Bygging av lytte rom (furtebule) i hagen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Hei!
    Tenkte eg ville lufte ideen min på min egen "furte" bule i hagen.
    Har ikke så veldig mye i planene enda, men fudamentet blir boret med stålrør ned til fjell, for så enten H-Bjelker eller Bjelkelag i tre ca 20-30cm opp fra bakken.
    Underlaget er myr og er bløtt, og tenkte det ville bli stillig med ei lita "hytte" som blir stående over bakken.
    Skal legge ut bilde av hvor hytta har tenkt å stå, men det eg egentlig lurer mest på, er hva slags tiltak eg spesielt må ta hensyn til når målet er å få et lytterom/koserom med best mulig lyd.
    Planen er å ha det 4.5x8 m, med skråtak.
    Fudamentet blir boret i løpet av Mai er planen, så vertfall målene må eg ha ferdig til da.
    Tusen takk for innspill på forhånd :)

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    DSC_0163.jpg
    DSC_0162.jpg
    DSC_0161.jpg
    Her er litt bilder.. "Stua" skal på andre siden av grøfta vist dere ser den. omrent der den ene telefonstolpen ligger..

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Det blir ikke lagt SÅ mye jobb at det blir et rom-i-rom prosjekt.. Men vil isolere å gjøre alt så bra som mulig i mitt budsjett..
    Er fks gips det eg må gå for på vegger? Golvet blir støpt, men er det noe spesielt man må tenke på der? Taket ?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker litt i samme baner, men det er langt fram i tid.
    Min plan er pulttak og la høyttalere og anelgg stå i den enden av stua der det er lavest. Da vil høyttalerne spille ut i et rom med stadig høyere tak. Ellers er tanken ingen akustiske remedier. Men vegger og tak av myke tresorter. Furugulv. Gran utepanel på veggene. Men snus når jeg spikrer opp. Da har jeg en glatt overflate til å male på.panel i tak eller takplater.

Håvard

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Spennende! Vurderer noe tilsvarende selv. Har mye plass men lite kronasjer, så skal ta tiden til hjelp.
    Tenker du å tegne/bygge en unik konstruksjon eller kjøper du en ferdighytte?

Regner med du har spekulert litt rundt optimale dimensjoner i forhold til akustisk respons og stående bølger? I de beste rommene jeg har hørt har anlegget vært plassert på langveggen. Faktisk litt motstridende til hva en kan tolke utfra rommodekalkulatorer, men god lyd er vel mer enn utfordringer i bassen.

Sikkert lurt å tenke symmetri hele veien når du kan bygge fra grunnen av. Godt å vurdere hvor vinduer og dører plasseres så du unngår harde flater som er vanskelig å dempe i refleksjonspunkter.

Så er kanskje greit å vurdere om akustiske tiltak skal integreres i selve konstruksjonen?

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Har ikke alverdens med kronarsjer selv, og har nå solgt mesteparten av stereoen min grunnet plass her inne i huset. (Derfor furtebule :) )
    Eg tenkte egentlig å bare grov tegne alt sammen. Er på utikk etter H-Bjelker i stål, da eg kanskje tenkte å sveise sammen bunnramma til hytta i H-Bjelker.
    Planen er en hytte på ca 5x8 m, men dette kan eg endre på vist det kommer noen bra tips. Boringa av fudamentene blir nå etterhvert, så eg må da ha målene klare.
    Hadde også tenkt å ha normal takhøyde på veggene, for så å ha skråtak fra 2.4 og opp. Da blir det mye Volum i stua, noe eg har forstått er veldig bra. Passer også fordi eg har skråtak på huset..

Har også veldig lyst til å ha stort glass (Lysthus vindu) ut mot huset. Kanskje tilogmed dører i glass. Men dette er vell også motstridene med tanke på lydkvalitet. ?!

Ser du skriver mykje tresorter. Er dette eventuelt bedre enn å ha 2lag gips for så ferdig panel?

