Bryston black-out!

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
I dag er jeg litt trist :-[

Skulle koble til min 4B SST etter å ha hatt den ute av anlegget da det gikk gæern't.

Bak på forsterkeren sitter det en on/off bryter som var i pos off da jeg koblet til nettledningen.
I det nettledningen ble koblet inn startet et rele å klapre inni forsterkeren og når jeg slo over bryteren kom lysglimtet inni den.

Fohåpentligvis er det bare sikringen som er røket, men hvorfor røk den? og hvorfor klapret det i et rele ved tilkobling av nettkabelen?

Noen som har hatt samme erfaring eller som kan si litt hva som bør gjøres?
Regner med at jeg bare må skru av topplokket for å skifte sikringen, men det at den i det hele tatt ryker bekymrer meg litt.

Mvh/
Finn
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er ikke disse boksene 20års garanti på da? ville kansje heller da levert den inn for service, enn å mekket på den selv å tatt knekken å¨garantien.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Utrolig kjedelig!!! Jeg er også enig i at du bør kontakte forhandler og støtte deg til garantien før du gjør noe annet.

Takk for i går, Bryston låt bra!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Høres ut som en bagatell av en defekt bryter. I så fall må det jo være fristende å bar kutte ut bryteren (kortslutte den) og heller dra inn/ut ut støpselet ved behov. Evt få en lokal elektriker til å lage en eller annen form for bryter. Å fjerne bryteren kan bare gi bedre lyd, skal man tro de her på forumet som tror at småting på primærsiden spiller en rolle. No
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Hei og takk for i går ja!

Tror jeg bare lar den stå trygt og godt i hylla si fra nå av!
Den mislikte tydeligvis å bli flyttet på.

Har kontaktet Lyric og han ba meg om å sende en beskrivende mail som han videresender til rette instans. Dersom det er noe jeg kan gjøre hjemmefra er jo det det greieste. Å sende den avgårde kan jo ta både votter og vinter selv om det sikkert er det sikreste (dersom man ser bort fra postgangen, da).

Mvh.
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg har lest litt i brukermanualen. Såvidt jeg forstår, er den "på/av"-bryteren bakpå 4B SST også en slags automatsikring, med det Bryston kaller "magnetic-trip", hvilket er et relé som tåler litt strøm før magneten blir sterk nok til å slå av strømmen.

Hvis strømmen slår seg av, anbefaler brukermanualen til 4B SST at man slår hovedbryteren på baksiden til "OFF", skrur av eller skrur ned alle inngangssignaler, og deretter prøver å svitsje til "ON" igjen.

Det kan være så enkelt at du har hatt signaler inn på effekttrinnet i det øyeblikket du har prøvd å slå det på, og at dette har gitt en såpass kraftig startstrøm at releet har fått hikke.

Brukermanualen sier ingenting om sikringer utover dette, såvidt jeg kunne se i farten.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Kanskje litt rart at releet fikk hikke med bryteren i "off" posisjon?
Et eller annet må ha blitt brent av i alle fall iom lysblinket og at alt er fullstendig dødt etterpå.
Dersom det ikke er noen fast sikring inni må det være noe annet som er brent. Men man bør kanskje ikke åpne for å se i det hele tatt så lenge det er garanti?

Mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tror B pleier å ha extra sikringer på kretskortet
mvh
 
O

OldBoy

Gjest
fhe skrev:
Kanskje litt rart at releet fikk hikke med bryteren i "off" posisjon?
Et eller annet må ha blitt brent av i alle fall iom lysblinket og at alt er fullstendig dødt etterpå.
Dersom det ikke er noen fast sikring inni må det være noe annet som er brent. Men man bør kanskje ikke åpne for å se i det hele tatt så lenge det er garanti?

Mvh
Ja, det med at bryteren sto i "off"-posisjon, glemte jeg i farten! Da skal det jo ikke komme strøm inn som kan få noe som helst til å klapre, langt mindre til å lage lysglimt.

Dét forandrer saken, til noe langt mer alvorlig, er jeg redd.

Da kan det være at bryteren var defekt i utgangspunktet, og at automatsikringen som en følge av det også har tatt kvelden. Et lysglimt kan ha ført til hva som helst inni der, men hvis det har vært en såpass kraftig kortslutning: hvordan gikk det med sikringene i sikringsboksen?

Det spørs om du (og vi) ikke gjør lurt i å vente på tilbakemelding fra forhandler (= Lyric?) og Bryston.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Har nå sendt en beskrivende mail til Lyric, så får vi se hva som kommer ut av det.
Får nøye meg med min Philips reiseradio med innebygd "Incredible Surround" så lenge :-\

Mvh
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Ai ai, dette var kjedelig!

Lurer på hva som kan ha gått galt her? Får håpe Bryston kommer opp med en forklaring og at feilen lar seg utbedre på en grei måte :eek:
 

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Innlegg
981
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Takk for praten på tlf i stad, Finn. Æsj og dobbeltæsj så kjedeleg altså.

Sjølv om slikt ikkje skal skje, er det likevel nettopp i slike tilfeller det er kjekt å sitte på ein komponent med 20 års garanti.

Håpar den snart er oppe og går igjen. Det er jo grenser for kor lenge ein kan holde ut uten lyd i heimen. Hold oss oppdatert!

Mvh. Karl
 
Topp Bunn