Bygge pc for hjemmeserver (hardware)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.235
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har lite å tilføye marsboers som vanlig gode og velbegrunnede råd, annet enn å tipse om dette interessante serverhovedkortet som jeg nylig snublet over:

P9D-E/4L - Servers & Workstations - ASUS

ECC-støtte, socket-1150 og bøttevis med diskkontrollere og Intelbaserte nettverksgrensesnitt.

Ser ut som om det kun er deal.no som selger det her til lands, foreløpig. Kr. 2120,-
 
Sist redigert:
D

DL

Gjest
Det kan være en utfordring for marsboer å teste, han som stort sett bruker filbasert lydavspilling :)

Min bruk av dette begrenser seg stort sett til festbruk.


DL
 
D

DL

Gjest
At man bruker mer CPU og minne med software RAID gjelder helt klart enda. Men forskjellen nå og for f.eks en 6-7 år siden er at man nå har kraftige flerkjerneprosessorer også i de billige maskinene. Diskenes hastigheter har ikke økt noe spesielt, så belastningen RAID5/6 utgjør i CPU i forhold de totale CPU-ressursene tilgjengelig er helt marginale i forhold til tidligere hvor f.eks 30% CPU-bruk på en single core CPU kunne være mer enn merkbart under belastning.

Selv 100% CPU-bruk (som sw-raid ikke har vært i nærheten av hos meg riktignok) på 1 av 4 kjerner vil ikke være merkbart på noe vis for hjemmebrukere. Dette vil typisk bare være et tema i systemer med kraftig belastning fra mange brukere eller svært tunge oppgaver, og dette er typisk scenarioer hvor man uansett ville gått for RAID10 og ikke paritets-RAID, og gjerne da med RAID-kontrollere med cache og BBU for å optimalisere sync-skriveoperasjoner.
Nå er mine servere maskiner som får kjørt seg regelmessig :)

Det er tydligvis ting som har utviklet seg de siste år også, så kansje på tide å revurdere hvordan neste server settes opp.

Raid10 er snop, men for en server så blir dette for dyrt, igjen så må man se på behovet.
Kult for en desktop maskin, men for en server så er det helt unødvendig, og uforholdsmessig dyrt.


DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Raid10 er snop, men for en server så blir dette for dyrt, igjen så må man se på behovet.
Kult for en desktop maskin, men for en server så er det helt unødvendig, og uforholdsmessig dyrt.
DL
Min server idler ikke akkurat den heller, spesielt ikke disksystemet. Det var nok også dette som tok knekken på 6 av de 8 Seagate-diskene mine.

Angående RAID10 så håper jeg du snakker om hjemmebruk her nå?
RAID10 er en essensiell ryggrad i mange typer serverkonfigurasjoner. Hadde det ikke vært for det totale plassbehovet mitt hadde jeg også kjørt RAID10 hjemme. Når diskene en gang blir store nok kommer jeg til å vurdere dette for all lagring, men da sammen med et checksum-basert filsystem for å unngå den mikroskopiske muligheten for at RAID-mekanismen velger feil bitverdi ved utilsiktet bit-flip slik som man jo er beskyttet mot med RAID6 (men ikke RAID5).
 
Sist redigert:
D

DL

Gjest
Hjemmebruk selvfølgelig, i bedriftsammenheng så blir det noe helt annet.
Har kjørt raid10 i maskiner før, og likte meget godt det oppsettet.

hmmm, var fælt hvor uheldig du var med seagatene da, nå har jeg kjørt seagate konsekvennt i over 10 år, og de er sjelden det ryker disker.
Skifter en i året ca her.

DL
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har ikke fått bestilt noe enda, men kommer tilbake med priser på x-case når jeg har bestilt og mottatt kabinettet :)

Da har jeg bestilt kabinett hvertfall, prisen ble på 3465 inkludert porto, pluss fortolling og slikt. Engelsk VTA ble trukket automatisk i nettbutikken.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har nå mottat det meste som jeg skrev i første post ( kjøpte 16gb ram i steden) - holder på å sette sammen. Men kjølepasta for cpu har jeg ikke kjøpt trenger jeg dette? Litt kjedelig å måtte vente noen dager før en eventuelt ny pakke fra mpx dukker opp.
 
N

nb

Gjest
Kjølepasta har svært mye å si for CPU-temperatur. Om du skal bruke stock kjøler så følger det forsåvidt (somregel?) med noe som er på kjøleren. Hvor mye det er å hente på å bruke annen kjølepasta vet jeg ikke siden jeg aldri har brukt medfølgende kjølevifte på en CPU. Det finnes kjølere som er betydelig bedre og støyer mindre enn de som følger med som standard. Om serveren skal stues bort i et teknisk rom har det forsåvidt ikke noe særlig å si om den bråker litt.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jeg har nå mottat det meste som jeg skrev i første post ( kjøpte 16gb ram i steden) - holder på å sette sammen. Men kjølepasta for cpu har jeg ikke kjøpt trenger jeg dette? Litt kjedelig å måtte vente noen dager før en eventuelt ny pakke fra mpx dukker opp.
Det samme skjedde med meg når jeg bestilte mitt Streacom-kabinett. Jeg endte opp med å blande litt tannpasta og vaselin. I følge tester som er gjort fungerer dette på linje med gode kjølepastaer dersom man trenger en nødløsning (vaselinen er der for å forhindre at tannkremen tørker ut). Kjøleribbene på kabinettet blir nå gode og varme selv etter et år så varmeoverføringen er definitivt fullt på høyden enda.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjølepasta har svært mye å si for CPU-temperatur. Om du skal bruke stock kjøler så følger det forsåvidt (somregel?) med noe som er på kjøleren. Hvor mye det er å hente på å bruke annen kjølepasta vet jeg ikke siden jeg aldri har brukt medfølgende kjølevifte på en CPU. Det finnes kjølere som er betydelig bedre og støyer mindre enn de som følger med som standard. Om serveren skal stues bort i et teknisk rom har det forsåvidt ikke noe særlig å si om den bråker litt.
Det virker som det er noe svart guffe i midten av den medfølgende kjølevifa/kjøleribbene - er dette med andre ord kanskje nok?

Prossessoren her er vel overdimensjonert, så den vil jo kanskje gå mest på tomgang - slik at ikke varmeutviklingen er helt slik de verste gamerne driver med.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har nå mottat det meste som jeg skrev i første post ( kjøpte 16gb ram i steden) - holder på å sette sammen. Men kjølepasta for cpu har jeg ikke kjøpt trenger jeg dette? Litt kjedelig å måtte vente noen dager før en eventuelt ny pakke fra mpx dukker opp.
Det samme skjedde med meg når jeg bestilte mitt Streacom-kabinett. Jeg endte opp med å blande litt tannpasta og vaselin. I følge tester som er gjort fungerer dette på linje med gode kjølepastaer dersom man trenger en nødløsning (vaselinen er der for å forhindre at tannkremen tørker ut). Kjøleribbene på kabinettet blir nå gode og varme selv etter et år så varmeoverføringen er definitivt fullt på høyden enda.

Hvis jeg tør å fikle med dette, så er det ett godt alternativ :) Hvor mye tannpasta er det snakk om?

Hvis ikke bestiller jeg en av de bambadoo linker til - er jo ikke prisen som er problemet her, men ventetiden...
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Sørg for at CPUen er ren (dvs om du har hatt på kjøleribba, så benytt sprit eller tilsvarende for å fjerne de grå restene av kjølepad'en som satt på originalkjøleren).

Bare bland 75% pasta og 25% vaselin (sånn ca) og ha på et tynt lag på cpuen. Til dette formålet holder det med å ta på en liten gjennomsiktig plastpose på fingeren og gni utover et tynt lag (for å unngå fett og møkk fra fingeren). Laget skal fylle ujevnhenter, ikke ligge som et 1mm vassent lag mellom CPUen og heatpipe-blokken, men ikke vær alt for gnien.
 
D

DL

Gjest
Har ledeevne på den tannpasta/vaselin miksen vært prøvd marsboer?

Ellers riktig som det sies, det skal være ett tynt lag, det skal skape god kontakt og ikke være ett tykt lag med smøring.



DL
 
D

DL

Gjest
Kjølepasta har svært mye å si for CPU-temperatur. Om du skal bruke stock kjøler så følger det forsåvidt (somregel?) med noe som er på kjøleren. Hvor mye det er å hente på å bruke annen kjølepasta vet jeg ikke siden jeg aldri har brukt medfølgende kjølevifte på en CPU. Det finnes kjølere som er betydelig bedre og støyer mindre enn de som følger med som standard. Om serveren skal stues bort i et teknisk rom har det forsåvidt ikke noe særlig å si om den bråker litt.
Det virker som det er noe svart guffe i midten av den medfølgende kjølevifa/kjøleribbene - er dette med andre ord kanskje nok?

Prossessoren her er vel overdimensjonert, så den vil jo kanskje gå mest på tomgang - slik at ikke varmeutviklingen er helt slik de verste gamerne driver med.
Har brukt den orginale kjølern med medfølgende pastalag mange ganger, går helt fint det.
Er du opptatt av å få ned støy, så kjøp en bedre kjøler, da følger det ofte med skikkelig pasta også.
Orginalkjølere er stort sett noen støyende uvesner, men mange gidder ikke å investere i noe bedre.

Med litt kreative valg i vifteløsninger og psu, så er det fullt mulig å få slike maskiner svært stillegående.
Skal du deriomot ha maskina i ett eget rom, så er det jo som nevnt av andre helt likegyldig om den støyer.



