Bruktmarkedet

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Vanskelig å få solgt noe? Jeg har en del annonser, men lite interesse. Dårlige tider?
Bør man revurdere prisen, eller vente litt? Skattepenger og feriepenger kommer vel snart.
 

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Innlegg
214
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Vanskelig å få solgt noe? Jeg har en del annonser, men lite interesse. Dårlige tider?
Bør man revurdere prisen, eller vente litt? Skattepenger og feriepenger kommer vel snart.

Jeg har ikke sett etter hvilken produkter du skal selge, men jeg synes bruktmarkedet har stagnert sakte men sikkert på 3-4 år. Det har sikkert med pris/etterspørsel og gjøre. Ønsker du rask salg er det bare en ting som gjelder og det er lav pris.

Men som du sier så er skatte og feriepengene på tur så det blir kanskje litt mer handling i disse månedene som kommer, mitt råd er å vente litt, skjer det ingen ting så prøv å senke prisen litt og legg ut produktene flere steder en på torget her.
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
246
Antall liker
337
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Virker rimelig dødt om dagen på de fleste bruktmarkeder....
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Vanskelig å få solgt noe? Jeg har en del annonser, men lite interesse. Dårlige tider?
Bør man revurdere prisen, eller vente litt? Skattepenger og feriepenger kommer vel snart.
Denne diskusjonen har vært oppe en rekke ganger. Bruk søkefeltet og du finner mange tråder om emnet. Lykke til!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Det er stille i markedet ja. Men ser også at du har priset noen av tingene dine høyt. Du kan ikke forvente å få igjen 4000 for noe som koster 5500 nytt, for å ta et eksempel. Sett ned prisen, eller sett det på loftet for å støve ned. Noen som gjør det, i trass for at de ikke får prisen de vil ha. :confused:
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Liten tilvekst = dårligere omløpshastighet.
Produkter som er tilpasset snever brukergruppe = dårlig omløpshastighet dersom man ikke gir ting bort.
Klager ikke, men trenger man penger fort så må man regne med å sette prisen ned så mye at ting forsvinner.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Akkurat sånn var det da jeg skulle selge ht mine for 3-4 år siden..... Dyre ting går tregt og man får ikke det man synes det er verdt.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Istedenfor å snakke om hvor tregt det går på bruktmarkedet, bør vi kanskje vri på det å si at det går kjempebra. Da vil det straks bli mer fart i sakene. :)
 

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Innlegg
214
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Bruktmarked er egentlig veldig enkelt.

Ønsker du å selge fort for å få penger kjapt inn på konto, så selg billig!
Ønsker du å selge til normal makeds pris vent 1 til 2 måneder, kommer litt an på måneder med utgifter osv.
Ønsker du å holde en unartulig høy brukt verdi på produket vent 1 år eller mer.

Har du plass til lagring og mener produktet har verdien så vent, så enkelt er det.

Et eks: jeg selger en Vincent strøm kabel som har vært ute på torget i snart 10 måneder til halve prisen av ny prisen, jeg vet jeg kan få solgt den for 200kr men jeg vet med 100% sikkerhet at den er verd mye mer og jeg bryr meg ikke om den står og støver ned i 5år jeg selger den ikke under 60% av ny prisen for den er mer en verd det!. Da skal jeg heller beholde den og sammenligne den med kabler som kanskje koster 7000kt mer så finner jeg fort ut om det er verd mer prisen for en såkalt opgradering.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Solgte 3 mnd gml produkt for 60% av nypris, synes du legger deg litt høyt med 80% av nypris for reparert produkt. Er forøvrig ingen interessent :)
 
  • Liker
Reaksjoner: G95

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Istedenfor å snakke om hvor tregt det går på bruktmarkedet, bør vi kanskje vri på det å si at det går kjempebra. Da vil det straks bli mer fart i sakene. :)
Altså nå sikler jeg på et par dyre HT (igjen), så det gjør ikke noe om det går sakte. Men så må jeg jo selge mine gamle.... :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Bruktmarkedet har stoppet helt opp siste året og nå kan det virke som det er endt opp i en ond sirkel...
Vurderer en f.eks å oppgradere eller prøve noe nytt så er mange avhengig å få solgt først. Får en ikke solgt så får en heller ikke
kjøpt noe av det som er på bruktmarkedet....Dermed sitter alle "stucked"....
Dyrere komponenter som for 2-3 år siden hadde solgt for 1/2 pris er nå nede på 1/3, ja endatil 1/4 av nypris uten å bli solgt..
Vi har vel dei dyreste nyprisene og det billigste bruktmarkedet i verden, alikevel er nesten alt tungsolgt...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.051
Antall liker
33.671
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har fått solgt det meste jeg har lagt ut på torget, men markedet bestemmer prisen. Er markedsprisen mye lavere enn man er villig til å selge for så er det jo bare å se det ann. ting kan forandre seg, eller rette kjøper kan dukke opp på et senere tidspunkt.
Lave priser indikerer vel bare at det er veldig mye å velge blant, og det blir kjøpers marked.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vanskelig å få solgt noe? Jeg har en del annonser, men lite interesse. Dårlige tider?
Bør man revurdere prisen, eller vente litt? Skattepenger og feriepenger kommer vel snart.
Markedet har alltid to sider - noen som skal selge og noen som skal kjøpe. Vanskelig å få solgt = lett å få kjøpt. Det er jo det som er den naturlige utviklingen i så å si alle markeder i vårt overflodssamfunn: Aldri har så mange kunnet kjøpe så mye bra for så lite penger. Intet unntak for brukt hifi. At brukt hifi koster mindre nå enn det det gjorde for noen år siden, er altså en helt naturlig utvikling som skjer i alle markeder. Dessverre - eller heldigvis - avhengig av hvilken siden man står på.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Tror det er usedvanlig avhengig av merke. Når jeg ser på brukten, er det veldig mye "nisjeutstyr" IMO. Det sier seg selv at man må bruke litt mer tid på å bli kvitt denslags, ift de mer velkjente merkene. Har solgt mye dyrt utstyr de siste par årene, og vært veldig fornøyd. For noen uker siden la jeg ut en McIntosh Mcd1100 - den ble solgt på et kvarter! :)

Det kan være lurt å droppe et hint om salg på en av vennetrådene også (dette er vel lov, så lenge man ikke linker?)
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hvis det er noe spesielt jeg er ute etter er jeg også villig til å betale litt mer for det. Hvis noen tilfeldigvis har et ombygd Doxasett m/fjernkontroll er det bare å melde seg, betaler gjerne litt mer enn vanlig for fjernkontroll ;)

Jeg solgte som nevnt en knapt 3 måneder gammel Rega RP3 for 3k, nypris 5k.
Jeg ville heller ikke ha betalt mer for den brukt, differansen opp til det å kjøpe den lokalt hos forhandler er for liten til at det har stor betydning (og lokalt kjøp sparer litt knoting hvis den må på reparasjon e.l.)

Ett av produktene (reparert) du selger villle jeg heller gå på klubben her i by`n og betalt full pris for enn å kjøpe privat fra en i Troms og bare spare 20%.

Produkter som kan oppnå slike bruktpriser i forhold til nypris vokser imo ikke på trær.

mvh
Bollis (som har blitt realist etter å ha solgt en del på børsen :( )
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Vurderer å jsette ned prisen på cambridge forsterkeren. Trodde den var ganske lettsolgt, siden den er så populær. Jeg hadde jo egentlig fått solgt den til 8k, men da dukket altså denne feilen opp, at utløsermekanismen på ene balanserte inngangen ikke fungerer. Dette var meget uheldig og han som ønsket å kjøpe den var ikke lengre interessert. Reparasjonen tok vel nesten 4 uker, og gikk ikke på garanti. Dette kostet meg 1300. Selgeren på hifiklubben mente at denne fikk jeg lett 9000 for, siden forsterkeren knapt er brukt og fremstår som ny.
 
C

Cyber

Gjest
Nå er jeg lite aktiv om dagen her, men la ut to produkter i dag og begge ble solgt i løpet av 4 timer så det handler vel som alltid gjennom historien om tilbud og etterspørsel. Det er jo mange som tror det skal kjøpe et par høyttalere for 20 000 og så få igjen 18 000 etter et halvt år. Det er vel bare "gale" mennesker som da ikke selv handler dem nye i stedet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har flere ganger hatt kurant utstyr ute til under 50% og mottatt henvendelser av om at dette er såogså billig på ebay eller andre utenlandske bruktmarkeder. Virker som om det er en trend at slike interessenter i stedet for å ta konsekvensen av dette og handle på ebay i stedet krever at norske selgere skal sette ned prisen til en påstått ebaypris uten frakt og mva.

Men har jo ellers fått unnagjort raske salg på bra utstyr. Settes prisen noenlunde lavt blir det jo også mindre pruting og varene kjapt ut døren.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Har selv noe utstyr for salg til 1/3 av ny pris men dårlig respons gett! Fordelen er jo at jeg ikke MÅ selge så da får det heller støve bort :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.130
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Måtte ned til under 1/4 for noen strøkne klassikere. Til og med da kom forespørsler om pruting, om jeg kunne kjøre langt av gårde med dem (sto klart - må hentes, og selges til første bud over xxx...) Tekstmeldinger om at disse ikke er verd noe særlig, noen som sa jeg tar de og så hørte jeg ikke mer etc. etc..
Så kom det en som kjente sakene... Undret seg over hvorfor disse ikke var solgt...

Vel man er forskjellige.
Men når ting først har blitt solgt har alt vært supert mtp. salg og mottaker som er blitt fornøyd (håper jeg)..

Uansett - den tekniske løsninger på bruktbørsen her er helt super. Har bare gode erfaringer når først kjøp og/eller salg er gjort.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Største problemet er jo at flesteparten betaler jo ikke veil pris for sine nye ting. Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett. Prisen jeg tar utgangspunkt i nå er 5.7000kr og mitt eksempel er dac. jeg annonserte etter å kjøpe dac brukt og fikk mange tilbud. 7-89år gamle dacer til 50-70% av nypris. Nye dac.er til 1000kr under butikkpris. Dette med kjøp og salg av brukt hifi er nok kjøper marked.

Det er som noen skrev før meg, ikke alle som kan kjøpe nytt, uten å selge det de sitter meg først. Jeg er en av de. Har stram, men helt ok ølonomi. Men jeg har ikke råd til å sette med to forsterkere til 15k hjemme. Da går det ikke rundt. jeg må selge før jeg kan kjøpe, og jeg spør ofte om selger kan ta forsterkeren min feks i innbytte. Stort sett så svarer de fleste høflig nei. Men av og til så får jeg direkte spydigheter som, Om du ikke er seriøst intr, så ikke ta kontakt med meg.

Synes det er direkte uhøflig, og da leter jeg videre.

Stort sett så kjøper jeg og selger ( Har vært mye de siste 2-3årene) rundt !/3 til 1/2 pris av nypris. Og jeg synes det er helt greit.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett..
Garanti og reklamasjonsrett forsvinner ikke når du kjøper 6 måneder gamle produkter.
Da har du fortsatt restgaranti på 1.5 år og 4.5 års reklamasjonsrett.
Dersom du har kvitteringen fra opprinnelig kjøper,vel og merke.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Kanskje bare jeg som har vært heldig med alt jeg har solgt da det meste har vært enkelt få salg på, selv dyrere saker...
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
998
Antall liker
1.037
Sted
Porsgrunn
Jeg kunne ha fått solgt veldig fort, men valgte å vente på et bedre bud som aldri dukket opp. Så da var det bare å bite i det sure eplet. Noen ganger kommer man i den heldige situasjonen at det er to stykker som vil ha produktet som du selger, andre ganger kan det gå votter og vintre før noe skjer tiltross for en i utgangspunktet lav pris.
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
Dette tror jeg kun har med prisen å gjøre.
Har du et kurant produkt med riktig pris selges det kjapt vil jeg tro. Det virker jo som det er mange lesere her.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nå er jeg lite aktiv om dagen her, men la ut to produkter i dag og begge ble solgt i løpet av 4 timer så det handler vel som alltid gjennom historien om tilbud og etterspørsel. Det er jo mange som tror det skal kjøpe et par høyttalere for 20 000 og så få igjen 18 000 etter et halvt år. Det er vel bare "gale" mennesker som da ikke selv handler dem nye i stedet.
Og den ene er min:)

Steinar.
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Jeg blir ganske ofte forundret over hvorfor ting "må hentes" - selv varer som lett lar seg sende med f.eks. posten for en overkommelig pris. Svære høyttalere o.l. som vanskelig lar seg emballere skal jeg være med på at det ikke frister og overlate til et fraktselskap. Men jeg skal inrømme at min interesse for annonser har stupt brått ganske ofte pga. "må hentes".
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg blir ganske ofte forundret over hvorfor ting "må hentes" - selv varer som lett lar seg sende med f.eks. posten for en overkommelig pris. Svære høyttalere o.l. som vanskelig lar seg emballere skal jeg være med på at det ikke frister og overlate til et fraktselskap. Men jeg skal inrømme at min interesse for annonser har stupt brått ganske ofte pga. "må hentes".
Jeg har ofte "må hentes" på mine annonser. Også små pakker som lett kan sendes. Jeg gjør dette fordi jeg er drittlei henvendelser som "jeg byr kr xxx,- inkl frakt". Da snakker jeg om salg på mindre enn 1000 kroner. Med "må hentes" så luker jeg ut de useriøse, og seriøse kjøpere tar kontakt uansett, dermed så blir det alikevel salg med postforsendelse. :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.130
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje noen har hatt dårlige erfaringer med sending.. Bare å søke litt på frakt og posten og lignende her på forumet.
 

Orpheus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
4
Torget vurderinger
1
Jeg har ofte "må hentes" på mine annonser. Også små pakker som lett kan sendes. Jeg gjør dette fordi jeg er drittlei henvendelser som "jeg byr kr xxx,- inkl frakt". Da snakker jeg om salg på mindre enn 1000 kroner. Med "må hentes" så luker jeg ut de useriøse, og seriøse kjøpere tar kontakt uansett, dermed så blir det alikevel salg med postforsendelse. :)
Så det er sånn det fungerer... Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg flere ganger har blitt møtt med "så du ikke at jeg skrev MÅ HENTES?"
 

quade777

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2009
Innlegg
72
Antall liker
15
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett..
Garanti og reklamasjonsrett forsvinner ikke når du kjøper 6 måneder gamle produkter.
Da har du fortsatt restgaranti på 1.5 år og 4.5 års reklamasjonsrett.
Dersom du har kvitteringen fra opprinnelig kjøper,vel og merke.
Dette er feil. Reklamasjonsretten opphører ved videresalg da den er en kontrakt mellom forbruker og butikk. De fleste butikker godtar nok reklamasjon på kvittering, men dette er ikke noe de ifølge loven må. Usikker på hvordan dette er med garanti...
 

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Innlegg
187
Antall liker
48
får ikke å snakke om "bilder hentet fra nettet" eller bilde av en sort forsterker stående på et sort teppe, noen ganger ikke bildet i hele tatt.
produkter uten spesifikasjoner eller alder, "google så finner du masse om denne....
Mange selgere som med fordel kan skjerpe seg her ;)
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg har ofte "må hentes" på mine annonser. Også små pakker som lett kan sendes. Jeg gjør dette fordi jeg er drittlei henvendelser som "jeg byr kr xxx,- inkl frakt". Da snakker jeg om salg på mindre enn 1000 kroner. Med "må hentes" så luker jeg ut de useriøse, og seriøse kjøpere tar kontakt uansett, dermed så blir det alikevel salg med postforsendelse. :)
Så det er sånn det fungerer... Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg flere ganger har blitt møtt med "så du ikke at jeg skrev MÅ HENTES?"
oops, det er ikke bra svar fra selger(e)

Hvis noen selgere svarer med en slik holdning så kjøper jeg ikke av de i det hele tatt, uansett hvor gira jeg var på de høyttalerene.
Slike selgere er ikke verdt å bruke tid på.

Jeg svarer alltid høflig uansett hvor merkelige noen av henvendelsene er.
 

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
246
Antall liker
337
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett..
Garanti og reklamasjonsrett forsvinner ikke når du kjøper 6 måneder gamle produkter.
Da har du fortsatt restgaranti på 1.5 år og 4.5 års reklamasjonsrett.
Dersom du har kvitteringen fra opprinnelig kjøper,vel og merke.
Dette er feil. Reklamasjonsretten opphører ved videresalg da den er en kontrakt mellom forbruker og butikk. De fleste butikker godtar nok reklamasjon på kvittering, men dette er ikke noe de ifølge loven må. Usikker på hvordan dette er med garanti...
§ 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd (1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Så brukes de i 3-6mnd og legges ut for salg med salgspris på 25% under veilpris. Jeg betaler selv gladelig 1000-1500 kr for å få 2års garanti og 5år reklamasjonsrett..
Garanti og reklamasjonsrett forsvinner ikke når du kjøper 6 måneder gamle produkter.
Da har du fortsatt restgaranti på 1.5 år og 4.5 års reklamasjonsrett.
Dersom du har kvitteringen fra opprinnelig kjøper,vel og merke.
Dette er feil. Reklamasjonsretten opphører ved videresalg da den er en kontrakt mellom forbruker og butikk. De fleste butikker godtar nok reklamasjon på kvittering, men dette er ikke noe de ifølge loven må. Usikker på hvordan dette er med garanti...
Der tar du fullstendig feil.
En garanti er en privat avtale mellom deg som kjøper og selgeren eller produsenten av en vare (eller tjeneste). I denne avtalen gis du nærmere avgrensede rettigheter ved feil eller mangler ved varen eller tjenesten. For at garantien skal ha reell betydning, må den gi deg rettigheter som går videre enn lovens reklamasjonsrettigheter.
Ofte blir en garanti gitt av produsenten og gir deg som forbruker et garantibevis,som ligger vedlagt i emballasjen.
Garantien følger produktet,ikke kjøperen,såfremt det ikke spesifikt står i garantiavtalen at den følger første kjøper.
Garanti har ofte begrenset gyldighet,ofte 3-12 måneder,mens noe har det som standard med 2 år.


Reklamasjon:
Feil eller mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet kan du kreve rettet av selger i henhold til forbrukerkjøpslovgivningen. En reklamasjon er en erklæring om innsigelser vedrørende en kontraktsgjenstand, og gir deg mulighet til å klage til selgeren ved feil eller mangler på varen eller tjenesten som du har kjøpt. Det betyr at når du reklamerer, gjør du selgeren oppmerksom på at du mener du ikke har fått levert varen i henhold til avtale.Feil og mangler - hva du kan kreve rettet - kan du lese mer om på siden Feil og mangler.
Reklamasjonsretten din er sikret gjennom forbrukerlovgivningen. Reklamasjonsfristen er den tidsfristen du har til å klage på varen eller tjenesten til selgeren. Hvis du ikke reklamerer før utløpet av reklamasjonsfristen, mister du retten til å reklamere. Reklamasjonsfristen starter å løpe fra det tidspunkt du har mottatt varen (altså når du har den i hende).

Hvilke krav kan du stille ved reklamasjon?
Er det en feil eller mangel på en vare eller tjeneste du har kjøpt, kan du stille flere forskjellige krav:

  • Rett til reparasjon
  • Rett til ny, tilsvarende vare (omlevering)
  • Rett til prisavslag
  • Rett til heving av kjøpet
Når har du rett til reparasjon eller omlevering? Er det en feil eller en mangel på en vare eller tjeneste som du har kjøpt, kan du kreve den reparert eller få byttet den til en ny. Dette skal skje kostnadsfritt, med mindre fraktomkostningene er uforholdsmessige sammenlignet med prisen på varen eller reparasjonen. Avtale om fraktkostnad bør du avklare med selger før du sender varen i retur. Reparasjon og ombytte skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg som forbruker Når kan du kreve prisavslag eller heving?

  • Dersom reparasjon eller ombytte ikke skjer innen rimelig tid
  • Dersom reparasjon eller ombytte ikke kan skje uten vesentlig ulempe for deg
  • Dersom feilen er vesentlig
Heving innebærer at du leverer varen tilbake og får pengene i retur. Dette innebærer at du ikke kan heve kjøpet på grunnlag av manglende service eller svekket tillit til selger eller når du får en vare reparert. Gjentatte småfeil og mange reparasjoner vil til slutt kunne betegnes som en ”vesentlig feil/mangel”

Edit: Det var visst en før meg som klargjorde dette med ettertrykkelighet,en såkalt paragrafrytter....;)
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Når man sier 1/3 av nypris, så stemmer jo dette nesten aldri. Dette er ikke noe sleivspark eller kritikk til noen av de som har skrevet her. Men veiledende priser, som mange går ut i fra, er det aldri noen som betaler. Unntakene er muligens HIFI-Klubben og Soundgarden. Og du ser aldri en B&W høyttaler annonsert til en tredjedel av klubbens pris. Alle de store aktørene som selger high-end, har en meget diffus prispolitikk, for å si det mildt. Og stadig vekk ser man store rabatter og avslag, tilsynelatende. Sammenligner man prisene med hva greiene selges for i produksjonslandet, USA eller UK, så ser man jo hvor enorm avanse de beregner seg. Klart de kan sette ned prisen med 30% i forhold til prislista da. Når noen så legger ut et av disse produktene på brukten, forstår alle at det ikke er betalt "Nypris 58000", men gjerne langt mindre enn det. Så er det ting som har skiftet eiere flere ganger. Det skal gjenspeiles i bruktprisen. Da har man ofte ikke kontroll på hva som ble betalt når tingen var ny. De fleste skriver da en veil. pris, og det er selvsagt helt greit. Jeg gjør jo det selv, men jeg vet av de fleste skjønner at disse prisene aldri har vært reelle.
Jeg synes bruktmarkedet er helt ok med prising, og det er faktisk så enkelt som at man får det tingene er verdt utifra etterspørsel.
Noen liker ikke det, og setter greiene på loftet, eller annonserer i årevis uten å få solgt. Kjempenyttig begge deler :confused:
 
Topp Bunn