Brundtland - et null

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dagens Willoch er jo et prakteksemplar på en vis gammel mann, med et perspektiv, en erfaring og et verdigrunnlag som få andre.
Slik var han ikke på 80-tallet nei! Men det smerter nok de blå å høre han uttale seg nå...spesielt når han blir konfrontert med sine yngre dager, og han repliserer: "nuvel, jeg visste vel ikke bedre den gang" ;D

O.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Er det noen som kan se for seg en eller fler av dagens politikere som en "Willoch" om 10-30 års tid ?

Vanskelig. Men man skal aldri si aldri. Men jeg kan vel i grunn ikke se for meg f.eks. Hagen kritisere Israel. Hadde vel kommet ny bok fra fruen da. Hvor alle dagens politikere hadde fått skylda.

O

om.s

Gjest
Er det noen som kan se for seg en eller fler av dagens politikere som en "Willoch" om 10-30 års tid ?

Vanskelig. Men man skal aldri si aldri. Men jeg kan vel i grunn ikke se for meg f.eks. Hagen kritisere Israel. Hadde vel kommet ny bok fra fruen da. Hvor alle dagens politikere hadde fått skylda.
Vanskelig, da han Willoch var/er den enste politikeren man har/hatt en viss respekt for...

mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Vanskelig, da han Willoch var/er den enste politikeren man har/hatt en viss respekt for...

mvh

og Hanna Kvanmo, selvom hun representerte, tja,, noe annet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
og Hanna Kvanmo, selvom hun representerte, tja,, noe annet.

Hanna var gammel nazi-medløper fra ungdommen. Ingen respekt for henne. Willoch er blitt en snill, gammel bestefar. Gro og Kåre er begge fortsatt nesegrus imponert av egen fortreffelighet.

K

kbwh

Gjest
Ingen respekt for Kvanmo fordi hun stelte sårede soldater på feil side av frontlinjen?
Ta deg en pille BB.

O

om.s

Gjest
Hanna var gammel nazi-medløper fra ungdommen.  Ingen respekt for henne.  Willoch er blitt en snill, gammel bestefar.  Gro og Kåre er begge fortsatt besnæret av egen storhet.  
Vel! hva er forskjellen?!, å løpe for langt til høyre el til venstre, "same shit new whrapping"..... Norsk politikk var/er for full av spøkelser i skapet til å være nøytral?, og hvem fa** er det....

mvh

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ingen respekt for Kvanmo fordi hun stelte sårede soldater på feil side av frontlinjen?
Ta deg en pille BB.
Et åpenbart galt valg i en kritisk tid for landet. Landssvik vil jeg kalle det. Hvorfor ikke stelle sårede nordmenn?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det er fantastisk kva etterpåklokskap ein kan oppdrive når ein berre surrar litt....
Så en ikke forskjell på venn og fiende i 1940-45, gir jeg ikke mye for dømmekraften.

K

kbwh

Gjest
Et åpenbart galt valg i en kritisk tid for landet.  Landssvik vil jeg kalle det.  Hvorfor ikke stelle sårede nordmenn?
Sårede frontkjempere. Soldater med rett til medisinsk behandling. Du bør ta den pillen.

V

villov

Gjest
Under Gro sin tid så behøvde ikke politikerne stå til ansvar for sine ord eller handlinger på samme vis som i dag. De var mere en skjermet elite.
Da Gro for første gangen skulle stilles til offentlig høring for sine bedrifter så gikk hun fra sin stilling uka før.
Willoch var en gang en bra mann, i dag ville han gjort seg best som et fremtredende medlem av Hamas.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Så en ikke forskjell på venn og fiende i 1940-45, gir jeg ikke mye for dømmekraften.
Det var mange som så på nazistene som venner i krigsåra. Flere enn vi liker å tro, og de du minst aner...

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Tror faktisk vi har verdensrekorden i landssvik... :-/

Og så til saken.. noen som husker denne:

Kåre VilNok men Gro Har Lem ;D ;D :eek:

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Å kalle noen som innførte begrepet "bærekraftig utvikling" for null, vitner om uvitenhet.
Nå snakker selv Willoch (2o år etterpå) omtrent om ikke noe annet enn "bærekraftig utvikling".

Skal politisk suksess måles i om sittende regjering blir gjenvalgt eller
om de faktisk er i stand til å gjennomføre politikken sin?

P

Parelius

Gjest
Å kalle noen som innførte begrepet "bærekraftig utvikling" for null, vitner om uvitenhet.
Nå snakker selv Willoch (2o år etterpå) omtrent om ikke noe annet enn "bærekraftig utvikling".
Det er vel en retorisk lækkerbisken, ikke?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.686
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Husker ihvertfall godt GHBs økonomiske politikk. Hadde kjøpt hus i 1987, kona gikk gravid med pode nr 2, og så steg renten opp til 15% på førsteprioritetslån, og 17.5% på annenprioritet. Samtidig ble verdien av rentefradraget begrenset, og boligverdiene sank. Fy faen!
tkr

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå ja, tkr. Etter anlegget ditt å dømme gikk det greit til slutt. ;)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det er vel en retorisk lækkerbisken, ikke?
Uttrykket "bærekraftig utvikling" er et klassisk eksempel på new speak. Tilnærmet meningsløse ord som fungerer greit som språkpynt. Ikke noe annet, og helt karakteristisk for fru Brundtland.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oslo Børs har vært snill mot meg en stund. ;D
mvh
Veldig snill, vil jeg tro....

Det er vel gjerne en sammenheng mellom økonomisk vekst, prisstigning og rentenivå. Det er ikke usannsynlig at dette totalt sett har kommet deg til gode, eller?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Uttrykket "bærekraftig utvikling" er et klassisk eksempel på new speak.  Tilnærmet meningsløse ord som fungerer greit som språkpynt.  Ikke noe annet, og helt karakteristisk for fru Brundtland.
Om uttrykket er nytt eller ikke, er uvesentlig.

Mening har det i høyeste grad, selv om ikke alle forstår hva det betyr.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.686
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Veldig snill, vil jeg tro....

Det er vel gjerne en sammenheng mellom økonomisk vekst, prisstigning og rentenivå. Det er ikke usannsynlig at dette totalt sett har kommet deg til gode, eller?
Sånn som nå, mener du? lav rente, lav inflasjon og sterk økonomisk vekst? Akkurat omvendt av det det var på slutten av 80- og begynnelsen av 90- tallet? Joda, du har et poeng der.
                                          mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal ikke komme med noen bastante påstander om samfunnsøkonomi, tkr. En femmer i 2SØ er ikke allverden å banke i bordet med... ;)

Men er det nå eller da, at vi kan eller kunne kalle det en 'normaltilstand'?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Det var vel landsmoderen Gro som sa : Det er typisk norsk og være god.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.686
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg skal ikke komme med noen bastante påstander om samfunnsøkonomi, tkr. En femmer i 2SØ er ikke allverden å banke i bordet med... ;)

Men er det nå eller da, at vi kaneller kunne kalle det en 'normaltilstand'?
Det er ihvertfall ingen normaltilstand nå. Sentralbanken blir sterkt anmodet om å sette opp renten i små, men hyppige sktitt, og den vil nok ende opp på minst +2% i forhold til i dag. Bad news for folk med høye lån. Som det nok er en del av...

Går renten opp, vil den relative avkastningen i aksjemarkedet gå ned, og mer penger går ut av aksjer inn i obligasjoner. Ikke rosenrødt for børsen, akkurat.

Kronen vil også styrke seg, noe som ikke er helt bra for eksportnæringer. De som har høye lån i dollar, kan nok glede seg. De som vil kjøpe amerikansk hifi også...

På den annen side, det er jo ikke normalt med 15-19% rente heller, heldigvis!
mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det var vel landsmoderen Gro som sa : Det er typisk norsk og være god.
Det verste er at vi trodde henne. Selvtilliten til det norske folk har steget mye siden før hun kom med den der.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kronen vil også styrke seg, noe som ikke er helt bra for eksportnæringer. De som har høye lån i dollar, kan nok glede seg. De som vil kjøpe amerikansk hifi også...

mvh
Er det inntekt eller utgift for Norge om kronen går opp?
(Importerer vi mer enn vi eksporterer?)
Oljen er vel ikke med i regnestykket, den selger vi i Dollar pr. fat (eller var det i "gamle" dager?)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Oljen er vel ikke med i regnestykket, den selger vi i Dollar pr. fat (eller var det i "gamle" dager?)
Dårlig nytt for handelsbalansen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.686
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja, si det! Såvidt jeg vet, blir jo handelsbalansen svekket, men det er jo også slik at vi får kjøpt mer for hver nkr. i utlandet. Under streken tror jeg nok vi kommer dårligere ut.
mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig med uklar t

Greier ikk efinne link, jeg mener det må ha vært trykket i Kapital.
Historien var slik at det var MASSE frem og tilbake før statsministerens kontor omsider godtok spørsmålene. Ikke nok med det; de skulel også godkjenne det som skulle på trykk i etterkant. Geelmuyden var på det tidspunkt temmelig pissed med hele greia, og da han hørte gjennom opptaket av samtalen oppdaget han at dama snakket som faen, men at ordene ikke hadde noen betydning! Derved valgte han å skrive det ordrett ned. Statministerens kontor så resultatet og svarte sporenstreks at "Dette kan dere ikke trykke!". Da kokte det over for Geelmuyden, og intervjuet gikk i trykken, usensurert. Og tro meg; det var rent svada.

Honkey

Du finner det i boken “Ærlighetens komedie” av Geelmuyden, han har gitt ut flere bøker med portrettintervjuer.

Jeg har aldri hatt sansen for Gro, og 28.november 1994 mistet jeg siste lille respekt da hun etter å ha lidd nederlag i eu-avstemningen og kom helt forgrått inn til intervju og presterte å svare “Nei jeg er ikke skuffet” på et spørsmål om hun var skuffet over resultatet. Hvorfor det var noe poeng i å lyge så klart og tydelig på et så opplagt spørsmål har jeg aldri forstått.

Når det gjelder Willoch synes jeg han er oppskrytt. At man snakker og ser ut som 7. far i huset med et snobbete og forfinet språk har ingen sammenheng med at det som kommer ut er av bedre kvalitet eller er mer verdt å lytte til enn det andre sier på en enklere måte. Han er kommet inn i en loop, jeg synes han er patetisk.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Kåre Willoch patetisk?
Hm. Nå har jeg hørt det også. Uavhengig om man liker hans ståsted eller ei, mannen har mer fartstid, større kunnskaper, førstehånds erfaringer og et bedre språk enn så å si alle nåværende stortingspolitikere. Patetisk er neppe ordet.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kåre Willoch patetisk?
Hm. Nå har jeg hørt det også. Uavhengig om man liker hans ståsted eller ei, mannen har mer fartstid, større kunnskaper, førstehånds erfaringer og et bedre språk enn så å si alle nåværende stortingspolitikere. Patetisk er neppe ordet.

Honkey
Patetisk er meget treffende om Willoch.  Han savner åpenbart å være i søkelyset, og stiller opp på TV for å diskuterer eller uttale seg om alt mulig.  Operaen i Bjørvika, midtøstenkrisen, forholdene for de såkalt "fattige", "klimaendringene" osv osv osv.  
Willoch er utvilsomt langt skarpere enn Brundtland, men likefullt patetisk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig med uk

Når det gjelder Willoch synes jeg han er oppskrytt. At man snakker og ser ut som 7. far i huset med et snobbete og forfinet språk har ingen sammenheng med at det som kommer ut er av bedre kvalitet eller er mer verdt å lytte til enn det andre sier på en enklere måte. Han er kommet inn i en loop, jeg synes han er patetisk.
Vanskelig for meg å være mer uenig. ;)

Det som slår meg med Willoch etter at han kom seg ut av partipolitikken med sine partidogmer er at han evner å se nyansene i verden og danner seg klare meninger ut fra det.  Det er klart at det er uvant i en sort-hvit verden å forholde seg til meninger fundert ut fra gråtoner og nyanser, men jeg er sikker på at hvis man prøver, så vil man se at det er grenser for hvor enkelt noe kan uttrykkes uten å miste nettopp nyansene som gir grobunn for velfunderte meninger.  
Jeg mener at Willoch uten partibindinger er bedre enn noensinne. Han har evnen til å koble erfaring og de lange tidslinjene med en skarp analyse av nåtiden med svært presist resultat. Dermed har han også et godt grunnlag for å se for hvilke problemer man reelt sett står overfor og koblet med god sans for å finne løsninger fremstår Willoch som en mann det er verdt å lytte til.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Fra Caplex:

patetisk (av gr. pathos, lidelse), følelsesfull, lidenskapelig (især på kanten av det høystemte el. sentimentale); gripende; egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk.

Dette minner ikke meg mye om Willoch.

Honkey

Topp Bunn