Jeg tenker en høytaler på hver siden av tv'en og en forsterker evt under. Leiligheten min er på 52 kvadratmeter, men jeg befinner meg som regel i stuen som er noe over 20 kvadratmeter. Vil tro det kommer til å bli ganske mye brukt, men sitter vel for det meste i sofaen ca 4 meter unna.
Som sagt så er jeg dårlig på det her, men ettersom jeg stortsett spiller fra Spotify så må jeg vel bruke pcen? Har i alle fall sett for meg det.
edit: legg merke til verandadøren til høyre. Det er grunnen til at høytalerne helst ikke skal være for dype.
Da er det lettere å kunne gi gode råd!
Siden du ikke kan så mye om dette fra før, en kort innføring. Du har to grunnleggende muligheter for valg av anlegg:
- Den ene muligheten er den tradisjonelle, som er å koble en forsterker til to høyttalere. Det folk liker med det, er at man da kan bytte forsterkere etter hvert, og "spesialtilpasse" lyden ved å prøve ulike forsterkere osv.
- Den andre muligheten er det som kalles aktive høyttalere, der forsterkeren er bygget inn i selve høyttaleren (for å være veldig teknisk så er det ofte flere forsterkere inne i hver høyttaler - en til basselementet, og en til diskantelementet). I den budsjettklassen du befinner deg i, tror jeg at du sannsynligvis vil få mer lyd for pengene ved å gå for aktive høyttalere. Men da har du ikke muligheten til å eksperimentere med forskjellige forsterkere etterpå.
Og så gjelder det kilde, som du feeder anlegget med. En mulighet er å koble inn pc (og tv?). I så fall er det ikke så dumt å ha det som kalles en DAC, som former om signalet fra digitalt til analogt. Da kobler du den dacen til forsterkeren eller de aktive høyttalerne. Den andre muligheten er streaming - å sende musikken trådløst over wifi. Lydkvaliteten på dette har blitt veldig god i dag. Det finnes flere merker på markedet som kan gjøre dette. Mest kjent er nok sonos. Men den rimeligste streameren er en bitteliten dings Google har laget, som heter Chromecast Audio, og koster ca 400 kroner. Da spiller du musikk fra spotify på mobilen din, og sender det til den lille dingsen, som så sender det inn i forsterkeren eller de aktive høyttalerne. Hvis du primært spiller fra spotify, bør det faktisk funke helt fint.
Problemet da, er at du ikke får lyd fra TVen inn i høyttalerne - i hvert fall ikke hvis du går for aktive høyttalere med bare én inngang. Det kan du løse ved å kjøpe en slags switche-boks, som gir deg mulighet for å koble til flere lydkilder til én enkelt inngang:
https://www.kjell.com/no/produkter/...ere/rca-video/switch/rca-svitsj-4-veis-p37695
Håper det var til litt hjelp! (og sorry hvis dette var ting du visste veldig godt)