DL
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ja, det har den. Jeg leste en test tilfeldigvis rett før behovet dukket opp. Thermal transfer compound comparison

Her slår tannkremen Arctic Silver 3!

Uansett fungerer det godt også i praksis. Det ser jeg på temperaturen på CPUen og på hvor varme kjøleribben på siden av kabinettet er.

Det er imidlertid en nødløsning som ikke er optimalisert for formålet. En ting er at det fungerer bra, men holdbarheten er jo ikke akkurat gjennomtestet. Derfor litt vaselin siden tannkremen blir helt tørr etter kort tid.
 
D

DL

Gjest
Ja, det har den. Jeg leste en test tilfeldigvis rett før behovet dukket opp. Thermal transfer compound comparison

Her slår tannkremen Arctic Silver 3!

Uansett fungerer det godt også i praksis. Det ser jeg på temperaturen på CPUen og på hvor varme kjøleribben på siden av kabinettet er.

Det er imidlertid en nødløsning som ikke er optimalisert for formålet. En ting er at det fungerer bra, men holdbarheten er jo ikke akkurat gjennomtestet. Derfor litt vaselin siden tannkremen blir helt tørr etter kort tid.
Heh, artige greier.


DL
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Regner med at kabinettet støyer nok i seg selv med 5 vifter :) Prøver da i første omgang å montere cpu uten ekstra pasta - hvis det viser seg at den blir varmere enn den burde blir det pasta asap. Har ikke kjøpt noen hardisker enda, så blir bare å teste litt med å instalere nas4free og surre litt rundt i oppsettet i første omgang. Har ikke fått kontrollerkortet heller.
 
D

DL

Gjest
Skal du ha den maskina i datarommet/kontoret eller plasser du skal oppholde deg, så ville jeg investert i stille løsninger.
Du får bl.a 14db 120mm vifter som du knapt hører, stillegående psu´er og stillegående cpukjølere.
Det koster noen kroner, men vell verdt det for å slippe den evinnelige viftestøyen.


DL
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Den skal stå innerst i garsjen hvor jeg har ett slags tekniskrom hvor også switch og slikt står. Vil kun høre den når jeg er inne å skrur på vannet til vannslangen ute :)
 
N

nb

Gjest
Regner med at kabinettet støyer nok i seg selv med 5 vifter :) Prøver da i første omgang å montere cpu uten ekstra pasta - hvis det viser seg at den blir varmere enn den burde blir det pasta asap. Har ikke kjøpt noen hardisker enda, så blir bare å teste litt med å instalere nas4free og surre litt rundt i oppsettet i første omgang. Har ikke fått kontrollerkortet heller.
Blir ikke noe problem, CPU i en filserver tilbringer store deler av livet i dvalemodus eller deromkring, så stock kjøler med stock guffe holder i massevis. Når støy ikke er et tema heller er det ikke vits i å bruke noe fancy med overdimensjonert kjøler.
 

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
248
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
"1 x 4+4 Motherboard Cpu Connector"

Mulig de har klipset sammen to av de. Se om du finner en 8pin som kan deles.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hva skulle man gjordt uten hifisentralen (bortsatt fra å spart masse penger pga dårlig inflytelse ;) )

Takker!
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Der var serveren oppe å kjører, med nas4free installert. Takker for all hjelp sålangt - når jeg har fått dette til så er det ganske idiotsikkert, så lenge viljen er der :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
LItt tips på kabel ønskes.. har nå fått kontrollkortet, men det fulgte ikke med noen kabler. Har jeg forstått det riktig hvis jeg trenger to stk mini-sas/mini-sas kabler? Og i tillegg så trenger jeg en adapter som gjør at jeg får koblet strøm på diskene, to overganger fra xxx til molex? Vanskelig å ta bilde i kabinettet, men på hjemmesiden til x-case står følgende:

24x hot-swappable SATA (II or III) / SAS 6G drive bays.
Six internal SFF-8087 Mini SAS connectors support up to twenty-four 3.5" or 2.5" SATA (II or III) or SAS 6G hard drives;
Hot-swappable HDD tray with special designed power-off and lock mechanism.
24 x 3.5 " hot-swappable drive bays.
Ball-bearing cooling fans for better ventilation
RoHS Compliant
Redundant 4pin molex PSU connectors support redundant power supply
ATX (12"x9.6"), Micro ATX (9.6" x 9.6"), ITX (6.7" x 6.7") motherboard
Two front USB ports
Smooth border prevent lacerating your skin
Rail Kit Included


Har følgende psu:
X-Storm 700 Watt Psu. 24+6+4+8 & 6 Pin VGA

Kjøpte M1015 kontroll kortet.

