Bygge pc for hjemmeserver (hardware)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er det jeg gjør hjemme.
Min datamengde vokser så sakte at det er helt uproblematisk å migrere til større disker.
Med ZFS har jeg bare brukt send til midlertidig(e) disk(er), slettet og laget nye pool(s) og lagt tilbake data.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Kanskje jeg skal bruke zfs hjemme da... erfaringsmessig bruker jeg så lang tid på å fylle diskene at det har kommet en ny generasjon disker som er komisk mye større når den tid kommer, arrayet mitt nå har 5x500GB-disker i RAID-5 konfig, så det er en smal sak å kopiere ut alt til et annet sted, sette inn nye og mye større disker i et array og så kopiere tilbake.
RAID-5 var noe man brukte i gamle dager da rask diskplass var dyrt. Standard var vel RAID-1 på to disker for system, og 3-5 disker i RAID-5 for data. I dag er det vel bedre å bruke RAID-10 som er langt raskere og sikrere. På en hjemmeserver kan du bruke OBR10 (one big RAID-10), altså sette opp alle diskene som en og samme RAID-10 partisjon. Dette utnytter plassen godt og er en sikker backup løsning, - hvis det å miste halve diskplassen er å utnytte plassen godt da.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Det er ikke korrekt. RAID5 er MYE brukt.De aller fleste firma må faktisk vurdere hvor mye penger de skal bruke.
Jeg kan heller ikke se at RAID10 er vesentlig sikrere enn RAID5.

Dette er det jeg alltid har lært/lært bort:
Ideal use (RAID5)
RAID 5 is a good all-round system that combines efficient storage with excellent security and decent performance.
It is ideal for file and application servers that have a limited number of data drives.


Disadvantages (RAID10)
Half of the storage capacity goes to mirroring, so compared to large RAID 5 or RAID 6 arrays, this is an expensive way to have redundancy.

Jeg anbefaler RAID10 til databaseservere, for filservere trenger man gjerne ikke den ekstra ytelsen, spesielt ikke for en hjemmeserver.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så hvis jeg har en ProLiant Microserver med maks antall disker installert, er det ingenting i veien for å bruke FreeNAS og zfs til det fremfor Ubuntu server?
Nei, hvorfor skulle det være noe i veien for det?
Bare pass på å ha nok minne, ECC sterkt anbefalt.
En tommelfingerregel sier 1GiB RAM pr. TiB disk men det er til systemer i produksjon. Vil tro 6GiB og opp er greit.

Min Microserver har vært oppe 24/7 med NAS4Free i over 3 år, aldri vært så mye som en hikke.
Kjøpte et to-port Intel Gbit NIC billig fra eBay.
FreeNAS sier minimum 8GB for FreeNAS 9.3. Min boks har 8GB. Jeg har 12TB disker som skal kjøre i Raid 5 (RaidZ2) og 80GB ssd, men satse på at det går greit.

Er ikke helt klar på hvordan jeg får inn LMS, men finner ut av det. :)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Min har også 8GiB men det er sjelden eller aldri mer enn 30-35% i bruk.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
FreeNAS sier minimum 8GB for FreeNAS 9.3. Min boks har 8GB. Jeg har 12TB disker som skal kjøre i Raid 5 (RaidZ2) og 80GB ssd, men satse på at det går greit.

Er ikke helt klar på hvordan jeg får inn LMS, men finner ut av det. :)
Et alternativ til SSD som systemdisk for FreeNAS, er å bruke en USB minnepinne. En fiks detalj på flere av Supermicro-hovedkortene, er at de er utstyrt med sokkel for minnepinne direkte på kortet.

Den rensligste metoden for å kjøre LMS på FreeNAS (og NAS4free) er muligens å installere FreeBSD i en jail, og så installere LMS der. Du finner HOWTOs for dette, dersom du google etter det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Microserveren har både USB- og SD Micro-porter innvendig i kabinettet, så å kjøre systemet på en slik er uproblematisk, men jeg satser heller på ssd, som jeg føler er mer stabilt.

FreeNAS er vel en FreeBSD-distro, så LMS kan vel kjøre under den?

Å kjøre en egen bsd-installasjon i et jail bare for LMS vil vel gjøre at boksen krever dobbelt så mye ressurser?
 
Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke prøvd selv.
Men FreeNAS er en rimelig "skrapt" FreeBSD, så jeg vil tro at det mangler pakker.

Et raskt søk på FreeNAS-forumet antyder at jail er hva erfarne fjellfolk velger å bruke for LMS. Jeg forstår det slik at de velger å gjøre det på den måten for å unngå at de ekstra pakkene som må installeres for å få LMS til å virke, kommer i konflikt med FreeNAS.

https://forums.freenas.org/index.ph...build-and-install-lms-7-9-from-scratch.27161/
https://forums.freenas.org/index.php?threads/logitech-media-server-for-freenas-9-2-1-1.19044/
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. Får ikke lest linkene nå. iPad klager på sikkerhetsproblemer på siden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ordnet seg. Høres knotete ut. Nesten så jeg får lyst til å vente på Ubuntu 16.04 likevel.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Et alternativ til SSD som systemdisk for FreeNAS, er å bruke en USB minnepinne. En fiks detalj på flere av Supermicro-hovedkortene, er at de er utstyrt med sokkel for minnepinne direkte på kortet.
Ikke bare alternativ, det er vel den anbefalte måten.

Microserver har en vertikal USB port på hovedkortet hvor den er lett å komme til bak døren.

Microserver.jpg
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Korrekt. Om jeg ikke tar helt feil, er både FreeNAS og NAS4free laget slik at de reduserer logging og annen skriving til systemdisk til et absolutt minimum, for ikke å "slite ut" systemdisk-USB-pinnen.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er stort sett kun konfigurasjon som skrives til flash minne.

Komplett system lastes fra disk ved boot, noe som gjør SSD litt meningsløst.
Ta backup av config og lagre den i Dropbox el.l.
Om flash minne skulle ta kvelden* er det veldig raskt å lage en ny.

*Min Alix m0n0wall har brukt samme CF kort siden jeg kjøpte den for 8 år siden...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lastes fra disk? Hvilken disk? Stjeler den litt av plassen på lagringsdiskene til dette, da, uten å si fra? Høres rart ut.

Edit: Glem det. Skjønner hva du mente. :)

FreeNAS anbefaler å kjøre fra flashminne. Ikke nødvendigvis en USB-pinne.
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da trenger jeg å utvide serveren igjen, har nå 12 disker på dette hovedkortet som begynner å bli fult:

ASRock Rack > C2550D4I

Tenkte å utvide med 6 disker til nå - finnes det noe kontroller kort eller hva det heter som passer til dette kortet og støtter linux/nas4free? Har plass til totalt 12 disker til i kabinettet så hadde forsåvidt hvert greit hvis kontroller kort takler 12 disker.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Trenger hjelp :)

Jeg installerte i fjor Unraid på maskinen min, dette fungerte strålende inntil fredag - prøvde å se film, men selv om kodi fant både server og mappe fikk jeg ikke spilt av noe i den.

Begynte å kikke på dette idag, kom fint inn i web grensesnittet på serveren, alt virket normalt der men tenkte jeg skulle kjøre en restart. Den responderte ikke hverken på reboot eller power off. Det stod i loggen at den fikk beskjed om power off - men ingenting skjedde.

Tok da svenske knappen på selve boksen, server bootet opp - alle hardiskene lyser - men tasturet er tilsynelatende død (det lyser ingen lamper på den), og jeg får ingen bilde på skjermen som er tilkoblet. Har prøvd to forskjellige tastatur, skjermer og skjermkabler. Når jeg søker i fing finner den ikke serveren heller.

Er hovedkortet gåent? Skjerm er tilkoblet direkte denne.

Ofte må jeg trykke F1 for å boote, men når hverken skjerm eller tastatur responderer vet jeg ikke hva som skjer, om noe...

tips?


Eventuelle tips til nytt hovedkort som jeg kan tilkoble 8 disker på, samt ett raid kort i pci slotten?
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Bare hyggelig. Var det bare plugg og play? Trengte ingen ny installasjon?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Måtte bare få den til å boote fra USB så fungerte alt strålende. Ingen data eller noe tapt.
 
Topp Bunn