Dette blir jeg møtt med i mange av salgene jeg har gjort. "Ingen som betaler veil pris", hvordan klarer en å få så store rabatter som noen påstår? Butikkene som gjør slikt har da ingen avanse? Noe annet er visst det er kjøpt demo komponenter, men da er jo varen brukt? Og ofte behandlet mye verre av utallige "testere", enn varen kjøpt brukt privat fra en hifi-nerd som f.eks meg?Når man sier 1/3 av nypris, så stemmer jo dette nesten aldri. Dette er ikke noe sleivspark eller kritikk til noen av de som har skrevet her. Men veiledende priser, som mange går ut i fra, er det aldri noen som betaler. Unntakene er muligens HIFI-Klubben og Soundgarden. Og du ser aldri en B&W høyttaler annonsert til en tredjedel av klubbens pris. Alle de store aktørene som selger high-end, har en meget diffus prispolitikk, for å si det mildt. Og stadig vekk ser man store rabatter og avslag, tilsynelatende. Sammenligner man prisene med hva greiene selges for i produksjonslandet, USA eller UK, så ser man jo hvor enorm avanse de beregner seg. Klart de kan sette ned prisen med 30% i forhold til prislista da. Når noen så legger ut et av disse produktene på brukten, forstår alle at det ikke er betalt "Nypris 58000", men gjerne langt mindre enn det. Så er det ting som har skiftet eiere flere ganger. Det skal gjenspeiles i bruktprisen. Da har man ofte ikke kontroll på hva som ble betalt når tingen var ny. De fleste skriver da en veil. pris, og det er selvsagt helt greit. Jeg gjør jo det selv, men jeg vet av de fleste skjønner at disse prisene aldri har vært reelle.
Jeg synes bruktmarkedet er helt ok med prising, og det er faktisk så enkelt som at man får det tingene er verdt utifra etterspørsel.
Noen liker ikke det, og setter greiene på loftet, eller annonserer i årevis uten å få solgt. Kjempenyttig begge deler![]()
Det er helt villt at nyere kurante komponenter og høyttalere går for 1/3 av nypris.... Men det er fritt for å både kjøpe og selge til den prisen en vil, så da får heller ting som blir til overs legges på lagring....Bare synd at ikke noen kan få glede av det....