Bypasse kondensatorer, How-to?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.471
    Sted
    '
    om du kobler innsignalet på innerviklingen påstås det at resten av viklingene virker som en skjerm
    Som en skjerm mot hva, og hva skal skjermes?
    Siden du snakker om signal inn og signal ut antar jeg du snakker om koblingskondensatorer. En perfekt kondensator skal som regel (hvis det ikke er snakk om pass-bånd) slippe signalet transparent gjennom fra inngang til utgang, og vice versa.
    Hvis vi forestiller oss at periferien av kondensatoren er "ut" og skal virke som en skjerm for inngangen er denne tankegangen ikke forenelig med at en kondensator skal være transparent.
    Og hadde det vært slik at noe skulle skjermes så burde det vært utgangen, slik at signal ut forblir så rent og uforstyrret som mulig, eller hva?;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    gjengir hva jeg har lest, men påberoper meg ingen ekspertise

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    ...så hvis det sto "hæ" på Mundorf-kondensatoren, kopler du INN-signal på "h"-siden og UT-signal på "æ"-siden. Eller? Hehe :)

He he, den var god!
    Men har jeg da gjort feil? På boardet står skriften fra el-84 rørene mot pre-rørene. Derfor har jeg satt kondensatoren med skriften i denne retningen. Se bilde tidligere i tråden.

Men etter at jeg sendte en epost til Mundorf vedr. dette, så sier de kondensatorene ikke er merket med dette da det ikke spiller noen rolle.
    Hadde kontakt med han som lager V-cap.
    Han sa at kondensatorene er merket (rød / grønn) med inn- og utgang.
    Men at mange med 300B forsterkere synes det er best omvendt.
    Det kan tyde på at hva som er inn og ut kan oppleves litt forskjellig.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Kan se der er en hvis usikkerhed omkring det med yder-folien , jeg fandt et link til som jeg synes forklarer det fint , i kombination med de andre link burde det give klarhed.
    Where To Connect the Outside Foil on Capacitors
    Og det gør en målbar forskel, og sandsynligvis også en hørbar forskel, og det koster gratis. at orienterer kondensatoren korrekt.

Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hva er forskjellen på 1uF og 1uH?

Jeg har loddet inn 2stk Claritycap ESA 1uH i Jolida dacen men det ble noe rart med lyden selv etter 200 timer med innspilling.
    Spiss S & T samt litt fattig bass. Regner med at 1uf og 1uH er det samme? Men så ser jeg de jeg har brukt er på 630v mens jeg skulle brukt 250v utgaven. Kan dette skyldes at det ikke låter som det skal?

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Claritycap merker med uH så det er det samme ja. Jeg har brukt både 630 og 250v versjonen uten at jeg kan si det er noe forskjell i lyd signatur på disse.

Mvh
    morten

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Ikke helt rigtigt, man har udeladt det under-forståede F (Farad) og angivet tolerancen i stedet for som et H der står for 3% , man kan se lidt om dette sidst på denne side How to Read Capacitor: 4 Steps (with Pictures) - wikiHow

Det er lidt tricky fordi uH faktisk betyder at der er tale om en spole , hvor H står for Henry, så for at undgår misforståelser er der normalt en smule afstand mellem u og H når der er tale om en kondensator med procent angivelse.

Iøvrigt er det min erfaring at størst spændingsangivelse som regel lyder bedst ved upolariserede kondensatorer. Men man skal nok ikke prøve at tage en blindtest på det.

Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ok, men jeg kan jo legge til at jeg klarte å lage ett hull i aluminiumskappen som er nesten er 1 cm i diameter på den ene kondensatoren. Ett par tre mm dypt. Er vel heller ikke så veldig gunstig?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Kan se der er en hvis usikkerhed omkring det med yder-folien , jeg fandt et link til som jeg synes forklarer det fint , i kombination med de andre link burde det give klarhed.
    Og det gør en målbar forskel, og sandsynligvis også en hørbar forskel, og det koster gratis. at orienterer kondensatoren korrekt.
    These capacitors are typically made by taking a long narrow strip of insulating material and placing a strip of metal foil on both sides of it. The two pieces of foil become the plates of the capacitor, and the insulator is the dielectric

Dette blir det ingen kondensator av når den rulles sammen. Forsøk med en strimmel papir.
    Når forfatteren tråkker såpass utenfor i starten, hva med resten?

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    immellem
    These capacitors are typically made by taking a long narrow strip of insulating material and placing a strip of metal foil on both sides of it. The two pieces of foil become the plates of the capacitor, and the insulator is the dielectric

Dette blir det ingen kondensator av når den rulles sammen. Forsøk med en strimmel papir.
    Når forfatteren tråkker såpass utenfor i starten, hva med resten?
    Måske rigtigt, han burde måske have tilført en tegning for at undgår misforståelser .
    Billeder og tekst er taget fra Elektroteknik af Freddy Wisler

rullekondensator.JPG

Vi tager lige den anden type også :

stakfoil.JPG

Endnu et link hvor der er en som viser forskellen på nogle populære audio-kondensatorer med sit nye oscilloskop.
    http://jimmyauw.com/2010/04/24/observing-inner-and-outer-foil-of-some-popular-capacitors/

Sist redigert:

6bm8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    654
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt rigtigt, man har udeladt det under-forståede F (Farad) og angivet tolerancen i stedet for som et H der står for 3% , man kan se lidt om dette sidst på denne side How to Read Capacitor: 4 Steps (with Pictures) - wikiHow

Det er lidt tricky fordi uH faktisk betyder at der er tale om en spole , hvor H står for Henry, så for at undgår misforståelser er der normalt en smule afstand mellem u og H når der er tale om en kondensator med procent angivelse.

Iøvrigt er det min erfaring at størst spændingsangivelse som regel lyder bedst ved upolariserede kondensatorer. Men man skal nok ikke prøve at tage en blindtest på det.

Jeg har målt mine og dem stemmer innen 1% 2,2uH med 2,2uF. Fikk en mail fra hificollective som var sent fra claritycap som også bekreftet at de er identiske.? Var vist flere som har lurt på dette.

Mvh
    Morten

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    766
    Sted
    Danmark
    Ordering Details
    ESA 5u6 H 630VESA Type 5u6 Capacitance in nF/µF
    H Tolerance (3%) 630V Rated dc voltage (250V / 630Vdc)

ESA polypropylene audio capacitor from ClarityCap

Du kan finde nogen hvor de bruger H som 3% indikering.
    Clarity-Cap-ESA.jpg

Og nogle hvor de direkte skriver 3 % og bruger uF

ESA-caps.jpg

Og enig i at det kan virke forvirrende.

Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Stemmer at Hificollective selger de under uF og ikke uH som det står på kondensatoren.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Hvem er det som finner på å lage en 22uF kondensator og merke den med 22uH :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn