BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    siden trident er en regulator må den ha noe å regulere ned og diffen må sikkert være minst 1,5-2 volt ellers klarer den ikke å jobbe
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    den koblingen du forelo var den jeg gikk tilbake fra etter noen dagers drift og henge-gjeip
    ofte lurt å reversere s.k. oppdateringer for å ta en status-sjekk
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    den koblingen du forelo var den jeg gikk tilbake fra etter noen dagers drift og henge-gjeip
    ofte lurt å reversere s.k. oppdateringer for å ta en status-sjekk
    mvh
    Leif

Da dropper jeg Trident og kobler rett på I2C.

I etterpåklokskapens navn er det innlysende som du sier Leif, dette med noen volt ekstra for en regulator som Trident.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    listen and learn....
    joda lett å si etterpå...
    lytt på impact og slam, spesilt oppover
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    har prøvd før og ikke noe spesielt å hente imo
    mvh
    Leif

Gbatokai

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Egen Placid til 3.3v Exa, ? Verd å prøve?
    Da går du på tvers av tpa sin anbefaling om felles jord fra dac. Men bare å prøve det.
    Ikke nødvendigvis, du kan jo bare gi dem felles jord. Hva med å prøve litt selv, musicman, og ikke følge LMC blindt? ;)

Det jeg skrev om regulatoren på i2c på BIII er ikke "betraktninger", det er et faktum som er gitt belegg med referanse til TP / Donegan. "Betraktninger" er mer i retning av subjektive erfaringer og opplevelser, som også er meget interessant og gyldig stoff som det kan være hjelpsomt å lese om.

At balansen i systemet hjemme hos LMC blir bedre med exa på i2c tviler jeg ikke på... men det gjelder ikke nødvendigvis hos deg eller meg. Teknisk sett får exa renere strøm fra en Trident enn regulatoren på BIII sin i2c, og jeg har for min egen del på ingen måte tenkt å avblåse det eksperimentet basert på erfaringer fra et oppsett som er vidt forskjellig fra mitt eget.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    enig
    erfar selv
    jeg bare deler mine erfaringer
    det er ingen obligatorisk oppskrift
    virker som om noen oppfatter det slik at jeg messer eneste sannheten
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den regulatoren som er på BIII og regulerer spenningen til I2C header, er av samme samme type som den som sitter på Trident, da blir det kjøtt på flesk i mine øyne med en Trident mellom I2C -Exa. Er den 'dårligere' enn den på Trident, stiller det seg litt annerledes.

Ellers har jeg ingen problem med å 'dilte' etter Leif. Gang på gang har det vist seg at mannen har peiling og dette har kommet meg tilgode med ett knepp eller to bedre lyd HVER gang Leif har tipset meg om nye forbedringer.

Exa hos meg er ett kjempeløft kontra Squeezeboks via S/pdif. Spes etter eget psu til 5v på usb siden på Exa.

Siden jeg er fersk innen dette med å sette sammen div elektronikk kan jeg dessverre ikke bidra med noe særlig den andre veien. Men det kommer nok etterhvert, bare viktig å ikke glemme å bruke ørene.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da nærmer det seg.
    Alle Placid`s har fått Mundorf "M-Lytic" kondiser.
    Egen Placid HD til 5v Exa.

Den Placid som forsyner Buffalo dac blir skikkelig varm. Ble bekymret og skjøtet på en kjøleribbe til i høyden på denne. Ble adskillig bedre, men fortsatt såpass varm at det går ikke å holde fingeren på mer enn 2-3 sek. Med shunt justert til 50mA trekker Buffalo+Volumite og Exa (på digitalsiden) tilsammen 530mA. Da er det vel ikke så rart den blir ganske så varm ?

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Det blir varmt med kjøleribber på pcb ja (både min LCDPS og Placid HD blir svinvarme med normal montering). Med regulatorene fra LCDPS montert mot bunnplaten i chassis blir de knapt varm i det hele tatt. Jeg trodde først at det mar dårlig kontakt mellom regulator og kjøleflate som gjorde at kjøleflaten var kald, men fikk kjent på regulatoren med fingertuppen og bekreftet at normal "on Board heatsink" er mildt sagt ineffektivt. Jeg har tidlig i min Buffalo build tråd på TPA forumet også snakket om mangel på kontakt mellom QP/QN og heatsink som mulig årsak til varme strømforsyninger rundt om, men dette fallt på døve ører. De heatsink som TPA har levert med kittene har ikke full kontakt med QP/QN med mindre en lar bena være lange og monterer de i øverste hull i hs. Eller snur HS opp ned og filer vekk litt av den nederste delen av den for å slippe inn _litt_ luft.
    hs.jpg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tips gwikse.
    Skal følge nøye med og se om det vil bli problem med kjølingen.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Det meste du prøver å kritisere TP for, går for døve ører. Service er noe de IKKE kan.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hei igjen :cool:
    da har jeg rearrangert i dac chassis slik at begge Placid HD, som ble pissevarme, har blitt plassert inntil venstre side.
    dessuten gjenget jeg opp to M3 hull i den 8mm tykke sideveggen og festet regulatorene der.
    mens jeg likevel var i siget punchet jeg 10 stykk 16mm hull strategisk plassert i bunnplaten for å få "konveksjonskjøling".
    kablene som ble faretruende nær kjøleprofiler og regulatorer, la jeg inn i en krympestrømpe av teflon, som tåler 270 C
    slik ble det

IMG_1744.jpg
    IMG_1742.jpg
    IMG_1746.jpg
    IMG_1743.jpg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her er min løsning ( inntil videre ? ) på kjøleproblemet til den ene Placid HD som forer BIII. Den andre Placid blir ikke så varm at det er noe problem.

På de originale ribbene kan man bore opp hull med bor på 2.5mm, og da smetter bena på den neste kjøleribba perfekt på plass. Den fester seg av seg selv, bare å trykke den lett på plass.

Varmen fordeler seg fint på begge ribbene, og det virker som dette er innenfor forsvarlig temp. Har ikke utstyr tilå måle med, men kan nå holde med en finger på hver side adskillig lenger enn tidligere, bare med en ribbe.

Nå er det jo langt fra alle som har "takhøyde" nok, men for dere som har er det bare å sette i gang.

Vedlegg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Hvis Shunterne har højere spænding ind end nødvendigt så afsættes der helt unødvendigt meget varme. Brug ikke højere spænding end det som er nok.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
    Som igjen kanskje skal reguleres ned til 3,3v ved bruk av Trident.
    -m

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis Shunterne har højere spænding ind end nødvendigt så afsættes der helt unødvendigt meget varme. Brug ikke højere spænding end det som er nok.
    TPA anbefaler at shunt ligger rundt 50-60 mA. Så lenge en ikke får voltdropp med last kontra uten, leverer Placid nok strøm.
    Det som gjør Pacid så varm i mitt tilfelle er at BIII med Tridents og Exa, trekker rundt 500mA, og da er en i grenseland mtp kjøling med de medfølgende kjøleribbene.

Mundorf sølv i olje, 22000uf og 33000uf- 40vdc.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    musicman må skille mellom strøm og spenning :confused:
    -m

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng Drossel. Bruker man 9v trafo har man 12-13v etter likeretting og det er mer enn nok når man skal regulere ned til 5-6v.
    -m
    Merkelig da at den Placid som brukes til 5v på Exa, ikke blir på langt nær så varm som den til BIII. Begge Placidene har 18vac trafo. Exa på usb siden trekker 125mA

Tror heller det er forbruker som utgjør forskjellen og ikke de store 18vac trafoene jeg bruker.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ampere= Strømstyrke
    Volt= Spenning
    Watt= Effekt
    Ohm= Motstand

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    -m
    Likeretteren på Placid HD er merket 100 v, så 18vac inn går nok fint.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Vel, du skjønner nok ikke poenget musicman. Det er ikke hva likeretter tåler som er problemet. Når regulatoren skal kvitte seg med x-antall volt ved et gitt strømtrekk må det brennes av en god del effekt = varme. Spenning X strøm = effekt.
    -m

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    -m
    Merkelig da at den Placid som brukes til 5v på Exa, ikke blir på langt nær så varm som den til BIII. Begge Placidene har 18vac trafo. Exa på usb siden trekker 125mA

Tror heller det er forbruker som utgjør forskjellen og ikke de store 18vac trafoene jeg bruker.
    De 18 Vac bidrager meget . Køb heller nogle store 9 VAC .

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er kanskje at Placid Hd og HD BP er konstruert for spenning mellom 10-20vdc. Og med Trafoer som leverer mellom 10-20vac.
    Litt merkelig at TPA da anbefaler den nyeste versjon Placid HD foran LCDPS. Dette fordi den har ett veldig lavt støygulv.

Har prøvd med trafo på 9vac, og det resulterte i at jeg ikke fikk justert spenningen på Placid HD.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skal bestille en trafo på 12vac og teste ut dette nærmere. Ser poenget her.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vel, du skjønner nok ikke poenget musicman. Det er ikke hva likeretter tåler som er problemet. Når regulatoren skal kvitte seg med x-antall volt ved et gitt strømtrekk må det brennes av en god del effekt = varme. Spenning X strøm = effekt.
    -m
    Ser den Mad. Skrev det mest for å trekke deg opp :cool:

Det blir nok litt mye spenning tilovers ja, men forskjellen på de to Placidene med ulik forbruker ( Exa og BIII) er ganske stor. Så det også spiller inn

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    -m
    Ser den Mad. Skrev det mest for å trekke deg opp :cool:

Det blir nok litt mye spenning tilovers ja, men forskjellen på de to Placidene med ulik forbruker ( Exa og BIII) er ganske stor. Så det også spiller inn
    Præcis.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    -m
    En liten kommentar til det siste ang Trident. De tåler inntil 15v, så om de får 5-6v regulerer de det uten prob.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner det musicman men poenget er at jo høyere spenning du har fra trafo desto mer må brennes av og det eneste du oppnår er mer varme og ikke det grann bedre lyd.
    -m

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Tåler Tridents så meget ? Troede det var op til 6 V. Det afhænger vel af hvor meget strøm der bliver trukket fra dem.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner det musicman men poenget er at jo høyere spenning du har fra trafo desto mer må brennes av og det eneste du oppnår er mer varme og ikke det grann bedre lyd.
    -m

Helt enig. Det går en grense for 'overkill trafoer'.
    Den grensen er mest sannsynlig overskredet med 18vac trafo på Placid HD (5-6vdc)
    Derfor bestiller jeg nå 1 stk. 12vac trafo til mine 2 stk Placid HD.
    Vil ikke gå for 9vac, da Placid er konstruert for trafoer mellom 10-20vac.

Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tåler Tridents så meget ? Troede det var op til 6 V. Det afhænger vel af hvor meget strøm der bliver trukket fra dem.

Ifølge TPA sine specs; Max V in = 15 vdc
    Max Out = 100mA

Men det er sikkert endel som spiller inn når det kommer til hvor mye de tåler når de står på BIII kortet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    husk på at mine trafoer feeder mere enn bare Placid, men likevel ender jeg opp med ca 13 vdc inn på Placid som generer i overkant varme. Får høre hva Gary svarer....
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror det holder med 12vac på Singel Placid for mitt oppsett. Får testet ut i neste uke.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    -m

Helt enig. Det går en grense for 'overkill trafoer'.
    Den grensen er mest sannsynlig overskredet med 18vac trafo på Placid HD (5-6vdc)
    Derfor bestiller jeg nå 1 stk. 12vac trafo til mine 2 stk Placid HD.
    Vil ikke gå for 9vac, da Placid er konstruert for trafoer mellom 10-20vac.
    Jeg har brugt 9 VAC og det har funket fint. Bruger også kondensator på udgangen af Placid så den ik oscillerer og bruger unødigt meget strøm. Har dere haft scoop på Placid ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.443
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hvor stor er den kondisen?
    jeg bruker 22.000µF istedet for de 10.000 som sitter på kortet
    mitt kort feedes med likerettet og choke-glattet dc så onboard likeretterne er ikke montert
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn