BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe å hente lydmessig på å endre de ulike Dip-switch settingene på BuffaloIIISE fra det som er standard? Har selv endret FIR roll of mode til "slow" og likte lyden bedre slik. Noe annet jeg bør prøve?
    Rent teoretisk er det iflg tpa best med den settingen som slipper minst mulig jitter igjennom. Huser ikke i farten hvilken setting dette er, men det står noe om dette på tpa sine sider.

Jeg endte opp med den settingen som var der ved montering. Prøvde å endre på den, men da ble det problemer med å få låst signalet.

Har slått meg til ro slik det nå er da Buffalo spiller fantastisk bra.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.635
    Ok. Da holder jeg meg langt unna de andre innstillingene hvis ikke noen andre har noe å tilføye.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    på side 76 i community dok :
    mener å huske at du må legge B4 til jord når du skal switche med input selector
    dvs pinne 14 til gnd
    dette slet jeg mye med for 2-3 år siden, da det ble helt koko mellom inngangene og det var bare to av inngangene som responderte
    mvh
    Leif
    Side 76 :) Tak det ser jeg på . Noget jeg ikke har været opmærksom på. Også tak til Gbatokai for deltagelse. Mener bestemt jeg har lavet det rigtigt på Switchen og har lavet det en gang før på dac til en anden kammerat. Der virkede det uden problemer.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Selvfølgelig har jeg det. Alt er korekt monteret og fejlen er på både det gamle og det nye med seperat regulator. På B,C og D på begge.

http://www.twistedpearaudio.com/doc...-Buffalo_III_DAC_Integration_Guide_V2.1.3.pdf

På den der ExT IO connector er ben 3 ,5 og 7 gnd. Er det normalt ?
    Hmm fejlen er muligvis at ben 5 og 7 på I/0 har forbindelse til GND . Ifølge side 76 skal de ikke ha det. Må tjekke for loddefejl. Desværre er dacen hos ham jeg har lavet den til.
    Han er lykkelig for den er klasser bedre end hans tidligere dac. Bruger Quanhao Opamp analog modul. På dette har jeg monteret OPA 1612 og skiftet alle modstande til Takman Carbon og alle elektrolytter er Silmic II . Alle keramik kondensatorer er skiftet til polystyrene etc. kører Voltage mode.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har B-III blitt enda ett par knepp bedre.

Etter inspirasjon fra dyktige og søkende tweakere greide jeg ikke å holde meg lenger.
    AVCC modulen på B-III kortet har fått elektrolytter på utg, men ikke nok med det. Loddet like godt på en polypropylene kondis,
    Wishay-Roderstein Mkp 1837, (15nf) i paralell. De fleste andre som jeg ser, bruker kun en enslig elektrolytt, men etter tips fra Raymond C tenkte jeg det kunne være verdt å prøve.

Nå er det ikke noe high-end lytt som sitter på bildet, men det fungerer meget bra likevel. Skal teste ut Silmic II og Cerafine når de ankommer etterhvert.

Lydmessig opplever jeg at det kan spilles enda høyere før det begynner å låte stresset. Bassen har blitt enda tightere og maktfull, men uten å bli fet.

Morro med såpass forbedring for skillemynt. Anbefaler alle med Buffalo å gjøre dette inngrepet.

Vedlegg

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Enig - forbausende mye å hente der, siden LMC først (av hva jeg har lest) tipset om det. I mine relativt sett få eksperimenter med kondensatorer sammenliknet med en del andre folk her, har det utviklet seg en preferanse for å droppe bypass, men heller finne passelig komponent til posisjonen. Sist brukt i posisjonen du eksperimenterer med; Cerafine - antatt førstevalg som enslig modifikasjon; Nichicon FG eller Silmic II :)

22uF - 47uF - 100uF (men ikke mer?)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Enig - forbausende mye å hente der, siden LMC først (av hva jeg har lest) tipset om det. I mine relativt sett få eksperimenter med kondensatorer sammenliknet med en del andre folk her, har det utviklet seg en preferanse for å droppe bypass, men heller finne passelig komponent til posisjonen. Sist brukt i posisjonen du eksperimenterer med; Cerafine - antatt førstevalg som enslig modifikasjon; Nichicon FG eller Silmic II :)

22uF - 47uF - 100uF (men ikke mer?)
    Det kan gå godt med bypass har jeg oplevet her på det sidste. Som regel giver det problemer med for meget og løsrevet diskant mellemtone. Det gik fint i en Salas B 1.

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det kan gå godt med bypass har jeg oplevet her på det sidste. Som regel giver det problemer med for meget og løsrevet diskant mellemtone. Det gik fint i en Salas B 1.
    Det du beskriver er eksakt det jeg ofte synes blir problemet, om ikke alltid. Hvilken kondensator i Salas er det som bypasses, og hva synes du funker som bypass? Russisk FT-3 teflon er det jeg har hatt minst problem med (med unntak av å finne plass til den, da). :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Ok jeg tænker på kondensatorerne efter shunten. Her bruger jeg 1000 uf. Silmic og Ero/Vishay 1837 parralelt. Elllers er min erfaring at paralelle film kondensatorer ikke må være metaliseret. Teflon har jeg kun prøvet med jernhus og jern ben og det var bestemt ingen succes.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp den Vishay 1837 kondensatoren er det mange som skryter av brukt i paralell med Mundorf og andre anerkjente kondensatorer. Kommer til å teste ut Elna sine kondensatorer uten Wishay først. Og etter en stund blir det å koble på 1837, så vil det vise seg hva som er best.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    husk dekader...............
    van Alstine oppfant shunting på 70-tallet
    det er regler for hvilke verdier man bruker ifht hvilke man shunter.......snakk om å dempe resonnanstopper og da gjelder det å treffe.......ikke noe strikk og binders random walk som visse driver med......

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Nettopp den Vishay 1837 kondensatoren er det mange som skryter av brukt i paralell med Mundorf og andre anerkjente kondensatorer. Kommer til å teste ut Elna sine kondensatorer uten Wishay først. Og etter en stund blir det å koble på 1837, så vil det vise seg hva som er best.
    Har prøvet 1837 andre steder og det gik helt galt. I Holton amps var det skrækkeligt.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    husk dekader...............
    van Alstine oppfant shunting på 70-tallet
    det er regler for hvilke verdier man bruker ifht hvilke man shunter.......snakk om å dempe resonnanstopper og da gjelder det å treffe.......ikke noe strikk og binders random walk som visse driver med......
    Jaja du plejer kke at holde dig tilbage for å prøve noget. Plejer å bruke ørerne.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jo det har jeg stort sett gjort og, men det er greit å vite om historikken og kunne regne seg frem for å treffe rent...da VET man at det virker
    alt dette er jo pirk ifht at det fundamentale i systemet er på stell
    først DA gir det mening med plastik, silke, linolje, strikk og binders.......for å hente ut det aller siste......ellers blir det bare lekestue imo
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Jeg har prøvet dette på mange shunts og har endnu ikke oplevet noget negativt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    tenk hvor positivt det ville virket om du traff på verdien....hver gang....som Perikles :cool:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Og nogen bruger bare 100 nf og siger der ikke skal være mere. Folk har målt på placid og de oscillerer. Efter mere kapacitet gjorde de ikke. Samme med Tentlabs shunts. Har en bekendt som har tilgang til det bedste måleudstyr.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    jeg er på jobb og multitasker....

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvet 1837 andre steder og det gik helt galt. I Holton amps var det skrækkeligt.

Tror den blir mest brukt i delefilter til høyttalere.

Når jeg erstattet Wima kondensatorene på Ivy ( 4 stk, 15 nf ) med Vishay 1837, gikk det heller dårlig. Boostet bass og ullen lyd.

Men brukt som en liten "hjelper" paralellkoblet til elektrolyttene til AVCC modulen virker det jeg har hørt hittil lovende.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    nytt psu eller bare det samme?
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Måtte opgive å få indgangsvælgeren til å virke. Har prøvet alt tror jeg. Må have en extra digital indgangsvælger. Virker som der har været en fejl på printet fra start. Var en gennem plettering som manglede og dele af printet som ikke var lakeret.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    du får kjøpe deg en ddac1794 da........:rolleyes:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    du får kjøpe deg en ddac1794 da........:rolleyes:
    No way denne var til en kammerat og han er vældig fornøyd. Brugte en med et styk 1794 før. Klubben har en med 1794 som spiller ok. 1794 er mere rolig/ren i toppen end 9018. Jeg har faktiskt 2 forskellige dacer med ess 9018 og er godt tilfreds med begge. Den ene kræver en pre.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    nytt psu eller bare det samme?
    mvh
    Leif
    Samme.

Har siklet en stund på Hifi 2000 sine varianter, og nå er de på plass. Greit å få sakene over i metallkabinetter.

Fordelen med 2 stk er jo at det bare er å putte inn en B-III til, hvis lysten på dual mono skulle bli for stor.

Har laga plass hvis det skulle bli aktuelt.

Ser ut til å være samme size som Madman sine.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Skulle vært artig å teste litt ulike trafoer,
    alle vet jo at det er størrelsen det kommer an på.
    250-300VA er jo blitt ny bransjestandard.

Jeg bruker R-Core 18v (2stk) til legato og 9v til BIII (300VA)

Siden skjebnen ville det slik sitter det 2 stk 18v ringkjerne trafoer i audio kvalitet fra Torridy i Salas riiaen (300VA)

Mulig trafo shoot out, senere,

Gir det resultater bestiller jeg kanskje en 9v til B3 for å få en full test.

Det artige hadde vært å teste vanlige ringkjerner -> audio ringkjerner -> R-Core

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er fornøyd med mine ringkjernetrafoer. 2 stk 225vac-18v til 2 stk Placid Bp, og en 250vac-9v til 2 stk Placid Hd.
    Ikke noe trafobrum å snakke om. Trafoene kommer fra Triad.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja det skader ikke med gode trafoer,
    Mine 500VA som står i Holtonen liker ikke DCen på nettet,
    husker ikke merket men de var relativt rimelige, kjøpte de fra Kompotek (RS online)
    den brummer med ca 2-3 sek mellomrom.
    det er ikke vanlig brum men støyen kommer å går.

Om det har noen innvirkning rent lydmessig er uvisst.
    Dyrt prosjekt å bytte bare for å bli kvitt støyen,

Mulig jeg tester med noen andre trafoer om jeg kommer over alternative 50v trafoer.

ellers så kan en jo alltids lime lime lime

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler Triad sine ringkjerner. Mine er helt tyste. Det var ikke de som kom fra Rs components. De brummet, men ikke hørbart fra lyttepos 3m unna.

Digikey selger Triad. Handler du for mer enn 100 usd, er det gratis frakt. Siste bestilling tok kun 4 dager fra jeg trykte på 'kjøpknappen' til posten stod på døra med varene. Imponerende.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Mange af RS ringkerner brummer. Har god erfaring med deres E kerner.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Handler du for mer enn 100 usd, er det gratis frakt. Siste bestilling tok kun 4 dager fra jeg trykte på 'kjøpknappen' til posten stod på døra med varene. Imponerende.
    Slapp du unna toll/mva etc?
    Bestilte nettopp noe for ca 700 kr og det kom en regning en uke etterpå på ca 200kr fra UPS. (191kr)
    Det bare refereres til "UPS transportbetingelser for frakt fra jan 2014 er gjeldende for samtlige produkter"... Står ingenting om mva/toll etc. men er nok det.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Slipper ikke unna toll nei. Fedex forskudsbetaler tollen for deg.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Du betaler mva. på slike ting, aldrig toll.
    -m

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Slipper ikke unna toll nei. Fedex forskudsbetaler tollen for deg.
    Så brug alm. post. Der er bare told en gang imellem afhængig også af pakkens størrelse. Køb hellere 2 små pakker end en stor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn