Ønsker anbefaling Budsjettforsterker til "Full-range" elektrostater.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ønsker med dette innlegget å få innspill og konkrete tips til forsterkeri til mine Final 1.2 elektrostater. Jeg har dessverre ikke spesifikasjonene til høyttaleren (Impedanskurve) men antar den er rimelig "slem" som det heter. En antatt følsomhet på 86db er det jeg har å gå ut fra.

Jeg har prøvd med en Ampliwire 100 fra EC, men det gikk heller dårlig. Forsterkeren kutter ganske tidlig. Jeg har også prøvd en Roksan Blak. Det var en meget god match. Den er dessverre litt for dyr, men sett bort fra det en forsterker jeg ble svært glad i de få dagene den var på besøk.

Jeg har lekt med tanken om rør i pre delen og SS muskler i effekten.
    Andre løsninger jeg har vurdert, men ikke prøvd er Bryston 4B ST/BP 25 som er tilbydd meg for 18´. Usikker på om den prisen er fornuftig.

Signalkilder er vinyl og streaming. Så da er det fint om Dac og RIAA er inkludert i endelig løsning og innenfor gjeldene budsjett.

Ideelt sett er løsningen alt i en boks, men ser at det kan bli vanskelig.

Så det vanskelige: Budsjett er 20´-25´ Ikke ett øre over, helst mye under.

Tar du utfordringen? :)
    Her ett bilde av 2 meter elektrostat.
    fullsizeoutput_1688.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg synes Bryston høres ut som et meget fornuftig alternativ. Ellers ville nok et klassisk Adyton-sett også fungert strålende, evt. et Adyton-sluttrinn med en god rørpreamp. Audio Rersearch er klokt å kikke i retning av, da de har det med å spille hinsides bra med netopp Adyton.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.583
    Torget vurderinger
    30
    Parasound NC2250
    Parasound A21
    Primare A32
    Emotiva XPA-2/XPR-2
    EC AW250R

Prisklasse helt fra ~5k til ~20k brukt. :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Audio Research SD 135

Accuphase P-600

Denon PMA-S1

NAD M3

Hegel H300

Sist redigert:

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    924
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    11
    Mange år siden jeg hadde et Bryston sett på prøve men,det var bra saker og bør passe din krav. Parasound NC 2250 som Valfy har på lista her,har krefter i massevis. Låter bra også. Fatter bruker denne på noen gml Pardigm Eclipse.

mvh Fredrik

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis vi prater budsjett og integrert så vil jeg anbefale denne:

IMG_0677.JPG

Audio Gd Precision 2.
    Kostet vel roughly 10K ny.
    Brukte denne på Magnepan med stort hell.
    Nå bruker jeg en kombo av Lyngdorf tdai2170 og Audio gd master 3, men det blir nok spreng i budsjettet.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He he, ja jeg har sett den tråden. 10 år gammel tråd med brukere jeg ikke kjenner. Kanskje noen har fått seg litt erfaring med dem siden den gang? :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    96
    Audio Research SD 135

Accuphase P-600

Denon PMA-S1

NAD M3

Hegel H300
    Hvis høyttalerne trenger masse krefter, er nok Accuphase P-600 best av disse forslagene. Har hatt den selv en kort periode, og den spilte helt nydelig.
    Finner du en som er helt i orden, er det en no-brainer.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I den grad tiden løper fra godt hifi-utstyr i det hele tatt, løper den mye saktere enn folk skal ha det til.
    Men du får vel ikke en P 600 for budsjettet ditt??

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    I den grad tiden løper fra godt hifi-utstyr i det hele tatt, løper den mye saktere enn folk skal ha det til.
    Men du får vel ikke en P 600 for budsjettet ditt??
    :)
    Ikke uten at en annen go´bit må ofres....dessverre.. Er i tankeboksen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    96
    P-600 har en normal bruktpris på mellom 18 og 25k vil jeg si, kommer litt an på kosmetisk tilstand. Har også sett de både billigere og dyrere.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, jeg tror også de ligger mellom 18 og 25. (25k = strøken i eske).
    Men budsjettet skal også dekke pre, (evt) riaa og dac

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Ligger en Peachtree Nova 220 se på Finn. 10k krefter der

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Den har jeg prøvd på Magnepan, men den røyk fort ut døren. Mulig den låter bedre på de Jorwed eier, men hos meg vartet den opp med evnen til å spille høyt og kun det.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.152
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Bryston er stabile og bra saker, og innenfor budsjettet. Snakker du virkelig budsjett skulle jeg mene NAD M3 var verd å sjekke ut - tenker brukt på begge alternativer.
    Vet Stereophile testet NAD på noen grisedyre høyttalere , og den klarte seg uforskammet godt. Den har oppgitt 785 watt ved 2 ohms belastning.

Sitat Stereophile:

The powerful, feature-packed, superbly built M3 is easy to recommend. The combination of its smooth, sophisticated sonic balance, exceptionally silent background, overall musical coherence—and, especially, its freedom from obvious sonic glitches—produced consistently attractive and musical sound that was easy to live with. If there's any justice, the M3, like the 3020 before it, should attain the status of audiophile legend. This latest creation of Bjørn Erik Edvardsen is a work of art.

T-1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Den har jeg prøvd på Magnepan, men den røyk fort ut døren. Mulig den låter bedre på de Jorwed eier, men hos meg vartet den opp med evnen til å spille høyt og kun det.
    det kan jeg ikke uttale meg om :) Men han som kjøpte den peachtree jeg hadde brukte den på elektrostater med knall resultat. men vi har forskjellig smak helt klart :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    @Soundscape
    Takk for innspill. Ja, M3 etterlater litt kjøtt på beinet til riaa og dac. Er dog usikker på om det kan bli litt kaldt og klinisk? Men igjen billig og lett og selge igjen om det ikke funker.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    8
    Doxa har jeg hørt folk bruke på slike høyttalere med stort hell, mot dyre hi-end forsterkere som ikke taklet de.
    Men dette vet ikke jeg, bare hørt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For ikke å snakke om et par Muse monoblokker. De klarte å drive noen gigantiske Sound Lab elektrostater hos meg. Har angret på at jeg solgte dem.

mvh

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    96
    Tror folket at tiden har løpt fra denne og dens like?:
    P-600
    Vis vedlegget 411103
    Det skal mer enn i overkant av 30 år for å gjøre noe så godt utgått på dato. Det samme gjelder Treshold Stasis, som også burde være en god match.
    Tror du har rett. Det er jo en klasse AB forsterker som aldri blir veldig varm, kun når man drar på mye over tid. Den jeg hadde oppførte seg helt eksemplarisk.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den MF KW500-forsterkeren kan fort vise seg å være helt strålende, Jorwed. Jeg har hørt en sånn drive Martin Logans klassiske CLS, det låt alldeles fantastisk bra, og er en av mine beste elektrostatlytteopplevelser ever.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.152
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    @Soundscape
    Takk for innspill. Ja, M3 etterlater litt kjøtt på beinet til riaa og dac. Er dog usikker på om det kan bli litt kaldt og klinisk? Men igjen billig og lett og selge igjen om det ikke funker.

Hvis du leser tester så er det ikke kaldt og klinisk som er inntrykket. NAD M51 dac er en naturlig partner - og da vil du ha igjen nok til en virkelig god riaa på brukten innenfor et totalt budsjett opptil 25k.

Når det gjelder Musical Fidelity har jeg hatt en mindre utgave enn den du linker til (2x250w), og den var OK den , men de blir ofte kritisert for å bruke litt dårlig komponentkvalitet - antagelig for å holde kostnadene nede. Finnes mange som modder de ved å bytte kondiser osv. , men da blir jo prisen en helt annen igjen.

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    458
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har sett flere bruke bladelius thor sammen med elektrostater med hell. Lurer på hvordan peachtree grand x1 vil være på dine høyttalere. Du bor jo ikke langt unna. Om du kan hente så kan vi teste den hjemme hos deg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den MF KW500-forsterkeren kan fort vise seg å være helt strålende, Jorwed. Jeg har hørt en sånn drive Martin Logans klassiske CLS, det låt alldeles fantastisk bra, og er en av mine beste elektrostatlytteopplevelser ever.
    Klarer den CLS så klarer den det meste. Min beste opplevelse med CLS er utvilsomt med Treshold Stasis 300. Det finnes kun en annen elektrostat som forteller mer om en forsterkers evne til å takle vanskelige laster, og det er Stax sine gamle elektrostater som jeg tror de sluttet å produsere på åttitallet. Sistnevnte fordi de har en ekstremt lav effektivitet i tillegg til å være en vanskelig last. Såvidt jeg husker var Stax forsterkere på åttitallet også en variant av Nelson Pass' Stasis-forsterkere, noe som forteller litt om nevnte Tresholds evne til å holde styr på vanskelige laster og lav effektivitet.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vennligst drep dette alternativet med godt begrunnede argumenter. Det har satt seg fast i hodet mitt....
    6074bb532d8b4dd3fd3fa05aaf034cda.jpg

CA-2200 & CP500

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Gå for Bryston, du vil bare nyte musikken og glemme alt om elektronikk!
    Mine ML har vel samme data som dine Final, 86 db, 4 ohm og 1,4 ohm impedans ved 20k, om jeg husker rett, men oppe der er der jo ikke mye energi....min B-100 har 200 watt i fire ohm, hatt den siden 2006 og selger aldrig. Dønn neutral så om du ønsker farget lyd bør du velge et annet merke.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    19.225
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvorfor akkurat den? Hva er du ute etter lydmessig?
    Nei si det, hvorfor ikke dette settet? Hvorfor noen av de forslagene som har kommet opp i tråden? :confused::rolleyes:
    Akkurat denne kom som ett resultat av at jeg alltid har hatt lyst på et slikt sett, men det har vært for dyrt for meg.
    Lydmessig... det er som kjent ikke lett å beskrive. Jeg hører på mye forskjellig musikk. Fra Smooth jazz til rap og 70-talls rock. Lydmessig, jeg tenker mye er gjort der ift høyttalervalg. Og det er jo tatt :) Jeg vurderer RIAA med rør for den noe romantiske og varme lyden fra vinylen. Jeg streamer mest rap og pop og nyter "gammel" musikk på vinyl. (Ikke alltid, men ofte:) )

Rockefot

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2008
    Antall liker
    84
    Hadde bla. Conrad Johnson Premier 12 til mine Soundlab M2PX. Rigtignok med Toroid 2 og Hot Rod modifiserte hos Soundlab ( øker følsomheten/ Snillere last). Funket bra. Viktig med gode rør. Elektrostater er jo veldig avslørende. Og de liker effekt. Nyttig om du får en graf over frekvens/ impedanse kurve. Rør funker fint på elektrostater grunnet " motsatt" impedansekurve. Har også prøvd Bryston 4bsst eller noe sånt. 2x 200 watt. Spilte faktisk veldig bra det og. Var flere forsterkere som falt igjennom. Lå ihvertfall et par CJ PR12 på brukten for 25 k. Metric var selgeren..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Premier 12 er en avsindig god forsterker, men de metric solgte er borte for lengst. Jeg vet hvor de har havnet. De kostet litt mer enn 25 også, forståelig nok.
    Ellers er vel Classe-settet endel over budsjett, jorwed? Når det kommer til vellydende transistor er Moon også verdt å nevne. Og Levinson, selvsagt..

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn