Bygge pc for hjemmeserver (hardware)

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Hvordan er den beste måten å kopiere fra en nas til en annen? Går ganske tregt når jeg gjør det via laptop-en. Tipper det beste er å gjøre det via en pc som er koblet til nettverket via kabel?
Fra kommandolinje/shell på server. Med Windows så kopieres vel data først til laptop, så til destinasjon, ikke akkurat optimalt, heh.
Det stämmer.

Nas -> dator -> server.
har du inte full duplex på linken till pcn går det låååångsamt.
Du kan också försöka laborera med jumboframes.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, hadde en mistanke om dette. Mine tekniske evner er dog ikke helt på topp, men skal se om jeg finner ett konkret "for dummies" med kommandolinjene jeg må skrive.

Ellers gikk det ok via kabel - men langt under hva som nettverket i huset kan levere. I verste fall kan jeg jo sette opp pcn til å jobbe noen netter så går det jo kanskje greit.

Fungerte forøvrig fint å se film fra nas4free og min Dune mediaspiller. Merket ingen forskjell kontra netgear nas, noe som er bra.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Ja, hadde en mistanke om dette. Mine tekniske evner er dog ikke helt på topp, men skal se om jeg finner ett konkret "for dummies" med kommandolinjene jeg må skrive.

Ellers gikk det ok via kabel - men langt under hva som nettverket i huset kan levere. I verste fall kan jeg jo sette opp pcn til å jobbe noen netter så går det jo kanskje greit.

Fungerte forøvrig fint å se film fra nas4free og min Dune mediaspiller. Merket ingen forskjell kontra netgear nas, noe som er bra.
om du inte orkar lära dig kommando så kör på lösning #2 la pcn stå på och kopiera det kan ta dagar om det är mycket. men på andra sidan så kan du njuta av en fin whisky medan den gör jobben.

Just nu låter jag ett program lyssna på alla mina låtar och lägga på lyrics på alla.
en annan dator letar genom efter dubletter (Det kommer ta 2 dagar enligt programmet) så jag bara njuter medan saker sker automatiskt.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Fungerer fortsatt strålende her, og begynner sakte men sikkert å få ca halvparten av filmsamlinga min på serveren. Musikken står fortsatt på den gamle. Hvor mye er maks anbefalt å fylle ett array? 70-80%

Vurderer etterhvert om jeg skal begynne å gjøre klart for seks nye disker, og har eksperimentert litt med kontrollerkortet jeg kjøpte. Fungerer dårlig. Feilmeldingene jeg får indikerer at hovedkortets pci port ikke støtter noe annet enn graffikk eller lignende (skjønte det ikke helt, men leste at når man får den feilmeldingen må man prøve ett annet hk).

Jeg kjører nå med seks disker via sata to minisas kabel rett på hk.

Usikker på hvordan jeg skal løse dette. Kanskje bare kjøpe ett hk med mange sata tilkoblinger 12-18-24 hvis det finnes, eller ett annet hovedkort og bedre/enklere kontroller kort som virker uten masse plunder :)

Pris er en avgjørende faktor, men det må også virke/være stabilt. Har ingen hast enda, har fortsatt endel å gå på før jeg må utvide.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Usikker på hvordan jeg skal løse dette. Kanskje bare kjøpe ett hk med mange sata tilkoblinger 12-18-24 hvis det finnes, eller ett annet hovedkort og bedre/enklere kontroller kort som virker uten masse plunder :)

Pris er en avgjørende faktor, men det må også virke/være stabilt. Har ingen hast enda, har fortsatt endel å gå på før jeg må utvide.
LSI SAS3801E er en meget god kontroller, hadde lett kjøpt flere av den, om jeg trengte.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvis du kjører software RAID så er kontrollere basert på LSIs SAS HBAer det som ofte benyttes, ikke RAID-kontrollere eller enda verre, fake-RAID kontrollere. En 16-porter som fungerer ekstremt bra for software RAID er LSI SAS 9201-16i. Denne gir deg 16 interne SAS-porter med lav latency uten bruk av intern expander (som en av ytterst få løsninger med flere enn 8 porter på samme kort på markedet).

HBA'er basert på LSI SAS 9211-8i (8 interne SAS-porter uten bruk av expander) har også vært en slager for denne typen bruk lenge (typisk den rimeligere IBM ServeRaid M1015 rebranded varianten med kryssflashet BIOS på billigsalg dog).

Begge disse fungerer out-of-the-box på moderne Linux og BSD.
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for svar begge to. Noe som fungerer out of the box er en relativt stor fordel :)

Hvis jeg skulle kjøpe den 16i vil den jo dekke behovet mitt en god stund, og prisen var ikke allverdens egentlig. Vil den passe rett på hk mitt, eller må jeg bytte det også.

MPX.no - ASUS F2A85-M LE, Socket-FM2
1 x CPU
1 x PCIe 2.0 x16 ( x16-modus )
1 x PCIe 2.0 x16 ( x4-modus )
1 x PCIe 2.0 x1
1 x PCI
2 x 240-pins DIMM
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
hm.. Ser ut som det samme med det kortet du linket til? Er vel muligens det som er problemet med det kortet jeg allerede har også...
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Ja, begge trenger PCIe (2.0+) x8 (eller bedre).
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har tips til kort som har PCIe x8? Har prøvd å søke meg rundt, men finner ikke noe.

Må kunne erstatte denne, mtp at minnebrikkene og prossessoren jeg har fra før skal brukes på nytt.

https://www.mpx.no/asus-f2a85-m-le-socket-fm2/765466


Er dette noe som kunne fungere?

http://www.amazon.com/MSI-790FX-GD70-CrossFire-4DDR3-2133-CrossFireX-ATX-Motherboard/dp/B001V9KQPI

Det jeg finner på mpx o.l. ser ut til å støtte intel, mens jeg har amd. Passer min prossessor på dette kortet?
 
Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte nettopp inn komponenter til ny hjemmeserver og valgte dette serverhovedkortet fra Supermicro etter å ha vurdert ganske mange alternativer:
Supermicro X10SL7-F - Hovedkort - Finn lavest pris, test og informasjon

Kortet har èn PCIe 3.0 x16 slot x8-modus og èn x8 slot i x4 modus. Det har imidlertid også 8 SAS/SATA-porter fra innebygd LSI-kontroller + 6 SATA-porter fra C222 chipsettet. Dessuten IPMI, ECC-støtte og 2 stk. Intel Gb/s-porter. Ganske utrolig mye for pengene (ca. 2300,-). Selv valgte jeg en Xeon CPU og 16GB ECC-minne fordi jeg skal bruke ZFS filsystem(er) , men dersom budsjettet er trangt, vil i3 og mindre minne vil være helt ok til mer "vanlige" fil- og operativsystemer.

Rekker det med 6 stk. SATA-kontrollere, er dette et greit og litt rimeligere alternativ: Supermicro X10SLH-F - Hovedkort - Finn lavest pris, test og informasjon (Asus m.fl. har også greie kort basert på Intels C226 server-chipset)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takk for tipsene - men, min prossessor AMD A6-5400K ser kanskje ikke ut til å passe på disse?


Edit:

Fant en Intel Celeron G1820 2,6GHZ prossessor, for 350kroner. Hvis den passer, kunne jeg vurdert å kjøpe den i itlleg f eks.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ja, det Supermicro-kortet er for Intel sine Haswell-CPUer, altså socket-1150.
For tidligere generasjoner Intel, som Sandy Bridge og Ivy Bridge, var det slik at man måtte bruke Xeon CPU for å få kunne bruke ECC-funksjonaliteten til å fungere. Med Haswell fungerer ECC også med i3, Pentum og Celeron-variantene, etter hva jeg forstår. Men dette bør nok sjekkes før innkjøp, dersom ECC-funksjonalitet er noe en ønsker. ECC-minne, altså selvkorrigerende minne, er ikke så mye dyrere enn vanlig minne, så dersom en skal handle inn ny maskinvare til serverbruk, er det verdt å vurdere nøye.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hei

Går ikke radig her, men behovet for å bestille noe nytt nå er absolutt tilstede nå.

Ser ikke ut som jeg forstod inlegget ditt sist, men når jeg har lest det på nytt nå ser jo kortet du anbefalte Supermicro X10SL7-F - Hovedkort - Finn lavest pris, test og informasjon midt i blinken for meg. Her kan jeg jo tilsynelatende koble på 14 disker FØR jeg kjøper kontroller kort, og dermed kan jeg jo dobble kapasiteten på min server (6 disker) uten å kjøpe kontrollerkort før ved neste utvidelse. Dette er jo i tillegg billigere enn kontrollerkortet jeg kikket på.

Eller har det dukket opp noen billigere & bedre (kapasitet) HK siden siste?

Takker for hjelpen :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke fulgt så nøye med, men dette nye ASRock-kortet kan være en kandidat. Prisen er ikke så ulik SuperMicro-kortet, men kommer med integrert Intel Avoton CPU, så totalprisen kan bli lavere. Og siden det er i mini-ITX format (men likevel har 12 SATA-porter) , så står man litt friere mht. kabinettvalg.

ASRock Rack > C2550D4I
ASRock C2550D4I - Hovedkort med integrert CPU - Finn lavest pris, test og informasjon


Forøvrig har jeg hatt mitt Supermicro X10SL7-F i drift med NAS4Free i noen måneder nå, og det hele fungerer upåklagelig. Den eneste utfordringen ved installasjon, var at det var en BIOS-innstilling som måtte endres for at OSet kunne håndtere å ha en USB-pinne som "systemdisk". (Hadde noe med USB3/USB2 og tilhørende driverstøtte å gjøre, om jeg husker riktig) Min konfigurasjon er ellers: Fractal Design Define R3 kabinett, Corsair RM650 psu, Xeon E3-1220 v3 CPU, 2x8 GB Crucial EEC-minne, 7 x 3TB WD Red disker i RAIDz2 for 12TB lagringskapasitet med dobbel redundans. Og da har jeg kun brukt halvparten av diskkontrollere og minnesokler, så det burde gi tilstrekkelig med utbyggingsmuligheter for årevis fremover. Systemet er så stillegående at i en periode hadde jeg det stående i lytterommet uten at det sjenerte.
 

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Innlegg
18
Antall liker
0
Mitt tips til de som ønsker en billig server. Kjøp en eldre pc på finn.no. Du trenger ikke allverden for å få en grei server. Kjøp så en raid kontroller til 2-4lapper og vips så har du en bra server. Selv kjører jeg en eldre core 2 duo 2.66ghz med 2gb minne med W7. Så har jeg en Highpoint raid kontroller som jeg for noen år siden ga 2500,- for. Og der har jeg nå et flott raid 5 oppsett med 12TB. Og jeg har fint mulighet for å utvide med 3stk 3TB disker til.
Jeg ville gått for 3TB disker da disse gir mest valutta for pengene. Og i et raid oppset er det viktig at diskene er like store, ellers risikerer du miste en del plass.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
De fleste 'server oppgaver' krever ikke så mye av CPU så en gammel PC er helt greit.

Jeg ville ikke kjøpt en RAID kontroller dog, spesielt ikke noe fra Highpoint.
Kontrolleren(e) på de fleste hovedkort er helt greie og støttet i de aller fleste OS.
Om den dedikerte RAID kontrolleren ryker må man i de fleste tilfeller skaffe en maken kontroller for å få tilgang til diskene igjen, i noen tilfeller en kontroller med eksakt samme firmware rev.
Om man velger å legge alle eggene i samme kurv på denne måten får man inderlig håpe at man har tilgang til eksakt samme høne i lang tid fremover :cool:

Med et software RAID er det bare å flytte diskene til et nytt hovedkort og sette opp RAID på nytt.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
RAID-5 med 3TB disker? Du liker å leve farlig, skjønner jeg.
Hvorfor det? Har kjørt Raid5 med 5stk 3TB disker i flere år nå...
Javisst. Og jeg har kjørt bil uten å ha fått bruk for forsikringen i flere år nå...

Dersom en disk feiler og så enda en disk feiler mens RAIDet er under gjenoppbygging, mister du hele filsystemet.

I tillegg kommer problemstillinger mht, hardware RAID-kontroller som Class beskriver.
 

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Innlegg
18
Antall liker
0
RAID-5 med 3TB disker? Du liker å leve farlig, skjønner jeg.
Hvorfor det? Har kjørt Raid5 med 5stk 3TB disker i flere år nå...
Javisst. Og jeg har kjørt bil uten å ha fått bruk for forsikringen i flere år nå...

Dersom en disk feiler og så enda en disk feiler mens RAIDet er under gjenoppbygging, mister du hele filsystemet.

I tillegg kommer problemstillinger mht, hardware RAID-kontroller som Class beskriver.
Skal noe til at 2 disker ryker samtidig. Jeg har varsling om en disk ryker, samt at jeg får rapport om noen av diskene oppfører seg rart. Å ha 1 disk i reserve er mer enn nok. å kjøre Raid 10 med 2 disker i backup er det ikke mye behov for i dag, kvaliteten på disker har gått betraktelig opp.

Så den metaforen der om å kjøre uten forsikring henger ikke sammen.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg antar at poenget til coolbiz er at 'resilvering/rebuilding' av en disk som har gått ut tar så lang tid med store disker at sjansen for at disk #2 også ryker øker betraktelig. Dette er godt dokumentert.

Det er bare å prøve.
Lag et test RAID sett med 3TB disker, fail en av dem og se hvor lang tid gjenoppbyggingen tar. Det kan hende du får deg en liten aha-opplevelse.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.736
Antall liker
13.222
Min filserver bygget jeg for seks år siden eller noe slikt. Kjører en steingammel versjon av ubuntu (8 ett eller annet tror jeg). Oppgraderer aldri noe software. Funker fjell. Deler ut kataloger over samba og så har jeg MySQL for brukt på xbmc da jeg har noen raspberry pi stående i bruk.

Poenget er at å være filserver i er hjem er en svært enkel oppgave med mindre man har veldig sære behov. Det trengs relativt lite cpu og ram. Kjekt med GB-lan for store filoverføringer og generelt rask aksess men utover dette er det lite som skal til
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Min filserver bygget jeg for seks år siden eller noe slikt. Kjører en steingammel versjon av ubuntu (8 ett eller annet tror jeg). Oppgraderer aldri noe software. Funker fjell. Deler ut kataloger over samba og så har jeg MySQL for brukt på xbmc da jeg har noen raspberry pi stående i bruk.

Poenget er at å være filserver i er hjem er en svært enkel oppgave med mindre man har veldig sære behov. Det trengs relativt lite cpu og ram. Kjekt med GB-lan for store filoverføringer og generelt rask aksess men utover dette er det lite som skal til
Jeg vil si det avhenger veldig av bruken. Hvor viktig er dataen man skal lagre? Er det ekstremt viktig at dataen er intakt og ikke korrumperes kreves som minimum ZFS filsystem eller tilsvarende med god redundancy, ECC ram og gjerne solide serverkomponenter bygget for å vare. Er det kun til eget bruk kan slikt utstyr erverves for noen tusenlapper. Er det mange brukere som skal ha tilgang til filserveren må komponentene dimensjoneres bruken og da begynner tusenlappene virkelig å flyge.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.736
Antall liker
13.222
En vanlighjemmeserver har for det meste av tiden 0 brukere, til tider 1 bruker og kanskje av og til 2-3 samtidig. Unntak finnes selvsagt, men det er normalt en veldig, veldig enkel jobb for en server å dele ut noen filer med svært lav datarate som streames over nettverk. Vanlig CD er 1.4 Megabits/sekund sånn ca. Det er veldig, veldig lite for en datamaskin.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Avhenger som sagt av dataen. Er dataen viktig holder det ikke med en gammel pc, et par gigabyte ram og en sliten CPU.
 

U5tabil

Medlem
Ble medlem
04.01.2015
Innlegg
18
Antall liker
0
Jeg antar at poenget til coolbiz er at 'resilvering/rebuilding' av en disk som har gått ut tar så lang tid med store disker at sjansen for at disk #2 også ryker øker betraktelig. Dette er godt dokumentert.

Det er bare å prøve.
Lag et test RAID sett med 3TB disker, fail en av dem og se hvor lang tid gjenoppbyggingen tar. Det kan hende du får deg en liten aha-opplevelse.
Jeg har prøvd tidligere. Om jeg rebuilder enten hvor 1 disk har vert dårlig hvor jeg har øbsket å skifte den ut. eller legge til ekstra disk så kan dette ta 2-3 dager.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg antar at poenget til coolbiz er at 'resilvering/rebuilding' av en disk som har gått ut tar så lang tid med store disker at sjansen for at disk #2 også ryker øker betraktelig. Dette er godt dokumentert.

Det er bare å prøve.
Lag et test RAID sett med 3TB disker, fail en av dem og se hvor lang tid gjenoppbyggingen tar. Det kan hende du får deg en liten aha-opplevelse.
Korrekt. Det var det jeg hadde i tankene.

Forøvrig er jeg forsåvidt en stor tilhenger av å bruke en avdanket desktop-maskinvare til serverbruk, men dersom man har planer om å ha "hele livsverket" lagret der, bør man så absolutt ha løsninger som tåler at disker og kontrollere/hovedkort feiler, og at man i minst mulig grad risikerer å havne i en situasjon der man har "single point of failure" noe sted.

Det er flere her på forumet som har mer erfaring og kompetanse på dette enn jeg, men i jobbsammenheng har jeg en gang opplevd at en disk i et stort RAID-5 volum feilet og ble byttet ut. Under rebuild av volumet feilet det enda en disk, og da mistet de hele volumet og måtte hente alle data tilbake fra backup. Det tok noen døgn og var ikke spesielt populært. Uten backup ville selvfølgelig alt ha vært tapt.