Moro med svar så fort, og gleder meg enormt til å få startet prosjektet! :)

N

Næss

Gjest
    Har ikke alverdens med kronarsjer selv, og har nå solgt mesteparten av stereoen min grunnet plass her inne i huset. (Derfor furtebule :) )
    Eg tenkte egentlig å bare grov tegne alt sammen. Er på utikk etter H-Bjelker i stål, da eg kanskje tenkte å sveise sammen bunnramma til hytta i H-Bjelker.
    Planen er en hytte på ca 5x8 m, men dette kan eg endre på vist det kommer noen bra tips. Boringa av fudamentene blir nå etterhvert, så eg må da ha målene klare.
    Hadde også tenkt å ha normal takhøyde på veggene, for så å ha skråtak fra 2.4 og opp. Da blir det mye Volum i stua, noe eg har forstått er veldig bra. Passer også fordi eg har skråtak på huset..

Har også veldig lyst til å ha stort glass (Lysthus vindu) ut mot huset. Kanskje tilogmed dører i glass. Men dette er vell også motstridene med tanke på lydkvalitet. ?!

Ser du skriver mykje tresorter. Er dette eventuelt bedre enn å ha 2lag gips for så ferdig panel?

Moro med svar så fort, og gleder meg enormt til å få startet prosjektet! :)
    Dette høres ut som ett spennende prosjekt, her har du alle muligheter til å få til ett bra lytterom :)

I forbindelse med vegger så er mitt tips at du har 2 lag med plater, med greenglue i mellom. Gjorde dette selv sist sommer og resultatet ble svært bra etter min mening, med lite etterklang i bassen.

Selv brukte jeg OSB på første lag, så gips, men kan godt hende det er like greit å bruke 2 lag med gips. Du kan jo se én måte å gjøre det på i dette innlegget og ett innlegg på den neste siden: http://www.hifisentralen.no/forumet...a-der/71470-casa-de-na-ss-17.html#post2064933

Greenglue koster noen kroner, men ikke mye i den store sammenhengen når man først skal bygge nytt: AVshop.no / Greenglue Lydisoleringmasse Pail (bøtte) 18,9l

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Store vindusflater på frontvegg (bak høyttalere) er sikkert ok men jeg ville prøvd å unngå det i førsterefleksjon og bakvegg.

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Hjertelig takk for gode linker. Her var det mye god informasjon eg skal lese meg nøye gjennom :)
    Har nå kanskje fått tak i h-bjelker, så fudamentet og ramma blir nok å se i løpet av 1mnd tid vist det går som det skal.
    Har vell så og si bestemt meg for at det blir 8x5 i ytterkant av ramma siden det passer godt der hytta skal stå, og for så ta akustikk tiltakene deretter..

Vist store vinduer har så stor innvirkning på lyden, hva om man har et stor vindu bak stereoen? Rommet blir såpass stort, så høytalerene (Som eg enda ikke har bestemt meg for hva blir) kan plasseres med god avstand fra bakvegg eventuelt glass..

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.309
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg merker når jeg er i hus med parkett/laminattgulv og med mdf Mjøspanel på veggene, så synes jeg det ofte kan være litt mye klang i slike rom. Synes mine vegger med 12mm spon og furugulv gir et lunt rom, lydmessig. Kommer selv til å ha vinduer fra gulv til tak. Kanskje også ved førsterefleksjon. Ikke ideelt. Husk å lage det koselig, slik du vil ha det. Da blir det brukt. Er en del lytterom jeg ikke liker fordi det er overfylt av diverse dempesaker. Sikkert riktig for lyden, men det estetiske teller for meg. Viktigere. Enn en absorbent i hjørnet

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    du har veldig rett haavard. trivsel er pri 1, men når en har privilegiet å bygge fra grunnen er det liten sak å gjøre smakfulle og integrerte grep for akustikken. Jeg tenkte ikke glavaruller i hjørnene, men gjøre det estetisk tilfredsstillende. Med litt forarbeid eller hjelp fra fagfolk under planleggingsprosessen tror jeg en kan få et kjemperom uten å gå på kompromisser med akustikken.
    Poenget mitt er at det blir garantert mer estetisk vellykket hvis akustikken er en del av planleggingsprosessen i stedet for å gjøre grep etter at rommet (bua) er ferdigstilt

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Helt enig at man må tenke på begge deler når man skal bygge.
    Blir nok et stort glass vindu på langsiden av bygget for kos, men man kan vell da eventuelt henge opp noen kraftige å tykke gardiner man trekker over når man skal lytte til musikk?? :)

Har prøvd meg litt på diverse tegne program, men har vell ikke akkurat hatt noe suksess med det enda. Kanskje eg skal få noen til å lage en god tegning etterhvert..

Golvet tenkte eg kanskje å legge gulv til gulv teppe, da det hjelper å få det lunt og kanskje dempe rommet litt :) :)

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Oppdatering

Da har eg endelig fått fudamentert til Hifi bula mi..
    Ble en hektisk helg. Satte fast borriggen, så måtte inn med graver for å grave meg ut.. Men kl 02.00 søndag ble eg ferdig, å sendt borriggen videre til Oslo.
    12Stk punkt som utgjør 5x8 m.

Har blitt mye jobbing i sommer, så Hifi Bula har blitt forsinka.. Planen nå er å starte så fort våren kommer neste år..
    Da har eg god tid til planlegging,innkjøp og ikke minst få gode tips av dere som er mye flinkere til dette enn meg selv..

Har prøvd å tegne opp med diverse program til pc, men har funnet ut at eg helst vil leie noen "profesjonelle" eller noen som er flinke å kan hjelpe meg med tegne hytta slik eg vil ha den.
    Så vist det er noen der ute som kunne tenke seg en å hjelpe meg her hadde det vært supert.. Da selvsagt med betaling..
    Da ser eg for meg såpass detaljerte tegninger etterhvert at eg kan bestille matriale i forhold til tegning..

Hytta er som sagt 5x8, og det blir skrå tak med åpen løsning.. Altså høyt til tak.
    Tenkte også at sittegruppen skal ut fra veggen en del, og vist det da er mulig vil eg ha en liten "bar" bakerst i rommet, med halv vegg ned til golv..
    Skal etterhvert tegne litt på paint bare for å få noen grov skisser på tankene mine..

Hifi utstyr er også kommet inn i tankene mine, og selvsagt akkustik matriale til selve "Bula"
    Hifi messen i horten neste helg bli en helg eg gleder meg til..

:=)

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Nå snakker vi! (dvs. du) Skaff deg en arkitekt - helst lydinteressert/fordomsfri, garantert lurt. Dette blir bra, lykke til.

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Ja det tror eg også :)
    Arkitekt klinger "dyrt" i mine ører, men man kan selvsagt sjekke opp å få noen priser...
    Sikkert mange "Hobby" inntreserte med mye å komme med også..
    Uansett er det viktig å få detaljer osv riktig fra start av, så man ikke kommer ut feil. :=)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Dyrere å drite seg ut, dyrere å ikke bli fornøyd med drømmeprosjektet. Med mindre man er en dreven håndverker innen bygg (helst tømrer/murer etc) så går det MYE tid til å gruble/fundere - tid som kunne vært brukt smartere. Lag en skisse av hva du trenger - sjekk av med fagfolk og ta ting derfra. Ikke alltid det går med så mye penger heller, og oppretting av misforståelser/feil etter andre er heller ikke gratis. OK, et slikt bygg trenger ikke være komplisert, har selv tegnet flere sånne men når det kommer til kvalitetskontroll, beregninger av dimensjoner, styrke osv. så er jeg ikke i tvil.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.810
    Torget vurderinger
    49
    Spennende prosjekt, kommer til og følge med her.
    Har vært inne på tanken selv.
    Noen som vet hvor stor hagestue du kan bygge i uten byggemelding, er det 50m2?

jan_is44

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Antall liker
    22
    Tror det er forskjellig fra kommune til kommune..
    Her oppe kan man bygge opp til 70kvd uten å søke, men man må sende nabovarsel fra 40kvd og opp..

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.016
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Nye regler er 50 kvd , max mønehøyde 4 meter , gesimshøyde 3 meter og minst 1 meter fra ferdig vegg til nabogrense. Og man må passe på å ikke overstige tomtens utnyttelsesgrad osv. Om det er variasjoner i enkelte kommuner så kan man jo kontakte teknisk etat.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Men du må fortsatt informere naboen - ikke glem det, men det ser ut som om trådstarter ikke får vanskeligheter der...?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.016
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, å beholde godt naboskap er viktig. Jeg hadde en runde med naboer før jeg bygde garasje. Hjelper å sette seg ned med en god kaffe og legge frem planene :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn