Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett..
Garanti og reklamasjonsrett forsvinner ikke når du kjøper 6 måneder gamle produkter.
Da har du fortsatt restgaranti på 1.5 år og 4.5 års reklamasjonsrett.
Dersom du har kvitteringen fra opprinnelig kjøper,vel og merke.
Dette er feil. Reklamasjonsretten opphører ved videresalg da den er en kontrakt mellom forbruker og butikk. De fleste butikker godtar nok reklamasjon på kvittering, men dette er ikke noe de ifølge loven må. Usikker på hvordan dette er med garanti...
Der tar du fullstendig feil.
En garanti er en privat avtale mellom deg som kjøper og selgeren eller produsenten av en vare (eller tjeneste). I denne avtalen gis du nærmere avgrensede rettigheter ved feil eller mangler ved varen eller tjenesten. For at garantien skal ha reell betydning, må den gi deg rettigheter som går videre enn lovens reklamasjonsrettigheter.
Ofte blir en garanti gitt av produsenten og gir deg som forbruker et garantibevis,som ligger vedlagt i emballasjen.
Garantien følger produktet,ikke kjøperen,såfremt det ikke spesifikt står i garantiavtalen at den følger første kjøper.
Garanti har ofte begrenset gyldighet,ofte 3-12 måneder,mens noe har det som standard med 2 år.
Reklamasjon:
Feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet kan du kreve rettet av selger i henhold til forbrukerkjøpslovgivningen. En reklamasjon er en erklæring om innsigelser vedrørende en kontraktsgjenstand, og gir deg mulighet til å klage til selgeren ved feil eller mangler på varen eller tjenesten som du har kjøpt. Det betyr at når du reklamerer, gjør du selgeren oppmerksom på at du mener du ikke har fått levert varen i henhold til avtale.Feil og mangler - hva du kan kreve rettet - kan du lese mer om på siden
Feil og mangler.
Reklamasjonsretten din er sikret gjennom forbrukerlovgivningen. Reklamasjonsfristen er den tidsfristen du har til å klage på varen eller tjenesten til selgeren. Hvis du ikke reklamerer før utløpet av reklamasjonsfristen, mister du retten til å reklamere. Reklamasjonsfristen starter å løpe fra det tidspunkt du har mottatt varen (altså når du har den i hende).
Hvilke krav kan du stille ved reklamasjon?
Er det en feil eller mangel på en vare eller tjeneste du har kjøpt, kan du stille flere forskjellige krav:
- Rett til reparasjon
- Rett til ny, tilsvarende vare (omlevering)
- Rett til prisavslag
- Rett til heving av kjøpet
Når har du rett til reparasjon eller omlevering? Er det en feil eller en mangel på en vare eller tjeneste som du har kjøpt, kan du kreve den reparert eller få byttet den til en ny. Dette skal skje kostnadsfritt, med mindre fraktomkostningene er uforholdsmessige sammenlignet med prisen på varen eller reparasjonen. Avtale om fraktkostnad bør du avklare med selger før du sender varen i retur. Reparasjon og ombytte skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg som forbruker
Når kan du kreve prisavslag eller heving?
- Dersom reparasjon eller ombytte ikke skjer innen rimelig tid
- Dersom reparasjon eller ombytte ikke kan skje uten vesentlig ulempe for deg
- Dersom feilen er vesentlig
Heving innebærer at du leverer varen tilbake og får pengene i retur. Dette innebærer at du ikke kan heve kjøpet på grunnlag av manglende service eller svekket tillit til selger eller når du får en vare reparert. Gjentatte småfeil og mange reparasjoner vil til slutt kunne betegnes som en ”vesentlig feil/mangel”
Edit: Det var visst en før meg som klargjorde dette med ettertrykkelighet,en såkalt paragrafrytter....