Forsterkere Cambridge evo 150

Dan-Hifi

Medlem
Ble medlem
22.02.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Trøndelag
Hei, nettopp kjøpt en cambridge evo 150 som brukes på Dynaudio focus 260.

Tenkte å bruke cambridgen sin pre-out og videre til en xtz a2 400.

Er dette et lurt valg eller finnes det andre og bedre valg til samme pris ? Prisen er på ( 30 k)

Har vurdert Og bytte ut cambridgen med Lyngdorf-1120 ( ca 24k ) men vet ikke om dette er et lurt valg.

Angreretten går ut på tirsdag 😬
 

Entropy

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
500
Antall liker
963
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg elsker den som integrert, men så trenger ikke jeg 2x400 watt…

hvis du virkelig trenger så mye watt hadde jeg nok heller kjøpt en dedikert pre.
Hvis du kan klare deg med 2x150w hadde jeg beholdt evo 150 og heller solgt xtz
 

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
212
Antall liker
185
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Lyngdorf er jo genial da, mye innstillinger/justerings muligheter og roomperfect. Eneste probleme er att det er litt mye støy i preout, på følsome høyttalere, så då må man evenetuelt bruke dempeplugger på kablene 🙂
 

Dan-Hifi

Medlem
Ble medlem
22.02.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Trøndelag
Jeg elsker den som integrert, men så trenger ikke jeg 2x400 watt…

hvis du virkelig trenger så mye watt hadde jeg nok heller kjøpt en dedikert pre.
Hvis du kan klare deg med 2x150w hadde jeg beholdt evo 150 og heller solgt xtz
Fant denne info på cambridgen som står på flere sider. 8 ohm 2 × 150 w og 4 ohm opp mot 250 w? Stemmer dette eller er det en feil ? Isåfall hvordan får jeg koble opp for og få 4 ohm ? Takk for svar
 

Vedlegg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.541
Antall liker
8.107
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så godt som alle forsterkere yter forskjellig ved forskjellig belastning. Det handler ikke om å koble noe på noen annen måte, det vil bare si at når forsterkeren blir presentert for en last på 8Ohm så kan den levere opp til 150W, mens den kan levere opp til 250W opp mot en last på 4Ohm.

Kanskje kan noen her anbefale en lettfattelig guide du kan lese, for det er nok en fordel å sette seg i alle fall bittelitt inn i ting før man bruker tusener av kroner på en dings.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Ser du på dine høyttaleres data vil du se at de er 4 ohm. Impedans er ikke en linear faktor og vil variere igjennom frekvensområdet, med 4 ohm høyttalere er det litt viktigt å ha en stabil forsterker der kan håndtere dette, spesiellt om der er veldig lave avvik og det ser ut til du har dette. Du kan lese noen tester av høyttalere på Stereophile sin side, der lager de også målinger der vider impedansen på en testet høyttaler. Ikke alle høyttalere er målt dog, men de fleste, som her https://www.stereophile.com/content/dynaudio-focus-140-loudspeaker-measurements
Dine høyttalere har nesten samme data som mine, 4 ohm også så med den driftseffekt de har (målt lydtrykk med 1 watt inn i 1 meters avstann) bruker vi vel 3-5 watt når vi spiller litt høyt, med opp til 10x det i musikkens spisser....
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.120
Antall liker
34.057
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hei, nettopp kjøpt en cambridge evo 150 som brukes på Dynaudio focus 260.

Tenkte å bruke cambridgen sin pre-out og videre til en xtz a2 400.

Er dette et lurt valg eller finnes det andre og bedre valg til samme pris ? Prisen er på ( 30 k)

Har vurdert Og bytte ut cambridgen med Lyngdorf-1120 ( ca 24k ) men vet ikke om dette er et lurt valg.

Angreretten går ut på tirsdag 😬
I min bok er det dårlig økonomi å kjøpe en ny integrert forsterker for så å bruke bare pre-ampen i den. Du vil kunne få en bedre preamp til samme pris.
Liker du lyden i evo 150 brukt som integrert så er det sikkert en god kandidat i sin prisklasse. Den skulle vel ha nok effekt til de høyttalerene dine.
Jeg ville gått noen runder i meg selv og funnet ut hva du egentlig er ute etter. Er det noe du savner med comboen - eller er det bare en ide om at mere watt gir bedre lyd? Hvis du vil ha mere trøkk - så er kanskje horn noe å kikke på osv.
 

Dan-Hifi

Medlem
Ble medlem
22.02.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Trøndelag
I min bok er det dårlig økonomi å kjøpe en ny integrert forsterker for så å bruke bare pre-ampen i den. Du vil kunne få en bedre preamp til samme pris.
Liker du lyden i evo 150 brukt som integrert så er det sikkert en god kandidat i sin prisklasse. Den skulle vel ha nok effekt til de høyttalerene dine.
Jeg ville gått noen runder i meg selv og funnet ut hva du egentlig er ute etter. Er det noe du savner med comboen - eller er det bare en ide om at mere watt gir bedre lyd? Hvis du vil ha mere trøkk - så er kanskje horn noe å kikke på osv.
Ja vurdere og bytte ut høytallerne etterhvert men ikke med det første . Skal sjekke ut litt horn, takk for tipset
 

Dan-Hifi

Medlem
Ble medlem
22.02.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Trøndelag
Så godt som alle forsterkere yter forskjellig ved forskjellig belastning. Det handler ikke om å koble noe på noen annen måte, det vil bare si at når forsterkeren blir presentert for en last på 8Ohm så kan den levere opp til 150W, mens den kan levere opp til 250W opp mot en last på 4Ohm.

Kanskje kan noen her anbefale en lettfattelig guide du kan lese, for det er nok en fordel å sette seg i alle fall bittelitt inn i ting før man bruker tusener av kroner på en dings.
Ja har lest en del og vært hos soundgarden, ene ansatte viste ikke at det var 8 og 4 ohm på cambridgen så det sier litt. Flere sider som ikke nevner riktig specs på cambridgen.. Prøver og høre på folk som har mer peiling og stiller samme spørsmål her som hos soundgarden/ HiFi klubben. men viser seg at jeg blir missledet 😂 Penger ekke no stress så det er bare og bytte ut hehe.. har levert tilbake cambridgen nå så er åpen for det
meste
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har svart på det spørsmålet jo! Forsterkere har ikke ohm men reagerer på belastningen fra høyttalerne, høyttalere har ohm og dine høyttalere er fire ohm nominelt, så ja, du har 250 watt eller hva nå den leverer i fire ohm. Som jeg skrev er impedans ikke en konstant belastning, du vil se dette om du klikker på linken jeg gav angående Stereophile sin måling av en Dynaudio høyttaler.
 
Sist redigert:

Dan-Hifi

Medlem
Ble medlem
22.02.2023
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Trøndelag
Jeg har svart på det spørsmålet jo! Forsterkere har ikke ohm men reagerer på belastningen fra høyttalerne, høyttalere har ohm og dine høyttalere er fire ohm nominelt, så ja, du har 250 watt eller hva nå den leverer i fire ohm. Som jeg skrev er impedans ikke en konstant belastning, du vil se dette om du klikker på linken jeg gav angående Stereophile sin måling av en Dynaudio høyttaler.
Ja fikk med meg det, fikk samme beskjed av soundgarden men måtte snakke med en som hadde litt mer peiling
 
Topp Bunn