Byggeprosjekter - The clone war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Har loddet i sammen 2stk kina ksa50 kort,fungerer fint og god lyd,men ikke helt lik orginal ksa50 skjema..
    Hei!

    Jeg har også KSA50 og KSA100-kort liggende. Har du tilfeldigvis originalskjema liggende på KSA50? Det finnes så mange nytegninger og versjoner av "originalene" på nettet at jeg ikke er sikker på hva som er det rette. Eller det beste å gå for.

    :) morten
    Hadde skjema som skulle ligne orginalen,men pc det lå på er død.

    Jeg har nettopp begynt å lage skjema for de KSA50-kortene jeg kan tenke meg å bruke. Det har 3x utgangstransistorer og rele for høyttalersikring på kortet. Men skjema fulgte ikke med. Regner med at det er klart i morgen. Hadde vært fint om du kunne kommentere det!

    Jeg har tatt utgangspunkt i dette skjemaet, der komponentene som har en verdi, korresponderer med mine kort. Detaljene i skjemaet kan bli endret etterhvert som jeg blir ferdig.

    KSA50x3_skjema.jpg
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Ser at du for høyeste strømtrekk benytter 16 ohm 20W mens de andre motstandene er alle R= 18 ohmx10. Noen grunn til at du ikke benytter 18 ohm 20 W?

    Eivind S
    Hei Eivind!

    Det er ingen god grunn for dette. Du kan like gjerne bruke 10x på alle motstandene. Flaks for meg hadde jeg ikke en strømforsyning på 22V, så jeg brukte en på ca 19V, og da ble strømmen på høyeste valg ca 1A. Og det er jo et fint tall! Du skjønner tegninga... Velg det du har lyst til som gjør at du får den test-strømmen du ønsker.

    :) morten
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen dansker hadde komplette skjema og utlegg for KSA50 , for en ti-femten år siden... tror jeg har kopier av dette på en av backup diskene mine...
    DIYAudio har også gamle tråder på KSA50 og 100 kloner med opprinnelige verdier, etter det jeg husker.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    KSA50

    Jeg var ikke helt klar i siste post. Her er skjemaet jeg bruker som utgangspunkt, dvs gjetter på gir meg lite redigering etterhvert som jeg tracer mine kort. Skjemaet i forrige post viser hvor langt jeg har kommet.

    Taobao_KSA50_skjema.jpg


    :) morten
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    MC602 høres spennende ut. Har du noen link til pcb?
    I dag så jeg at mc602 var ankommet Yoybuy. Nå er frakt betalt, kortene ekspedert og er her forhåpentligvis i løpet av få uker...

    mc602_PCB_1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Hei :)

    Ikke for å kritisere (bare et velment råd :) ) Hadde kostet på meg noen nye transer, slik at du kan unngår den alu.-plata der . Du får bare en termisk overgang. (Jeg prøver ikke å selge deg noe, bare så det er sagt ! ) . En annen løsning kan kanskje være å bukke beina helt inntil huset og bore hull til de, helt ytterst på paddene på kortet. Bruke 5 mm avstand-stykker (eller kortere) til kortene. Kanskje beina rekker da, litt vanskelig å bedømme ut i fra bildet.....??? I beste mening :)

    Mvh.
    Johnny
    Er det slik at aluplaten ikke overfører varme videre til kjøleribben?
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Hei :)

    Ikke for å kritisere (bare et velment råd :) ) Hadde kostet på meg noen nye transer, slik at du kan unngår den alu.-plata der . Du får bare en termisk overgang. (Jeg prøver ikke å selge deg noe, bare så det er sagt ! ) . En annen løsning kan kanskje være å bukke beina helt inntil huset og bore hull til de, helt ytterst på paddene på kortet. Bruke 5 mm avstand-stykker (eller kortere) til kortene. Kanskje beina rekker da, litt vanskelig å bedømme ut i fra bildet.....??? I beste mening :)

    Mvh.
    Johnny
    Er det slik at aluplaten ikke overfører varme videre til kjøleribben?
    Hei!

    Regner med at Johnny svarer på denne, men ja, aluminium leder varme og det leder godt. Det aller beste hadde likevel vært å ha FETene rett på kjøleribba for å slippe en ekstra kjølepasta-overgang mellom alu-skinne og ribbe. Det var ihvertfall slik jeg vurderte, men jeg håper at den termiske motstanden i alu-skinne + overgang ikke blir altfor stor. Det sparer meg litt arbeid og noen kroner... og jeg er litt lat!