Slike problemstillinger er nok mye av grunnen til at RAID-6 og tilsv. har hatt økende popularitet etter hvert som diskstørrelsene har økt.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Iogmed man ved raid 5 alltid må ha en ny disk tilgjengelig (må=et meget sterkt "bør") er det jo forsovet like greit å putte den inn først som sist og kjøre raid 6.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har ikke fulgt så nøye med, men dette nye ASRock-kortet kan være en kandidat. Prisen er ikke så ulik SuperMicro-kortet, men kommer med integrert Intel Avoton CPU, så totalprisen kan bli lavere. Og siden det er i mini-ITX format (men likevel har 12 SATA-porter) , så står man litt friere mht. kabinettvalg.

ASRock Rack > C2550D4I
ASRock C2550D4I - Hovedkort med integrert CPU - Finn lavest pris, test og informasjon


Forøvrig har jeg hatt mitt Supermicro X10SL7-F i drift med NAS4Free i noen måneder nå, og det hele fungerer upåklagelig. Den eneste utfordringen ved installasjon, var at det var en BIOS-innstilling som måtte endres for at OSet kunne håndtere å ha en USB-pinne som "systemdisk". (Hadde noe med USB3/USB2 og tilhørende driverstøtte å gjøre, om jeg husker riktig) Min konfigurasjon er ellers: Fractal Design Define R3 kabinett, Corsair RM650 psu, Xeon E3-1220 v3 CPU, 2x8 GB Crucial EEC-minne, 7 x 3TB WD Red disker i RAIDz2 for 12TB lagringskapasitet med dobbel redundans. Og da har jeg kun brukt halvparten av diskkontrollere og minnesokler, så det burde gi tilstrekkelig med utbyggingsmuligheter for årevis fremover. Systemet er så stillegående at i en periode hadde jeg det stående i lytterommet uten at det sjenerte.

Da har jeg bestilt ett slikt kort.

Kommer til å utvide med seks disker til.

Takker for tips!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Liker å leve farlig så jeg er en Raid5 mann, Jotta støtter opp om alt ryker til helvete.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Skal montere nytt HK i dag, går dette smertefritt bestiller jeg 6 disker til i løpet av helgen.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg har byttet hovedkort nå, ser ut som alt virker. Glemte å sette inn USB pinnen med OS på, men når den feilen ble funnet er alt opp & går :) Får fint spilt av filmer som før.

Men, får noen feilmeldinger på harddiskene, betyr dette rett og slett at hardiskene ikke står i samme rekkefølge som før? Eller er det noen andre grep som må taes? Livredd for å miste noe info på server :)

Skjermbilde 2015-02-15 kl. 11.39.05.jpg
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Fikk det til, etter tips på nas4free forum. Løsningen var rett og slett å trykke på kanppen det står at man skal trykke på.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Fikk det til, etter tips på nas4free forum. Løsningen var rett og slett å trykke på kanppen det står at man skal trykke på.
Jeg skulle til å foreslå det men tenkte det ville være litt blærete :D
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hehe, etter å ha rippet ca 1000 cder TO ganger, er jeg livredd for å gjøre noe dumt igjen.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Etter mye testing frem og tilbake i forbindelse med utvidelse av antall HDD har jeg kommet frem til at denne kablen fra komplett enten er kaputt eller har feil spek.

https://www.komplett.no/deltaco-sas-kabel-m-sas-til-sata/653777

jeg har tidligere kjøpt disse fra kina, og ved kryssbytte med den nye kabelen flytter feilen seg (finner ikke disker).

MiniSAS Cable 36Pin SFF-8087 to 7Pin 4 SATA 50cm Reverse Data Cable For Amphenol

er ikke kablene like, eller den kaputt? Aldri vært borti feil på slike data kabler.

Ser det står reverse på kina versjonen, er det der forskjellen er?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Da hjalp det med ny kabel hvis noen er nysgjerrig :)

Ny utfordring - jeg har en gammel neatgear readynas hvor alle mine CDer er lagret i både flac og alac. Jeg ønsker å flytte alle alac filene over til den nye nas4free serveren. Albumene er sortert i mapper, men desverre er alle flac og alac filer for hvert album i samme mappe. I tillegg ønsker jeg å flytte med folder.jpg .

Noen tips på en automatisk måte å gjøre dette på?

Kan eventuelt slette alle flac filer, men tenkte å beholde de som back-up.
 
Topp Bunn