Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    65
    Antall liker
    0
    Har hatt Bp26/Mps 2 og 14Bsst2 nå i litt over 4 år, det settet står trygt i racket mitt.

    Per Morten
     

    Nikko

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    65
    Antall liker
    0
    14Bsst2 2006 model, mulig jeg tar feil så der er sst, samme det, er uansett meget fornøyd med settet.
     

    Nikko

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.03.2004
    Innlegg
    65
    Antall liker
    0
    Det er ihvertfall den nye serien C serien
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ulf-B skrev:
    Jeg er neppe den rette til å gi gode råd her - biased som jeg er, med en 4B SST til å drive mine små-ProAc'er.

    Dog allikevel: Den "offisielle" prislappen hos Lyric Hifi tilsier at en 2B SST2 koster ca. 70% av en 4B SST2 - og da ville jeg ha gravd litt ekstra i lommeboken og gått for storebror. I teorien går du naturligvis ikke glipp av noe ved å satse på lillebror - men så var det dette med praksis, da... For min egen del kan jeg bare si at hadde jeg hatt plass her hjemme - det har jeg dessverre ikke - ville jeg ha kjøpt meg noen enda større Bryston til ProAc'ene mine. Det kan aldri bli stort nok, spør du meg.

    M.h.t. kropp og tyngde i bassen, er det likevel ikke sikkert at Bryston ordner den biffen. Du har ikke vurdert en sub eller to? Selv med en knapt hørbar tuning, har det gjort underverker hjemme hos meg - som natt og dag.
    Vi får se hvordan det spiller når Bryston er i hus. Jeg håper vel egentlig å slippe sub, dels fordi det fyller opp i stua og også innebærer nye kostnader, noe min fru garantert ikke vil like. Av erfaring vet jeg også at dette med sub kan være litt vanskelig å få til. Jeg har i en årrekke ikke hatt befatning med bruk av sub, så har derfor ikke holdt meg oppdatert på hva som er bra og kanskje mindre bra. Føler derfor at det kan bli lett for å trå feil her, og så er man inne på en ny uønsket byttekarusell. For meg vil kanskje golvstående da være et vel så bra alternativ.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har erfaringer med hvorvidt det er noen fordeler med å bruke ballanserte kabler mellom BP26 og 4BSST og CD-spiller, eller gjør kanskje RCA samme nytten? I forbindelse med siste forsterkerbytte ble XLR kablene solgt, så nå sitter jeg kun med RCA. Etter at jeg nå er gått tilbake til Bryston var tanken at jeg kanskje bør gå over til XLR igjen, men det er kanskje ikke et must?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er ikke jeg kjent for å være noen kabelhysteriker - men akkurat dette med balanserte kabler mellom forforsterker og 4B SST, gjorde stor forskjell hjemme hos meg. Nå har jeg ikke testet dette helt vitenskapelig - med nivåmatching og bind for øynene og slikt - men jeg synes likevel at det ble en litt saftigere klang med balanserte kabler. Derimot ble det så å si null effekt i mine ører av balanserte kabler mellom kilde og forforsterker - men jeg har nå gått over til balanserte kabler der også. For nattesøvnens skyld.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Hvilke Xlr kabler bruker du Ulf ?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I mitt anlegg nr. 1 - det med PowerPack monoblokkene (hver monoblokk er en 4B SST "kuttet i to"):

    - 2x2m EC-K4 mellom kilde og forforsterker.
    - 2x3m sølvkabler som er laget av Geir Molid, og som jeg kjøpte av en entusisast her på Hifisentralen, mellom forforsterker og effekttrinn.

    I mitt anlegg nr. 2:

    - 2x4m kabler som jeg kjøpte av en hyggelig kar her på Hifisentralen, egentlig til bruk på PCrommet - mellom kilde og forforsterker. I følge den hyggelige karen, er dette noen Whistler-kabler han i sin tid kjøpte i USA.
    - 2x1m Silk MkII mellom forforsterker og effekttrinn.

    Balansert hele veien.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg testa nylig forskjellen mellom RCA og XLR (2 feet lengde på begge fra samme kabelprodusent) mellom min Audio Valve Eclipse og 4B SST². Det var vesentlig mindre susing/dur når jeg brukte XLR med ørene inntil diskanten/mellomtonen, ergo var det ingen tvil her hos meg. Siden det var ganske stor forskjell i støynivå gadd jeg ikke en gang å teste det lydmessige seriøst siden jeg allerede var så biased på grunn av støynivået.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kan se ut som det sikreste er balansert, både til pre og CD, så vi får gå for det da, selv om det betyr nye kabler - igjen...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du har muligheten til å reterminere kablene dine selv, Neutrik XLR plugger koster ikke stort.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har byttet ut alle mine kabler med kabler fra Blue Jeans Cable. Det koster null og niks å få et komplett sett til anlegget.
    Jeg hadde før Black Magic Revelation IC med Rhodium XLR og etter det Kimber Kable Silver Streak (ikke på Bryston riktignok)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jo Anonym, jeg ser den muligheten, men er ikke særlig lysten på å "ødelegge" de orginale 1 meters sølvkablene jeg nylig har skaffet, med sølv Bullet Plug påloddet av produsent.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har kjøpt Brystons CD-spiller og kan si noe om hvordan den spiller? Kunne vært fristende å hatt like komponenter i racket. Samtidig er jeg vel litt i tvil om Bryston kan matche min nåværende Eximus CD-10 lydmessig, siden den er vesentlig billigere. Noen som har synspunkter?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ramlet over kommentaren fra Christopher W. Russell når jeg kikket på en gammel test av Bryston 4B ST på soundstage.com. Det at produktene deres i følge objektive målinger kan konkurere med eksotisk utstyr til 50 ganger prisen er artig.

    I could add that if our sales were not so strong and growing daily, it would be more difficult to put up with the pervasive mythology that the really expensive amplifiers somehow have a level of refinement which amps in the upper middle price ranges don't quite reach, when independent measurements show levels of signal-alteration (distortion, noise, frequency-response aberrations, etc.) in the over-cosmetic, costly gear as much as 50 (fifty; five-oh) times as high as Bryston's measurements. So be it; at least the people who listen carefully, like yourself, know the truth. Thanks again for your review.

    Sincerely,
    Christopher W. Russell
    VP/Eng., Bryston Ltd.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Etter å ha prøvd diverse forsterkere de seneste årene er jeg kommet til at Bryston iallefall er bra saker med bra lyd til en vettig pris. Derfor er jeg også tilbake på Bryston igjen. Ved behov er dessuten god oppfølging fra forhandler viktig, noe man etter min erfaring ikke alltid skal ta for gitt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Siden det er ferietid har jeg nå fått rikelig anledning til å høre på mitt nyinnkjøpte Bryston-sett på Harbeth Compact 7ES3. Etter mitt øre spiller dette virkelig godt sammen. Har forstått det slik at Bryston i noen kombinasjoner kan låte litt skarpt, hardt og pågående, men sammen med Harbeth er det langt fra slik, iallefall ikke på normalt bra innspillinger.

    Eneste skår i gleden er at Bryston MPS-2 (psu'en) durer vel mye. Dette høres ikke under normal lytting, kun på de aller svakeste partiene og på slutten av en melodi når den fades ned. Muligens har dette sammenheng med litt for høy spenning, som er målt til mellom 234 og 242 v siste uka. Har løpende dialog med forhandler angående dette og Bryston v/Tanner er også kontaktet, så jeg håper det ordner seg. Om det er noen som har synspunkter på hva som eventuelt kan gjøres for å kurere denne duringen, er jeg takknemlig for innspill.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei har det samme problemet med den ene Ps audio Hca 2 effekttrinet jeg har.
    De sier att det kan være litt løse viklinger i hovedtrafo, hos meg kommer det å går med forskjelig styrke.
    Det høres ikke i høytalerne.
    Alternativet er vell å bytte den.

    Mvh.
    Steinar
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    steinost skrev:
    Hei har det samme problemet med den ene Ps audio Hca 2 effekttrinet jeg har.
    De sier att det kan være litt løse viklinger i hovedtrafo, hos meg kommer det å går med forskjelig styrke.
    Det høres ikke i høytalerne.
    Alternativet er vell å bytte den.

    Mvh.
    Steinar
    Nei, det høres heldigvis ingen ulyd i høyttalerene, bare fra trafoen i psu'en. Jeg tror imidlertid ikke bytte av psu hjelper, siden jeg opplevde det samme fra forrige MPS-2. Har nok noe å gjøre med for høy spenning her. Forrige eier opplevde ingen during med ei spenning på 226 v, så her ligger vel forklaringen. I den forbindelse kan også nevnes at jeg ikke har samme problem fra Bryston 4BSST2 og CD-spiller. Andre forsterkere jeg har brukt i det siste var også tyst. Det virker derfor som det kun er MPS-2 som er svært tander for ugunstig spenning.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Prøv å snu støpslet?
    During kan variere litt utover dagen har jeg opplevd, jeg ser på det som helt normalt egentlig.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    niels skrev:
    Prøv å snu støpslet?
    During kan variere litt utover dagen har jeg opplevd, jeg ser på det som helt normalt egentlig.
    Hjelper ikke. Er enig i at litt varierende during nok er normalt, men her oppleves det litt for sterkt, både i forhold til hva jeg kan leve med og i forhold til andre komponenter. Som sagt er saken meldt til "høyeste hold", så vi får håpe på en løsning.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Har BP26 hjemme her , og den er helt tyst .
    Må legge øret ned på metallet for å høre trafoen , det er godkjent etter mitt sjønn . Har egen 16A kurs uten at jeg vet om det har noe og si på trafodur . Hadde Advantage S150 forsterker for noen år siden og den brummet HØYT fra trafoen .

    Mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    E.I.A. skrev:
    Har BP26 hjemme her , og den er helt tyst .
    Må legge øret ned på metallet for å høre trafoen , det er godkjent etter mitt sjønn . Har egen 16A kurs uten at jeg vet om det har noe og si på trafodur . Hadde Advantage S150 forsterker for noen år siden og den brummet HØYT fra trafoen .

    Mvh
    Hva er spenningen hos deg?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    K.H. skrev:
    E.I.A. skrev:
    Har BP26 hjemme her , og den er helt tyst .
    Må legge øret ned på metallet for å høre trafoen , det er godkjent etter mitt sjønn . Har egen 16A kurs uten at jeg vet om det har noe og si på trafodur . Hadde Advantage S150 forsterker for noen år siden og den brummet HØYT fra trafoen .

    Mvh
    Hva er spenningen hos deg?
    Virker som den ligger stabilt på 230v
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    E.I.A. skrev:
    K.H. skrev:
    E.I.A. skrev:
    Har BP26 hjemme her , og den er helt tyst .
    Må legge øret ned på metallet for å høre trafoen , det er godkjent etter mitt sjønn . Har egen 16A kurs uten at jeg vet om det har noe og si på trafodur . Hadde Advantage S150 forsterker for noen år siden og den brummet HØYT fra trafoen .

    Mvh
    Hva er spenningen hos deg?
    Virker som den ligger stabilt på 230v
    Her varierer spenningen stort sett mellom 235 og helt opp i 242 v.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    niels skrev:
    Det er vel helt normalt. Jeg måler 237 nå.
    Sikkert ikke så unormalt med 242 v her hjemme. Spørsmålet er bare om dette er optimalt for Bryston som er lagd for 220 v, selv om den nok tåler spenningen. Kanskje derfor du også melder om litt trafostøy?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Ny forsterker i hus , 14B-SST2 , BP26 :)
    Etter noen dager innspilling begynner det og løsne , og spiller nå utrolig bra , jeg er Bryston fan :)
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, forstår godt at du har blitt fan.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med deilig Bryston-sett :)

    Regner med at du har sjekket innstillingene på baksiden av ampen- sensivitet - level
    (ref. din opplevelse i starten)

    Hilsen tidligere Bryston-eier
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer! Er selv kjempefornøyd med nesten tilsvarende. Bare lurer litt på om du har tilstrekkelig lufting til effekttrinnet?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    emotikon skrev:
    Gratulerer med deilig Bryston-sett :)

    Regner med at du har sjekket innstillingene på baksiden av ampen- sensivitet - level
    (ref. din opplevelse i starten)

    Hilsen tidligere Bryston-eier
    Takker :)

    Jeg satte den på 23db gain innstilling , trodde dette var riktig for xlr tilkobling .
    Men innrømmer at jeg ikke er sikker , ei heller har jeg prøvd 29db innstillingen.

    Mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    K.H. skrev:
    Gratulerer! Er selv kjempefornøyd med nesten tilsvarende. Bare lurer litt på om du har tilstrekkelig lufting til effekttrinnet?
    Takker :)

    Det er ca 15cm fra 14B til topp platen , så har jeg tatt vekk platen bak forsterkeren.
    Burde den hatt mer plass ?

    Jeg hadde Mc275MkIV der tidligere , det gikk jo bra .

    Mulig jeg tar vekk Black Diamond platen den står på , da får den noen cm mer lufting .

    Anyways , jeg nyter musikken til fulle nå, makan til forsterkersett skal en lete lenge etter .
    I følge Tor på Lyric er det enda en stund til full innspilling , så dette lover bra .

    mvh
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    E.I.A. skrev:
    K.H. skrev:
    Gratulerer! Er selv kjempefornøyd med nesten tilsvarende. Bare lurer litt på om du har tilstrekkelig lufting til effekttrinnet?
    Takker :)

    Det er ca 15cm fra 14B til topp platen , så har jeg tatt vekk platen bak forsterkeren.
    Burde den hatt mer plass ?

    Jeg hadde Mc275MkIV der tidligere , det gikk jo bra .

    Mulig jeg tar vekk Black Diamond platen den står på , da får den noen cm mer lufting .

    Anyways , jeg nyter musikken til fulle nå, makan til forsterkersett skal en lete lenge etter .
    I følge Tor på Lyric er det enda en stund til full innspilling , så dette lover bra .

    mvh
    Med bakplata fjernet og 15 cm til topplata bør det vel holde, så det skulle ikke være nødvendig å fjerne BD-plata. Den kan kanskje ha en viss positiv effekt, lydmessig . Anbefalte minimumsavstander står forøvrig nevnt i manualen, iallefall til 4 B.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Jepp , tror det er nok lufting , den blir bare lunken ;)

    Når det gjelder BDR platene, jeg har 2 typer, sliter jeg med og høre forskell . Blir som med strømkabler , bruker dem bare for sikkerhets skyld , har aldri giddet koble frem og tilbake for og finne ørsmå forskjeller ;D

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn