatorisk som påpekt her.

Mange takk til kompisen min som introduserte meg for dette en gang på 90-tallet.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.557
Torget vurderinger
2
larsggu skrev:
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
Har du prøvd EBAY?
Jeg har fått tak i Moonmadness, Snow Goose, Breathless, Nude og Rain Dances der.
Alle til en rimelig penge og NM eller M kvalitet.
 
N

nb

Gjest
larsggu skrev:
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
Jeg har faktisk muligens ved en inkurie to eks av Snow Goose på vinyl (ikke alltid like lett å huske hva man har når man blir overivrig på antikvariater...) skal sjekke når jeg kommer hjem
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Er det bare meg som har Nude som favoritt Camel album? :eek:

Mvh
Geir
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
rolfozzy skrev:
larsggu skrev:
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
Har du prøvd EBAY?
Jeg har fått tak i Moonmadness, Snow Goose, Breathless, Nude og Rain Dances der.
Alle til en rimelig penge og NM eller M kvalitet.
Høres ut som en plan. Får følge litt mer med der. Hvordan er det med postgang? Er platene som reget godt pakket og håndtert på forsvarlig måte?
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
nb skrev:
larsggu skrev:
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
Jeg har faktisk muligens ved en inkurie to eks av Snow Goose på vinyl (ikke alltid like lett å huske hva man har når man blir overivrig på antikvariater...) skal sjekke når jeg kommer hjem
Okei, du får si ifra. Kjøper den gjerne hvis du har en "til overs". :)
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Camel er et av mine favoritt progband. Har fulgt de siden 75 og vender fremdeles tilbake til bandet. Favoritter er Moonmadness, Raindances, Breathless og Single factor. De nye utgivelsene er også faktisk bra. Var så heldig å få med meg konserten i 84 :). Husker at brannalarmen gikk under et rolig parti, men bandet spilte ufortrødent videre :D.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.557
Torget vurderinger
2
larsggu skrev:
rolfozzy skrev:
larsggu skrev:
nb skrev:
Jepp. Mirage var kanskje den første Progplaten jeg virkelig likte, [...]
Samme her. Mirage, og A Trick of The Tail av Genesis faktisk.

Som nevt er ikke skivene veldig sjeldne, og jeg har sett de aller fleste f.eks. på qxl.no denne sommeren. De går dog for relativt mye penger selv om de de bare skulle være "VG" ved visuell gradering (ofte, i realiteten, veldig slitt...). Snow Goose er vel kanskje den mest sjeldne, eller ettertraktede om du vil. Hvis noen skulle ramle over denne, eller deres første selvtitulerte, vil jeg gjerne at noen sier ifra til meg. :p
Har du prøvd EBAY?
Jeg har fått tak i Moonmadness, Snow Goose, Breathless, Nude og Rain Dances der.
Alle til en rimelig penge og NM eller M kvalitet.
Høres ut som en plan. Får følge litt mer med der. Hvordan er det med postgang? Er platene som reget godt pakket og håndtert på forsvarlig måte?

Bank i tastaturet, men jeg har ikke fått en ødelagt plate enda. Alle har vært godt pakka.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

bjørnab

Medlem
Ble medlem
01.08.2008
Innlegg
10
Antall liker
0
Hm ,er mange som liker dette gitt ,det er bra ,jeg vil ikke gi meg ut på å si hvem som er best av albummene ,jeg synes alle er bra ,må jeg rangere dem så er vel Dust and Dreams den dårligste og resten bra ,har litt ekstra forkjærlighet for A Live Record ,det er vel en av de beste live innspillinger som er gjort ,der kan en høre musikalitet og timing av ytterste merke (kan ikke gjøres bedre)

Kremt ikke for å skryte jeg har vel alle på vinyl også ,bortsett fra de 3 siste
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Liker alle til og med Raindances, synes de mista litt av det opprinnelige Camelsoundet omtrent ved Nude.
Så de live i Chateu Neuf, Oslo 23 September 1976.
Dette bildet er fra den konserten, og er vel en av de artigste jeg har vært på.

Om jeg skal rangere blir det vel omtrent sånn:

Mirage
Moonmadness
Camel
Raindances
Snowgoose
 

Vedlegg

A

Afterglow

Gjest
Camel var store. Kjøpte min første plate med gruppa i '79 (tror jeg det var):

I can see your house from here
Dette er etter min mening den aller beste med gruppa. 8)
Hvorfor? Fordi det ikke finnes svake punkt (bortsett fra "Remote romance" da..). Det må likevel fremheves et par perler: "Eye of the storm" og "Ice".
Platene før "I can see ...."er etter min mening svært ujevne, med store høydepunkt innimellom dype daler. Kan f.eks her nevne "Breathless" og "Rain Dances".
"Nude" er også en ok plate, men blir etter min mening litt for ensidig og melankolsk (selv om jeg liker melankolsk musikk så kan det altså bikke over for meg også...).

mvh
FMG
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
FMG skrev:
Camel var store. Kjøpte min første plate med gruppa i '79 (tror jeg det var):

I can see your house from here
Dette er etter min mening den aller beste med gruppa. 8)
Hvorfor? Fordi det ikke finnes svake punkt (bortsett fra "Remote romance" da..). Det må likevel fremheves et par perler: "Eye of the storm" og "Ice".
Platene før "I can see ...."er etter min mening svært ujevne, med store høydepunkt innimellom dype daler.

Nei her må jeg si med totalt og fundamentalt uenig. :(
Detter grenser til blasfemi. Fydda! ;)
 
L

lark

Gjest
Tor Nado skrev:
Så de live i Chateu Neuf, Oslo 23 September 1976.
Jeg var der også i -76. Knallkonsert. De spilte også på samme sted litt senere. Var det i 77 eller 78? Jeg var iallefall der også, og det virket som om de spilte for kreditorene på den konserten. Har de fire første platene på vinyl. Da jeg kjøpte Raindances mistet jeg interessen, og den platen havnet på et eller annet antikvariat.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Noen mimrende gamlegutter vil nok rive seg i håret, men jeg synes "Stationary Traveller" (1984?) var et kjempe come-back. Et friskt pust, fra en gruppe som ikke ville dø...!
Men endringen i "sound" (synth) var kanskje for stor for mange av gamle-fansen?

Arne K
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Camel er ikke helt min greie, men må si jeg setter pris på å høre historier fra den gang da. Dvs. konserter dere har vært på osv. Fortsett med det. Gjerne bilder også.
;) ;) ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Et bra comeback for Camel var "A nod and a wink" som kom for noen år tilbake.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Cobra2 skrev:
Noen mimrende gamlegutter vil nok rive seg i håret, men jeg synes "Stationary Traveller" (1984?) var et kjempe come-back. Et friskt pust, fra en gruppe som ikke ville dø...!
Men endringen i "sound" (synth) var kanskje for stor for mange av gamle-fansen?

Arne K
Hørte igjenom denne forrige uke, treffer ikke meg, for mye synth som nevnt og jalla trommelyd.
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Hørte gjennom denne for første gang i går kveld; official camel bootleg:



Bandet har det morro på scenen her og glimrer med bra grad av kreativitet, dette er tydeleg på Six Ate og God of Light (Lady Fantasy og White Rider skiller seg ikkje vesentleg frå studioalbumet).

PS: lydmessig er dette ingen höjdare, men heilt ok. Om (ei av) dei øvrige utgivelsane, f.eks. On the Road 1972 eller Camel on the Road 1972, skiller seg frå denne (CP-003CD) mhp lydkvalitet kjenner eg ikkje til. Har ikkje sett vinylutgåver av denne.

This album was taken from one of the earliest tours with the original line-up of Andrew Latimer, Pete Bardens, Andy Ward and Doug Ferguson. Although the essence of Camel changed when Doug left and we all grew apart musically, our friendships remain strong to this day. I chose this tape because it has the feel that inspired us to work together, despite it being nearly 20 years old and not the best quality. It's meant to be a bit of fun and an inexpensive souvenir of a few memories, which is something that will never change. -Andrew Latimer
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Camel er også et av mine favorittband fra 70-tallet. I motsetning til mange andre prog band finnes det mye med dem på DVD også. Tror jeg har tre-fire offisielle DVD'er med dem og de anbefales. Den ene har interview med medlemmene og omhandler historien til bandet. Anbefales!

I tillegg til de som er nevnt ovenfor liker jeg også godt platen Rajaz.

mvh,
OS
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Mirage og Moonmadness er spiselige/hørbare, men synes at resten av platene til Camel er vanskelige å fordøye!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
f skrev:
Mirage og Moonmadness er spiselige/hørbare, men synes at resten av platene til Camel er vanskelige å fordøye!
Delvis enig.
Moonmadness, står høyest på lista mi av disse - pga. at da er de på sitt mest "proggete".
 
Topp Bunn