    :) morten
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    KSA50

    Begynner å bli ferdig med å tegne skjema for KSA50-kortene. Det gjenstår litt sjekking, men skjemaet stemmer ganske godt overens med det jeg har brukt som utgangspunkt (se litt tilbake i tråden). Skjemaet er også ganske likt det som Delta hadde da de var operative på nettet. Hovedforskjellen er ulik høyttalersikring som hos Delta er elektronisk strømbegrensning, mens kortet fra Taobao har DC-beskyttelse etc vhja relé på utgangen (ikke med på tegningen). En annen forskjell er valg av transistorer. Her velger man jo det man vil, men kinakortet bruker en miks av BC-typer og japanske, som dere ser.


    KSA50 fra Delta:

    Vis vedlegget Krell-CloneKSA50-6 pwramp.pdf


    KSA50 fra Taobao - PCB:

    KSA50_PCB.jpg



    KSA50 fra Taobao - skjema:

    KSA50x3_skjema.jpg


    Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom noen skulle oppdage tegnefeil ect...

    :) morten
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    KSA50

    Jeg har fått litt feedback på diyAudio og her er et oppdatert skjema med noen forslag til transistorer i de ulike trinnene. Det er ikke annen tanke bak forslagene mine enn at de har sammenlignbare data eller bedre enn de som er brukt på kortene fra Kina, eller at de ligner på modeller som benyttes i andre KSA50-kloner. Dessuten var et kriterium for valg at jeg har dem i skuffen... :)
    Jeg venter på tilbakemelding på diyaudio om hva andre mener er gode valg av transistorer. Er det noen her som har innspill, er jeg svært takknemlig!

    Siste inkarnasjon av KSA50:
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: C.T

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Bra jobba.

    Skal si det går unna med skjemaene dine, blir veldig ryddige og oversiktlige. Knall med alternative transistorer, blir enklere å få oversikt over hva man kan bruke :)
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Skal si det går unna med skjemaene dine, blir veldig ryddige og oversiktlige. Knall med alternative transistorer, blir enklere å få oversikt over hva man kan bruke :)
    Jeg fikk nettopp svar på diyaudio.
    THD+N mente alle forslåtte transistorer var gode alternativer,
    men anbefalte å bytte BC546/556 i inngangstrinnet med noen som tålte høyere spenning.

    Dessuten hadde AndrewT noen gode kommentarer.
    Bla a en som gjorde at jeg oppdaget at jeg hadde glemt å tegne inn inngangskondensatoren, C1.
    Det var jo bare en av de største komponentene, hehe!


    Oppdatert skjema, så langt. Inkludert hvilke transistorer jeg foreløpig tenker å bruke.

    KSA50mg_skjema.jpg
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    For å holde i gang tråden..

    Det går litt tregt om dagen så her er et prosjekt fra tidligere:

    Det første forforsterkerprosjektet mitt ble en løsning fra Greg Ball, jeg har jo fra tidligere også bygd en SKA GB300 fra Greg så da var det naturlig å teste ut denne også. Ble en SKpre med Optivol. Kjøpte fullt sett med print og komponenter fra Greg, men valgte å bytte ut alt av elektrolytter med Nichicon Fine Gold og Nichicon KA. Byttet endel av motstandene med RPR og Holcro som jeg hadde liggende, Seiden inngangsvelger R-Core trafo på 30VA og kabinett fra Kina.

    Morten (Shiva) og jeg gikk gjennom skjemaene til SKpre her om dagen og Morten utbryter, dette er jo litt Curl-ish. Ved sammenligning så er det noen likheter ja.

    Her er noen bilder av bygget:

    SKPre-0.jpg


    SKPre-1.jpg


    SKPre-2.jpg


    SKPre-3.jpg


    SKPre-4.jpg


    SKPre-5.jpg


    SKPre-6.jpg


    SKPre-7.jpg
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    SKPre & JC-2

    Bra prosjekt!
    Denne må testes sammen med JCDQ18 (nesten JC-2) og JC-2-kortene som nettopp ankom!

    Bildet viser "The definitive" JC-2, blått kort som inkluderer strømforsyning og buffer på utgangen, sammen med to andre "rene" JC-2 forsterkere.

    JC-2_buffer_ny.jpg



    Skjema på forsterkerdelen

    JC-2_maxi_AMP_skjema.jpg



    Strømforsyningsdelen

    JC-2_maxi_PSU_skjema.jpg



    JCDQ-18 - forsterkerdel til høyre, deler av strømforsyning til venstre

    JCDQ_closeup.jpg



    (Noen har for mange jern i ilden.....)
     
    • Liker
    Reaksjoner: C.T

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Hiraga 20W

    Vi har startet på endel prosjekter basert på ferdiglagede kort og fant vel ut at vi måtte ha minst et prosjekt hvor vi lager alt fra bunnen av (men basert på en utprøvd design).
    Valget falt på en Hiraga 20 watter. Morten har tegnet skjema på nytt og lagt printutlegget. Første workshop dag gikk med på å produsere kortene, fra fil via etsebad til ferdig kort.

    Noen bilder fra prosessen:
    Workshop1.jpg

    Her strykes utlegget på kortene.

    Workshop-dag1.jpg

    Blir ganske bra trykk med denne strykemetoden.

    Etsebad neste.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Etsing av kort:
    Workshop - Etsing.JPG


    Hansker, nope - Briller, ja! Her er det brukt Hydrogenperoksid og Saltsyre.

    Workshop-dag1vask2.jpg

    Vasking/pussing av kort.

    Workshop-dag1vask.jpg

    Blank og fin.

    Workshop-dag1ferdig.jpg

    Kortet i midten var testkort, trykket var noe dårlig på den så det ble litt uklare linjer.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Hiraga Workshop dag 2

    Dag to, boring av komponenthull, lodding og utvelging og matching av transistorer.

    Workshop-dag2boring.jpg

    Morten i gang med boring av komponenthull, forøvrig ikledd t-short med printutlegglogo :)

    workshop-dag2Hiraga20w.jpg

    Mesteparten av komponentene på plass, de store lyttene er bare testmontert, fotavtrykket ble litt i største laget så bytter de nok ut med noen med mindre voltspec. Det jeg har i skuffen av Nichicon MUSE er 100uF 25v og 100v samt 220uF 50v og 25v, 50v og 100v ble alt for store og syntes kanskje 25v er litt nærme driftspenningen på 21v. Blir vel å bestille noen nye tenker jeg...
    Resten av kondisene er Polystyren, artig og teste noe annet :)

    Utgangstransistorene blir for meg NEC SA1227A/SC2987A
    Driverne blir SA1930/SC5171
    Så blir det enten BC550/560 eller KSA992/KSC1845 foran der igjen.

    Motstandene er en lett blanding av Vishay og Takman metallfilm.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Vi har brukt følgende skjema for utlegget. Trodde jeg hadde 2SA1191/2SC2856 liggende, men det ser dårlig ut. Kandidater for inngangstrinn er i øyeblikket BC550/560 og 2SA992/2SC1845. Utgangstransistorer blir 2SA1141/2SC2681 (NEC) for min forsterker.

    Hiraga_20W_mg_skjema_2c.jpg


    Kortlayout:

    Hiraga_20W_mg_layout.JPG


    Ferdig PCB:

    Hiraga_20W_mg_PCB_07_1650.jpg


    Undertegnede i arbeidsantrekk og 2 nesten ferdige kort. Matching av transistorer gjenstår:

    Hiraga_20W_kort_1_T-skjorte.jpg


    Status PCB:

    Hiraga_20W_kort_1.jpg
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    JCDQ18 Preamp

    Mens jeg jobber med å få bestemt meg for hvilket kabinett jeg skal ha til Hiraga 20wattern og Pass Aleph 5, så blir det å fullføre noen andre prosjekter.
    JCDQ18 ble ferdig nå i kveld, de siste inngangene ble loddet ferdig og jording til volumpot. også på plass. Den første testen ble utført på noen Patos høyttalere og en Rotel effektforsterker, første inntrykket er så langt bra. Nærfeltslytting provisorisk satt opp på arbeidspulten gir noen begrensninger, men lydbildet var detaljert og åpent. Vi får legge inn en lyttetest neste workshop-dag Morten.

    20180221_190112.jpg


    JCDQ18-4.jpg

    Kabinettet er Dun Mei Audio A-228 fra Kina, helt ok stål chassis med tykk alu. front.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Gratulerer, Christian! Du slo meg på målstreken. Jeg skal ta med sammen og montere min ASAP!

    :)
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Litt utvikling er det, lytter til forskjellige PS er kommet. De to store bøttene til høyre er til Accuphase P7100, er på 62000uF og 100V fra Kemet.
    De fire neste er til Hiraga 20Wattern, 110000uF 40V som skal stå i en CRC konfig.
    De to siste som ligger nede er til Hiraga 8W, 82000uF 25V. 8 wattern er bygget tidligere men skal nå flyttes til ny kasse og da får den oppgradert lyttebank. Blir CRC her også men da sammen med to mindre lytter.

    20180227_164650.jpg
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Bytte av kabinett

    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke WA60 kabinettet til Hiraga 20Wattern, men tror det blir litt i knappeste laget kjølemessig. Hiraga 8 wattern blir litt i varmeste laget i nåværende Dun Mei kasse så er nok fornuftig å gjøre ett bytte her.
    Jeg faller nok ned på å bestille et 4u 30cm dypt kabinett fra modushop til Hiraga 20w.

    Dunmei-kabinett.jpg

    Hiraga 8w skal ut av dette.

    WA60.jpg

    Og inn i dette.

    Regner med å starte byttet i løpet av helgen.

    De forsterkerne jeg tar sikte på å få ferdigstilt først er:
    Hiraga 8w og 20w
    Pass Aleph 5
    Pass Sony Vfet
    Den største bøygen er å få bestemt seg for hvilke kabinett, og å faktisk få bestilt dem :rolleyes:

    Accuphase P7100 står høyt på ønske(to do)listen, men der vil jeg ha kabinett som ligner mest mulig på originalen og det er sååå dyrt :(
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Fikk lagt ned noen timer i verkstedet i helgen og resultatet er en så og si ferdigflyttet Hiraga leMonstre 8w. Kjøleribben i det gamle kabinettet var håpløs liten. Nå er det andre boller, dritstemp på ca 40 grader C etter noen timer i drift er ganske hyggelig :)

    Er noen småting som gjenstår, bla. noen braketter for horisontal montering av de to store lyttene (et resultat av kortslutting i topplokket i bestillingsøyeblikket :rolleyes:).
    Og en grønn led-indikator foran. skal også route om 230V internt, har en svak svak anelse av 50hz brum.

    Flytting i gang.jpg

    Flytting

    Monstre1.jpg

    Lytter og Trafo montert

    monstre 2.jpg

    Forsterkerkort montert og testing pågår

    Monstre 3.jpg


    Ble ferdig 0030 i natt og måtte bare dra Hiragaen og JCDQ forforsterker opp i stua og teste dette, Fantastisk!! Ble sittende i 1,5 timer å nyte musikk.
    Det er stålkontroll på bassen og en dynamikk og detaljnivå som er ganske imponerende. Skal bli gøy og gjøre noen sammenligninger etter hvert.
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Aleph 5

    Etter testing med ferdige forsterkermoduler innser jeg at kjølefinnene mine er altfor små. De blir rett og slett altfor varme.
    Ca 108 watt pr kanal viser seg å være for mye.
    Kanskje en Aleph 3 passer bedre i denne boksen... :)

    Litt peptalk på Ines PASS-tråd - og vips var ny boks bestilt fra AliE. Boksen er ganske lik den som kalle KSA-250, men med en front jeg liker bedre.

    BZ4822A.jpg


    De gode nyhetene er at begge kanalene virker som de skal og spiller utmerket.
    Original Aleph 5 har noe høyere tomgangsstrøm og brenner av ca 150W pr kanal.
    Men jeg ser ingen grunn til å endre noe dersom forsterkeren oppfører seg bra over tid og fortsetter å låte fint!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Bemærk den store forskel på Full size og 3/4 versionen. Kæmper med å få plads i sidstnævnte monotrin med biamping. Tror det lykkes med lidt snilde. Trafo Toroidy 2000 w 4x 44 vdc. 4 x 22.000 160 V 4 x 10.000 tættere på print. Desuden reguleringer til indgangstrin og trafoer hertil.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Etter å ha vært i tenkeboksen ang kabinett til Aleph 5, har valget falt på modushop.
    Ble 2 stk 5U 30cm dype bokser. Blir litt trangt så må utnytte høyden, men det ser ut til å bli ganske ryddig.

    På workshop hos Shiva12 i går fikk jeg begynt på montering og tilpassing. Samt loddet de siste komponentene inklusiv utgangstransistorene. Etter år i esken begynner det endelig å ta form.

    Kommer noen bilder senere.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Aleph 5 i boks!

