Forsterkere brukt - glede eller ikke

kaasa

Fersking
Ble medlem
31.01.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
ved kjøp av brukt forsterker; er det vanlig med reparasjoner eller service?
ser for meg brukt forsterker. har kikka på doxa, rotel pre/power, emotiva, nad 375bee, etc.
prisområde 5-12.000,-
er på jakt etter strømsterk forsterker, men ikke så glad i ting som ikke holder.
vintage frister, men kanskje ikke så lurt da jeg liker musikk og ikke skruing.
 
Sist redigert:

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Nå er vel ikke en 10 år gammel forsterker akkurat vintage:).Vil ikke tro du løper noen stor risiko ved å kjøpe en som er 5-10 år gammel, men selvfølgelig ingen garanti. Har selv en 6 år gammel forsterker hjemme som har vært helt problemfri. Kjøpte også for noen år siden en da ca 10 år gammel Yamaha reciever til hytta. Denne er ca 18 år gammel og funker som bare det.
 

kaasa

Fersking
Ble medlem
31.01.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Nei, 10 år er ikke vintage. Har lenge savna pioneer sa506 som jeg hadde i ungdommen. Helt spesiell byggekvalitet, tyngde og feelingen ved betjening av knapper og brytere. Men tida har vel løpt i fra disse. Grunnen til å kjøpe brukt er jo for snuse på best mulig lyd, og ikke minst gleden av å eie noe som er litt utenom det vanlige.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Problemet med å kjøpe brukt er at man ikke vet om det man kjøper har blitt tatt godt vare på, eller ikke. F.eks. er det mange som har forsterkerne sine i trange hyller og tv-benker med dårlig lufting sånn at det blir veldig varmt hvis forsterkeren avgir litt varme. Sånt er med på å forkorte levetiden til apparatet. Ofte går det jo bra når man kjøper brukt, men man må nesten være forberedt på at ting kan ha behov for service hvis det er noen år gammelt.

Akkurat Doxa som blir nevnt i startinnlegget er vel et av de merkene som er kjent for å holde lenge.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Normalt sett holder steroforsterkere seg veldig godt over år. Skjelden, selv om at det kan skje at blir feil på dem også.
Når det gjelder hjemmekinoforsterkere føler jeg at ting stiller seg litt annerledes. Dette pga mye flere komponenter som det kan oppstå feil med. Dette pluss det faktumet at utviklingen går fort når det hjelper hdmi, lydformater etc, gjør også at en hjemmekinoforsterker blir fort utdatert.
 

kaasa

Fersking
Ble medlem
31.01.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Har sett på Yamaha, vil tro den passer mine jbl 312?
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Har kjøpt alt av stereoutstyr brukt. Hatt forsterker som har vært 20+ år gammel (Densen DM10) til nyere modeller.
Som nevnt over er det stor fordel om den er godt tatt vare på. Det merker man fort om det er riper e.l., samt hvilket oppsett den har stått i. Fordelen m entusiastmarkeder som Sentralen er at det ofte er overvekt på nettopp entusiaster som tar vare på tingene.

En annen ting er hvilken service som tilbys av fabrikant og hvor lett det generelt er å gjøre service på produkter. Eldre klasse D feks er - slik jeg har forstått - vanskelig og dyrt å evt få fikset. Mindre produsenter (Densen, Doxa, MI mm) har ofte enkle service-tilbud og god oppfølging fordi de ønsker å beholde et godt rykte, slik jeg har opplevd det :)

Bare å sende meg en melding om du ønsker tips eller spesifikke erfaringer (er ikke så veldig ofte innom forumet) og lykke til på forsterkerjakt :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Feite japanske forsterkere er bygget for å vare. Har hatt min Sony forforsterker fra 95 på service for å fikse en transportskade (New York-Moss tok på) og rens av volumpot. Fungerer ok nå. Effekttrinnet har det aldri vært service på og ifølge reparatøren var det ikke noe å tenke på. De japanske forsterkerne holder leeenge....:)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hva med å kikke på en Audio-gd M10?
Riktig nok i den øvre delen av budsjettet ditt, men kraftig så det holder!
 

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
64
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Jeg har kun brukte komponenter fra 90-tallet i mitt oppsett. Har spart mye penger på dette, men det har krevd både tålmodighet og en del søking på internett etter vanlige feil. Se etter en god annonse, og gå gjerne i dialog med selger. Da får du fort et inntrykk av hva forsterkeren har blitt brukt til. Lykke til! ;D
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Harman Kardon HK990 er en meget strømsterk og bra solid state. Var i handelen på den tiden da dollaren var meget lav, og kostet derfor ikke altfor mye. Ca 2300 dollar i USA. Ligger en på finn nå til 6300. Bra kjøp.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Fikk tak i en Threshold Stasis 3 for noen år siden. En helt urørt forsterker. Har brukt den ukentlig siden da. Ikke et feilklikk og fantastisk lyd.
Har bare vintage-utstyr forresten.
Kjøper bare pickup'er og rør nytt ;D

Høyttalere fra 70-tallet
Forforsterker fra 80-tallet
Sluttforsterker fra 90-tallet (Threshold'en fra 70-tallet)
Platespiller fra 80-tallet
Bare vel-lyd :cool:

Kjøp brukt så slipper "Ståle Krapyl" å tjene penger på deg!
 
M

MarkusH

Gjest
Har en forforsterker fra 1996, aldri hatt no feil med den, eldre kar som hadde den før meg. Classe forsterker. Effekten er en nad s200 som vel er fra tidlig 2000-tall? Subber fra 2006, høyttalere fra 2016, det eneste jeg har kjøpt nytt er platespilleren, nå skal den få en brukt pickup og akkurat kjøpt brukt riaa-trinn. Har ikke mye å utsette på brukte artikler, eneste missen var kjøp av krell integrert som holdt i 1 1/2 år før den streika litt.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja da er jeg den eneste som har erfart at pot meter og bryter har en viss bruks tid og x antall operasjoner på ds , fukt og støv spiller jo og inn selv på japanske .
Sist amp jeg kikket på for en venn ,,, en 7 kanals japansk , den skiftet kanaler som virket etter som man bare dunket eller kakket i kabinettet , det gjaldt faktisk og tomgang strømmen , jeg har flere eksempler , men kansje ikke dette tråden til det ?
Selv har jeg en regel om ikke gamlere enn 5 år
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Har platespiller fra ca 1969 som dundrer og går, høyttalerne er fra 1997. Både platespiller og høyttalere står i hovedanlegget hjemme.18 år gammel forsterker på hytta (som nevnt tidligere i tråden). Disse har vært helt problemfrie etter at jeg kjøpte dem brukt.
Som begd sa får man ett godt inntrykk av produktene ved å snakke med selger. Det må sies at jeg aldri handler usett eller uprøvd. Produktene trenger absolutt ikke være yngre enn 5år. Tror du har hatt uflaks harepus
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
jeg bruker nå en marantz sm-7 sluttforsterker fra 1978 som spiller fortreffelig,og høytalere fra 1987 som spiller balla av mangt og mye ;)
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Jeg er også en av disse som primært kjøper brukt (småbarnsfar med begrenset hifi-budsjett). Selv har jeg Doxa effekt og høyttalere fra 90-tallet. Bruker også en pre fra tidlig 90. Platespiller er fra tidlig 80. Alt fungerer smertefritt.

Min erfaring er at bruktkjøp er relativt trygt. Bare sjekk litt historikk før kjøp. Når det gjelder Doxa er disse bygget som tanks og virker på meg som de kan virke til evig tid.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Men, som nevnt lengre opp i tråden: typiske feil kan oppstå. Som f.eks potmeter, knapper, releer. Derfor er det greit å sjekke historikk. Har blant annet hatt et par EC forsterkere som har krevd litt sevice...
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Største problemet med vintage audioutstyr er elektrolyttkondensatorer som tørker ut. Det gir følgefeil som f.eks. potmetre som skraper. Ut over det er det få problemer, kun kretstekniske.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
billige releer kan ryke etterhvert, slik at f.eks høyttalerutgangene ikke slåes på i det hele tatt og eieren kaster den på dynga istedenfor fix som koster 10kr
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Når jeg tenker meg om er alle mine forsterkere brukte ved kjøp. Har kun hatt problem men en , den dyreste high end saken, heldigvis betalte selger servicen som kostet 5% sv nyprisen. alt annet har vært problemfritt...
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
samme her,jeg tror jeg har kjøpt noe nytt ett par ganger opp gjennom åra bare,ellers bare brukt,mye gammelt og vintage.og jeg har holdt på med hifi i over 30 år nå.har hatt veldig få problemer,og det som har vært er stort sett bare småting...
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Har kjøpt mye brukt. Noe billige og gamle ting har jeg hatt feil på.
Det kjipeste var en Yamaha Z-11 som jeg kjøpte med feil. Måtte bytte kortet med HDMI kontrollere på og det kostet 7500 kr.
Etter et drøyt år feilet den igjen og jeg dro til Yamaha igjen, ble videresent da de hadde outsourcet service. Samme del + pluss en mindre del kostet nå over 12000kr å fikse. Stoler ikke på at de hadde funnet feil, men tok den hjem ureparert.
18500 tapt.
 
Sist redigert:

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
jeg mener jo gammlere jo bedre faktisk..mere robust laget,ofte bedre lyd,er laget for å vare,når det gjelder forsterkere,så er det som regel kondensator bytte som gjelder,eventuelt ett rele som henger,litt smøring i potmeter noen ganger..da tenker jeg på gammle kvalitets saker altså,ikke gammelt billig skvip fra 80 tallet,men japan hifi fra 70 tallet osv.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Yamaharep til 12000 er jo svindel ....
 

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Bruker selv en over 40 år gammel Marantz 2275 forsterker. Er tidligere byttet endel kondensatorer og har renset potmetrene en gang i mitt eie. Funker som gull og er bedre bygget enn det meste av moderne forsterkere.
3927938677074672011.jpg
 
Topp Bunn