Bruktmarkedet

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.480
Torget vurderinger
11
Når man sier 1/3 av nypris, så stemmer jo dette nesten aldri. Dette er ikke noe sleivspark eller kritikk til noen av de som har skrevet her. Men veiledende priser, som mange går ut i fra, er det aldri noen som betaler. Unntakene er muligens HIFI-Klubben og Soundgarden. Og du ser aldri en B&W høyttaler annonsert til en tredjedel av klubbens pris. Alle de store aktørene som selger high-end, har en meget diffus prispolitikk, for å si det mildt. Og stadig vekk ser man store rabatter og avslag, tilsynelatende. Sammenligner man prisene med hva greiene selges for i produksjonslandet, USA eller UK, så ser man jo hvor enorm avanse de beregner seg. Klart de kan sette ned prisen med 30% i forhold til prislista da. Når noen så legger ut et av disse produktene på brukten, forstår alle at det ikke er betalt "Nypris 58000", men gjerne langt mindre enn det. Så er det ting som har skiftet eiere flere ganger. Det skal gjenspeiles i bruktprisen. Da har man ofte ikke kontroll på hva som ble betalt når tingen var ny. De fleste skriver da en veil. pris, og det er selvsagt helt greit. Jeg gjør jo det selv, men jeg vet av de fleste skjønner at disse prisene aldri har vært reelle.
Jeg synes bruktmarkedet er helt ok med prising, og det er faktisk så enkelt som at man får det tingene er verdt utifra etterspørsel.
Noen liker ikke det, og setter greiene på loftet, eller annonserer i årevis uten å få solgt. Kjempenyttig begge deler :confused:
Dette blir jeg møtt med i mange av salgene jeg har gjort. "Ingen som betaler veil pris", hvordan klarer en å få så store rabatter som noen påstår? Butikkene som gjør slikt har da ingen avanse? Noe annet er visst det er kjøpt demo komponenter, men da er jo varen brukt? Og ofte behandlet mye verre av utallige "testere", enn varen kjøpt brukt privat fra en hifi-nerd som f.eks meg?

Det er helt villt at nyere kurante komponenter og høyttalere går for 1/3 av nypris.... Men det er fritt for å både kjøpe og selge til den prisen en vil, så da får heller ting som blir til overs legges på lagring....Bare synd at ikke noen kan få glede av det....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Når man sier 1/3 av nypris, så stemmer jo dette nesten aldri. Dette er ikke noe sleivspark eller kritikk til noen av de som har skrevet her. Men veiledende priser, som mange går ut i fra, er det aldri noen som betaler. Unntakene er muligens HIFI-Klubben og Soundgarden. Og du ser aldri en B&W høyttaler annonsert til en tredjedel av klubbens pris. Alle de store aktørene som selger high-end, har en meget diffus prispolitikk, for å si det mildt. Og stadig vekk ser man store rabatter og avslag, tilsynelatende. Sammenligner man prisene med hva greiene selges for i produksjonslandet, USA eller UK, så ser man jo hvor enorm avanse de beregner seg. Klart de kan sette ned prisen med 30% i forhold til prislista da. Når noen så legger ut et av disse produktene på brukten, forstår alle at det ikke er betalt "Nypris 58000", men gjerne langt mindre enn det. Så er det ting som har skiftet eiere flere ganger. Det skal gjenspeiles i bruktprisen. Da har man ofte ikke kontroll på hva som ble betalt når tingen var ny. De fleste skriver da en veil. pris, og det er selvsagt helt greit. Jeg gjør jo det selv, men jeg vet av de fleste skjønner at disse prisene aldri har vært reelle.
Jeg synes bruktmarkedet er helt ok med prising, og det er faktisk så enkelt som at man får det tingene er verdt utifra etterspørsel.
Noen liker ikke det, og setter greiene på loftet, eller annonserer i årevis uten å få solgt. Kjempenyttig begge deler :confused:
Dette blir jeg møtt med i mange av salgene jeg har gjort. "Ingen som betaler veil pris", hvordan klarer en å få så store rabatter som noen påstår? Butikkene som gjør slikt har da ingen avanse? Noe annet er visst det er kjøpt demo komponenter, men da er jo varen brukt? Og ofte behandlet mye verre av utallige "testere", enn varen kjøpt brukt privat fra en hifi-nerd som f.eks meg?

Det er helt villt at nyere kurante komponenter og høyttalere går for 1/3 av nypris.... Men det er fritt for å både kjøpe og selge til den prisen en vil, så da får heller ting som blir til overs legges på lagring....Bare synd at ikke noen kan få glede av det....
Avanse?? Det er bare å se på hva f.eks. amerikansk high-end egentlig koster i hjemlandet, og så sammenligne med prisene som er veil. her hjemme. De kjører på med 9-10 gangen, enda dollaren har vært lav i mange år nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som overrasker meg mest med bruktmarkedet innen hifi er hvor nytt alt er. Det slår meg at det byttes utstyr imponerende ofte i de tusen audiofile hjem. Kanskje det er nødt til å bli sånn. Den 'nye vinen' lanseres nesten ukentlig. Det er et voldsomt antall leverandører av produkter, et voldsomt antall modeller med små forskjeller i pris, og en like voldsom takt i oppgraderingene av produktporteføljen. Alt dette sammen med en i stor grad entusiastdrevet bransje med en drøss direkteimportører som hver seg representerer et lite antall produsenter. Og så prispolitikken, da. Knapt en ting selges nytt til veiledende pris, har jeg i hvert fall inntrykk av. Dessuten bor vi i et land som nærmest flyter av melk og honning, og en forbausende stor andel av befolkningen har råd til å holde seg 'oppdatert' på hifi, i den friskt prisede enden av spekteret.

Det er kanskje bare å glede seg over at det drypper på klokkeren?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4

Avanse?? Det er bare å se på hva f.eks. amerikansk high-end egentlig koster i hjemlandet, og så sammenligne med prisene som er veil. her hjemme. De kjører på med 9-10 gangen, enda dollaren har vært lav i mange år nå.
Du må også huske på den norske momsen på 25%.
Typisk eksempel:
6000$X 5.80 =34800 kr
Gjennomsnittlig beregnet dollakurs på veil prisliste kan være høyere enn dagens for å ta høyde for svingninger året igjennom.
Pluss frakt 1000 kr?
6000X6.20 pluss 1000kr X1.25= 47750 kr veil. En fair prisforskjell,vil jeg si.

6000$ X 10 =60000 kr veil. Det er ikke en spesielt fair pris.
Men det er vel kansje derfor enkelte gir mye rabatt?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Det som overrasker meg mest med bruktmarkedet innen hifi er hvor nytt alt er. Det slår meg at det byttes utstyr imponerende ofte i de tusen audiofile hjem.
Det var dette med hjemlån da,ikke alle bor i eller nær steder som kan gi tilgang til spennende produkter uten å måtte kjøpe først.
Produktet må gjerne bestilles,og så var det innspilling da,det tar jo selvfølgelig 200+ timer og da er jo angrefristen forlengst utgått.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det som overrasker meg mest med bruktmarkedet innen hifi er hvor nytt alt er. Det slår meg at det byttes utstyr imponerende ofte i de tusen audiofile hjem.
Det var dette med hjemlån da,ikke alle bor i eller nær steder som kan gi tilgang til spennende produkter uten å måtte kjøpe først.
Produktet må gjerne bestilles,og så var det innspilling da,det tar jo selvfølgelig 200+ timer og da er jo angrefristen forlengst utgått.
Mitt inntrykk er at ingen bor i nærheten av forhandlerne av alle interessante kandidater. Bransjen er så fragmentert av direkteimport at det vanlige er å ha en liste på tre-fire kandidater, og minst et par dager med kjøring hit og dit for å få hørt alle. :rolleyes:

Det kunne kanskje vært bedre med færre forhandlere som hver hadde større utvalg. Det kunne kanskje vært en fordel med importører som ikke drev detaljsalg selv. Mulig ting hadde blitt dyrere, men jeg tror kundene hadde fått bedre informasjonsgrunnlag, og dermed hadde tatt bedre kjøpsbeslutninger. Jeg vet ikke?

Men tilbake til de tildels lave prisene for brukt hifi: Er virkelig årets modell er så mye bedre at den er verdt dobbelt så mye som fjorårets på brukten? Hadde jeg vært usikker på et hifiprodukt og manglet mulighet til å teste, så ville jeg kanskje heller sett etter noe brukt. Da ville jeg hatt mulighet til grundig evaluering, og videresalg med minimalt tap om det ikke skulle falle i smak. Er ikke dette vel så attraktivt som en skinnende blank 'årets utgave'?

Zundapp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.05.2012
Antall liker
161
Jeg har ikke hatt noen problemer på bruktmarked i alle år,...jeg har solgt alt jeg ønsket, og det gikk veldig bra.
Det som jeg kjøpte gikk også veldig fint.
Det er kun en regel som gjelder på bruktbørsen, og det er "riktig pris",...og jeg synes at det er helt ok.
Når jeg ønsker å teste utstyr, tenker jeg ikke på å "tjenne" penger,...ofte selger jeg utstyr etterpå med en liten tap.
Faktisk,...det er en hoby vi driver med,..ikke butikk.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Der sa du alt på 5 setninger Zundapp.

Y

ymir

Gjest
Hei

For min del er ett like stort problem å få kjøpt det jeg ønsker på torget ;)

Har forsøkt å få meg Soundstring og/eller Van den Hul the first/second XLR,men ingen vil SELGE..:confused:

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Antall liker
625
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
kikker jevnlig på div brukmarkeder, mye gode produkter, men ser at enkelte kanskje ikke helt vet eller husker hva sitt eget produkt koster/kostet nytt, som noen her også har nevnt hvis ikke pris forskjellen er stor kontra å event kjøpe det nytt så er egentlig valget rimelig enkelt, men ellers vil jeg si det kommer vel mye an på hva man er på utkikk etter...! :)

kyrjens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
9
Sted
Hamar
Torget vurderinger
2
Har både solgt og kjøpt en del på "børsen" her. En del av sakene jeg har lagt ut for salg har det vært veldig dårlig respons på. Da vil jeg påstå at min pris har vært for høy, og har dermed satt den ned. Tingene har dermed blitt omsatt rimelig fort etterpå.
Nøkkelen til all handel er tilbud og etterspørsel - hvis tilbudet er stort = kjøpers marked! Støtter også en del komentarer tidligere i tråden hvor det sies at enkelte slår av 15-20% av veiledende pris. Ville da selvfølgelig kjøpt nytt!

Konkluson: RIKTIG PRISING VIL GENERERE SALG!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1

Du må også huske på den norske momsen på 25%.
Typisk eksempel:
6000$X 5.80 =34800 kr
Gjennomsnittlig beregnet dollakurs på veil prisliste kan være høyere enn dagens for å ta høyde for svingninger året igjennom.
Pluss frakt 1000 kr?
6000X6.20 pluss 1000kr X1.25= 47750 kr veil. En fair prisforskjell,vil jeg si.

6000$ X 10 =60000 kr veil. Det er ikke en spesielt fair pris.
Men det er vel kansje derfor enkelte gir mye rabatt?
Men så må man legge til for større utgifter i form av lokaler, lønn osv. I tilegg til evt. kostnader i forhold til avtaler med verksteder osv. Samt at miljøet som kjøper slike produkter her i landet er lite slik at det er meget små kvanta som blir solgt av hver enkelt vare.
Men liker ikke butikker med ring for pris osv. tror ikke desverre det er lik pris for alle på samme vare nødvendigvis.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Stort sett seriøse kjøpere og selgere.

Men finnes jo de som vil utnytte de som ikke har helt kontroll på nypriser og sånt. Og da er det leit at du oppdager dette etterpå, at samme merke med høyere modell koster den prisen selger oppgav i annonsen på en lavere modell, og den høyre modellen blir solgt til lavere pris på brukten en hva selger skal ha. Det er lov å forlange det en vil, men å oppgi en høyere nypris blir litt ..ja.
Hendte meg nylig (riktig nok holdt av og ikke betalt) + en aggressiv aggressiv - Wiktionary selger.

Så et godt tips er å sjekke ut på forhånd hva ting ligger på + nyprisene. Ikke stol på alle, som jeg har lett for.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Joda når det gjelder priser bør en ha en oversikt over hva det en eventuelt vil kjøpe har kostet nytt.

Har ved flere tilfeller sett at feil nypris er blitt oppgitt på torget.

Blar bare da fort forbi, dette gjelder også Finn.No

Når det gjelder hobbyer er vel hifi ett av dem som man går i dundrende underskudd med som oftes.
Men har mange hobbyer og noen går med overskudd, så samlet sett går det vel i null.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Har de som pruter knallhardt på bruktbørsen egentlig selv kjøpt nytt utstyr i høy prisklasse og opplevd å få disse massive rabattene som angivelig alltid gis, eller er det mer basert på en forestilling om det er slik det foregår?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har de som pruter knallhardt på bruktbørsen egentlig selv kjøpt nytt utstyr i høy prisklasse og opplevd å få disse massive rabattene som angivelig alltid gis, eller er det mer basert på en forestilling om det er slik det foregår?
Jeg har flere ganger blitt konfrontert av potensielle kjøpere som hevder at ny prisen jeg har gitt er altfor høy og at de kan få den mye billigere - for så å gi meg et skambud på det jeg har for salg. Lykke til sier jeg hver gang - kjøp nytt du, da jeg VET de tar feil.

Mvh
Jan

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Noen som legger ut annonser på nett feks at "jeg sier ikke noe om dette produktet , for den er vel kjent for de fleste" eller "de som ser etter dette produktet vet vel hva dette er". NEI, det er kanskje ikke kjent for de fleste og selv om noen "vet hva det er", så er det jo ikke sikkert de kjøper akkurat dette, uten noen velvalgte ord. Mye dårlig reklamering og det er mye enklere for kjøpere og kanskje særlig for nyskjerrige kjøpere og klikke på noen linker enn å guggle selv. Jeg mener ikke at selgere skal skryte på seg halskatarr, men komme med saklig informasjon.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Når selger sier noe som; "jeg gidder ikke å si hva dette er da jeg regner med at alle vet hva dette er ...., da sier det meg at selger egentlig ikke ønsker å selge.

Eller at selger er så arrogant at....., at kjøper møter arroganse allerede ved første PM/e-mail

Topp Bunn