|
den koblingen du forelo var den jeg gikk tilbake fra etter noen dagers drift og henge-gjeip
ofte lurt å reversere s.k. oppdateringer for å ta en status-sjekk
mvh
Leif
Da går du på tvers av tpa sin anbefaling om felles jord fra dac. Men bare å prøve det.Egen Placid til 3.3v Exa, ? Verd å prøve?
Ikke nødvendigvis, du kan jo bare gi dem felles jord. Hva med å prøve litt selv, musicman, og ikke følge LMC blindt?Da går du på tvers av tpa sin anbefaling om felles jord fra dac. Men bare å prøve det.Egen Placid til 3.3v Exa, ? Verd å prøve?
TPA anbefaler at shunt ligger rundt 50-60 mA. Så lenge en ikke får voltdropp med last kontra uten, leverer Placid nok strøm.Hvis Shunterne har højere spænding ind end nødvendigt så afsættes der helt unødvendigt meget varme. Brug ikke højere spænding end det som er nok.
Merkelig da at den Placid som brukes til 5v på Exa, ikke blir på langt nær så varm som den til BIII. Begge Placidene har 18vac trafo. Exa på usb siden trekker 125mAGodt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
-m
Hæ,,forklarmusicman må skille mellom strøm og spenning
-m
Likeretteren på Placid HD er merket 100 v, så 18vac inn går nok fint.Godt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
Som igjen kanskje skal reguleres ned til 3,3v ved bruk av Trident.
-m
De 18 Vac bidrager meget . Køb heller nogle store 9 VAC .Merkelig da at den Placid som brukes til 5v på Exa, ikke blir på langt nær så varm som den til BIII. Begge Placidene har 18vac trafo. Exa på usb siden trekker 125mAGodt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
-m
Tror heller det er forbruker som utgjør forskjellen og ikke de store 18vac trafoene jeg bruker.
Ser den Mad. Skrev det mest for å trekke deg oppVel, du skjønner nok ikke poenget musicman. Det er ikke hva likeretter tåler som er problemet. Når regulatoren skal kvitte seg med x-antall volt ved et gitt strømtrekk må det brennes av en god del effekt = varme. Spenning X strøm = effekt.
-m
Præcis.Ser den Mad. Skrev det mest for å trekke deg oppVel, du skjønner nok ikke poenget musicman. Det er ikke hva likeretter tåler som er problemet. Når regulatoren skal kvitte seg med x-antall volt ved et gitt strømtrekk må det brennes av en god del effekt = varme. Spenning X strøm = effekt.
-m
Det blir nok litt mye spenning tilovers ja, men forskjellen på de to Placidene med ulik forbruker ( Exa og BIII) er ganske stor. Så det også spiller inn
En liten kommentar til det siste ang Trident. De tåler inntil 15v, så om de får 5-6v regulerer de det uten prob.Godt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
Som igjen kanskje skal reguleres ned til 3,3v ved bruk av Trident.
-m
Skjønner det musicman men poenget er at jo høyere spenning du har fra trafo desto mer må brennes av og det eneste du oppnår er mer varme og ikke det grann bedre lyd.
-m
Tåler Tridents så meget ? Troede det var op til 6 V. Det afhænger vel af hvor meget strøm der bliver trukket fra dem.
Jeg har brugt 9 VAC og det har funket fint. Bruger også kondensator på udgangen af Placid så den ik oscillerer og bruger unødigt meget strøm. Har dere haft scoop på Placid ?Skjønner det musicman men poenget er at jo høyere spenning du har fra trafo desto mer må brennes av og det eneste du oppnår er mer varme og ikke det grann bedre lyd.
-m
Helt enig. Det går en grense for 'overkill trafoer'.
Den grensen er mest sannsynlig overskredet med 18vac trafo på Placid HD (5-6vdc)
Derfor bestiller jeg nå 1 stk. 12vac trafo til mine 2 stk Placid HD.
Vil ikke gå for 9vac, da Placid er konstruert for trafoer mellom 10-20vac.