Brundtland - et null

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: Brundtland:  Sterkt overvurdert med u

BBKing er ikke helt på hugget lenger han heller. Lenge leve Gro!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Re: Brundtland:  Sterkt overvurdert med uklar tal

Huff ja. Det står dårlig til med den gamle bluesmester.

Jeg har jo falt for fristelsen noen ganger, men Kreutzfeldt-Jacobs er strengt tatt ikke noe å tøyse med...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Jeg finner ingen referanse.. er det noe som har gått på TV?

Gro var da vitterlig den som stod for bygging av hjem til de fleste som ikke hadde det på -70tallet. Heftige devalueringer gjorde de rike rikere (flere antall nuller på konto) og de fattige rikere (hjem å bo i).
Dessuten tør hun tale sukkermafiaen imot.
Noen ganger kan man være stolt av å være norsk :D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig med uklar t

Mye var fint med Brundtland. Men alle som husker bruduljene rundt Geelmuydens famøse intervju med henne, der han skrev ordrett det hun sa, klør seg i huet fortsatt! :)

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Jeg finner ingen referanse.. er det noe som har gått på TV?

Gro var da vitterlig den som stod for bygging av hjem til de fleste som ikke hadde det på -70tallet. Heftige devalueringer gjorde de rike rikere (flere antall nuller på konto) og de fattige rikere (hjem å bo i).
Dessuten tør hun tale sukkermafiaen imot.
Noen ganger kan man være stolt av å være norsk :D
Javel? Så alle blir rike av devaluering?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Javel? Så alle blir rike av devaluering?
Det ser slik ut på overflaten

Kapitalistene får øket antall nuller på kontoene sine, det som var hundrevis blir til titusenvis, og vanlige folk som er nedsyltet i gjeld, får denne redusert kontinuerlig.

Det er kanskje viktig at det forgår i visse former, og ikke over natten

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Mye var fint med Brundtland. Men alle som husker bruduljene rundt Geelmuydens famøse intervju med henne, der han skrev ordrett det hun sa, klør seg i huet fortsatt! :)

Honkey
Når var dette? Lenke?

Jeg synes hun i starten av karrieren hadde en ganske håpløs språkføring. Tenker da spesielt på tiden da norsk politikk dreide seg om Gro vs Kåre og lite annet. Synes for min del hun ble flinkere etterhvert.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Det ser slik ut på overflaten

Kapitalistene får øket antall nuller på kontoene sine, det som var hundrevis blir til titusenvis, og vanlige folk som er nedsyltet i gjeld, får denne redusert kontinuerlig.

Det er kanskje viktig at det forgår i visse former, og ikke over natten
Hvordan får kapitalistene økt antall nuller på kontiene sine ved devaluering?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Greier ikk efinne link, jeg mener det må ha vært trykket i Kapital.
Historien var slik at det var MASSE frem og tilbake før statsministerens kontor omsider godtok spørsmålene. Ikke nok med det; de skulel også godkjenne det som skulle på trykk i etterkant. Geelmuyden var på det tidspunkt temmelig pissed med hele greia, og da han hørte gjennom opptaket av samtalen oppdaget han at dama snakket som faen, men at ordene ikke hadde noen betydning! Derved valgte han å skrive det ordrett ned. Statministerens kontor så resultatet og svarte sporenstreks at "Dette kan dere ikke trykke!". Da kokte det over for Geelmuyden, og intervjuet gikk i trykken, usensurert. Og tro meg; det var rent svada.

Honkey

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Hvordan får kapitalistene økt antall nuller på kontiene sine ved devaluering?
Alt de selger, koster mer i antall kroner. Avansen investeres eller saltes på konti.
Mao. ved at alt blir mye dyrere i teorien. Et hus som kostet 50 000 på -60tallet koster i dag flere millioner (altså to ekstra nuller). Næringsbygg ligger ikke dårlig an i løypa.
Verdien av alt stiger, uten å reelt stige, bare i antall kroner.
En kapitalist som var millionær på 50tallet, var enormt rik. I dag er det milliardær som teller.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig med uk

Husker godt Brunta, og hennes merkelige måte og snakke på. Mye usammenhengende babbel. Og hennes litt ovenfra ned belærende måte og være på.

Den som ligner mest i dag syns jeg er Siv Jensen.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Greier ikk efinne link, jeg mener det må ha vært trykket i Kapital.
Historien var slik at det var MASSE frem og tilbake før statsministerens kontor omsider godtok spørsmålene. Ikke nok med det; de skulel også godkjenne det som skulle på trykk i etterkant. Geelmuyden var på det tidspunkt temmelig pissed med hele greia, og da han hørte gjennom opptaket av samtalen oppdaget han at dama snakket som faen, men at ordene ikke hadde noen betydning! Derved valgte han å skrive det ordrett ned. Statministerens kontor så resultatet og svarte sporenstreks at "Dette kan dere ikke trykke!". Da kokte det over for Geelmuyden, og intervjuet gikk i trykken, usensurert. Og tro meg; det var rent svada.

Honkey
Geelmuynden er vel kjent for å bruke ord og vendinger som kan få noen og enhver til å miste fatningen. (Som vår lille venn på P3... hun som "intervjuet" pastor Torp).
uten å diskreditere ham for det, han har jo stilt kritiske spørsmål til mange oppigjennom tidene, viktige spørsmål.

Men Gro har kanskje fått litt for mye av kreditten for politikken som jo Arbeiderpartiet som helhet utarbeidet. Hun er kanskje egentlig bare talerøret som var i posisjonen i en viktig tid for oppbyggningen av samfunnet vårt

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig med uk

Husker godt Brunta, og hennes merkelige måte og snakke på. Mye usammenhengende babbel. Og hennes litt ovenfra ned belærende måte og være på.  

Den som ligner mest i dag syns jeg er Siv Jensen.
Godt observert ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Alt de selger, koster mer i antall kroner. Avansen investeres eller saltes på konti.
Mao. ved at alt blir mye dyrere i teorien. Et hus som kostet 50 000 på -60tallet koster i dag flere millioner (altså to ekstra nuller). Næringsbygg ligger ikke dårlig an i løypa.
Verdien av alt stiger, uten å reelt stige, bare i antall kroner.
En kapitalist som var millionær på 50tallet, var enormt rik. I dag er det milliardær som teller.
...og jeg som trodde devaluering førte til at pengene de rike hadde på konto ble x % mindre verdt over natten.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid trodd at devaluering var å skrive ned verdien på krona i forhold til utenlandsk valuta.

Og når det på 70tallet lønte seg å ha lån, var det p.g.a. det var mye større avskrivning på rentene. Inflasjonen var også mye høyere enn i dag.

Lønnsstopp og prisstopp ble også veldig ofte brukt. Lønnsstoppen var nok mer effektiv enn prisstoppen. Det ble gitt dispensasjoner.

Men kanskje jeg husker feil.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg har alltid trodd at devaluering var å skrive ned verdien på krona i forhold til utenlandsk valuta.

Og når det på 70tallet lønte seg å ha lån, var det p.g.a. det var mye større avskrivning på rentene. Inflasjonen var også mye høyere enn i dag.

Lønnsstopp og prisstopp ble også veldig ofte brukt. Lønnsstoppen var nok mer effektiv enn prisstoppen. Det ble gitt dispensasjoner.

Da har vi like dårlig hukommelse. ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Re: Brundtland:  Overvurdert, utydelig me

Da kokte det over for Geelmuyden, og intervjuet gikk i trykken, usensurert. Og tro meg; det var rent svada.

Honkey
Et av Geelmuydens spørsmål til Gro:

- Undersøkelser har vist at at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av?

Dette svarer Gro:

- Ja, altså, først så har vi det, at det er på det ene siden det området hvor folk faktisk nå engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. Det er faktisk av de temaene som folk også svarer at de er opptatt av. Så det er vel, jeg tror man må nyansere det du sier der med det. Og det gjelder både kvinner og menn, at de er opptatt av det på godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med skeptisk innfallsvinkel, så det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem årene, faktisk, og mer enn det. Ja, fem årene! For det fra '89, fire år, har jo blant annet dreiet seg om at noe av det folk det har vært mulig å vise engasjement på, har vært hva man mener om EF - spesielt hvis man er mot. Altså engasjement mot EF har vært noe av det engasjementet som har vært mobilisert, faktisk. Og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. Så! Men hvis vi går mer til kvinners større skepsis, jeg tror det må være det du er mest opptatt av, er det ikke det? Altså, og da da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja det er fjernt fra kvinners hverdag, og de er opptatt av det nære: hverdagen, familien, altså barna, og de er opptatt av å ta vare på de verdiene Norge har, med et trygt velferdssamfunn og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der.

Link: http://www.hitos.no/fou_pub/norsk/talens.htm

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

- Undersøkelser har vist at at norske kvinner ikke er noe særlig interessert i EF, ikke kan noe om det, og slett ikke vil at Norge skal bli medlem. Hva tror du det kan komme av?

Dette svarer Gro:

- Ja, altså, først så har vi det, at det er på det ene siden det området hvor folk faktisk nå engasjerer seg i diskusjonen, det er jo, dreier seg om EF. Det er faktisk av de temaene som folk også svarer at de er opptatt av. Så det er vel, jeg tror man må nyansere det du sier der med det. Og det gjelder både kvinner og menn, at de er opptatt av det på godt og vondt, og til dels for kvinners vedkommende enda mer, da med skeptisk innfallsvinkel, så det. Men den debatt vi har hatt i samfunnet i de siste fem årene, faktisk, og mer enn det. Ja, fem årene! For det fra '89, fire år, har jo blant annet dreiet seg om at noe av det folk det har vært mulig å vise engasjement på, har vært hva man mener om EF - spesielt hvis man er mot. Altså engasjement mot EF har vært noe av det engasjementet som har vært mobilisert, faktisk. Og der har ikke kvinnene vært noe mindre engasjert enn menn i det. Så! Men hvis vi går mer til kvinners større skepsis, jeg tror det må være det du er mest opptatt av, er det ikke det? Altså, og da da er det nok det fjerne og følelsen av at, ja det er fjernt fra kvinners hverdag, og de er opptatt av det nære: hverdagen, familien, altså barna, og de er opptatt av å ta vare på de verdiene Norge har, med et trygt velferdssamfunn og med betydelige rettigheter og muligheter for kvinner. Jeg tror alt det der, det ligger der.

HA-HA-HA-HA. Vidunderlig!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Å hylle Gro som miljøforkjemper er vel litt søkt, men hun gjorde nok endel for likestillingen. Synes egentlig at det er merkelig at ettermælet til Gro er så udelt positivt i Norsk presse. Hun gjorde jo en god del politiske brølere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Geelmuynden er vel kjent for å bruke ord og vendinger som kan få noen og enhver til å miste fatningen. (Som vår lille venn på P3... hun som "intervjuet" pastor Torp).
uten å diskreditere ham for det, han har jo stilt kritiske spørsmål til mange oppigjennom tidene, viktige spørsmål.

Men Gro har kanskje fått litt for mye av kreditten for politikken som jo Arbeiderpartiet som helhet utarbeidet. Hun er kanskje egentlig bare talerøret som var i posisjonen i en viktig tid for oppbyggningen av samfunnet vårt
Fett nok, men i det omtalte intervjuet var det altså IKKE Geelmuyden som lagde ordene, det var Brundtland. Han skrev ikke om en bokstav!

Honkey

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig wotg. AP har aldri vært i nærheten av å kunne kalle seg et miljøparti. De har hele tiden vært like fokusert på økonomisk vekst som Høyre. De to partiene har kun vært motstandere på fordelingsspørsmål og litt fra sak til sak angående hvilken vei som fører til vekstmålet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det hendte Gro slet litt med Willochs velformulerte retorikk i sin ungdoms vår, og så provosert hun ble av den.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Joa, Honkey. Geelmuyden skrev alt, Gro bare snakket... ;)

Førøvrig er det helt riktig at Gro snakket sånn det meste av tiden. Det var som regel helt umulig å skjønne noen verdens ting. Han som forsvarer henne i linken er etter mitt syn fullstendig på viddene. Dette er ikke bare 'muntlig språk' som han kaller det. Det er gibberish. Andres muntlige språk inneholder fortsatt mening, selv om det ikke holder gramatisk mål.

Jeg er forresten ikke enig i at Siv Jenssen ligner Gro i det hele tatt. Siv er ikke mer enn en oppesen jentunge. Gro er tross alt mer enn det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
det er vel og bra at damer kan ha mange tanker i hodet samtidig, men det kan arte seg litt merkelig når de slippes ut av munnen, også samtidig...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kåre var, og er, en veltalende herre med et klart hode. Det kan knapt være andre enn vår egen BBking som mener noe annet. Enig eller uenig på sak, Kåre er en bra mann.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kåre er en fryd for meningsfeller og en plage for motstanderne.

Hva var det Hanna Kvanmo sa en gang? Hun hadde sett reklame for en kulehodemaskin med rettetast, og var overbevist om at det var Kåre Willoch det var snakk om. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Gro var AP`s gavepakke til Høyre. Bare se på skattereformen av `92: redusert skatt til eiere og økt itl ansatte.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.836
Torget vurderinger
1

Dette svarer Gro:

Statsministeren er ikke spesielt heldig med utforminga av svaret her, som alle kan se, og det kan vel hende at enkelte fikk seg en god latter eller en alvorlig forskrekkelse denne lørdagen. Men hvordan ville vi andre slippe fra det dersom vi på tilsvarende måte ble gjengitt ordrett, usminket og direkte fra lydband, om vi skulle svare på et viktig og komplisert spørsmål av denne typen? Kanskje ikke særlig mer overbevisende?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Leste et sted en gang: King Kong bruker Willoch som Roll-On.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Poeng for den, bjornh. Jeg hadde slitt som f***.

Intervjusituasjoner inviterer ikke til å behandle komplekse problemstillinger med presisjon. Men jeg mistenker Gro for å ha hørt særdeles dårlig etter på spørsmålet, begynt å snakke, og deretter å forsøkt å finne igjen spørsmålet mens kjeften fortsatt gikk...

Tenk, trykk, tal, antar du er med. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.836
Torget vurderinger
1
Alt det som gjør det vanskelig å lese en nøyaktig nedskreven versjon av talt språkbruk er typisk for talt språkbruk. Repetisjoner, korrigering av ord, avbrutte setninger og nye begynnelser, setningsfragmenter, utelatelser av ord og hele setningsledd og, det som kalles anakolutier, dvs. setninger som begynner på en måte, men som undervegs tar en annen retning og dermed kommer til å bryte med skolegrammatisk korrekthet.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger

Devaluering er egentlig ganske vidfangende, en tng er å skrive ned krona mot utenlandsk valuta. Sett i lys av at verdiene som ligger til grunn for kronekursen endres. Om man gir ut flere penger, i antall kroner er dette også en devaluering. Om det trykkes, og gis ut en femtilapp for hver 100 lapp i sirkulasjon, vil verdien av 100lappen falle. Mer penger i omløp, "mer" kroner å tjene.

Om en familiefar har 1mill i lån, og krona devalueres med 10%, har han fortsatt 1mill i gjeld, men målt i verdi dengang han tok opp lånet bare 900tusen i gjeld.

Devaluering og inflasjon er på en måte en og samme sak.

Ikke bare pga. avskriving var -70 tallet gunstig for de lavt bemidlede, men også fordi deres effektive gjeld ble redusert.

Siden dengang har vi blitt fattigere, kanskje ikke i eget land, men målt mot utlandet, definitivt.
Jeg husker på slutten av -70 tallet kunne man gå inn i en Armani forretning i Italia, og handle skreddersydd dress til samme pris som masseproduserte her hjemme. Elektronikk og hvitevarer kostet 1/3 av "hjemme-prisen", nå er det omtrent likt.
I utgangspunktet fett nok, men gjeldsbyrden uten devalueringer øker, det er snart umulig for førstegangskjøpere å anskaffe seg bolig. Lønnsnivået følger ikke prisnivået lengre

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Kåre Villoch var en særdeles (var det nå jeg burde si veldig veldig?) klok mann. Ikke rart han "vant" over Arbeiderpartiet dengang. Hans Høyre var også mye nærmere AP enn hva dagens Høyre er.

AP har forresten aldri vært noe spesielt miljøparti. Arbeidsplasser og fordeling av landets verdier var viktigere enn miljøet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Alt det som gjør det vanskelig å lese en nøyaktig nedskreven versjon av talt språkbruk er typisk for talt språkbruk. Repetisjoner, korrigering av ord, avbrutte setninger og nye begynnelser, setningsfragmenter, utelatelser av ord og hele setningsledd og, det som kalles anakolutier, dvs. setninger som begynner på en måte, men som undervegs tar en annen retning og dermed kommer til å bryte med skolegrammatisk korrekthet.
Jeg er enig i at man ikke bør sammenligne transkripsjon av tale med velformulert skriftspråk.  Likevel synes jeg at Gro HB har større grad av avbrutte setninger og bisetninger i bisetninger enn de fleste andre.  Men man må skille mellom hennes evne til å formulere seg muntlig og hennes evne til å få utrettet ting.

O

om.s

Gjest
Det hendte Gro slet litt med Willochs velformulerte retorikk i sin ungdoms vår, og så provosert hun ble av den.
Hadde mer sansen for Willoch, ja....

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Har mer sansen for dagens utgave av Willoch.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dagens Willoch er min favoritt også. Muligens fordi jeg kan styre meg for politikere?

Topp Bunn