    Omsider er Aleph 5 i boks og testet. Jeg valgte fjernkontroll for av/på, noe som virker fortreffelig. Dessuten føles det ganske nerdete, hehe:

    A5_ferdig_1650.jpg


    Her er mottakeren festet på bakplata:

    A5_rear_remote_1650.jpg


    Kabinettet er høyt nok til å ha kortet med lyttene montert over trafoene:

    A5_PSU_01_1650.jpg


    Nå gjenstår bare montering av bakplate:

    A5_inside_02_1650.jpg



    Og som Ine og andre har kommentert, kabinettet er altfor lite til å håndtere varmen fra Aleph 5.
    Etter 10 minutter blir det for varmt og jeg måtte skru av.
    Alternativene jeg ser er følgende:

    1 - kjøpe ny boks
    (elegant løsning men for dyrt)

    2 - kjøpe nye trafoer med lavere spenning
    (ikke fullt så elegant, og dyrt og mye styr)

    3 - senke tomgangsstrømmen
    (dette ville vel ikke mr Pass like, men det blir dette jeg går for først)

    Jeg bruker NTC for slow-start, noe som virker bra. Men de blir fryktelig varme, selv om de skal tåle 16A.
    Er det noen som opplever det samme?

    Det positive med prosjektet er at begge kortene virket på første forsøk.
    Ingen støy/brum, og lyden er flott, selv om mer seriøs testing må vente til varmen kommer under kontroll!
    Aleph er gøy!
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Ryddig bygge synd med varmen.

    Hvor kjøpte du fjernkontrollen?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Jeg bruker NTC for slow-start, noe som virker bra. Men de blir fryktelig varme, selv om de skal tåle 16A.
    Er det noen som opplever det samme?
    NTC'en skal være varm, da virker den som den skal -- altså lav resistans. Tipper arbeidstemperaturen ligger på 60-70 grader.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Senk tomgangsstrømmen!

    Du kan godt halvere strømmen og fortsatt kjøre 100% klasse A, forutsatt at du ikke spiller veldig høyt eller har veldig tungdrevne høyttalere.

    Mine hovedhøyttalere har følsomhet på 85 dB SPL ved 1 watt. Høyere enn det spiller jeg bare til fest! Mitt "comfy level" er ca 70-80 dB SPL. Så hos meg hadde det holdt med 1 watt i klasse A :cool:
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Jeg bruker NTC for slow-start, noe som virker bra. Men de blir fryktelig varme, selv om de skal tåle 16A.
    Er det noen som opplever det samme?
    NTC'en skal være varm, da virker den som den skal -- altså lav resistans. Tipper arbeidstemperaturen ligger på 60-70 grader.
    Takk for opplysningen, tenker at tenp er omtrent som du sier. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En slags tommelfingerregel er at om du klarer å holde fingrene på selv om det er godt varmt, så er det ca 50 - om du må slippe etter et par sekunder, er du rundt 60..... det er forsåvidt ikke noen uvanlig temperatur for effekttransistorer, - chiptemperaturen er da antageligvis rundt 80 et sted - heller ikke unormalt. Likevel - jo kaldere jo bedre... 60 grader på kjøleplatene er kanskje litt varmere enn vi ønsker i stua, men egentlig ikke farlig. Det er nok flere kommersielle klA forsterkere som er på samme nivå... og da har vikke nevnt rørforsterkere...:rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er en stund siden jeg leste samlingen med Aleph konstruksjoner... Nelson Pass selv skriver i originalmanualen at 55 grader er normal drifttemperatur... men ser også at originalen har en temosikring på 75, som slår av forsterkeren... er en slik inkludert i dette bygget?
     

    shiva12

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2015
    Innlegg
    81
    Antall liker
    69
    Sted
    Risør
    Er en stund siden jeg leste samlingen med Aleph konstruksjoner... Nelson Pass selv skriver i originalmanualen at 55 grader er normal drifttemperatur... men ser også at originalen har en temosikring på 75, som slår av forsterkeren... er en slik inkludert i dette bygget?
    Nei, ingen termosikring i boksen min.
    Når jeg tenker meg om, har jeg kanskje noen gamle liggende...
    Men jeg vil jo helst ha den stabil...

    Har kjørt en Hiraga Monstre 8W kl A periodevis i 25-30 år nå, men med rikelig kjøling.
    Blir bare passe lunken og aldri vært tegn til ustabilitet eller termisk runaway.

    Håper å få til noe av det samme med Aleph 5 - selv om den er et ekte monster!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn