Et av Geelmuydens spørsmål til Gro:
- Undersøkelser har vist at at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av?
Dette svarer Gro:
- Ja, altså, først så har vi det, at det er på det ene siden det området hvor folk faktisk nå engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. Det er faktisk av de temaene som folk også svarer at de er opptatt av. Så det er vel, jeg tror man må nyansere det du sier der med det. Og det gjelder både kvinner og menn, at de er opptatt av det på godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med skeptisk innfallsvinkel, så det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem årene, faktisk, og mer enn det. Ja, fem årene! For det fra '89, fire år, har jo blant annet dreiet seg om at noe av det folk det har vært mulig å vise engasjement på, har vært hva man mener om EF - spesielt hvis man er mot. Altså engasjement mot EF har vært noe av det engasjementet som har vært mobilisert, faktisk. Og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. Så! Men hvis vi går mer til kvinners større skepsis, jeg tror det må være det du er mest opptatt av, er det ikke det? Altså, og da da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja det er fjernt fra kvinners hverdag, og de er opptatt av det nære: hverdagen, familien, altså barna, og de er opptatt av å ta vare på de verdiene Norge har, med et trygt velferdssamfunn og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der.
Link:
http://www.hitos.no/fou_pub/norsk/talens.htm