Så kabel ala dette 2stK:

Mini SAS 36 Pin to Mini SAS 36 Pin SFF 8087 Data Cable | eBay


og f. eks slik?:
15 Pin SATA Power Male to Dual Molex 4 Pin Female | eBay
 
D

DL

Gjest
Skal du bruke noe som helst som har med molex å gjøre, så strips sammen skjøtene.
Molex skjøter er så billig laga at kontakt er så som så, og enkellte skjøter sitter så dårlig at dem detter ut for ingenting.
Bruk små strips for å låse dem sammen, så sparer du deg for raid som detter i hytt å dynevær.


DL
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det skal jeg huske på!

Har prøvd å ta bilde av hvordan det ser ut men var ikke så lett.. Ser ut som det er to tilkoblinger for hver rad med HDD (4x6).

DSC_0268.JPG

DSC_0269.JPG


Kontrollerkortet var enda vanskeligere å ta bilde av, men på nettet står det at det er to minisas porter,
  • Internal Connectors: 2 x SFF-8087 mini-SAS.

Tror at kortet er for åtte HDD, så da regner jeg med at hver port tar fire HDD hver.

DSC_0271.JPG

 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nja, sikker på det? Har egentlig fått bekreftet på nas4free forumet jeg trenger en mini sas to mini sas kabel, slik som jeg linket til over. Er mini sas connectorer for hver fjerde HDD i kabinettet.

Strømtilførselen er jeg mest usikker på nå, Tror kanskje jeg trenger en slik adapter for hver fjerde hdd?

http://www.directron.com/cbladpsamo.html
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Du skal ha 6 stk SFF8087 til SFF8087 i det kabinettet der. Det er et av poengene med å i det hele tatt ha et SAS-backplane i chassiset.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk, da forstod jeg det riktig.

Men jeg trenger strøm i tillegg ikke sant? Og siden psu-en som fulgte med har noen plugger som passer i kabinett (som er såvidt jeg kan se 4 pin male molex) trenger jeg overgang til 4 pin female molex, slik som jeg linket til over?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ja du må ha strøm ja. Med ordinære disker holder det nok å fylle opp 1 av 2 per backplane. Dvs 6 molex, helst spredd over ulike kabler fra strømforsyningen så langt det er praktisk mulig.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det høres bra ut, bestilte en del adaptere og kabler fra ebay, både fra hongkong og england tidligere helga, da ser det ut som alt jeg har bestilt er riktig. Prisene var såpasslave at jeg bare tok sjansen.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da har jeg fått satt inn seks disker og satt i gang ett raidz2. Har fått til å lage diverse shares og brukere etc nå, så den står å kopierer den siste seseongen av american horror story nå (rip av egen dvd). Blir å se noen episoder for å se om dette fungerer greit, fungerer veldig fint via min netgear ready nas pr nå.

Hvordan er den beste måten å kopiere fra en nas til en annen? Går ganske tregt når jeg gjør det via laptop-en. Tipper det beste er å gjøre det via en pc som er koblet til nettverket via kabel?

Fikk forøvrig ikke flashet kortet M1050 pga noe med hovedkort, fikk en feilmelding som jeg har funnet ut har noe med at hk ikke er kompatibelt. Kjører derfor nå med sata til sas adapter rett fra hk.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Da har jeg fått satt inn seks disker og satt i gang ett raidz2. Har fått til å lage diverse shares og brukere etc nå, så den står å kopierer den siste seseongen av american horror story nå (rip av egen dvd). Blir å se noen episoder for å se om dette fungerer greit, fungerer veldig fint via min netgear ready nas pr nå.

Hvordan er den beste måten å kopiere fra en nas til en annen? Går ganske tregt når jeg gjør det via laptop-en. Tipper det beste er å gjøre det via en pc som er koblet til nettverket via kabel?

Fikk forøvrig ikke flashet kortet M1050 pga noe med hovedkort, fikk en feilmelding som jeg har funnet ut har noe med at hk ikke er kompatibelt. Kjører derfor nå med sata til sas adapter rett fra hk.
ang hastigheten på kopieringen.
Se över din switch och om du kan köra link aggregation.
Har du en finare switch som stödjer Link aggregation och du har mer än 1 nätverksuttag på dina enheter är det Rock'n Roll
Jag kör 4 nätverkskablar från min nas till switchen totalt 8gb/sek eller 500Mb/sek
på 1 gb link får du ut max 125Mb/sek
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hvordan er den beste måten å kopiere fra en nas til en annen? Går ganske tregt når jeg gjør det via laptop-en. Tipper det beste er å gjøre det via en pc som er koblet til nettverket via kabel?
Fra kommandolinje/shell på server. Med Windows så kopieres vel data først til laptop, så til destinasjon, ikke akkurat optimalt, heh.
 
Topp Bunn